handdator

Visa fullständig version : Hur skall det gå...


Riitta
2008-06-22, 11:48
Efter den här resan börjar man undra hur framtiden ser ut för lilla Myrties på Kalymnos:o Inte en enda resebolag har längre någon hotell där,utan det är bara vi "gamla och trogna" som återvänder till våra favoritställen:o
Det stod lediga rum överallt och några hotell som alltid funnits var helt stängda:(
Önskar att flera yngre människor hittar dit och för tusende gången ATT APOLLO ÅTER BÖRJAR FLYGA FRÅN GBG TILL KOS!!!! Då skulle det bli lite mer folk i allafall, när man slipper ta massa omvägar för att komma dit:o

Riittabye_bye

Eva L
2008-06-22, 13:03
Du får väl berätta för oss andra om platsen Riitta så kanske några av oss lockas att resa dit på egen hand. Det finns öar som är helt fullbokade i högsäsong utan att chartersällskapen reser dit. Folegandros är en sån ö och Amorgos får väl säga vara en annan även om det finns charter dit i liten skala.

Eva

Hjalta99
2008-06-22, 22:04
Efter den här resan börjar man undra hur framtiden ser ut för lilla Myrties på Kalymnos:o Inte en enda resebolag har längre någon hotell där,utan det är bara vi "gamla och trogna" som återvänder till våra favoritställen:o
Det stod lediga rum överallt och några hotell som alltid funnits var helt stängda:(
Önskar att flera yngre människor hittar dit och för tusende gången ATT APOLLO ÅTER BÖRJAR FLYGA FRÅN GBG TILL KOS!!!! Då skulle det bli lite mer folk i allafall, när man slipper ta massa omvägar för att komma dit:o

Riittabye_bye


Hej Riitta,
Är det så illa nu? I höstas när vi var där var det än så länge bara Zhefyros som hade stängt... Nu måste vi göra våra röster hörda så att folk börjar kräva att fler resebolag börjar åka till Kos igen och i förlängningen till Kalymnos. Att denna pärla till ö skulle hamna i den här situationen hade jag inte kunnat föreställa mig, men efter alla skriverier om Kos och festandet m.m. borde man kanske ha varit förberedd. Även om det är några år sedan. Men jag drar mitt strå till stacken! Åker två veckor i höst till Myrties/Massouri. Ska bo på Atlantis. Jag längtar så! :D

Till er som ännu inte varit på Kalymnos - Åk dit! Det är en alldeles underbar ö! Alldeles lagom... Det är backigt och knaggligt och stränderna hör inte till Greklands bästa men de är på rätt ställe! Underbara människor, man blir så väl mottagen överallt man kommer och inte en inkastare så långt ögat kan nå. Varför i hela fridens dagar ska man åka till t.ex. Rhodos och bli på dåligt humör för?! Jag åker inte dit igen pga alla inkastare som helst av allt ville bära in en på restaurangerna om man inte ville gå in själv. Oförskämda var de också - sa man nej så jagade de en med ett språk som jag gudskelov inte förstår... Okej, okej, jag har rosafärgade ögon när det gäller Kalymnos men det beror på att den ön bara är helt underbar!

Eva - som önskar att alla finge uppleva Kalymnos minst fem gånger i livet...

Monica P
2008-06-22, 23:11
Riitta och Eva, jag ska skaffa er hedersborgarmedalj bara jag får fatt på vår stressade borgmästare...

Riitta
2008-06-23, 08:30
Du har ju bra hand med honom,så det går säkert bra:D;). Det är tur för Kalymnos att bergsklättrarna har tagit ön till sitt hjärta också:) Om jag har förstått rätt så finns det gott om dom där utanför turistsäsongen och det är ju positivt för ön:) Kanske när dom skaffar familjer och vill åka på semester så förhoppningsvis väljer dom Kalymnos också:)

Riittabye_bye

Hellen
2008-06-23, 08:46
Riitta och Eva, jag ska skaffa er hedersborgarmedalj bara jag får fatt på vår stressade borgmästare...

Bättre reklam för det lugna genuina som så många söker är svårt att få.
En början kan ju vara att tipsa alla som frågar här på Kalimera vart de skall åka, "söker det genuina, inga turister, fina stränder" osv. (för det finns det väl?):D

// Helén

Astri
2008-06-23, 13:03
Vi kom hjem fra Kalymnos nå på fredagensnyft_drop, og det var begynt å komme litt flere folk. Spies har Katina hotell i Myrties og de har også to steder på Telendos.
Jeg snakket med Catarina i Myrties og hun fortalte at det nå var snakk om å få bro over fra Kalymnos til Leros. Det ligger jo to små øyer i mellom Kalymnos og Leros, så det å få bygd bro er vist ikke noe problem. Det er vel heller penger det står på. Flyplassen på Leros kan bygges ut så den kan ta i mot charterfly, så ikke fortvil Riittaflabb_flab.
Båtene som går over fra Kalymnos til Telendos har begynt å legge til ved alle tre bryggene der ute nå. En uke på hver brygge, så da håper jeg alle restaurantene der ute blir fornøyde. Jeg må si jeg er imponert over dette lille samfunnet. De har til og med egen kulturforening. I fjor var det jo flere konserter der ute.
På Kalymnos har de også en kulturforening som heter Amoni og som synger/spiller mye musikk fra førkrigstiden. Lederen for foreningen, Dimitris Kardoulias har bodd 15 år i Stockholm. Han er tanntekniker men spilte hver helg på en gresk restaurant i Stockholm. En utrolig hyggelig mann, som virkelig brenner for den greske musikken. De har et lokale hvor de har konserter nede i Pothia (tror jeg det var). Der er det plass til ca 50-60 personer.
Det som er så fint med å reise tilbake til Kalymnos år etter år er at man treffer nye spennende mennesker hver gang og for ikke å snakke om å treffe igjen alle de kjære kjente fra mange år tilbake.
Nå er det bare å telle ned til neste tur som er 19.september.
Astribye_bye

Riitta
2008-06-23, 13:06
Tar det lika lång tid med bron som med flygplatsen så hinner man ju dö innan:o;)

Riittabye_bye

Anna-L
2008-06-23, 13:11
Vad som är bäst med Kalymnos är folket som man träffar år efter år samt atmosfären. Man känner sig verkligen "hemma" och välkommen där. Hoppas att vår favvobar är kvar, Scorpion, mittemot Plaza där har vi haft många roliga kvällar. Vi var som sagt på Kefalonia förra året och det var oxå bra men man gjorde jämförelser hela tiden. Alla öar har ju något speciellt just för dom. Nu blir det 5:e gången gillt! Väntar på fredag den 4:e.klapp_klap/Anna-Lena

Eva L
2008-06-23, 13:37
Ni som har kalymnos som en av era grekiska favoritöar vilka andra grekiska öar gillar ni? Att ön inte är så hårt exploaterad det vet jag och det är kanske ett skäl för många. Har bara varit dit på en dagstur för mer än 25 år sedan så de egna erfarenheterna är väldigt begränsade. Vill gärna veta mera.

Eva

Sporaderna08
2008-06-23, 13:45
Jag hade inte ens hört talas om ön tidigare, var tvungen att läsa på lite :)
Verkar som ett mysigt ställe... Det är bra att vi kan tipsa varandra här så kanske det är fler som vågar prova på något annat än Naxos:o

[

Anna-L
2008-06-23, 13:58
Vi har varit på en hel massa olika öar sedan 1993 bl a Kos, Naxos, Skopelos, Skiathos (2 ggr), Lefkas, Parga, Karpathos, Kreta, Kefalonia kanske har jag glömt någon men 2003 hamnade vi på Kalymnos mest av en slump, enda resmålet som fanns kvar när vi bokade. Vi har inte ångrat det en sekund kände direkt att vi skulle trivas där och därför har vi återvänt. Ön är bara sååååå "lagom".

/Anna-Lena

Astri
2008-06-23, 14:17
Ni som har kalymnos som en av era grekiska favoritöar vilka andra grekiska öar gillar ni? Att ön inte är så hårt exploaterad det vet jag och det är kanske ett skäl för många. Har bara varit dit på en dagstur för mer än 25 år sedan så de egna erfarenheterna är väldigt begränsade. Vill gärna veta mera.

Eva

Jeg har Astypalea som en god nummer 2 og Iraklia og Amorgos er også øyer jeg gjerne vil tilbake til. Jeg har vært på en del øyer, men det er som å komme hjem når jeg drar til Kalymnos/Telendos. Det har nok noe med at der har jeg fått venner for livet, som jeg har kontakt med under vinteren både pr. mail og på telefon.
Jeg synes at de som bor der "byr" mye av seg selv. De er varme og vennlige.
Astri

PlatyYialos
2008-06-23, 18:55
Ja Riitas inlägg är välbehövligt, det är ont om turister på Kalymnos och den gamla goda tiden med resor till Kos/Kalymnos är ju ett minne blott i vilket fall om man vill flyga ifrån Göteborg. Nu gör jag dock det fortfarande via Köpenhamn – Aten – Kalymnos men det tar ju ändå en bra stund att komma fram.
Vad är det då som lockar med Kalymnos? Orden lagom och genuin är ju ord som förekommer ofta när människor skall beskriva ön men vad är det mer?
För egen del har vi det väl förspänt med att en släkting har två lägenheter och att våra grannar heter Anna Vavolus och Stavros Prekas, dvs vi bor ihop med Greker, det blir bara så rätt och lagom och avkopplande som det bara kan bli så att man kan koppla av vardagen. Men återigen vad är det mer som lockar? Ja vi badar självklart en hel del och för oss är det Platie Gialos, Linaria eller Kantouni som gäller. Vi gör också en mängd utflykter runt ön för att se andra delar, stränder, kultur, byggnader, miljöer mm, och det finns mycket att se. För detta behöver man en moped eller bil och bägge typerna av fordon går det att hyra relativt billigt. Vid dessa utflykter får man ju också en möjlighet att äta annan mat på andra restauranger och i andra miljöer och lära känna nya människor vilket alltid berikar.
Vandring i bergen är en annan mycket trevlig sysselsättning och här har man utvecklat det hela med bla nya kartor och idag bättre utmärkta leder. Detta är både stärkande, utmanande och själsligt berikande då det alltid finns ett och annat litet kapell som ger ett härligt lugn när man kommer in.
Dykning och bergsklättring är andra lättillgängliga aktiviteter som det finns mycket av på Kalymnos.
Gokart kan man åka, finns en mycket bra bana på väg upp till flygplatsen som också har bar och restaurang samt bra bilar att åka med.
Mat kan man ju inte undvika som en lockelse för att komma till Kalymnos. Ja undvik då de ”vanliga” restaurangerna vid turiststråken utan sök upp de kulinariska pärlorna som det faktiskt finns runt om ön på de mest konstiga ställen. Lär er också vad just den restaurangen är bra på och då blir det ju trevliga möten igen.
Vad skulle man kunna utveckla mer? Jag tror på havskajaker och mounting bikes. Detta finns förvisso men inte i form av aktiviteter och guidning.
Ja man skulle ju kunna skriva mycket mer och vad kommer jag då fram till jo: Kalymnos borde kunna utvecklas vidare som den ”GRÖNA” ön. Ön som erbjuder hälsa och friskvård och som skapar el genom vindkraft, sophantering på ett bättre sätt, ön som nyttjar sina berg, sitt vatten och sin kreativa befolkning att ställa om till ekoturism och erbjuder det blåa havet, den gula solen men inte så mycket av det gamla utan vidareutvecklar koncepten.
För detta krävs självklart goda förbindelser och det är nog som många andra säger helt nödvändigt men självklart kan man lösa även detta men det kräver att Kalymnierna samarbetar och det tror jag är det största problemet.
Avslutningsvis så är ju Pothia en helt charmerande stad som man aldrig kan få för mycket av.

På fredag är jag åter på Kalymnos, det är inte många dagar kvar.

Riitta
2008-06-23, 19:09
Så trevligt att så många vill skriva om "sitt" Kalymnos:)För mig är Kalymnos mycket av en KÄNSLA och kanske lite svårt och förklara:rolleyes: Den "hemmakänslan" infann sig redan vid första besöket -87 tror jag det var. Vänner man fick då är vänner fortfarande, fast någon har dött också:(
Nu efter tre års bortavaro var Kalymnosdoften som slog mot mig med en gång:rolleyes: När jag skulle sova, så var jag som värsta sniffare och drog in dofterna tills jag somnade:eek::) För mig finns det Greklandsluft och Kalymnosluft, två olika fina dofter:) Sedan vaknade man av att tuppen gol som det skall göra på morgonen_B-anana
Jag tycker det är svårt och säga att åk dit och gör det och det, men hoppas verkligen att många provar om Kalymnos är något för dom.
Glädjer mig att Anna-L har hittat dit, fast hon verkar vara av den yngre generationenklapp_klap Tycker att du skall testa Nadir-Bar också Anna-L:p
Många känner säkert igen känslorna fast för andra öar:)

Nu tycker jag att MIAS kan skriva lite om sitt Kalymnos:D;)

Riittabye_bye

Anna-L
2008-06-23, 20:21
Nja, yngre och yngre beror på hur man ser det, hahaha. Vi är 50+, min man Barrie är från London men har bott i Sverige sen -79. Men vi har nog fortfarande barnasinnet kvar och tycker om både det lugna och lite mer livliga. Var ligger Nadi-Bar?? Ni som åker i närtid kanske vi möter på någon taverna eller ute på en bar. Det är ju alltid lätt att komma i kontakt med folk på Kal. I år har vi gett oss den på att vi skall komma iväg till Leros en dag det är det enda vi har planerat annars får dagarna komma och gå som det behagar. Det är semester.

/Anna-Lena

Riitta
2008-06-23, 21:16
Nadir baren ligger Myrties, nära gränsen till Massouri:)Men är ni 50+ så är ju Nefelibaren i Myrties något för er, med sin härliga trädgård, Greklands finaste drinkar och trevlig atmosfär:):p

http://i80.photobucket.com/albums/j173/nossleumas/KalymnosochRhodosjuni08308.jpg

http://i80.photobucket.com/albums/j173/nossleumas/Nefeliidyll001-1.jpg

Riitta 60+bye_bye

Anna-L
2008-06-23, 21:25
Jodå, vi har varit där och på Babis men vi föredrar nog Scorpion, lite mer fart. Sedan brukar vi vara vid "torget" där det för två år sedan iallafall var grekisk afton på söndagar o onsdagar. Gatan stängdes av och det spelades musik och folk från kringliggande restauranger kom ner o dansade. Polisen kom men kunde inget göra för bar och restauranägarna hade gått ihop. Då var det mycket folk runt det lilla torget. Vi brukar även äta hos Kokkinidis.

/Anna-Lena

Riitta
2008-06-23, 21:28
Jag var där på torget och kollade för två vekor sedan. Det var inte så många som dansade för såsongen hade väl inte kommit igång på allvar ännu:rolleyes:
Riittabye_bye

PlatyYialos
2008-06-23, 21:57
Kalymnosdoft - Ja jag delar och förstår vad du menar, Kalymnos är en känsla trotts mitt något tekniska inlägg tidigare.

Riitta
2008-06-23, 22:03
Tänkte väl det;)Det måste vara alla kryddorna som doftar så gott:)

Riittabye_bye

Hjalta99
2008-06-23, 23:56
Så trevligt att så många vill skriva om "sitt" Kalymnos:)För mig är Kalymnos mycket av en KÄNSLA och kanske lite svårt och förklara:rolleyes: Den "hemmakänslan" infann sig redan vid första besöket -87 tror jag det var. Vänner man fick då är vänner fortfarande, fast någon har dött också:(
Nu efter tre års bortavaro var Kalymnosdoften som slog mot mig med en gång:rolleyes: När jag skulle sova, så var jag som värsta sniffare och drog in dofterna tills jag somnade:eek::) För mig finns det Greklandsluft och Kalymnosluft, två olika fina dofter:) Sedan vaknade man av att tuppen gol som det skall göra på morgonen_B-anana
Jag tycker det är svårt och säga att åk dit och gör det och det, men hoppas verkligen att många provar om Kalymnos är något för dom.
Glädjer mig att Anna-L har hittat dit,

Riittabye_bye

Riitta,
Du beskriver precis min känsla för Kalymnos! Jag kunde inte sagt det bättre själv flabb_flab. Och det är sant det du skriver; Greklandsluft och Kalymnosluft är två vitt skilda "lufter" - och också dofter. Och den där tuppen som gal och gal... För några år sedan var det en kalkon(!) som blev helt betagen(?) i mig. Jag härmade ljuden och han blev alldeles till sig och pratade och ville komma nära... vi skrattade så vi höll på att - ja, ni vet... Sen hade jag några besvärliga dagar när jag gick förbi gården... Sådana härliga saker kan bara hända på Kalymnos! :D
Jag känner mig lyckligt förunnad att få möjlighet att besöka denna vackra, dramatiska ö med dess innevånare som tar emot oss besökare med sån vänlighet. I höst blir det tionde resan och jag hoppas att det ska bli fler.

Eva L,
Jag började resa -92 och har varit på Mykonos, Kreta, Rhodos och Karpathos förutom alla småöar vid olika båtutflykter. Kreta fick jag uppleva på ett annorlunda sätt än andra, tror jag. Jag åkte med min man och han är otroligt fascinerad och intresserad av WW2. I en vecka åkte vi kors och tvärs över den västra delen och tittade på minnesmärken, gravar och annat som hörde till. Vi besökte också Knossos, Elafonissi och åkte på båtutflykt. Det var full rulle hela veckan. Jag skulle gärna åka tillbaka och även uppleva "den andra sidan" av Kreta. Karpathos var också en intressant och dramatisk ö. Dit kan jag också återvända och uppleva allt igen och kanske ta det lite lugnare och stanna på fler platser vid mopedutflykterna.

Eva

JohnS
2008-06-24, 10:05
Selv om jeg bare tilbrakte en uke på Kalymnos i beg. av juni, er jeg et ivrig medlem av "Kalymnos fan club", hvis noe sånt finnes. Selv falt jeg fullstendig for Pothia, mens Myrties og Masouri ligner mer på steder man kan finne på mange øyer, ut fra den lille kunnskap jeg greide å skaffe meg.

Jeg synes det er et paradoks at så mange er bekymret for at turismen ikke utvikler seg fort nok på Kalymnos, når det mest attraktive for meg er at masseturismen ennå ikke har satt sitt preg på øya. Er det en selvfølge at turisme er den eneste måten Kalymnos kan overleve på?

En av drosjesjåførene jeg kjørte med, hadde sterke synspunkter på dette. Han mente Kalymnos ikke burde få flere turister enn de har, og heller satse på å utvikle seg på andre områder, som fiskeoppdrett og foredling av fisken derfra osv. Han mente at mye av særpreget ved Kalymnos kommer av at de aller fleste arbeider hele året, og at man ikke i så stor grad har en høysesong der alle arbeider livet av seg, og så en dvale-periode om vinteren. Dette gjør også noe med menneskene, var hans påstand, folk som skal leve hele året av det de kan trekke ut av turistene i en kort og hektisk sesong, blir mer opptatt av effektivitet og grådighet enn av gjestfrihet.

Kanskje synspunktene hans kan være litt til ettertanke?

Monica P
2008-06-25, 12:14
John har en del tänkvärda synpunkter, tycker jag. Men allt har två sidor... om man för sin försörjning är beroende av turisterna vill man ju att de ska komma, helst inte alla på en gång utan utspridda över året. Där har Kalymnos fått en nytändning i och med klättrarna som kommer hela året UTOM just den varmaste tiden. Men klättrarna frekventerar inte restauranger och sånt särskilt mycket, de klättrar, äter och vilar och hyr förstås moppar och bilar....

Vi hoppas på grottorna också, det blir nästa stora attraktion, men innan folk kan få gå in i några hittills obesökta grottor måste de bli säkra och försedda med fin belysning, vakt och sånt, det har förekommit vandalisering av stalaktiter och enstaka olycksfall. Men på Pserimos finns en grotta som är i Europaklass enligt en grottforskare som var här i fjol. Vänta bara.

Sen finns det trehundra eller flera kyrkor på ön, vilket lockar mycket folk, mest Atengreker som "samlar" på såna.

Fisketurismen blir snart verklighet, med möjlighet att följa med ut till havs. Man håller på med en "havspark" där man ska kunna dyka på vrak utan att vara jätteduktig dykare. Idéer finns , men det är trögarbetat.

Som John säger är detta inte en ö där man är helt beroende av turismen. Stan lever även på vintern, kaféerna är igång året om, livet rullar på, det är inte lika intensivt som på sommaren men mycket mer än på ex. näraliggande Kos.

malou
2008-06-25, 22:54
[quote=JohnS;135520]..
Jeg synes det er et paradoks at så mange er bekymret for at turismen ikke utvikler seg fort nok på Kalymnos, når det mest attraktive for meg er at masseturismen ennå ikke har satt sitt preg på øya. Er det en selvfølge at turisme er den eneste måten Kalymnos kan overleve på?../quote]

Jeg hører nok ikke til dem som har best kjennskap til øya, men den har så absolutt blitt en av mine favoritter. Det som har slått meg de siste årene er ikke veksten av turismen - men snarere noe som kan virke som tilbakegang. (Så helt uberørt eller uoppdaget er ikke Kalymnos). Det virker som om færre reiser dit, charterselskapene i Norge i hvert fall, reklamerer ikke spesielt for øya og dens sjarm, har også redusert muligheten til å reise dit. - Hotellene eller overnattingsstedene tilbyr nå eks. en døgnpris i høysesongen rundt en tredjedel av hva man må betale mange steder i Kykladene. Det sier jo litt.

Ellers - Monica - du har så rett - norske bekjente som reiser til Kalymnos for å klatre, de klatrer, hviler, sover. Telendos har de jeg kjenner ikke hørt om. Heller ikke kjenner de Myrties/Massouri - der man gjerne må ha vært noen dager for å ta inn atmosfæren. I hvert fall første gang man reiser dit...........flabb_flab


Velkommen i fanklubben!