Visa fullständig version : Medicin i lastutrymmet - fryser sönder??
Paddington
2008-06-23, 12:41
Oups! Det pratade läkaren om idag när vi var där. Inte haft en tanke på det alls, och vi som tänkt skicka ner flaskorna där över 100 ml... men vad jag har förstått så räknas inte mediciner "in" i begränsningarna?
Paddington
2008-06-23, 12:50
då borde ju allt kunna frysa sönder? Även schampo etc?
Jag har aldrig varit med om att något har frusit sönder i lastutrymmet under någon flight, någonsin.
Så kallt är det inte i lastutrymmet.
Eva
Bertil Lindroos
2008-06-23, 13:13
Inget som fryser sönder i lastutrymmet...dom är tempererade, tänk på att man även skickar levande djur i lastutrymmet...tex hundar..vilket är mycket vanligt . Låter lite som en skröna.
Paddington
2008-06-23, 13:42
undrar om det är samma regler hemåt - från Grekland, men vätskor o mediciner o sånt?
Bertil Lindroos
2008-06-23, 13:46
Ja det är samma regler som gäller...Grekland tillhör EU och det är EU:s regler som styr gällande vad som får tas med ombord på flyget.
undrar om det är samma regler hemåt - från Grekland, men vätskor o mediciner o sånt?
Ja de gäller även hemåt.
Hej Paddington! Vi sitter i samma sits som du ungefär en del flytande antihistaminer mm som ska med. Som sagts tidigare så fryser det inte sönder i lastutrymmet. Men bagage kan ju försvinna:eek:. Vi brukar dela upp det vi kan så att vi tar så mycket som möjligt i handbagaget. Än så länge har ingen reagerat på autoinjektorer mm. Vi ska nog i och för sig fixa läkarintyg för säkerhets skull.
/Hans
Hans, enligt reglerna så skall man ju ha intyg med sig för medicinerna, men så länge apoteksetiketten är intakt, så bevisar du att medicinen tillhör dig.
Vi har när vår son varit med alltid haft en spruta var med oss, ingen har någonsin ifrågasatt det.
Men som du skriver för att vara på den säkra sidan....säkerhetspersonalen kan ju ha en dålig dag.
// Helén
Jag har alltid med mig min bricanyl i handbagaget och i kontrollen lägger jag den bara i "lådan" så ser dom att det är medicin. Enligt den vakt jag pratade med får man ta med sig alla typer av läkemedel (på recept, alltså när det finns lapp om vem medicinen är till för) genom kontrollen.
Paddington
2008-06-23, 15:08
:(fast med receptlappen kvar??? Herregud säger jag bara. Vi har kastat ut varenda kartong till läkemedlena för att få plats. Däremot är medicinerna kvar i sin förpackning.
Jag menar, alvedon, postafen, näspray etc står det ju inget på, får man inte ta med det in på flyget då? Och sen undrar jag över tillbehör i vår läkemedelsväska som xylocain, nacl för sårrengöring, klorhexidin (125 ml) - räknas det som mediciner, eller måste vi packa om?:confused::confused:
Paddington
2008-06-23, 15:10
fast det står inte på hemsidan på sterling tex att man ska ha etiketter kvar och ha läkarintyg??
Paddington
2008-06-23, 15:15
dessutom står det olika saker om mediciner på sterling o på luftfartsverkets hemsida.
fast det står inte på hemsidan på sterling tex att man ska ha etiketter kvar och ha läkarintyg??
Vad Sterling skriver på sin hemsida verkar ju inte ha någon betydelse (jag tänker då på de två olika texterna om maten:)). Jag litar mer på luftfartsverkets information. Så länge det inte är några enorma mängder så är det ingen som säger någonting om det. Jag skulle inte chansa på att försöka få med mig klorhexidin i en så stor flaska utan recept eller etikett på. Den sorteras nästan garanterat bort. De är ibland stenhårda med gränsen.
Står det ingenting om läkarintyg vid kanyler och sprutor? Det har jag för mig, men jag är inte säker.
// Helén
Paddington
2008-06-23, 15:27
klorhexidin - självklart är etiketten på, men det är ju receptfritt...
Paddington
2008-06-23, 15:28
fast om dom får för sig att sortera bort något kan man ju kasta det i bagaget istället?!
Men inget av det du nämner ovan är väl vätskor i förpackningar som rymmer mer än 100 ml? Det är ju vätskor restriktionerna gäller, inte mediciner.
klorhexidin - självklart är etiketten på, men det är ju receptfritt...
Förpackningen är för stor, får max vara 1 dl.
Vad är Klorhexidin?
// Helén
fast om dom får för sig att sortera bort något kan man ju kasta det i bagaget istället?!
Du checkar in ditt bagage före säkerhetskontrollen.
// Helén
Men inget av det du nämner ovan är väl vätskor i förpackningar som rymmer mer än 100 ml? Det är ju vätskor restriktionerna gäller, inte mediciner.
Mediciner kan ju vara i olika form, det är ju iaf en förpackning som är för stor.
Receptfria läkemedel packar jag inte ner öht. Det som inte finns på grekiska apoteken är möjligtvis medicin som inte är uppfunnen ännuAng_elx:D
// Helén
Paddington
2008-06-23, 15:41
jag tar med mig receptfria. Det får man ta med sig i obegränsad mängd i pulver och tablettform. Däremot receptfria står det inget om mängdvis heller. Däremot kan man ju undra "vad som räknas som medicin". Eller om det är läkemedel i över huvud taget (som xylocain, nacl, klorhexidin etc)?
Receptbelagda har jag en heeel drös. Problemet bara att etiketten sitter på de stora förpackningarna och inte på läkemedelsburkarna, och förpackningarna kan jag inte ta med... pust.. vad gör man?
rhodosfanast
2008-06-23, 15:49
Tänk på en sak om du har någon medicin som är narkotikaklassad så måste du ha tillstånd o föra ut den ur landet o då måste du gå till apoteket med receptet o ditt pass o en blankett som skall fyllas i där då apoteket ringer o får klartecken ifrån läkemedelsverket. Du får endast ta med så många tabletter som du skall vara borta.
Du kan behöva visa upp detta pappret både i tullen i Sverige o i Grekland om dom vill kolla noga.
Jag har alltid min medicin i en speciell låda o visar upp den i säkerheteskontrollen eftersom jag har båda astmamedicin o hjärtmedicin.
Jag har hört om man har sprutor så skall dom läggas i dom små förslutningsbara plastpåsarna o då lämnas dom till flygvärdinnan o sen har flygkaptenen hand om den under flygningen..
Paddington
2008-06-23, 16:05
jag har fixat narkotikapapper ;) däremot har jag en MAAASSA allergimediciner som är receptbelagt, men det finns ju inga etiketter på dom; på bricanylen, på ögondropparna, på locoiden mm. Där har ju etiketten suttit fast på kartongen de kom med...
allergimediciner som är receptbelagt, men det finns ju inga etiketter på dom; på bricanylen, på ögondropparna, på locoiden mm. Där har ju etiketten suttit fast på kartongen de kom med...
På samtliga våra (samma som en del av de du nämner sitter det en etikett på förpackningen och en på flaskan och burken. Ögondropparna består av mer etikett än flaska:D. Det verkar som om det apotek du handlat på slarvat med märkningen.
// Helén
Paddington
2008-06-23, 17:26
På samtliga våra (samma som en del av de du nämner sitter det en etikett på förpackningen och en på flaskan och burken. Ögondropparna består av mer etikett än flaska:D. Det verkar som om det apotek du handlat på slarvat med märkningen.
// Helén
min ögondroppar kommer i en kartong som säkert är 20 cm lång x 8 cm x 15. Där i ligger det förslutna påsar med engångspipetter. Påsarna (alla) är inte märkta utan kartongen.
På salvatuberna är kartongen märkt (och de ggr märkningen har varit på tuben har den varit så avskavd och oläslig så det hade inte spelat nån roll).
Jag har nu FLYTTAT på etiketten och satt på läkemedlet direkt. Hoppas de inte blir galna. Allt är nu märkt på receptbelagda utom ögondropparna. På de receptfria står det på kartorna där tabletterna ligger i vad det är för medicin. Det hjälper ju inte att man lägger tabletter i en postafenkartong, då kan man ju lika gärna lagt ner nåt annat.
Ja.. de kanske har slarvat? FY!
Elisabet
2008-06-23, 17:49
Engångspipetter för två (?) veckor är knappast några problem att rymma i påsen med tillåten mängd vätska. Dessutom behöver du ju bara ha så mycket i handbagaget som du eventuellt kan behöva under flygresan.
Paddington
2008-06-23, 18:05
nej, det är inga problem alls att rymma - problemet är att de inte är märkta med mitt namn efs det är kartongen som är det.
På sterlings hemsida accepterar dom ENDAST mediciner i handbagaget (?)
Paddington
2008-06-23, 18:10
Jo, klorhexidinet (sårtvätt, bakteriedödande) rymmer 125 ml
Paddington
2008-06-23, 18:13
och det är just det som är frågan. Var går gränsen för läkemedel/mediciner?
Elisabet
2008-06-23, 18:19
Reglerna är desamma för alla vätskor. Att de är för medicinskt bruk har ingen betydelse, du får inte ha dem i handbagaget om förpackningarna är större än 100 ml.
Det enda undantaget är mediciner som du kan komma att behöva under själva flygresan. Sådana får du ta med i handbagaget, om du kan visa att de är utskrivna på dig.
Klorhexidin finns det ingen anledning att ta med sig. Om du behöver det finns det att köpa.
Reglerna är desamma för alla vätskor. Att de är för medicinskt bruk har ingen betydelse, du får inte ha dem i handbagaget om förpackningarna är större än 100 ml.
Det enda undantaget är mediciner som du kan komma att behöva under själva flygresan. Sådana får du ta med i handbagaget, om du kan visa att de är utskrivna på dig.
Det som skrivs om läkemedel i samband med säkerhetskontroll är ju även mediciner som tas med någon form av spruta, det är ju ett vasst föremål, men räknas alltså inte som "farligt vapen". Det samma gäller narkotikaklassade läkemedel, man kan ju fråga sig vem som skulle vilja smuggla dyra svenska läkemedel till Grekland, där all medicin jag jämfört är hur billig som helst.
Tex. Munsårsalva, antihistaminer, huvudvärktabletter.
Läste på Aftonbladet häromdagen att man får ha med knivar och saxar om de totalt inte är längre än 6 cm, nu vet jag iofs inte om plural är rätt använt här, men vem sjutton behöver ha med sig saxar och knivar?
// Helén
Elisabet
2008-06-23, 18:34
man får ha med knivar och saxar om de totalt inte är längre än 6 cm, nu vet jag iofs inte om plural är rätt använt här, men vem sjutton behöver ha med sig saxar och knivar?Trodde det var första april, men så står det ju faktiskt i luftfartsverkets info! Det har jag aldrig lagt märke till förr! Det är dessutom BLADET som får vara max 6 cm.
Jag har alltid med mig kniv och sax, behöver inte du sånt :eek: :D
Det är dessutom BLADET som får vara max 6 cm.
Jag har alltid med mig kniv och sax, behöver inte du sånt :eek: :D
Bladet, oj då, ja det här fjantiga påfundet för att stoppa terrorister är hur tandlöst som helst, vad jag kan se så är det bara vanliga hederliga resenärer som får extra problem med shampo o.dyl. Nu skall jag mäta mina gamla grillbestick och se om inte en kniv eller fyra! skall få följa med till Grekland, så slipper jag låna av boendet. Någon gammal vinkork finns säkert som jag kan sätta på spetsen. OBS! Jag lånar bara kniven där jag bor, men ibland finns det ju inte ens en vettig kniv att skära frukt och bröd med.
// Helén
Edit: Det blir till att fortsätta låna, det var inte mycket i kökslådorna som höll måttet;)
Elisabet
2008-06-23, 19:02
det här fjantiga påfundet för att stoppa terrorister är hur tandlöst som helst Eller hur! Som någon en gång påpekade: det är bara att ta med sig en kniv från något av matställena efter säkerhetskontrollen, så kan man terrorisera bäst man vill sen inne på planet!
Det blir till att fortsätta låna, det var inte mycket i kökslådorna som höll måttet;)Finns inte många knivsblad som är kortare än 6 cm. Men du kan ju packa dem i det ni check... nej visst ja, det kan du ju inte nej :rolleyes:
;)Med osynligt bläck: Sno en på något matställe efter säkerhetskontrollen ;) (Skojar!)
OBS! Jag lånar bara kniven där jag bor, men ibland finns det ju inte ens en vettig kniv att skära frukt och bröd med.Fast var kan man köpa en brödkniv där bladet är 6 cm?? Ang_elx :D ;)
EDIT: Elisabet; när postade du ditt inlägg?? 2 sek före mig?? :D
Elisabet
2008-06-23, 19:07
Elisabet; när postade du ditt inlägg?? 2 sek före mig?? :D
1 :D
Den sammanlagda mängden vätska ska rymmas i den lilla förslutningsbara påsen och jag tror det får vara maximalt 1 liter.
Eva
Stämmer...och varje förpackning får inte innehålla mer än 100ml (1dl)
rhodosfanast
2008-06-23, 21:06
Du skall inte ha någon medicin i resväskan utan i handbagaget för skulle din resväska komma bort så står du där utan medicin o så säger även flygbolagen.
Jag packar aldrig någon medicin i resväskan utan allt i handbagaget o har ibland även recepten med mig för att visa upp i tullen.
På flera turistorter finns bra privatläkare som pratar engelska eller finns där nordiskpersonal som översätter på grekiska till läkaren. Brukar själv få uppsöka en på Rhodos o dom är kanon var där senast ifjor för ett rejält byggbet som gav inflammation.
Ett bra tips till myggbet är emlasalva..
Det virker ganske jobbigt dette her. Men tviler på om noen som helst bryr seg om reseptfrie allergimedisiner eller hva det enn er. ved utreise, dessuten - det meste får man der nede - og reseptbelagt med, men uten resept. Trolig unødvendig å bekymre seg så masse, det går nok bra.bye_bye Fiksa en adrenalin-sprøyte om du er redd, kjekt å ha. Men som oftest får man jo ikke bruk for den. - Sikkert ganske strevsomt å ha så mange bekymringer på forhånd. Heldigvis blir det ikke noe av de fleste.
Ha en flott reise!
Elisabet
2008-06-24, 08:12
Du skall inte ha någon medicin i resväskan utan i handbagaget för skulle din resväska komma bort så står du där utan medicin o så säger även flygbolagen. Flygbolagen säger överhuvudtaget ingenting om mediciner! Luftfartsverket via eu förbjuder mediciner i flytande form i handbagaget, förutom det man kan behöva under flygresan och strax efter. Tullen har synpunkter på hur mycket mediciner man har med sig.
Var man packar sina mediciner är helt upp till var och en! Självklart är det bra att ha det man behöver för första dygnet i handbagaget, om det incheckade bagaget skulle komma på avvägar.
På väg hem från Rhodos hade en som gick in samtidigt i säkerhetskontrollen, en hel rygga med solkrämer..(billiga grejjer eller hur!:D). De tog allt från henne!
Fast som vädret är nu, vem behöver dessa då?:D:p
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.