handdator

Visa fullständig version : Matsäck på planet?

Paddington
2008-06-22, 08:37
Jag har verkligen läst till klockan var 02 i natt om alla regler på luftfartsverkets och sterlings hemsida, men de uttrycker inte helt klart om man får ta med sig egen mat.... Det handlar om barnmat och diabetiker, mat i diet. Vet ni?
(Reser med sterlings, om det har nån betydelse).:confused:

MonkanS
2008-06-22, 09:15
Den där frågan har vi diskuterat en del om i annan tråd "Mat på planet" och det tycks som att det är olika regler för olika bolag. TUI-Fly tillåter det inte och har som orsak att det kan finnas allergiker ombord. Men det tycks som att det är en djungel av olika regler hitan och ditan..:confused:

//Monica

Hellen
2008-06-22, 10:48
Sterling har inget förbud mot medhavd matsäck:

Information finns i deras regler, kanske var ögonen halvständga kl 2 i natt;):D
// Helén

Marco
2008-06-22, 11:28
Så här står det på Sterlings sida i fliken "Under flygresan" och "Försäljning ombord" : "Vi ber vänligen våra gäster respektera att det inte är tillåtet att förtära medhavd mat och dryck ombord på Sterlings flygningar.Observera att vi inte erbjuder specialmenyer. Beställ specialmenuer här. "

Det finns möjlighet att beställa bl.a barnmat, glutenfri kost och för diabetiker.

/Marco

Hellen
2008-06-22, 11:33
Ja, undra vad som gäller?

Under Sterlings regler finns följande information som jag hittade:

"Mat för diabetiker
Det går inte att köpa diabetesmat ombord, men du kan förbeställa en särskild diabetesmeny här (http://www.buyonboardonline.com/Sterling/). Det är dock även tillåtet att ta med sig egen mat om man hellre vill det"

Det står ingenting om att du behöver visa intyg på diabetes, vad jag kan hitta, så då är det ju fritt fram
// Helén

Anna Pernilla
2008-06-22, 11:50
Har frågat de som jobbar ombord å man får inte ha med sig varken dricka eller mat.

Paddington
2008-06-22, 12:01
dom vill ju bara tjäna pengar, men en mellismacka till barnen på resan hade suttit fint, särskilt när den ena av dom är svår att äta en hel del. O griniga ungar o hunger..ja...jag är matallergiker, har missat att jag kanske itne kan få tag i mellis utan det jag inte tål.. hm.

Anna Pernilla
2008-06-22, 12:07
Ska tydligen inte enbart vara för å tjäna pengar.De menar till hänsyn av andra passagerare,pga tex lukt från stinkande mat;)

Eva L
2008-06-22, 12:12
Ska tydligen inte enbart vara för å tjäna pengar.De menar till hänsyn av andra passagerare,pga tex lukt från stinkande mat;)

Fast varför skulle folk ta med stinkande mat? Nog tror jag att det ekonomiska skälet väger tyngre. En smörgås, lite sallad, en pajbit, frukt etc stinker väl knappast. Till barn under två år går det bra att ta med både egen mat och vatten även genom säkerhetskontrollen. När vi reste från Gran Canaria i vintras fick barnbarnet ta med två stora flaskor vatten genom säkerhetskontrollen vid hemresan.

Eva

Hellen
2008-06-22, 12:47
Har frågat de som jobbar ombord å man får inte ha med sig varken dricka eller mat.

Då har de alltså felaktig information på sin hemsida, att man inte får ha dricka genom säkerhetskontrollen, det är ju en sak (visserligen i mina ögon fjantigt) men det är ju den värld vi lever i innan reglerna förhoppningsvis ändras.
En flaska vatten har jag alltid med mig, ingen har sagt något om det.
// Helén

rhodosfanast
2008-06-22, 14:51
Detta är hämtat ifrån Tui fly Nordic´s hemsida.

Avresa från Köpenhamn: Reser du med TUIfly Nordic (BLX) är måltiden ombord kostnadsfri på samtliga flygningar.
önskas speciell mat (vegetarisk etc) måste detta förbeställas senast två veckor före avresan.

Det är inte tillåtet att ta med egen mat ombord på flyget. Anledningen till detta är bland annat för att minimera städning, kunna kontrollera avfallet av miljöhänsyn samt kunna minimera riskerna och besvär för personer med allergiska besvär.

Här står tydligt o klart varför man inte får medtaga egen mat.

Hellen
2008-06-22, 14:59
Står det lika dant vid flygningar från Sverige tro? Det är ju väldigt klara besked vad som gäller vid flygningar från Köpenhamn.

Något mer svårtolkat hur Sterling ställer sig till frågan.
// Helén

rhodosfanast
2008-06-22, 15:17
Det är tagit på den svenska sidan men reser man med Tui fly Nordic ifrån Köpenhamn så betalar man inget för maten ombord på flyget det ingår o även speciallmaten. För vi har en lactosfrikost o en diabetikerkost. Annars så kostar maten.

Jag har även pratat med en flygvärdinna på SAS som säger det är inte tillåtet o ta med egen mat på flyget.

Men man måste vara vaken när man bokar resan för jag hade en väninna o hennes familj som bokade på en resebyrå o dom var 13 personer där Ving endast bokade mat till 12 så en fick vara utan o det var Spanair det gällde.

tramp
2008-06-22, 16:00
Det här med mat på flyget är rena rama cirkusen. Har nu fått reda på att det inte ingår mat på mitt flyg men man ska kunna köpa nåt från "vagnen" men vad det är vet man inte. Det verkar som det har blivit sämre i år eftersom så många klagar på detta. Nä tacka vet jag tåget, där klagar ingen om man har med egna mackor och så har det ju varit i 100 år. Undrar när flyget ska börja tänka på sina passagerare istället för att kämpa ihop sina marginaler genom att minimera allting. Jag vet i alla fall vilket bolag jag inte ska åka med nästa år.

MonkanS
2008-06-22, 16:06
Detta är hämtat ifrån Tui fly Nordic´s hemsida.
Det är inte tillåtet att ta med egen mat ombord på flyget. Anledningen till detta är bland annat för att minimera städning, kunna kontrollera avfallet av miljöhänsyn samt kunna minimera riskerna och besvär för personer med allergiska besvär.

Här står tydligt o klart varför man inte får medtaga egen mat.
Jag har också läst på Tui fly Nordics hemsida. Jag läser det här: "Dessvärre tillåter vi inte egen mat ombord. Huvudorsaken är att vi då inte kan garantera säkerhet och komfort ombord för allergiker."

Alltså.. står det olika för samma flygbolag??

Om man tar reda på sitt eget skräp då? Stoppar ner den tomma matsäcksförpackníngen i sin egen väska. Då kan det knappast bli merjobb för personalen ombord på planet. Och inte har nötter i det man äter. Då måste ju alla vara nöjda och glada.

Jag blir så trött på alla konstiga regler..snyft_drop

rhodosfanast
2008-06-22, 17:30
Det är ju inte bara nötter inte folk tål det är ju äpple o apelsiner mm. Så antingen beställer man sin mat på flyget eller så får man äta innan man lyfter ifrån vilken flygplats man nu flyger ifrån.

Det är ju inte långa flygningar under sommaren i alla fall.

Nu gäller detta inte mat tänk alla dom som måste bolma det värsta dom kan innan dom går ombord på planet finns många allergieker som inte tål rök för det luktar ifrån kläderna.

När vi flög hem 05 ifrån Rhodos så hade vi tre stycken som satt bakom oss som var inpyrda i cigarettrök o flygvärdinnan kom fram o frågade mig varför jag inte mådde bra o hon fick till svars dom tre bakom mig har orsakat mig asmabesvär o det var jobbigt att ha dom bakom sig i tre o halvtimme på planet. Det första dom gjorde när dom kom av planet var o bolma igen..:mad:

Eva L
2008-06-22, 20:34
Det här med mat på flyget är rena rama cirkusen. Har nu fått reda på att det inte ingår mat på mitt flyg men man ska kunna köpa nåt från "vagnen" men vad det är vet man inte. Det verkar som det har blivit sämre i år eftersom så många klagar på detta. Jag vet i alla fall vilket bolag jag inte ska åka med nästa år.

Åker du också med Vingresor? Jag har fortfarande inte fått någon förklaring och väntar fortfarande på att bli uppringd av någon från bolaget som ska komma med en förklaring. Innan dess kommer jag inte att boka min Asienresa för jag vill inte åka med ett bolag som nonchalerar sina kunders frågor på det sättet.

Eva

Paddington
2008-06-22, 20:40
jag har nu tittat på Sterlings sidor o inte funnit ett ord om medhavd matstäck - var har ni hittat det?:confused:

Rinaki
2008-06-22, 20:46
Första sidan...under flygresan...försäljning ombord...längst ner på den sidan
_B-anana

Hellen
2008-06-22, 20:49
Ja, undra vad som gäller?

Under Sterlings regler finns följande information som jag hittade:

"Mat för diabetiker
Det går inte att köpa diabetesmat ombord, men du kan förbeställa en särskild diabetesmeny här (http://www.buyonboardonline.com/Sterling/). Det är dock även tillåtet att ta med sig egen mat om man hellre vill det"

Det står ingenting om att du behöver visa intyg på diabetes, vad jag kan hitta, så då är det ju fritt fram
// Helén

jag har nu tittat på Sterlings sidor o inte funnit ett ord om medhavd matstäck - var har ni hittat det?:confused:

Sterling har inget förbud mot medhavd matsäck:

Information finns i deras regler, kanske var ögonen halvständga kl 2 i natt;):D
// Helén

I deras regler längst upp på sidan länk här (http://www.sterling.dk/sv/sterlingrules)

MonkanS
2008-06-22, 20:49
Det är ju inte bara nötter inte folk tål det är ju äpple o apelsiner mm. Så antingen beställer man sin mat på flyget eller så får man äta innan man lyfter ifrån vilken flygplats man nu flyger ifrån.

Det är ju inte långa flygningar under sommaren i alla fall.

Nu gäller detta inte mat tänk alla dom som måste bolma det värsta dom kan innan dom går ombord på planet finns många allergieker som inte tål rök för det luktar ifrån kläderna.

Jag tar med egen matsäck på flyget som jag sa i den andra tråden.. och tänker på allergiker. Inga nötter alltså. Apelsiner har inte ens fallit mig in att ha. Blir ju så kladdigt att skala. Frukt över huvudtaget får anstå till man kommer fram till resmålet. Detta gäller för mig... smörgås med ost o sallatsblad. Kalla pannkakor. Nånting vill man faktiskt ha att äta på planet. Inte bara för hungerns skull.. utan även för myset. Kan ju hända att det kan bli en liten zuchinipaj som någon skulle ha. Det lät så himmelens gott.. :D

För den som är allergisk mot rök kan jag mycket väl förstå om någon stinker rök långa vägar. Men vad gör man.. jag är inte allergisk mot det.. men tycker att det stinker :(.. urrk.

Starka parfymer är en annan sak som inte är så trevlig. Om någon har dränkt in sig fullständigt med nåt lukta gott. Gäller då faktiskt båda könen. Men som man får finna sig i ändå.

//Monica

Paddington
2008-06-22, 20:51
såg det preeeeecis ;)
dom säljer nötter..

en dum fråga kanske, men jag har inte flygit på typ 13 år ;), tar dom kort eller?

Hellen
2008-06-22, 20:54
såg det preeeeecis ;)
dom säljer nötter..

Inte om det är nötfri flight

en dum fråga kanske, men jag har inte flygit på typ 13 år ;), tar dom kort eller?
Det tar kort men med vidrig växelkurs och extra avgifter.
// Helén

Paddington
2008-06-22, 21:02
jag tål ingen frukt o inga grönsaker (som brukar vara på smörgås) och inga frön och nötter (som brukar vara i bröd). Detta blir spännande ;)! Inga färskpressade juicer heller ;) bye_bye

Ella
2008-06-22, 21:06
Jag har alltid med mig egen mat och har alltid fått äta den utan klagomål, oberoende av flygbolag. Ta med några mackor! Vad är det värsta som kan hända - att de tar dem ifrån er? Må så vara, då. De lär ju inte kasta er av planet.

OT, men stackars dig, Paddington - åka till Grekland utan att kunna äta frukt och grönsaker!

MonkanS
2008-06-22, 21:15
jag tål ingen frukt o inga grönsaker (som brukar vara på smörgås) och inga frön och nötter (som brukar vara i bröd). Detta blir spännande ;)! Inga färskpressade juicer heller ;) bye_bye

Håller med föregående. Stackars dig.. åka till Grekland och inte kunna äta deras goda grönsaker och frukter. Och inte heller kunna dricka deras goda färskpressade jos från solmogna apelsiner.
Kan du inte äta något alls i grönsaksväg? Du kan ju inte hjälpa det.. men i mina öron låter det som en fattig kost. För mig är grönsaker ett måste till varje måltid.

zeus
2008-06-22, 23:05
Det här med mat på flyget är rena rama cirkusen. Har nu fått reda på att det inte ingår mat på mitt flyg men man ska kunna köpa nåt från "vagnen" men vad det är vet man inte. Det verkar som det har blivit sämre i år eftersom så många klagar på detta. Nä tacka vet jag tåget, där klagar ingen om man har med egna mackor och så har det ju varit i 100 år. Undrar när flyget ska börja tänka på sina passagerare istället för att kämpa ihop sina marginaler genom att minimera allting. Jag vet i alla fall vilket bolag jag inte ska åka med nästa år.

Förmodligen så är det enklare att hantera eventuella allergichocker på tåget än på flyget om det kan vara en förklaring till olika regler angående medhavd matsäck :)
-zeus-

Elisabet
2008-06-23, 08:02
men stackars dig, Paddington Håller med föregående. Stackars dig(...) Du kan ju inte hjälpa det.. Jag har ingen aning om vad Paddington har för självbild eller syn på sina allergier, men jag blir ganska upprörd över den attityd ni visar i dessa inlägg. Jag tycker det är rent oförskämt att säga "stackars dig" på det sättet! Paddington har säkert som andra allergiker hittat sitt sätt att leva ett fullgott liv - kanske på många sätt mycket hälsosammare än ni lever fast ni låter så präktiga i de här inläggen.
De flesta livsmedelsallergiker saknar inte det de inte kan äta. De livsmedlen man inte tål är ju förknippade med olustkänslor, det är inte märkvärdigare än att man inte saknar sådant som man inte tycker om.

Sedan så blir jag verkligen förvånad över att inställningen "jag tar min mat i alla fall" är så stark i den här frågan. Dessutom med ursäkten att "min mat är inte allgergiframkallande". Det är rent siktsnack! Det finns ingen mat som inte kan vara allegiframkallande för någon!

Jag har flera gånger tydligt sagt att jag anser att det är ett hån och en dubbelmoral från flygbolagens sida att skylla förbudet att ta med egen mat på eventuella allergiker. Jag har också tidigare, när de "undanböjde" att man tog med egen mat, haft smörgåsar och annat med mig. Numer har flera flygbolag tydligt uttryckt att det är förbjudet att ta med egen mat - och då är det självklart för mig att om man väljer att handla med dem, dvs köpa flygbiljetter, så accepterar man även deras villkor! Det är ju grunden för alla affärer!

Hans995
2008-06-23, 08:21
Jag har ingen aning om vad Paddington har för självbild eller syn på sina allergier, men jag blir ganska upprörd över den attityd ni visar i dessa inlägg.

Jag har själv en multiallergisk dotter på 7 år. Hon saknar varken ägg, mjölk, nötter eller annat som hon skall undvika.
Jag tror inte att den attityd som visas upp här har något ont syfte utan handlar om ren okunnighet, det som däremot upprör mig är den attityd som förs fram mot flygbolagen vad gäller deras mat. Klart de kan servera sjötunga eller oxfilé om alla bara var beredda att betala vad det kostar. De gör vad de kan för att skydda allergiker. Ni som tar med er egen mat förutsätter jag har 100% koll på vad som är allergent.
Det handlar inte bara om att betala en start/landning, det kan handla om liv.
Åker själv med TUIflynordic i Juli och har blivit uppmanad att ta med egen mat till dottern. (fast vi har nog rätt bra koll på det här med luftburna allergener). Vi andra tre äter det som serveras även om det inte smakar mumma. Vi får nog gott så det räcker därnere.

Ha en trevlig sommar allihopa.

Ella
2008-06-23, 08:28
Oj! Det var inte meningen att röra upp sådana starka känslor! Sedan när är det felaktigt och fult att visa empati?

Själv är jag laktosintolerant och beklagar det varje dag och tycker stundtals synd om mig själv - särskilt såhär i glasstider. Av naturliga skäl tar jag också med en egen skinkmacka på flyget, eftersom jag inte vet vilka låglaktosalternativ som erbjuds. Om Paddington behöver specialkost tycker jag att hon ska göra likadant. Det var bara det.

Elisabet
2008-06-23, 08:48
Jag tror inte att den attityd som visas upp här har något ont syfte utan handlar om ren okunnighet Så är det ju ofta med fördomar, men det gör dem inte mindre nedlåtande.

Oj! Det var inte meningen att röra upp sådana starka känslor! Jag förstår att det inte var din mening Ella, och detsamma gäller MonkanS.

rhodosfanast
2008-06-23, 09:56
Har nu varit i kontakt med Tui Fly Nordic o Fritidsresor o det är totalt förbjudet o ha medhavd mat ombord på flyget. Dom sa oxå ser dom någon äta det utan till låtselse så tar dom maten o kastar den.

Säger man till när man stiger ombord på planet att du är parfymallergiker så säljer dom ingen parfym ombord på vägen hem eller ner o dom ber oxå folket att inte öppna sina taxefreepåsar för att dofta.

Till Paddington ett tips be att få ett intyg på vad du inte tål o äta både på grekiska o engelska o ha det med dig när du reser till Grekland så du inte skall bli sjuk på ett matställe. Så gjorde vi första året när vi var iväg eftersom min dotter inte tål lactos...

Masouraki
2008-06-23, 10:26
Har nu varit i kontakt med Tui Fly Nordic o Fritidsresor o det är totalt förbjudet o ha medhavd mat ombord på flyget. Dom sa oxå ser dom någon äta det utan till låtselse så tar dom maten o kastar den.

Konstigt.Har rest med fritidsresor flera gånger och alltid har jag sett folk äta medhavd mat och inte en enda gång har jag sett personalen säga något.De har alltid sett det men inte sagt något har jag märkt.Så det beror lite på personalen också tror jag.

Siri A
2008-06-23, 10:32
Vi brukar ta med mackor som vi äter i innan vi går på. Väl på planet klarar man sig på något att dricka och kanske eventuellt något litet beroende på vad man kan köpa. Resan tar ju trots allt "bara" 3,5 timmar.

litentuva
2008-06-23, 10:50
Bara för att spä på debatten lite ;) kommer här en fortsatt fundering...:rolleyes:
Sterling tillåter inte, som också skrivits i tidgare inlägg, att man tar med mat ombord. Detta står på hemsidan.
Om nu detta i första hand beror på hänsyn till allergiker undrar jag varför de släppte ombord ca 7 personer med matpåsar "doggybags" inköpta i restaurangen på flygplatsen. Mina vänner skulle ha ätit i restaurangen innan ombordstigning men maten blev försenad. Sterlings personal sa då att de kunde göra ett undantag "för den här gången".
Detta upplevde vi som juste men motsäger samtidigt argumentet att det är av hänsyn mot allergiker som regeln finns. Ingen kollade ju i påsarna vad som fanns, kan ha varit både nötter och annat allergiframkallande.
Alltså drar jag slutsaten att det framförallt är av ekonomiska orsaker som medhavd mat är förbjuden men att allergiker på så vis reser säkrare, eller...;)??

Arne
2008-06-23, 12:24
Så rätt!! När vi sent på kvällen den 14 Juni reste hem med Sterling från Chania till Arlanda, då var det rätt så många passagerare som just inhandlat Baguetter med fyllning på avgåendehallens cafeteria.

Kabinpersonalen ägnade detta icke ett ögonkast. Det mumsades så det stod härliga till...

Arne

MonkanS
2008-06-23, 12:37
Hmmm.... en liten fundering bara med tanke på alla upprörda känslor ang egen matsäck på flyget. Det kanske vore bättre om flygbolagen gick tillbaks till gamla rutiner. Att maten automatiskt ingår i priset. Jag undrar.. skulle alla bli nöjda då? Allergiker av olika slag.. icke allergiker...
Nu vill jag inte slå ner på någon. Det är bara lite funderingar kring hela denna diskussion, olika regler, olika tyckanden och tänkanden.

Eva L
2008-06-23, 12:43
Hmmm.... en liten fundering bara med tanke på alla upprörda känslor ang egen matsäck på flyget. Det kanske vore bättre om flygbolagen gick tillbaks till gamla rutiner. Att maten automatiskt ingår i priset.

..och en del serverar ingen mat alls. Kanske ett nytt försök att banta resenärerna som Ving tagit initiativ till. Ok flygresan är bara ca 3,5 tim men om vi blir försenade någon timme och blir sittandes i gaten eller på planet som vi blev en gång drar tiden snabbt iväg. Kan tänka mig många små magar som kurrar då.

Eva

Masouraki
2008-06-23, 13:00
..och en del serverar ingen mat alls. Kanske ett nytt försök att banta resenärerna som Ving tagit initiativ till. Ok flygresan är bara ca 3,5 tim men om vi blir försenade någon timme och blir sittandes i gaten eller på planet som vi blev en gång drar tiden snabbt iväg. Kan tänka mig många små magar som kurrar då.

Eva

Speciellt om man har småbarn med sig.Inget roligt och inte få mat då.

Paddington
2008-06-23, 13:27
Det handlar BARA om ekonomi, jag kan sätta en miljard kronor på det!

Ta inte med något mättande, vad löjligt! Det finns hur många fruktallerigker som helt (hälften av alla pollenallerigker) och vissa kan inte ens vara i närheten av en banan!

För övrigt. Vad gäller maten på planet. Gick igenom Sterlings meny och den är INTE allergivänlig, så något argument om att man inte får ta med pga allergirisk finns inte. Det såldes nötter och fisk och gud vet allt. De svårast fiskallergikerna får andnöd av att gå in i ett hus där fisken ligger i frysen. Dessutom är jag övetygad om att bröden innehåller både mjölk, ägg och gluten.

Så - nej, argumentationen håller inte. Ska nog ringa Sterlings mest bara för att det vore kul att höra deras argument (som inte håller när de pratar med mig ;)..

För övrigt. Angående mina allergier. JA, det är APtråkigt att vara födoämnesallergiker (är pollen och pälsdjur med och lite halvrädd att möta på alla vildkatter!). Tänk att få äta frukt och grönsaker hela dagarna (vad lätt att hålla diet ;) och vad GOTT och nyttigt). Ja, avundsjuk är ett milt ord. Lider av det litegrann. Eller det är okej, men trist, men jobbigt när man inte äter hemma.

Någon undrade om vitamintillförseln. Har läst att egentligen tillgodoser vi oss vitaminer etc av en fullgod kost. Det ska till broccoli etc för att man ska få i sig ordentliga vitaminer. Hur som helst. Jag KAN äta typ broccoli, vitkål, majs, grönsallad och lök... men det är ju alltid blandat med annat i maten och i sallader och på smörgåsar etc... det lättillgängliga. Frukt däremot går inte. Endast kärnfria vindruvor går, och ibland en GRÖN omogen banan :( SVÅRAST är absolut att fixa alla mellanmål (jag är hungrig jämt)...

Paddington
2008-06-23, 18:16
Till Paddington ett tips be att få ett intyg på vad du inte tål o äta både på grekiska o engelska o ha det med dig när du reser till Grekland så du inte skall bli sjuk på ett matställe. Så gjorde vi första året när vi var iväg eftersom min dotter inte tål lactos...[/quote]
Jag tänkte göra ett eget "allergikort", dvs genom att googla på nätet och klistra in bilder på de grönsaker och frukt som ska uteslutas ur kosten och göra ett kryss över :) Bildspråket=gemensamt språk? :):)

tramp
2008-06-23, 18:26
Vi brukar ta med mackor som vi äter i innan vi går på.
Exakt, det är så man får göra! Men det är märkligt att man inte ens kan köpa mat ombord om man nu är villig att betala för det, där finns bara mackor eller liknande. Vid bokningen av biljetter fanns inget alternativ för tillvalet mat. Det är ganska trevligt att börja resan med mat och kanske lite vin och sen kaffe. Läxan man lär är att man numera inte har något skäl att välja de traditionella bolagen, man kan lika gärna välja bland lågprisalternativen för man får samma service där.

Peter
2008-06-26, 02:01
Oavsett av vilken anledning flygbolagen har infört detta, att det inte är tillåtet att äta egen medhavd mat på flyplanet, så finns det hos de flesta (charter)bolag idag. Och vi har inte med motiveringen att göra! Om det är för att skydda allergiker, för att tjäna pengar eller bara av hygieniska/praktiska skäl spelar ingen roll!

De bestämmer villkoren för vår transport! Och det är upp till oss att följa dem!!! Lågprisbolagen lever ofta på försäljningen ombord! Och i de flesta fall kan man beställa mat när man bokar biljetten. Om man vill. Jag gör det aldrig för jag håller fullkomligt med om att den inte är speciellt kul... För det priset. :( Dessutom sover jag större delen av resan ner... Det gäller att ladda så man orkar med... :D

Till Grekland rör det sig om 3,5 timme plus lite före och efter. Det klarar de flesta utan mat. Det finns ju undantag för barnmat och specialmat.

I och med att vi betalar biljetten så har vi också godkänt de villkor som flygbolaget ställt upp. Vissa här anser tydligen att de har rätt att bryta de villkoren utan minst eftertanke! Då har man också per automatik avsagt sig rätten att klaga på flygbolaget om de inte avgår i tid eller andra problem. Som när de landar på fel flygplats, som jag varit med om en gång... :eek: snyft_drop Ett avtal är ett avtal och det gäller åt båda hållen. Respektera det!

En nödlandning kostar mellan 200.000 - 400.000 beroende på flygplats... Som ett antal fyllon och bråkstakar fått erfara. Det finns ett antal som blivit tvingade att betala!

Blir det för vanligt med egen mat så kanske det införs en "kontrollavgift" för medhavd mat! Ang_elx :eek: Då kanske flygbolagen kan få passagerarna att respektera de villkor som de accepterat från början?!

Jag tycker ärligt talat detta bara är dumt! Antingen beställer man mat eller så avstår man helt under flygresan. Enligt reglerna finns det inget mellanting! Ska det vara så svårt att förstå?

Peter
2008-06-26, 02:08
Inlägget kom dubbelt.

Zappa
2008-06-26, 07:12
Tack Peter!
Har följt den här diskussionen (och den andra liknande tråden) med stundtals löjeväckande inlägg :rolleyes:, med stort intresse.
Kunde inte sagt det bättre själv!

/Sven

Eva L
2008-06-26, 07:30
Nu är det inte riktigt så enkelt. Vid samtal till flygbolagens huvudkontor lämnas ibland helt annan information än den som finns på deras hemsidor och det verkar faktiskt variera en del med dagsformen. En del bolag vet inte ens vilken typ av mat de kommer att sälja eller om det kommer att finnas specíalmat för olika grupper. En skaldjursallergiker som inte får beställa mat på planet där den möjligheten saknas, vilket verkar vara nytt för den här säsongen, fick till svar av en ansvarig person att det troligen skulle kunna gå att köpa baguetter kanske med någon typ av skaldjursröra. Hur tänker man då. Om det enda som ska gå att köpa ombord förutom spriten är just skaldjursröra som är ett känt allergen för många. Fnns tydligen en del som de här bolagen bör ta itu med.

Naturligtvis är regler till för att följas men det finns inget som säger att vi därför bör bli passiva konsumenter som inte protesterar och kommer med relevanta invändningar och synpunkter.

Eva

Rinaki
2008-06-26, 08:04
Tack Peter!
Har följt den här diskussionen (och den andra liknande tråden) med stundtals löjeväckande inlägg :rolleyes:, med stort intresse.
Kunde inte sagt det bättre själv!
/Sven
Ansluter mig till det "tacket"....mycket bra skrivet!!klapp_klap

rhodosfanast
2008-06-26, 08:10
Tack Peter mycket bra skrivit.klapp_klap

När man har godkänt sin resa så har man ju oxå godkvänt resebolagets villkor precis som du säger. Följer man inte reglerna så har man brutit dom o då tycker jag man skall åka på böter.

Men finns en del som inte förstår regler här inne o behöver nog läsa det finstilta innan dom godkänner sitt resköp..

Jag beställer alltid mat o ibland får man en jätte god kycklinggryta som man skulle vilja ha mer utav.

Pia

Rob Roc
2008-06-26, 12:58
Fast varför skulle folk ta med stinkande mat? Nog tror jag att det ekonomiska skälet väger tyngre. En smörgås, lite sallad, en pajbit, frukt etc stinker väl knappast. Till barn under två år går det bra att ta med både egen mat och vatten även genom säkerhetskontrollen. När vi reste från Gran Canaria i vintras fick barnbarnet ta med två stora flaskor vatten genom säkerhetskontrollen vid hemresan.

Eva

Du har aldrig åkt med swebuss va? ;)

Hasse
2008-06-26, 13:37

Förvisso kanske ett taktiskt sett litet sidospår men vilket av bolagen menar du ? Swebus eller SwebusExpress ?

(PS: vi får inte gå från ämnet för mycket.......) :p

Hasse :cool:

Rob Roc
2008-06-26, 14:27
Förvisso kanske ett taktiskt sett litet sidospår men vilket av bolagen menar du ? Swebus eller SwebusExpress ?

(PS: vi får inte gå från ämnet för mycket.......) :p

Det sistnämda.

Eva L
2008-06-26, 14:34

Jo massor av gånger. Förtar tjänsterresor med buss till Skellefteå ibland flera gånger i månaden. Om bolaget sen heter Swebus eler inte spelar säkert ingen roll: Veolia tror jag det var sist. Åker även längre sträckor än de behändiga 14,5 milen till Skellefteå har aldrig kännt någon dålig matlukt. Det sämsta som serveras är nog bussbolagets inplastade mackor som går att köpa på expresslinjerna.

Vill också för tydlighetens skull meddela att jag fått flygbolagets tillstånd att ta med den mat vi behöver. Har tom. krävt skriftlig bekräftelse för att inga tolkningstvister skall uppstå. Det tycker jag alla andra också ska göra som flyger med bolag som inte vill sälja mat till sina resenärer. Fungerar det inte med den första personalen ni tar kontakt så får ni arbeta er upp till rätt beslutsnivå.:D

Eva

xenos
2008-06-26, 14:44
En förutsättning för all utveckling är att att man överskrider gränser.
Först och främst mentalt. Inte hur eller när som helst, då uppstår en destruktiv situation.
Att ständigt hålla sig inom gränserna är detsamma som stagnation.

Lefteris
dagens filosof

Hans995
2008-06-26, 16:03
Och vem bestämmer var gränsen går? När blir det destruktivt? Är det upp till var och en då?
//Hans

Fast nu känns det som det blir för långdraget med denna diskussion.

20 dagar kvar._B-anana

xenos
2008-06-26, 19:38
Och vem bestämmer var gränsen går? När blir det destruktivt? Är det upp till var och en då?

Min gissning är att det är människor.
Och, oftast är det individer som går i spetsen.

Lefteris
lyfter gärna diskussionen...

rhodosfanast
2008-06-26, 21:05
Förstår inte varför vissa personer inte fattar att regler gäller o att när man har skrivit på o godkänt sin resa så gäller reglen för personen som har beställt resan.

Har alltid fått god mat när vi har beställt mat o ibland beställer jag lactosfri mat till mig själv oxå o inte bara till min dotter för den är så god.

Man har ett val antingen resa eller stanna hemma.

xenos
2008-06-27, 13:15
Jag och andra sidan kan inte fatta den väsentliga skillnaden mellan ett flygpla, som byter lufta oftare; och en vanlig krog.

Lefteris

Hans995
2008-06-27, 18:01
Jag och andra sidan kan inte fatta den väsentliga skillnaden mellan ett flygpla, som byter lufta oftare; och en vanlig krog.

Lefteris

Kanske kan möjligheten att tillkalla ev sjukvård eller möjligheten att välja en annan restaurang eller att välja att inte gå ut överhuvudtaget skall ställas mot att välja att inte resa pga några .........................
Kanske är luftcirkulationen just ett problem? Vad vet jag som fattar skillnaden mellan ett flygplan och en krog.

Kastas
2008-06-27, 18:09
Oavsett av vilken anledning flygbolagen har infört detta, att det inte är tillåtet att äta egen medhavd mat på flyplanet, så finns det hos de flesta (charter)bolag idag. Och vi har inte med motiveringen att göra! Om det är för att skydda allergiker, för att tjäna pengar eller bara av hygieniska/praktiska skäl spelar ingen roll!

De bestämmer villkoren för vår transport! Och det är upp till oss att följa dem!!! Lågprisbolagen lever ofta på försäljningen ombord! Och i de flesta fall kan man beställa mat när man bokar biljetten. Om man vill. Jag gör det aldrig för jag håller fullkomligt med om att den inte är speciellt kul... För det priset. :( Dessutom sover jag större delen av resan ner... Det gäller att ladda så man orkar med... :D

Till Grekland rör det sig om 3,5 timme plus lite före och efter. Det klarar de flesta utan mat. Det finns ju undantag för barnmat och specialmat.

I och med att vi betalar biljetten så har vi också godkänt de villkor som flygbolaget ställt upp. Vissa här anser tydligen att de har rätt att bryta de villkoren utan minst eftertanke! Då har man också per automatik avsagt sig rätten att klaga på flygbolaget om de inte avgår i tid eller andra problem. Som när de landar på fel flygplats, som jag varit med om en gång... :eek: snyft_drop Ett avtal är ett avtal och det gäller åt båda hållen. Respektera det!

En nödlandning kostar mellan 200.000 - 400.000 beroende på flygplats... Som ett antal fyllon och bråkstakar fått erfara. Det finns ett antal som blivit tvingade att betala!

Blir det för vanligt med egen mat så kanske det införs en "kontrollavgift" för medhavd mat! Ang_elx :eek: Då kanske flygbolagen kan få passagerarna att respektera de villkor som de accepterat från början?!

Jag tycker ärligt talat detta bara är dumt! Antingen beställer man mat eller så avstår man helt under flygresan. Enligt reglerna finns det inget mellanting! Ska det vara så svårt att förstå?
Helt rätt bra skrivetklapp_klap

Hasse
2008-06-27, 20:41
Det sistnämda.

Kunde vara kul att höra om du ville utveckla, vad gör dig ej nöjd med dem ?

nilam
2008-06-27, 22:48
Tycker att du Peter får med allt helt klockrent....;)
Malin

jonashagel
2008-06-29, 21:04
:eek: ! Tretimmarsflygningar till medelhavet överlever du utan mat ombord ! Det är absolut enklast om man nu vill "snåla" ! Skulle du vilja "lyxa" till det , finns mackor i plast för ca 40 spänn styck ombord på planet. Matsäck ... Har jag aldrig sett någon haft ?

Go tur !

Eva L
2008-06-29, 22:14
Naturligtvis överlever du och alla andra en 3-4 timmars flygning men för den som bor långt från flygplatsen och kanske har en ganska lång transfer innan de är framme vid slutdestinationen kan resan totalt bli ca 12 timmar och då är det bra om de serverar mat på planet. En människa med diabetes eller andra sjukdomar kan få problem om de inte hinner få tillgång till bra mat under resan.
Jag förstår faktiskt inte detta försvar för flygbolagens usla service för alla jobbar väl inte där?

Vi startar hemifrån kl 09.30 merd en liten på 1,5 månader: Förhoppningsvis hinner vi äta på Arlanda men om något krånglar och inrikesflyget är försenat så kan det bli kort om tid för mat. Vi landar 19.30 grekisk tid. Får våra väskor och kan lämna flygplatsen 20.15 0m allt går bra. Åker till närmaste stad där vi är tidigast 21.00 med taxiköer etc så då är vi nästan 12 timar från start i norrland. Här bor vi nära en flygplats vid kusten. Jag har vänner som bor betydligt längre bort. Nu har vi ordnat det för oss. Jag har fått tillstånd att ta med mat för hela familjen men det finns kanske andra som inte klarat av den biten. Jag tycker att alla vi som reser ska ställa rimliga krav på flygbolagen och det är väl att de ska sälja bra mat till sina kunder på resan.

Eva

rhodosfanast
2008-06-29, 22:27
Hur skulle det vara om 189 personer ombord skulle få precis som dom ville o ha o äta ombord på flyget.

Vi bilade 136 mil ifrån södra skåne till Skellefteå som tog över 12 timmar o köra inte gnällde för det. Hade inte ens tid o stanna o äta utan bara tanka flygplanet..

Nu kan det vara att ert flygbolag inte serverar mat ombord o du kanske har tur o få ha med dig mat för du har ringt o klagat hoppas nu bara han som har sagt ja vet om där finns någon med allergi ombord.

Eva L
2008-06-30, 05:54
Nu skrev jag 1,5 månader igen och naturligtvis ska det vara 1,5 år. flabb_flab

Rhodosfantast inga normala människor klarar sig utan mat i tolv timmar och mår bra som du refererar till. För ett litet barn skulle det dessutom vara vanvård. Jag ser att du har svårt att acceptera att någon säger ifrån och ställer rimliga krav. Ingen allergiker kommer att reagera på min mat som kommer att vara både hygienisk dvs transporterad i kylväska och utan ämnen som brukar ge allergier luftburet. Flygmaten kommer garanterat inte att vara säkrare. Jag vet inte var du sett att någon han godkänt att jag tar med mat för det har jag väl inte skrivit. Det var en hon och jag vill upplysa dig om att förutom att vi har en liten med oss känner du inte alls till våra skäl.

Varför jag tar upp det här till diskussion är att jag vill visa för andra att det kan löna sig att ställa vettiga krav på det bolag som de åker med. Det innebär inte att jag tycker att resenärer kan ta med vad som helst i matväg på planet. Efter att ha studrat en del flygplansmenyér måste jag däremot ställa mig tveksam till allergiskälet som bolagen framför för det serveras en hel del mat som kan innebära problem för en del resenärer. Så profitskälet är nog det som kommer först.

Eva

Elisabet
2008-06-30, 08:07
Efter att ha studrat en del flygplansmenyér måste jag däremot ställa mig tveksam till allergiskälet som bolagen framför för det serveras en hel del mat som kan innebära problem för en del resenärer. Så profitskälet är nog det som kommer först.Exakt! Det är ju det här som är kärnfrågan! Om de kort och gott informerade "Det är inte tillåtet att äta medhavd mat i planet" så skulle de ge ett helt annat intryck. Förbud mot medhavd mat är ju vanligt på många andra ställen, och bara för att det tidigare har varit tillåtet så måste det ju inte vara tillåtet nu.

Men när de säger att det är av hänsyn till allergiker, samtidigt som de själva serverar mat och annat som kan vara allegiframkallande, så är det uppenbart att de ljuger. DET finns det anledning att reagera på!

Att det på ett eller annat sätt ska finnas möjlighet att äta under en 3-4 timmars flygning är väl för övrigt alldeles självklart!

Och rhodosfanast, vad har er bilresa med saken att göra??? Håll dig till sakfrågan är du snäll.

Om "189 personer" ombord åt egen mat skulle det vara mycket bra på flyget, tycker jag. Det enda vettiga är ju faktiskt att resenärerna borde få ta med egen mat, precis som vid resor med andra transportmedel. Tiden det tar att ta sig till sjukhus är knappast längre med flyg än det ofta är med tåg eller buss - eller för den delen från hemmet på flera ställen i vårt land. Och vad spelar kostnaden för roll när det handlar om att rädda liv?

Samtidigt; Även om det är ett idiotiskt förbud, så har man gått med på det i och med att man köpt sin biljett, och då respekterar man det, som flera har påpekat.

lottasegen
2008-07-05, 02:02
...men får man verkligen ta med sig mat genom säkerhetskontrollen? Vad jag vet så konfiskerar och kastar de allt sådant av säkerhetsskäl. Min kompis får inte ta med sin mammas hemmagjorda sylt och saft från norrland till stockholm.

Lotta

Elisabet
2008-07-05, 10:35
...men får man verkligen ta med sig mat genom säkerhetskontrollen? Saft och sylt räknas som vätskor och av det får man ta med sig 1 liter i förpackningar om max 100 ml.

Fast mat är inga problem att ta med. Vatten får man ta in i planet men man måste fylla på sina flaskor efter säkerhetskontrollen.

Hans995
2008-07-05, 11:02
Saft och sylt räknas som vätskor och av det får man ta med sig 1 liter i förpackningar om max 100 ml.

Fast mat är inga problem att ta med. Vatten får man ta in i planet men man måste fylla på sina flaskor efter säkerhetskontrollen.

Nja max 100ml/förpackning och förpackningarna skall tillsammans få plats i 1 st enliters återförslutningsbar plastpåse. Mat har vi väl diskuterat klart (kanske). Skilj på säkerhetskontrollen och flygbolagets bestämmelser.

Elisabet
2008-07-05, 11:38
Nja max 100ml/förpackning och förpackningarna skall tillsammans få plats i 1 st enliters återförslutningsbar plastpåse. Ja, jag skrev inte ut det bara. 10 sådana småflaskor (med litet lock) ryms i de påsar som flygplatserna tillhandahåller.

rhodosfanast
2008-07-05, 15:07
Detta hittade jag i tidningen som gäller i södra landet o tyckte det var mycket bra skrivit med tanke på att ta med sig mat o saft o sylt på semestern. Tänk då på dessa istället..

Tänk på vikten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jobbar på Kasrup och hand om lossning och lastning av era bagage. Till er som ska på charterresor!!!! Ni ska bara vara bort 1-2 veckor, va f*n har ni med er!!??... hela hemmet?? Tänk lite på de som lastar er väskor, för nu under sommaren får vi lasta runt 10ton - förhand/dag. Och till er som tror att vi behandlar era tunga väskor som porslin.. hehehe, tvärtom ;) Trevlig resa!!!!

Vet även dom som vill ha både kuddar o madrasser med sig ner på charterplanet för ifjor var här en som var sur för hon inte fick ta med sig en madrass till son på Rhodos o där finns Jysk nere o handla hos..

Elisabet
2008-07-05, 15:34
Nu får du ju ge dig rhodosfanast!

För det första har ingen skrivit något om att ta med sylt och saft på semestern, och även om någon gjorde det, så vad har du med det att göra???

För det andra (och viktigaste): Om de som jobbar på flygplatser har dålig arbetsmiljö så är det arbetsgivarens ansvar att åtgärda det, inte kundernas.

För det tredje kan du vara vänlig och lägga av med att hela tiden komma med pekpinnar till dem som tar med sig saker som du inte är intresserad av att ta med. Det är inget som helst fel i att ta med madrass och kuddar, och du har absolut ingenting att göra med varför folk gör det eller att de överhuvudtaget gör det!

RUJO
2008-07-05, 16:09
Egentligen skulle det vara kul om Sverker Olofsson läste alla dessa inlägg om mat och dryck på flygplan, medhavd, köpt eller serverad av personalen. Han skulle nog gnugga händerna och springa runt bland charterbolagen för att hitta motsägelser och undanflykter. Ett sånt inslag skulle verkligen beröra många svenskar.

inkfish
2008-07-05, 16:25
Detta hittade jag i tidningen som gäller i södra landet

Det låter snarare som nåt webbinlägg på tidningens sajt än en insändare i själva tidningen, så dåligt skrivna insändare har jag aldrig läst nånstans;)

Hur mycket du tar med i packningen är en sak mellan dig och flygbolaget. Så länge du inte överskrider maxvikten behöver du inte bry dig om eventuella gnällspikar på Kastrup.

Jag gissar att du själv reser utan packning för att skona ryggarna på flygplatspersonalen?;)

rhodosfanast
2008-07-05, 17:54
Jag åker med packning på semestern men har med mig rätt vikt.

Nu förstår jag varför allt ser ut som det gör för att man inte kan följa vad som gäller o jag är ingen gnällspik utan en person som säger sin mening o vi har faktiskt yttrande frihet i vårt land...

Elisabet
2008-07-05, 18:30
Nu förstår jag varför allt ser ut som det gör Vad menar du? Hur ser allt ut?

för att man inte kan följa vad som gällerOch vad menar du med detta? Alla som flyger måste följa det som gäller. Det finns inga sätt att komma undan bagagereglerna till exempel.

vi har faktiskt yttrande frihet i vårt land... Har man lite sunt förnuft håller man inte på och kommer med pekpinnar som du gör så fort någon till exempel inte packar som du eller inte tycker om samma ställen som du. Sådant uppfattas aldrig positivt och får inte heller den effekt du säkert vill att dina inlägg ska ha.

inkfish
2008-07-05, 18:36
o jag är ingen gnällspik ...

Men nu undrar jag lite hur du läser. Gnällspiken är den som skrivit "insändaren" du citerar - och det är väl inte du?

På samma sätt undrade jag hur du läste när du fick ett tidigare exempel som löd Min kompis får inte ta med sin mammas hemmagjorda sylt och saft från norrland till stockholm till ditt eget tanke på att ta med sig mat o saft o sylt på semestern.

Nu förstår jag varför allt ser ut som det gör för att man inte kan följa vad som gäller

Vem menar du? Jag har inga som helst problem med att följa regler för maxvikt i bagaget eller maten ombord.

lottasegen
2008-07-06, 09:18
En kompis som är laktosintolerant försökte ta med sig en skvätt laktosfri mjölk i en halvliters flaska genom säkerhetskontrollen, det gick inte för flaskan var för stor även om innehållet inte var mycket. Hon hällde då över mjölken i en mugg och fick efter mycket diskuterande ta med sig mjölken in. Vill då på en gång säga ett det var en liten mängd mjölk och hon ville bara ha möjlighet att dricka kaffe på Arlanda.

Fast någonstans handlar det om vår säkerhet, så det är väl egentligen bra.

Elisabet
2008-07-06, 09:51
det gick inte för flaskan var för stor även om innehållet inte var mycket. De är stenhårda med reglerna. Hade hon haft mjölken i en burk eller flaska som bara rymde 1 dl hade det inte blivit någon diskussion. Jag hade en nästan tom tandkrämstub, modell större, en gång, och fick inte ta med den. Hade det varit en full mindre tub hade det gått bra.

Fast någonstans handlar det om vår säkerhet, så det är väl egentligen bra.Jo, det handlar om säkerhet, men det måste ju vara ofantligt lätt att komma runt reglerna (Man kan ju till exempel fylla en liten tandkrämstub med sprängämnen), så egentligen är de nog mer eller mindre meningslösa. Ställer mest bara till besvär för vanliga resenärer och för säkerhetspersonalen.

Eu:s parlament har ju också insett det och har börjat arbeta för att vätskeförbudet ska tas bort igen, men de är nog inte särskilt snabba i sina beslut...

inha
2008-07-06, 12:03
Jag har verkligen läst till klockan var 02 i natt om alla regler på luftfartsverkets och sterlings hemsida, men de uttrycker inte helt klart om man får ta med sig egen mat.... Det handlar om barnmat och diabetiker, mat i diet. Vet ni?
(Reser med sterlings, om det har nån betydelse).:confused:

jag har hört via en kompis som var ute och reste att man inte får ta med sig mat och dryck genom passkontrollen. det kan må tyckas vara orättvist med då flygplatserna har skaffat sig strängare säkerhetsregler så blir det svårt att ta med sig matsäck. denna säkehetsåtgärd är för att man tror att resenärerna kan ha med sig olika versioner av sprängmedel, giftigheter, od. lite hårt att dra alla över en kam, men det är så de resonerar iaf. jag hoppas ni hittar mat och eller alternativ till en mat som ni kan ha som matsäck innanför passkontrollen.
/Carina

Eva L
2008-07-06, 19:29
Det går utmärkt att ta med mat genom säkerhetskontrollen men den får inte vara allt för flytande. Undantaget barn under två år då får både flytande mat och vatten tas med.

Eva

RhodosStad
2008-07-06, 19:52
Alltså....3-4 timmar på flyget.......
vad är problemet??
OM de är problem...varför inte stanna hemma?
Så fort ni kliver på planet från Sverige så är ni inte hemma...:confused:

Hasse
2008-07-06, 20:21
vad är problemet??

Jag har följt denna tråd en hel del och suttit och fnissat åt rätt så många av inläggen. Har väntat på ett tillfälle att hoppa in...........

Och jag håller faktiskt med här - 3-4 timmar på ett flygplan tror jag faktiskt man klarar rätt bra utan mat. Det hör till saken att vi aldrig har varit utan mat under våra flygningar men då ska det sägas att vi reser på ett annat sätt än många andra - det kallas charter. Där har man förmånen att kunna välja mat eller inte mat, kan tyvärr inte lägga in några egna erfarenheter av att vara utan mat under en flygning.

Men det finns även ett stort antal ställen inne i Arlandas avgångshall som serverar mat så man kan bli mer än nöjd. Oavsett om man har c:a en halvtimme med bil till Arlanda eller blir tvungen att resa t.o.m dagen innan en tidig morgonflygning så finns det faktiskt tillfälle att äta innan flygningen så jag förstår faktiskt inte heller problemet ?

Jag/vi råkar även vara "lyckligt lottade" som endast har oss själva att tänka på och vi är nöjda med den mat vi får och den har vi också betalat för. Vi har ingenting som vi behöver oroa oss för angående allergier eller annat som gör att vi måste tänka oss för angående val av mat. Att det finns flera av er andra som måste tänka både en och två gånger vad ni äter och vilka mediciner ni måste ha, det har jag full förståelse för. Tro för guds skul linget annat

Den enda mat vi tagit med oss i handbagaget någon gång är en macka och några morötter om det skulle dra ut på tiden när vi kommer fram, transfer-transporter och förseningar och dylikt. Vi skulle inte komma på tanken att äta medhavd mat på planet. Men som sagt, vi reser inte med flygbolag som inte erbjuder förtäring.

Men visst, vi är bekymmersfria överlag och det tycker vi är till vår fördel. Det kanske kallas att tänka positivt ? Eller är det så att mina åsikter sticker i ögonen på någon ?

Eva L
2008-07-06, 21:37
vad är problemet??
Så fort ni kliver på planet från Sverige så är ni inte hemma...:confused:

Ursäkta men du är väldigt otrevlig. Eftersom vi umgås på ett forum där vårdat språkbruk gäller tänker jag inte be dig dra till hetare ställen som jag antagligen hade gjort i verkliga livet. Din fråga har jag och andra försökt besvara ett antal gånger men du är uppenbarligen inte tillräckligt läskunig Kanske inte Hasse heller. Det är inte alltid möjiligt att hinna äta på Arlanda. Har flera gånger varit så försenad från norrland trots god marginal att tiden för mat inte räckt till. Alla bor som bekant inte i Arlandas näromåde och förseningar på inrikesflyget har blivit vanligare. Därför kan resan där det inte går att beställa mat på planet bli ganska lång. För en del allt för lång. Jag förstår inte vad som är ert problem egentligen annat än att ni har svårt att acceptera at andra löser matfrågan på ett annat sätt än ni gör eller om det är sättet att resa på dvs inte charter som ni retar er på.

Eva

Hasse
2008-07-06, 21:48
Ursäkta men du är väldigt otrevlig. Eftersom vi umgås på ett forum där vårdat språkbruk gäller tänker jag inte be dig dra till hetare ställen som jag antagligen hade gjort i verkliga livet. Din fråga har jag och andra försökt besvara ett antal gånger men du är uppenbarligen inte tillräckligt läskunig Kanske inte Hasse heller.
Eva

Jag är utomordentligt läskunnig, Eva och det tror jag nog att RhodosStad också är. Du tycker att vi ska tänka språkbruk men jag undrar om du faktiskt bör tänka ännu lite mer på det själv ? Du pekar ut både mig och RhodosStad för dåligt språkbruk vilket jag anser är än värre än de åsikter vi har. Du skulle alltså be RhodosStad "dra åt........" i verkliga livet ? En sådan åsikt är inte tillåten i detta forum så jag undrar om du kanske skulle ta och rannsaka dit själv lite, Eva ?

Eller är det så enkelt att våra åsikter träffade dig på helt fel ställe ?

inkfish
2008-07-06, 22:32
Fick redan tidigare i dag påstötningar om att det börjar bli dags dra streck i debatten för denna gång.

Den som kan gissa varför vinner en inplastad baguette med salami;).

inkfish/moderator