handdator

Visa fullständig version : Vinfestival i Rethymnon


MonkanS
2008-06-24, 20:44
Vid den tiden som jag åker ner till Rethymnon.. 10 juli.. så är väl den årliga vinfestivalen i Stadsparken där?
En av de första turerna ner dit för mig i början på 90-talet råkade vi på den av en tillfällighet. Då var det en upplevelse av stora mått. Man köpte sig en karaff och det antalet glas som sällskapet bestod av. Sen var det bara att hämta mer vin i obegränsade mängder. Rolig underhållning var det.. och en massa snack på grekiska som vi inte förstod ett jota av. Sen blev det dans. Och.. oj vad kul vi hade.._B-anana
Idag är det förmodligen mera turistanpassat kan jag tro.. som det mesta.
Vore kul om någon här har egen senare erfarenhet av det. Berätta gärna i så fall.

//Monica

Wardakis
2008-06-24, 21:37
Det är en vinfestival i en liten by som heter Vovves sydväst om Platanias varje år också. Den brukar äga rum i slutet av juli-början av augusti. Var där sommaren 2004 och det var inga turister där, vintunnor i långa rader, lite mat att köpa och en härlig stämning! Naturligtvis var det live musik och många som dansade. Vi var ett gäng som åkte i en mycket speciell bil, modell typ folkvagnsbuss. Alla säten (utom förarsätet) var borttagna. Någon fick sitta på en kylväska, några satt på lösa plaststolar och ett par stycken fick knöla ihop sig på sängen som stod där bak! Det skulle ha varit i Sverige det!!!!
Gunilla

MonkanS
2008-06-24, 21:44
Haha.. det låter det där... flabb_flab
Nej det där skulle inte gå an i Sverige. Varken den sortens utskänkning av vin.. eller den transporten du beskriver.
Ibland är det bara så SKÖÖÖNT att slippa alla petiga regler som finns här hemma i svedala..:D

Wardakis
2008-06-24, 21:55
Var skraj på vägen dit! När vi åkte hem gick det mycket bättre!:D
Gunilla

MonkanS
2008-06-24, 22:02
Jo det kan jag tänka mig att det gick bättre på hemvägen.. ♪♪♫♪♪

Monica

IngegerdN
2008-06-26, 01:12
Då de flesta av mina besök i Reth. har råkat infalla under festivalveckorna har det blivit något av en tradition med ett besök på vinfestivalen åtminstone en gång... Den brukar vara sista veckan i juli - första veckan i augusti, men förra året var det tyvärr ingen. Det sades att man skulle sluta med vinfestivalerna, då de styrande i staden tyckte att det blivit för dyrt...:( Hoppas att det inte stämmer; tyckte det var så trevligt att köpa något att äta, fylla på karaffen med vin & sätta sig vid något av långborden tillsammans med lokalbefolkningen och titta på dansarna och lyssna till musiken...
/Ingegerd

bengtv
2008-06-26, 11:49
Apropå festivaler så har dom varje år, alldeles i slutet av september,
en festival i Plakias som kallas turistens festival. Jag har haft förmånen
att vara med på denna hejdundrande festival 2 ggr. Där är allt gratis.
Fantastisk hemlagad mat och obegränsat med vin. Dansare och lokala
musikanter som under håller hela natten. Publiken är en mix av greker och
turister. Det delas även ut lite reklampresenter (ex. olivolja) från trakten
och en uppmaning att åk hem och tala om för andra vilken fin plats
Plakias är. Det har varit höjdpunkten på vår Plakiassemester båda ggr
vi besökt orten.

Athanasia
2008-06-29, 19:17
Det verkar inte som om det kommer att bli nån vinfestival i år heller,,,,de som bor där har inte sett nån info om den iaf..

MonkanS
2008-06-29, 21:13
Det verkar inte som om det kommer att bli nån vinfestival i år heller,,,,de som bor där har inte sett nån info om den iaf..
Ingen vinfestival.. synd.. men inte mycket att göra åt.
Det kanske finns nåt annat skoj istället.. _B-anana