Visa fullständig version : Brödkorg
Har för första gången varit med om att dom har frågat i flera tavernor ifall man vill ha brödAng_elx Det har man ju alltid fått automatiskt antingen man vill ha det eller inte:) Vi ville ha bröd, det skulle inte kännas som vanligt annars:D
Riittabye_bye
Jasså är det nåt nytt de börjat med. Jag vill alltid ha deras goda bröd jag med.. utan smör... och gärna tzatziki eller auberginesallad att dippa det i.. mums..
litentuva
2008-06-25, 19:29
Har för första gången varit med om att dom har frågat i flera tavernor ifall man vill ha brödAng_elx Det har man ju alltid fått automatiskt antingen man vill ha det eller inte:) Vi ville ha bröd, det skulle inte kännas som vanligt annars:D
Riittabye_bye
Det kan ha att göra med nya regler, att man ej får ta betalt för bröd (kuvertavgift) om man inte frågat om gästen vill ha. Där jag jobbade gjorde vi så redan för 10-12 år sedan, bara för servicen att man inte ska betala för ngt man inte vill ha.
Låter vettigt egentligen det där. För alla vill ju faktiskt inte ha bröd. Och vill då givetvis inte heller betala för det. Även fast det bara är en väldigt liten summa.
Tyvärr verkar bake-off ha blivit populärt även i Grekland. Är det sådant bröd som ställs fram kan de defintivt behålla brödkorgen. Ska mjukbröd gå ner för mig bör det vara bättre än så. Föredrar hårt grovt bröd och tunnbröd.
Eva
Det kan ha att göra med nya regler, att man ej får ta betalt för bröd (kuvertavgift) om man inte frågat om gästen vill ha
Va, sen när gäller dessa regler? Verkar funka lika bra som att alla restauranger måste tillhandahålla en rökfri avdelning. Säg till om ni hittat nån!flabb_flab
/Netwolf
litentuva
2008-06-26, 16:39
Va, sen när gäller dessa regler? Verkar funka lika bra som att alla restauranger måste tillhandahålla en rökfri avdelning. Säg till om ni hittat nån!flabb_flab
/Netwolf
Hörde detta nämnas förra året, vet ej om det är lagstadgat eller bara något som pratas om. Hörde det nämnas i samma diskussion som att kassakvitto på allt som beställs direkt måste ut på borden. På vissa ställen vi ätit på har det kommit ett nytt kassakvitto till varje ny beställning som gjordes, en läsk bröd,öl etc. Det var bestämmelser enligt skattemyndigheten sades det. Beror på att många fuskar med att knappa in allt i kassan för att på så sätt komma undan skatt.
Där jag jobbade gavs det kassakvitton till grekiska gäster men ej till turister. Ryktades det om att kontrolanter var på väg pumpades det ut kvitton i rasande fart till alla bord.
Får mig att minnas första året jag jobbade utan att vara ansluten till IKA dvs jobbade svart, då gick ryktet som en löpeld utmed hela strandpromenaden då inspektion var på gång. Hej och hå, alla sprang runt som yra höns, jag fick hoppa in på grannbaren och låtsas vara gäst, grannbartendern blev gäst hos oss osv.... Heja grekland, men nu blev det visst en ny tråd...;)
Tjena!
Vi blev tillfrågade vid några tillfällen på Chios och Lesbos hurvida vi ville ha bröd eller ej, då det hör till Tzatzikin så tackade vi bara nej en gång.
Generellt så tycker jag att det är trevligt att få frågan, många gånger står ju brödbiten kvar orörd.
// Christer
rhodosfanast
2008-07-07, 20:30
Dom tar ju betalt för brödet o på många ställe frågor dom inte i fall men vill ha bröd utan bara sätter fram det o när man kollar notan så har dom tagit betalt fast man inte har ätit det. Så vi säger alltid ifrån inget bröd o då är allt okey..
Anoula,då har nog Herr Grek och jag växt upp med att det skall finnas bröd på matbordet vid alla måltider:)
Så länge jag bodde i Finland så var rågbrödet en naturlig del vid middagsbordet. Kan tänka mig att när det var dåliga tider under kriget tex. så åt man mycket bröd i brist på mycket annat och sedan blev den seden kvarAng_elx Det är bara min fundering om saken. Vore roligt och veta om det fortfarande är bröd till maten som gäller i Finland också:rolleyes:
Riittabye_bye
Jag var besviken över brödet förra sommaren. I Votsolakia var brödet trist - torrt, sött eller smaklöst. Frukostbrödet vi köpte i affären var ofta degigt. Det var inte alls vad jag hade förväntat mig. Därför blev jag positivt överraskad nu i Kokkari, oftast i alla fall, där brödet smakade bröd på restaurangerna. I affären fanns olika slags bröd och vi hittade ett favoritbröd med knapriga kanter.
Ingenstans frågade de om vi ville ha bröd när vi åt ute, men eftersom vi nästan alltid beställde tzatziki, så åt vi också gladeligen bröd.
Aina
YsterSyster
2008-07-09, 20:22
Vore roligt och veta om det fortfarande är bröd till maten som gäller i Finland också:rolleyes:
Riittabye_bye
I norra Finland, ute på landsbygden, är det fortfarande vanligt. Hos svärmor är det rieska, potatislimpa och annat surbröd till varje måltid. Hur det är längre söderut och i städerna vet jag inte.
Trots att jag här hemma håller igen på de snabba kolhydraterna och framförallt brödet kan jag aldrig låta bli brödkorgen när jag är i Grekland. Får väl se nästa gång jag är där om man får frågan och klarar av att tacka nej.
Så gott det låter med rieska och allt annat finskt bröd:pJag vill gärna hålla fast med traditionen med bröd till maten i Grekland:)
Riittabye_bye
Hos min 83-åriga far i Torneå (norra Finland) finns brödkorgen också på bordet under alla måltiderna, oftast är det potatislimpa eller det underbara sega rågbrödet i korgen. Så hos äldre folk finns seden kvar. Däremot bjuds det inte bröd till varje måltid hos min syster och bror, som bor i södra Finland.
Och jag håller med YsterSyster, det är väldigt svårt att låta bli brödet :p
Ivi
I min familj har vi alltid haft bröd till maten. Oftast hårt rågbröd eller tunnbröd. Den vanan har jag fortsatt med hela livet men utomlands avstår jag ofta brödet då det är för ljust för min smak.
Eva
Det här har säkert att göra med att vi skandinaver inte är lika vana vid att äta bröd till maten
Stämmer rätt bra det. När jag arbetade som kypare på färjor mellan Sverige - Danmark/Tyskland, noterade jag att svenskar aldrig efterfrågade bröd till maten. Däremot tyskar, fransoser, sydeuropéer etc, skulle jämt ha bröd till maten.
Samma sak med soppa förresten. Svenskar beställde ytterst sällan dagens soppa. Till soppan serverades det bröd.
Lite OT vad gäller grekiska brödkorgar, men ändå.
/Netwolf
Jeg synes brødet hører med til ethvert gresk måltid, og tar det som en selvfølge at det kommer på bordet. Derimot ber jeg ofte om å få maten servert uten de friterte potetene alle føler seg presset til å severe med retter hvor det egentlig er brød som er det greske tilbehøret. Faktisk blir man mange steder meget positive over at det finnes turister som vil ha maten servert slik.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.