handdator

Visa fullständig version : Missa inte Vlihadia

reslust
2008-06-27, 12:51
Nyss hemkommen från Kalymnos måste jag bara göra ett litet inlägg. Missa för all del inte pyttelilla "byn" Vlihadia ca 6 km från Pothia. Detta är ingen turistort utan här bor mest sommarkalymnier som på vintrarna finns i Pothia eller i andra delar av världen. På vintern finns ett 30-tal bofasta. Det finns tre ställen att bo på, Marias studios med pool (rätt dyrt men väldigt fräscht), rum hos miss Maria (mitt emot poolen, vitt hus med ljusblåa fönsterluckor) Rätt fräsch och billigt, 2-4-bäddsrum samt Kazonis studios med rum för 2-4 personer - dock bara två sängar som passar vuxna i varje studio. Helt Ok pris i klass med miss Marias, dock ingen service eftersom ägaren inte bor där. Det första och det sista boendet kan googlas fram, medan Miss Maria låter hälsa att hon svarar om folk knackar på. I byn finns två tavernor och ett café. På Paradise snackbar (en av tavernorna) kan man verkligen njuta av lugnet och det mysiga med en lite by. På kvällarna sitter byfolket på stranden utanför och pratar i mörkret, någon kanske tänder en liten brasa. På dagarna är det mest grekiska familjer på stränderna och stämningen är helgod. Med snorkel kan man hitta fina snäckor och en o annan bläckfisk. Om man går ca 150 meter längs berget från den lilla stenstranden (byn har två stränder - en sten och en sand) kommer man till den hoppklippa där byns ungdomar hoppar från 7-8 meter rakt ner i det turkosblå vattnet. Väl värt en stunds hoppande. I byn finns också ett museum som är proppfullt med prylar som en dykare (ägaren) hittat under sina 45 år under ytan. Här finns allt från hajhuvuden till snäckor. Väl värt ett besök, men den lite unkna doften av torkad fisk får man stå ut med.
Det finns inget torg som bylivet cirkulerar kring på sedvanligt sätt, utan allt rör sig längs de två stränderna. Det finns heller ingen minimarket (finns dock i byn Vothini ett par km uppför berget). Brödbil och fruktbil trafikerar byn.
Det bästa med Vlihadia är nog att bo där några dagar och sakta smälta in i den långsamma sommartakten. Folk är öppna och trevliga om man själv börjar prata med dem, men det är absolut inte som kastar sig över en eller ens tar notis om att det kommer turister.

Monica P
2008-06-28, 16:02
Välkommen i klubben , Eva, jag menar dom som gjort sig förtjänta av medalj för spridande av goda ord om Kalymnos....ska prata med borgmästaren om jag får chansen...du och Riitta och Hjalta och Rasmus och Platy Yalo och flera andra...

Riitta
2008-06-28, 18:43
Tycker borgmästaren kan fixa en fest för oss trogna Kalymnosbesökare:rolleyes::D Ni är ju poolare nu, så det går väl lätt för dig och få honom till detta;)

Riittabye_bye

Hjalta99
2008-06-28, 20:38
Tycker borgmästaren kan fixa en fest för oss trogna Kalymnosbesökare:rolleyes::D Ni är ju poolare nu, så det går väl lätt för dig och få honom till detta;)

Riittabye_bye

Det vore ju nåt! Då kanske min bästa vänninna kan få en medalj. Det är hon värd! Det var hon som "lurade" med mig på min första resa... och nu åker jag på min tionde i höst... eller om det är den elfte... kommer inte ihåg. Förresten Monica, du vet nog vem det är, hon är sjukgymnast som du, bott i Linköping och är tillbaka i Sundsvall... Vi har känt varandra i 37 år i år, hon är faster till min dotter... som också har fastnat för Kalymnos. Hon har varit med mig två gånger. Hon skulle säkert ha följt med oftare om hon kunnat, men hon har familj och det är svårt att få ihop det. Drömmen är att småpojkarna ska få följa med och uppleva Paradiset...

Eva - som längtar...