handdator

Visa fullständig version : Det här var så onödigt!!!


karinafp
2005-07-29, 21:40
Dvs att komma hem till röran och alla flyttkartongerna, när vi så sent som i morse stod i solskenet på balkongen och såg ned över Pigadia!!!snyft_dropsnyft_dropsnyft_drop

Vi har haft det så bra!!! Utförligare reserapport kommer givetvis så snart alla fotona är klara och intankade i datorn.

Måste dock redan nu få berätta att det numera minsann finns en Taxfreeshop på flygplatsen!!!klapp_klap Inte större än två byggfuttar ställda efter varandra, men innehållandes litet av varje. Hade bara koll på ginpriset, eftersom det var det enda vi köpte med oss (spriten, inte priset;)), och taxfreeshopen tog 10,80 € för en liter Gordon's. En tvåliters presentförpackning fick man för 19,40. Själva gav vi 11,60 inne i Pigadia. Så har man några pengar kvar, kan man ju alltid ta en liten titt därinne medan man väntar på planet.

En del var förändrat, men mycket var sig likt. De vänner vi fick förra året har blivit oss ännu kärare. Människor som i fjol bara var ansikten har i år fått namn och personlighet, och har blivit nya vänner. Andra som vi tidigare bara hade sett på bild, har också blivit nya vänner. Alla hoppas få se oss snart igen. Det blir helt enkelt inte möjligt att åka någon annanstans nästa år... :D Mikke, vad har du ställt till med? flabb_flab

Karin
ännu mera förälskad i Karpathos

Mikke
2005-07-29, 23:24
Ja, nu när du säger det.......visst fanns det en litten taxfreesmutt på den ngt lutande avsatsen mot landningsbanan...:) Lånade en penna av damen där, när jag satt tillsammans med det unga engelska paret 29 okt 04, hon var flygrädd, han var ngt mindre, iallafall som det syntes.....
Så kul att ni börjar "fastna" för Karp.......;) 5-6-7 ggr och ni blir vice-konsuler.....(lock,lock,lock....)
Ser fram emot reseberättelser(na)......
Mikke
(Konsul för Karpathos.....)

Anna Pernilla
2005-07-30, 12:23
Detta låter ju strålandeklapp_klap Ser så fram emot min resa om en vecka_B-anana Har ni några sista minutentips til mig? Vad ar det jag absolut inte får missa? Har ju førstått att jag måste ta mig en tur till Pelagos...;)

karinafp
2005-07-30, 12:59
Detta låter ju strålandeklapp_klap Ser så fram emot min resa om en vecka_B-anana Har ni några sista minutentips til mig? Vad ar det jag absolut inte får missa? Har ju førstått att jag måste ta mig en tur till Pelagos...;)

Ja, när du ändå är på Pelagos, får du absolut inte missa:

1. Att hälsa alla från oss. ;)

2. Att smaka deras "fillet with mushrooms". En STOR, grillad köttbit i en helt gudomlig sås!!! Be gärna om receptet, för det glömde jag totalt...:) Om lilla missen dyker upp, tar den gärna emot köttrester, om det skulle bli några. Av nötköttet, vill säga. Grisköttet lät den ligga. Kräsen liten sak! ;)

3. Att stanna länge. Musiken blir liksom bara bättre ju längre man sitter där. Först spelar bara Flourios och Xronis. De börjar strax efter åtta. Sedan kommer Vasilis med sin sladd (mikrofonen ligger där och väntar, men sladden bär han med sig...) och sjunger med sin mycket speciella röst. Och sedan framåt elvatiden kan det hända att Mimis dyker upp i sällskap med sin lilla vovve Odysseas, och då blir det ytterligare en dimension tillagd. I förrgår kväll intogs scenen dessutom spontant av en av tavernagästerna, som drog av några låtar med Flourios och Mimis som ackompanjatörer. Helt fantastiskt! klapp_klap

I övrigt rekommenderar jag att bara göra så mycket som ni orkar med. Ett besök till Olymbos är ju mer eller mindre obligatoriskt, men köp resan direkt på båten, så blir det enormt mycket billigare. Man kan förboka ombord redan kvällen innan, om man vill vara säker på att få plats. Apollo hade mage att ta hela 28 € för den utfärden i år! Vi gav tio per person förra sommaren, och då åker man med samma båt... bussresan upp ingår i priset.

Vi gjorde också en dagsutflykt till Kassos, vilket var en riktig pärs! Anledningen var att stora vägen till Arkasa var avstängd för asfaltering, så vi fick tillbringa en halvtimme i vardera riktningen på en väg som var obetydligt bättre än en åsnestig, över obebyggda hedmarker. Resten av resan var helt OK, och det var roligt att få se en ny ö. Det skulle enligt Apollo inte ingå någon guide, men när vi lade till i Fri, öns hamnstad, uppenbarade sig en engelsktalande tjej som erbjöd sig att guida oss utan kostnad, så det fick hon gärna göra. Hon hade mycket intressant att berätta om öns historia, och hur man lever idag.

Om ni åker till Kassos, rekommenderar jag verkligen att ta en runda med lokalbussen! Hållplatsen är helt enkelt utrymmet mellan hamnkafeet och banken, det går inte att ta fel. ;) Fråga Giorgos, chauffören, när han åker, för tiden varierar tydligen. Normalt avgår han visst klockan ett, men när vi var där skulle han starta redan halv ett, av någon anledning. Men här råder också GMT (Greek Maybe Time), så han åkte redan tjugo över tolv... För 1 € per person får man åka två svängar, med mellanlandning i Fri, och besöker på så sätt alla de övriga fyra byarna på ön. En mycket trevlig resa som till och med bjöd på strutsar! Och varje gång Giorgos märkte att vi tog upp kamerorna, stannade han bussen och lät oss kliva av för att kunna ta bättre bilder. :) Taverna Mylos, med ett suveränt läge på en kulle som skjuter ut över hamnen, serverade för övrigt den absolut godaste chicken souvlaki jag någonsin har ätit! Och missa inte att slänga ned en brödbit i vattnet! Den anfalls genast av ett stim av abborrstora fiskar; det fullkomligt korar i vattnet, och efter ett par sekunder är brödet borta. Det är som att se ett stim pirayor.

Annars är väl Karpathos ingen direkt aktivitetsö. Som väl är! Det vi tycker bäst om är att promenera längs hamnen på kvällarna och titta på folk, stanna till då och då och hälsa på vänner och bekanta och bara njuta av att vara där. Jag hade planerat att titta närmare på byarna Arkasa och Finiki, men eftersom vägen var som den var, fick det anstå. Vi tar det nästa resa!

Karin
som redan längtar tillbaka...

karinafp
2005-07-30, 14:06
det fullkomligt korar i vattnet

Ja, KOKAR ska det givetvis vara, ser jag nu, när det är för sent att editera... ;)

Karin

Anna Pernilla
2005-07-30, 15:27
Åh det låter alldeles underbart på din utførliga beskrivning:D Tack! Skønt att det verkar vara så dar lagom mycket att se, så jag kan med gott samvete ligga på stranden å kosa mig med den grekiska solen och detta underbara hav! Langtar något så enormt nu! De sista dagarna på jobbet kommer att vara låååånga:eek: hoppas mina grekiska dagar sen oxå kommer att bli minst lika långa;)

karinafp
2005-07-30, 16:03
hoppas mina grekiska dagar sen oxå kommer att bli minst lika långa;)

Nej, tyvärr, de dagarna går MINST dubbelt så fort som andra! :( ;)

Karin

Eva L
2005-07-30, 17:56
Åh det låter alldeles underbart på din utførliga beskrivning:D Tack! Skønt att det verkar vara så dar lagom mycket att se, så jag kan med gott samvete ligga på stranden å kosa mig med den grekiska solen och detta underbara hav! Langtar något så enormt nu! De sista dagarna på jobbet kommer att vara låååånga:eek: hoppas mina grekiska dagar sen oxå kommer att bli minst lika långa;)


Det finns massor att göra på Karpathos. Tolv byar och mängder av stränder.
Busstur till Lefkos tar bara den halva dagen men andra byar finns på närmare håll.

Eva

Anna Pernilla
2005-07-30, 18:06
Jag har tankt mig att hyra en scooter av den, enligt Mikke, Humphrey Bogart-liknande Thanassis:) , å åka runt till alla strander:cool: Ar det latt att ta sig till Olympos med en sådan, eller bør man åka med annat fardsatt før at komma helskinnad fram?

Anna Pernilla
2005-07-30, 18:07
Tar det førresten en halv dag till Lefkos med en sådan oxå:confused: Scooter menar jag alltså...

Riitta
2005-07-30, 18:42
Ta båten till Olympos:) Det kan nog bli lite för äventurligt och ta moppe dit:o

Riitta

RolfC
2005-07-30, 19:07
Vägen från Pigadia till Arkasa blir säkert jättefin när den blir klar, mer än dubbelt så bred som en normal Karpathos-väg ser det ut som. Vi hade oturen att åka till Arkasa på morgonen medan vägen fortfarande var grusväg, på eftermiddagen var den avstängd med en liten pil som visade "åsnestigen". Tyvärr fanns ingen pil när man skulle svänga av till ett ännu mindre hjulspår så vi fick en alldeles egen liten sightseeing på de karpatiska "vägnätet" med vår lilla hyrbil.

Annars rekommenderas stranden Agios Nikolaus i Arkasa varmt. Enda stranden som vi sett på Karpathos som har egen badvakt! Stora vågor och strömmar, men roligt och fin sandstrand. Ett besök på tavernan Glaros precis ovanför stranden är ett måste!

Lefkos kan man däremot vara utan. Kallt i vattnet och inget speciellt. Om man bemödar sig om att åka dit ska man äta på restaurangen längst ut på "piren", lär vara fantastiskt gott enligt hörsägen.

Vi har varit på Karpathos 3 år i sträck, har bott superbra i Ammopi som har flera utmärkta stränder, både sand- och stenstränder. Badbussen går dit några gånger per dag från Pigadia, annars kan man gå vilket dock absolut inte rekommendaras om man inte är van, ska enligt utsago ta 2 timmar. I Ammopi finns även en av öns bästa restauranger, Four Seasons, där man sitter på en takterrass under stjärnorna.

/Rolf

inkfish
2005-07-30, 19:09
Varför rekommenderar du inte att gå mellan Amopi och Pigadia? Är det nåt värre med vägen än att det är en bra bit?

karinafp
2005-07-30, 19:43
Varför rekommenderar du inte att gå mellan Amopi och Pigadia? Är det nåt värre med vägen än att det är en bra bit?

Nej, inte precis. Bara en massa upp och ner. VÄLDIGT mycket upp och ner. Och fram och tillbaka. Typiskt Grekland, alltså. :)

Karin

karinafp
2005-07-30, 19:53
Jag har tankt mig att hyra en scooter av den, enligt Mikke, Humphrey Bogart-liknande Thanassis:) , å åka runt till alla strander:cool: Ar det latt att ta sig till Olympos med en sådan, eller bør man åka med annat fardsatt før at komma helskinnad fram?

Nej, räkna inte med det. När vi var där, var vägen till Olymbos helt avstängd, så ta båten i stället. Det går fortare och säkrare, och är mycket bekvämare.

För övrigt så anser Vasilis på Pelagos att stranden vid Aghios Nikolaos, nedanför hans hemby Spoa är den bästa på ön. ;) Har inte hunnit testa den ännu, men gör ett försök och berätta vad du tycker!

Söder om Arkasa finns tre långa, härliga sandstränder som kan vara värda att prova innan de blir exploaterade. Risken finns, eftersom man håller på och bygger hotell och rustar upp vägen där förbi.

En trevlig karta att sitta och drömma över hittar du här:

www.alpha-omegaonline.com/Cartes_grece/karpathos.htm

Karin

-vaddå abstinens???:rolleyes:

Nora
2005-07-30, 21:48
Hei!
Nå var det lenge siden, men jippi til deg, RolfC, som anbelfaler Four Seasons, er helt enig, det er en av de beste restaurantene på Karpathos. Med helt fantastiske mennesker. Jeg elsker Amopi, og jeg elsker Four Seasons. Kom hjem fra Karpathos etter 2 fantastiske uker i juni. Det er vel kanskje ille å si dette, men jeg fikk ikke vært på Pelagos i år heller... Fjerde gangen jeg er der nå, og enda ikke vært der... Det er bare det at vi liksom har våre steder, og det er så veldig koselig på disse stedene at vi ikke rekker det andre. Men i år skal vi faktisk en tur til til Karpathos, i slutten av august. Var bare helt nødt en tur til. Det blir altfor lenge å vente et helt år... Og et sted som absolutt ikke må glemmes når man er der, er minst en tur til Apella. Det er så vakkert
der.
Hilsen Nora, som har blitt fullstendig avhengig.

Mikke
2005-07-30, 23:26
Jag har tankt mig att hyra en scooter av den, enligt Mikke, Humphrey Bogart-liknande Thanassis:) , å åka runt till alla strander:cool: Ar det latt att ta sig till Olympos med en sådan, eller bør man åka med annat fardsatt før at komma helskinnad fram?

Hej!
Att åka till Olympos gjorde jag en gång.....med en 250cc of-road-hoj.......Det tog mej en timme att mkt försiktigt åka de 18 km mellan Spoa å Olympos......Som det verkar nu enligt Karinafp et otras så är visst vägen stängd under vissa tider p.g.a asfaltering......Om inte annat kan man väl åka te Spoa å kolla...??? Med en 100 cc scooter tar man sig fram ganska bra, fast ju större hjul, desto lättare.....
MotoCarpathos som ägs och drivs av Thanasis, har numera grenat ut sig och finns peau tvenne ställen.Dels det ursprungliga nära stadshuset och dels på vägen ut mot Aperi.Alldeles efter minigolfbanan+fyrvägskorset å Gatoulis.
Thanasis har en tjej från Menetes som sköter detta stället,hon snakkar bra engelska, fast Mr "Humprey Bogart" är ofta där.
Annars finns det en trevlig mc-scooteruthyrning alldeles bredvid Pelagos också....och ta båten till Olympos istället, det blir nog enklast, iallafall första gången.....
Good scootering!
Mikke
(KfK)

Eva L
2005-07-31, 08:32
Vägen från Pigadia till Arkasa blir säkert jättefin när den blir klar, mer än dubbelt så bred som en normal Karpathos-väg ser det ut som. Vi hade oturen att åka till Arkasa på morgonen medan vägen fortfarande var grusväg, på eftermiddagen var den avstängd med en liten pil som visade "åsnestigen". Tyvärr fanns ingen pil när man skulle svänga av till ett ännu mindre hjulspår så vi fick en alldeles egen liten sightseeing på de karpatiska "vägnätet" med vår lilla hyrbil.

Annars rekommenderas stranden Agios Nikolaus i Arkasa varmt. Enda stranden som vi sett på Karpathos som har egen badvakt! Stora vågor och strömmar, men roligt och fin sandstrand. Ett besök på tavernan Glaros precis ovanför stranden är ett måste!

Lefkos kan man däremot vara utan. Kallt i vattnet och inget speciellt. Om man bemödar sig om att åka dit ska man äta på restaurangen längst ut på "piren", lär vara fantastiskt gott enligt hörsägen.

Vi har varit på Karpathos 3 år i sträck, har bott superbra i Ammopi som har flera utmärkta stränder, både sand- och stenstränder. Badbussen går dit några gånger per dag från Pigadia, annars kan man gå vilket dock absolut inte rekommendaras om man inte är van, ska enligt utsago ta 2 timmar. I Ammopi finns även en av öns bästa restauranger, Four Seasons, där man sitter på en takterrass under stjärnorna.

/Rolf

Nu har jag bara besökt Lefkos en gång och visst finns det mysigare stränder i den grekiska övärlden men byn är definitivt värd ett besök. Karpathos har många fina stränder och det här är en i raden. Lefkos har flera badvikar och är en bra utgångspunkt för längre vandringar. Jag har fördrivit en halv em på Dramondana och där var det rofyllt med sjöfåglarna och båtarna nedanför. God mat serverades och vi åt bla en underbart god sallad med fetaost, potatis och rödbetor. Om restaurangen har samma ägare idag vet jag inte. Trots att jag var där i aug var det väldigt rofyllt och inte överbefolkat på stranden. Vattnet var vid det tillfället varmt, klart och fint. Har ett speciellt minne därifrån då en lite galen nakenbadare spårade ur. Många grekiska barnfamiljer tyckte illa om att han solade naken på stranden bland alla barnen. Han hade valt den största badviken och inte den mer avskilda längre bort. Vet ni då vad karln gör för att synas riktigt tydligt. Hjular!!

Någon frågade om det är lämpligt att åka moped från Pigadia och det blir i så fall i så fall en lång resa. Bättre att ta bussen eller hyra bil.

Eva

Elisabet
2005-07-31, 18:36
...superbra i Ammopi som har flera utmärkta stränder, både sand- och stenstränder. Badbussen går dit några gånger per dag från Pigadia, annars kan man gå vilket dock absolut inte rekommendaras om man inte är van, ska enligt utsago ta 2 timmar.Varför rekommenderar du inte att gå mellan Amopi och Pigadia? Är det nåt värre med vägen än att det är en bra bit?Nej, inte precis. Bara en massa upp och ner. VÄLDIGT mycket upp och ner. Och fram och tillbaka. Typiskt Grekland, alltså. :)Jag kan inte riktigt hålla med. Det är ca 7 km om man går över berget. Vägen är lättgången, det gå uppåt från början, men inte är det jättebrant inte. Sedan är det platt, dvs en platå med odlingar och betesland större delen av vägen, tills det går ner mot havet igen. Inte heller nu särskilt brant.
Två timmar kan nog stämma, men det är väl "ingenting" för en promenad. Kräver absolut inte mer än normal kondition. Knappt det. Däremot finns det inget vatten längs vägen och få platser med naturlig skugga, så man bör vara välförsedd med vatten och ha något på huvudet.
Slutligen kan jag väl tillägga att vandringen inte på något sätt är speciellt vacker, utan ganska ordinär genom ett typiskt brukarlandskap, läs:fult och skräpigt på sina håll...
Men när man efter drygt halva vägen ser havet och kustlinjen framför sig är det så klart fantastiskt!

Jo en sak till; man kan gå fel! Det finns några korsningar att välja mellan uppe på platån men inga skyltar, utom en alldeles i början.

RolfC
2005-07-31, 19:54
Jag kan inte riktigt hålla med. Det är ca 7 km om man går över berget. Vägen är lättgången, det gå uppåt från början, men inte är det jättebrant inte. Sedan är det platt, dvs en platå med odlingar och betesland större delen av vägen, tills det går ner mot havet igen. Inte heller nu särskilt brant.
Två timmar kan nog stämma, men det är väl "ingenting" för en promenad. Kräver absolut inte mer än normal kondition.

Om man går eller inte kanske är en fråga vad man vill göra på sin semester? Jag vill *INTE* gå 2 timmar i solen, i varje fall inte med barn. Det finns dessutom både taxi och buss. Jag spenderar hellre tiden med bad eller med en flaska Retsina på en trevlig taverna.

/Rolf

inkfish
2005-08-01, 11:27
karinafp, Elisabet, Rolf: tack för svar om att gå till Amopi.

Jag har en vag tanke om att gå just den vägen för att få röra på dödköttet lite, det var därför jag blev nyfiken när Rolf inte ville rekommendera det.

Jag skulle dock inte bli förvånad om det inte blev av. Snarare skulle jag bli förvånad om det blev detAng_elx

karinafp
2005-08-01, 11:31
Jag skulle dock inte bli förvånad om det inte blev av. Snarare skulle jag bli förvånad om det blev detAng_elx

Om jag har förstått rätt, är det just på dessa slätter utanför Ammoopi som ett gäng holländare har fått tillstånd att anlägga en 27-håls golfbana! :( Så passa på att gå där om du kan; snart är det försent!

Karin

inkfish
2005-08-01, 12:46
Vik hädan golfare:mad:!

Fast såna där planer tenderar att vara väääääldigt långsiktiga, enligt min erfarenhet. Hört en del entusiastiska sådana under åren och fått skrämselhicka när det låtit som om en liten vacker ö ska förvandlas till Disneyland. Fast hittills har jag inte sett det hända. Som tur ärAng_elx

Sen undrar jag om inte många utbyggnadsplaner måste slå av på takten nu, Grekland ser ju turismen minska. Och frågan är om man kan bygga bort krisen i turismindustrin.

Carina
2005-08-01, 13:57
Tar det førresten en halv dag till Lefkos med en sådan oxå:confused: Scooter menar jag alltså...

Det tar ca 45-50 min med scoter, 125 cc. Vi åkte nästan varje dag den vecka vi var på Karpathos i juni. Sen är det ju vacker väg också, så det blir en bonus. Vi stannade och drack frappé i Aperi på hemväg.

ciakoohler
2005-08-01, 14:48
Jag kan inte riktigt hålla med. Det är ca 7 km om man går över berget. Vägen är lättgången, det gå uppåt från början, men inte är det jättebrant inte. Sedan är det platt, dvs en platå med odlingar och betesland större delen av vägen, tills det går ner mot havet igen. Inte heller nu särskilt brant.
Två timmar kan nog stämma, men det är väl "ingenting" för en promenad. Kräver absolut inte mer än normal kondition. Knappt det. Däremot finns det inget vatten längs vägen och få platser med naturlig skugga, så man bör vara välförsedd med vatten och ha något på huvudet.
Slutligen kan jag väl tillägga att vandringen inte på något sätt är speciellt vacker, utan ganska ordinär genom ett typiskt brukarlandskap, läs:fult och skräpigt på sina håll...
Men när man efter drygt halva vägen ser havet och kustlinjen framför sig är det så klart fantastiskt!

Jo en sak till; man kan gå fel! Det finns några korsningar att välja mellan uppe på platån men inga skyltar, utom en alldeles i början.



Vill bara tillägga att hon hade mig i sällskap Dvs noll kondition o en hel massa kilo för mycket,medan hon själv är van vandrerska ,god kondition o högst ett halvt kilo för mycket.Cia

kari
2005-08-01, 22:45
Hei!
Det er bare det at vi liksom har våre steder, og det er så veldig koselig på disse stedene at vi ikke rekker det andre. .

Hilsen Nora, som har blitt fullstendig avhengig.

Hei Nora :)

- kunne du tenke deg å røpe noen av favoritt stedene dine :)

:) Kari
- som besøker Karpathos før første gang i høst

Nora
2005-08-02, 22:10
Hei Kari!
Joda, jeg kan godt røpe de stedene. Noen av dem har jeg jo allerede nevnt. Og de er nok ikke så spesielle, men det er jo det at man får jo sine favoritter. Beste restauranten i Amopi er selvsagt Four Seasons, som ligger et stykke fra stranden oppe i gaten. Der er det utrolig stemningsfullt om kvelden oppe på takterassen, og de som eier stedet er utrolig vennlige og hyggelige. Om dagen når man er på den store sandstranden i Amopi er Golden Beach absolutte favoritt-tavernaen. På Calypso har de også veldig god mat, ordentlig god gresk mat. Den ligger ved sten-stranden i Amopi. Og selvfølgelig koselige mennesker der også. Er du på stranden i byen, er Sea Side et bra sted å spise lunsj, det er faktisk ei norsk dame som driver det stedet. Om kveldene, hvis vi ikke er på Four Seasons, liker vi å reise inn til Pigadia, og der havner vi som regel aller først på Kafeneion. Det er baren som ligger ved siden av Acropolis. De fleste er veeeldig begeistret for Acropolis, og det er kult å være der, for all del, men for å være ærlig liker jeg meg mye bedre på Kafeneion. De som serverer og ordner der, Yannis og Stavros, er veldig snille og pratsomme, og de tar seg alltid tid til å prate ordentlig, ikke bare det vanlige "hej, har det bra?".. Så de har blitt gode venner som vi gleder oss til å komme tilbake til. Dessuten er de eksperter på å skjemme bort ungene våre. Derfor elsker ungene dem. He, he. Gode spisesteder i byen syns jeg er La Mirage, Sokakis, Arhontiko og Syrtaki. På Syrtaki har de en fantastisk hage, men du må gå helt inn i restauranten for å oppdage det. På Syrtaki jobber det en alltid blid og glad kelner, han jobbet på Arhontiko ifjor, men har mye vondt i beinet, så nå jobber han på Syrtaki for å slippe å løpe opp og ned alle trappene. Det er veldig mange restauranter i byen og de er sikkert kjempebra de fleste av dem, men her var altså noen av mine favoritter. Gled deg til du kommer til Karpathos! Når reiser du? Og når man er der, syns jeg man MÅ kjøre en tur til Apella. Det må være noe av den vakreste stranden som finnes. Jeg teller dagene, snart er jeg der igjen. Jeg håper du får en uforglemmelig tur.
Vennlig hilsen Nora

kari
2005-08-02, 23:20
Tusen takk skal du ha, Nora :)

Vi reiser 4.september, ser virkelig fram til å "utforske" Karpathos :D
- og er ganske sikre på like øya :) - noe annet må jo være "umulig" ;)

Du må også ha en riktig god augustferie på Karpathos :)

bye_bye Kari

Mikke
2005-08-02, 23:25
Hei Kari!
hur länge stannar ni på ön??
Mvh,
Mikke
(KfK)

kari
2005-08-02, 23:52
Hei Kari!
hur länge stannar ni på ön??
Mvh,
Mikke
(KfK)
Vi blir en uke på Karpathos, har bestillt flybillett til Rhodos, og reiser videre til Symi 11.september , gleder oss jo til å komme dit også :)


- synd du ikke er hjemme litt tidligere i september, Mikke, det hadde vært hyggelig å hilse på deg :)

"Noe" sier meg at vi også blir begeistret for øya di , så det blir vel flere turer dit :)

:) Kari

Mikke
2005-08-03, 00:13
....jo, det var min tanke också......men ni skriver väl en hilsen till oss som kommer bak(!)efter i Kalimera-boken får jag hoppas....:)
Ha nu så godt&skriv rapporter medans ni är i Grekland om ni hinner och har lust! Vi vill läsa medans ni är där.......on the spot...
Mvh,
Mikke
(KfK)

kari
2005-08-03, 22:13
....jo, det var min tanke också......men ni skriver väl en hilsen till oss som kommer bak(!)efter i Kalimera-boken får jag hoppas....:)
Ha nu så godt&skriv rapporter medans ni är i Grekland om ni hinner och har lust! Vi vill läsa medans ni är där.......on the spot...
Mvh,
Mikke
(KfK)
En hilsen i Kalimera-boken skal det nok bli :D

- men jeg bruker ta ferie fra internett også , når jeg først har ferie, så noen rapport "on the spot" lover jeg ikke :)
- om jeg da ikke blir så o v e r v e l d e t over øya at jeg bare MÅ få det ut ......:rolleyes:

:) Kari

Riitta
2005-08-04, 18:36
Om jag har förstått rätt, är det just på dessa slätter utanför Ammoopi som ett gäng holländare har fått tillstånd att anlägga en 27-håls golfbana! :( Så passa på att gå där om du kan; snart är det försent!

Karin
Undrar bara hur i attan skall det kunna växa ett grästrå där i den torkan:eek:

Riitta

karinafp
2005-08-04, 19:24
Undrar bara hur i attan skall det kunna växa ett grästrå där i den torkan:eek:

Jo, jag har tänkt på det också. Det enda raka är väl att bygga en avsaltningsanläggning, men det verkar väl i överkant när det gäller att vattna gräs... å andra sidan är ju golfare välkända för att kosta på sig. ;) Man planerar också att bygga en del hus i anslutning till golfbanan, både till försäljning och till uthyrning, så planerna är minst sagt storvulna.

Men så får man trots allt inte glömma att det är Grekland vi pratar om. Vi vet ju hur det har gått med flygplatsen på Kalymnos...;)

Karin

Nora
2005-08-04, 19:50
Uff, er det virkelig sant at de har tenkt å anlegge golfbane? Får helt vondt i magen av sånt jeg, jeg vil ha Karpathos og Amopi sånn som det er.

karinafp
2005-08-04, 19:57
Uff, er det virkelig sant at de har tenkt å anlegge golfbane? Får helt vondt i magen av sånt jeg, jeg vil ha Karpathos og Amopi sånn som det er.

Ja, enligt Andreas, som är något slags byggnadsinspektör åt kommunen (visst var det så, Mikke?), är tillstånden redan klara. Men han tror inte att det kommer att hända något mera konkret de närmaste åren i alla fall. "This is Greece, you know"! ;)

Karin

Mikke
2005-08-04, 22:10
Häjsan, häjsan!!
Jo,Andreas har koll, anställd på byggnadsavdelningen i Pigadia, så han har tummen på pulsen.
Sen verkar det avigt att anlägga en golfbana med tanke på vattning, etc......Kanske lägger dom AstroTurf på greenerna??:) Avsaltningsanläggningar är ju inte gratis och med tanke på den vikande turismen verkar det en aning våghalsigt....Vi får hålla ett öga på detta framledes........
Däremot kommer det visst att bli vindsurfing av världsklass nästa år på Karpathos.....Det ska visst försökas slås världsrekord och eliten väntas komma.
Mvh,
Mikke
(öm)

Nora
2005-08-05, 10:41
Oi, når til neste år skal denne wind-surfingen skje da?

Kalimera
2005-08-05, 11:32
För övrigt så anser Vasilis på Pelagos att stranden vid Aghios Nikolaos, nedanför hans hemby Spoa är den bästa på ön. ;) Har inte hunnit testa den ännu, men gör ett försök och berätta vad du tycker! Den ser ut så här:

http://www.kalimera.nu/jpg/karp_agios.jpg

Jag tycker inte att den är så speciell, inte om man jämför med många andra stränder på ön. Men tavernan ligger fint och är värd ett besök.

inkfish
2005-08-05, 12:53
Du tycker inte att den är så speciell??!

Du, jag kan se ända hit att det finns bläckfisk under de där stenarna!klapp_klap

Karpathos here I come_B-anana

karinafp
2005-08-05, 12:55
Du, jag kan se ända hit att det finns bläckfisk under de där stenarna!klapp_klap
Karpathos here I come_B-anana

Du ska ner och hälsa på släkten, alltså! ;)

Karin

inkfish
2005-08-05, 13:17
JAAA_B-anana