handdator

Visa fullständig version : Vite Wahlberg!!!


Arne
2005-07-28, 17:51
Ämnet "Solstolar" kom att stimulera mig till ett nytt inlägg!! Nämligen det här med solbränna!! Hur viktig är det här med den gyllenbruna hudfärgen vid avslutad grekvistelse??

Vi hava under åren kunnat studera "Backpackers" vilka avsätta mellan sex och sju timmar till idogt pressande å strandens solstolar, och detta veckans alla dagar!!

Men!! Vandringarna, att uppleva öarnas charm, känna dofterna av de vilt växande kryddorna, känna byns atmosfär vid det lokala bordet å byns taverna!! Hava detta alls ingen betydelse i förhållande till färgnyansen på huden???

Länk http://www.sendpix.com/albums/05072808/pko89cvgv8/

Länken publiceras med benäget tillstånd från familjen Wahlberg från Linköping.


Frågan gäller: Är solfaktorn av överordnad betydelse i förhållande till öarnas natur, kultur och atmosfär???


Vi har aldrig benyttjat öarnas solstolar enär vi ha svårt att finna dess charm. Att ligga i stekande sol och hård värme giva oss enbart obehag!!

Däremot,, att i Eukalyptusträdets skugga sitta och avnjuta de vackra vyerna, det är för oss den ultimata upplevelsen!!! Lägg därtill ett krus vitt samt några kryddiga oliver och lite fetaost!!!


Vad tycker ni, Kalimeravänner??


Arne

Elisabet
2005-07-28, 18:03
Frågan gäller: Är solfaktorn av överordnad betydelse i förhållande till öarnas natur, kultur och atmosfär???För min del finns det ingen motsättning. Tvärtom är alltihop en förutsättning för en lyckad resa; jag vill inte vara utan vare sig det ena eller det andra. Fast med åren har tiden för solande blivit allt mindre. Å andra sidan kan man ju vara på stranden utan att sola! Och en enda dag i Grekland utan att bada kan jag inte tänka mig!

Janet
2005-07-28, 18:13
För vår del är i ärlighetens namn solbrännan relativt viktig, eller åtminstone så tävlar vi i vem som blir brunast, men mest på skoj :) Vi ligger på stranden, men inte i allra första hand för att bli bruna utan för att det är skön avkoppling och härligt med värmen. Blir man för varm får man ta sig ett dopp och det är liksom kronan på verket. Och på stranden läser vi böcker, pratar, fikar och gör annat trevligt, vi pressar inte BARA. :)

Men faktum är att jag gärna skulle besöka Grekland även då solen inte skiner hela tiden. Jag gillar förutom att ligga på stranden att gå promenader (i och för sig blir man ju brun då med) och njuta av den underbara omgivningen - det är ett bra komplement till strandliggandet. Man kan ju inte ligga alldeles för länge på stranden heller, då blir man ju rastlös. :)

Så Arne, solfaktorn är absolut inte av överordnad betydelse, då kunde vi ju välja vilken ö (eller land) som helst i södra Europa för vår semester. Vilket vi inte gör. MEN, jag måste nog tillstå att det är rättså skönt att komma hem solbränd... Men va sjutton, det kanske lugnar sig med åren... :)

epiros
2005-07-28, 18:17
För min del finns det ingen motsättning. Tvärtom är alltihop en förutsättning för en lyckad resa; jag vill inte vara utan vare sig det ena eller det andra.

Samma här, ser absolut ingen motsättning.

Men ditt inlägg kommer mig att tänka på att det fanns en period i början av seklet då det ansågs fint att vara blek för det visade att du inte behövde vistas ute i solen för att tjäna ditt levebröd, och att du tillhörde de välbeställda.
Kanske är det tvärtom idag:confused:

:) Tommy

Ruby
2005-07-28, 19:38
Ämnet "Solstolar" kom att stimulera mig till ett nytt inlägg!! Nämligen det här med solbränna!! Hur viktig är det här med den gyllenbruna hudfärgen vid avslutad grekvistelse??Jag började fundera i samma banor - vad gör alla människor på stranden hela dagarna? :confused:

För min del är det badandet och inte solandet som är det viktiga. Jag älskar att bada! Det lilla solande som ändå inträffar handlar mest om att bli varm efter det senaste doppet.

När jag kom hem från årets resa blev också kommentaren "Ni solade inte så mycket va?". :)

Ruby

Riitta
2005-07-28, 19:51
Var det ingen sol i Grekland,brukar jag få höra:D

Riitta

xristina
2005-07-28, 19:56
Før orket jeg ikke ligge på stranden mer enn et par timer om dagen. Men nå kan jeg tilbringe en hel arbeidsdag der. Men, det forutsetter tilgang på; Egeerhavet (max 10 meter fra meg), bøker, musikk, noen å prate med, vann, frappé - samt mye å se på... Jeg orker ikke rusle rundt på solfylte dager, for det blir for varmt for meg. Men jeg gjør gjerne det på overskyete dager, ettermiddager og kvelder.

Jeg er født med sunblock over mesteparten av kroppen, så jeg blir ikke brun - men beige! Ærlig talt, så skulle jeg gjerne blitt nøttebrun. Men det har jeg innsett at jeg aldri vil bli. snyft_drop Er ganske lei av kommetarer som "var det dårlig vær?". Men jeg lar ikke det stoppe meg fra å nyte lange og sløve dager på stranda.

Mikke
2005-07-28, 20:01
......den som solar, syndar ikke......:)
Mikke
(melerad)

Bossew
2005-07-28, 22:06
Brukar inte ha några problem med att få rejäl solbränna trots att jag nästan aldrig ligger på stranden. Brukar ta långa simturer på morgon och sen eftermiddag, annars undviker jag stränderna om jag inte hittar någon lugn avskild sådan med skuggande träd.

Skulle aldrig, inte ens om jag fick betalt, :p lägga mej på en solstol på de stränder där det bara skiljer nån centimeter mellan stolarna.

Är antagligen lite knäpp ;) men njuter istället av att vara ute och vandra när det är riktigt varmt och solen bränner riktigt bra även en bit upp i bergen.

bosse

ciakoohler
2005-07-28, 22:08
Håller absolut med dig Bosse !!!

Elisabet
2005-07-28, 22:16
och solen bränner riktigt bra även en bit upp i bergen.Den bränner väl till och med mer i bergen??!! :)

Bossew
2005-07-28, 22:19
Den bränner väl till och med mer i bergen??!! :)

Det är iallafall närmare solen :)

bosse

Eva L
2005-07-28, 22:30
Förr solade jag ganska mycket men man blir väl klokare med åren och påverkas naturligtvis av trender och information. Det har ju varit ganska ute att vara brun de sista åren och dessutom har informationen om solens farlighet intensifierats. Har i min omgivning personer som fått malignt melanom trots att de är mörkhåriga och inte brukar bränna sig, så allt manar till eftertanke. Trots allt så gillar jag att vara lite brun som man blir efter ett par veckor i Grekland. I år har dessutom färgen förstärkts av det fina sommarvädret som varit här hemma. Jag använder alltid solskyddsmedel med minst fakor 8 och fysikaliskt fliter vid utlandsresor. Vanliga solcremer ger mig soleksem men den här sorten går bra.

Eva

inkfish
2005-07-28, 22:47
För mig är det kombinationen som är grejen, Arne! Man behöver ju varken sola HELA dan eller sitta taverna HELA dan.

Men kanske fyra timmar på stranden, med MYCKET bad och slappande i solen, sen hasa till en skuggig taverna med havsutsikt och beställa in en god lunch och en iskall Mythos, så sitta kvar på tavernan och läsa nån timme efter maten innan man kanske tar en snorkeltur till innan man går hem igen...

DET är semester för mig :)

Elisabet
2005-07-28, 23:02
Åsså en sak till: grejen med att ligga i solen är inte att bli brun! Däremot är det ju så HÄRLIGT att slöa på stranden ett tag. Att solen tar på är ju egentligen baksidan av myntet :cool:

PO
2005-07-28, 23:20
Vi trivs bäst med näsan i handduken, sand och grus på vindögt macroavstånd och vågljudet brusande i lurarna. Vi somnade så åtskilliga ggr på Kalymnos i höstas, snacka om lättrånade.. Men det funkar i september och med mkt solfaktor.

För oss är det avslappnandet som är viktigast även om vi (som alla?) kollar "badbrallan" i badrumsspegeln ibland.

//PO

Lissi
2005-07-28, 23:41
Ja, det där med att sola ändrar sig ju med åren! Första åren i Grekland var jag jämt i solen, åt frukost, och lunch i solen också!!:cool: PUH säger jag nu....Lagom är bäst och att ligga på stranden några timmar med parasoll som skugga är jätteskönt de första dagarna..Man varvar ner, lyssnar på vågorna, läser, pratar , lyssnar på grekisk radio i hörlurarna och svär över all reklam!....De senare åren njuter man mer och mer av skuggan, men i år på Symi var det så varmt så att vara någon annanstans än i vattnet eller dess omedalbara närhet var helt otänkbart..Dessutom (och tyvärr) så hade vi eftermiddagssol på vår terass så vi dröjde extra länge vid stranden på dagarna.... Alla vet ju om att det inte är bra med sol men man kan ju skydda sig.... Men visst vill man väl ha lite färg??? ..och hur kan man undvika att INTE få färg?? Solen tar ju i skuggan också!
Nästa resa till Grekland över nyår blir jättehärlig just för att man kan göra massor utan att bli genomsvettig!!

epiros
2005-07-28, 23:50
Nästa resa till Grekland över nyår blir jättehärlig just för att man kan göra massor utan att bli genomsvettig!!

Var inte så säker på det ;)

bye_bye Tommy

xristina
2005-07-29, 07:31
Det har ju varit ganska ute att vara brun de sista åren och dessutom har informationen om solens farlighet intensifierats.
Men solen er også viktig for oss som bor her oppe i nord. Det er overdreven soling, og ubeskyttet soling hvor du brenner deg, som er farlig. Så lenge man passer på å smøre seg med høy faktor slik at man ikke blir brent, og holder seg unna sola når den er som varmest, er det helt greit å sole seg. Derfor er solseng og parasoll en smart ting... :D ;) :p

karinafp
2005-07-29, 21:08
......den som solar, syndar ikke......:)

Oj, oj, oj, Mikke, du kan inte ha varit med om mycket, du! ;)

Karin
som tycker det går alldeles utmärkt att kombinera...

Mikke
2005-07-29, 23:45
.........men uschinamejsen such a combinejschen......;)
Mikke

Elisabet
2005-07-29, 23:47
.....den som sölar, skyndar icke..... :)

Eva L
2005-07-29, 23:51
För mig är det kombinationen som är grejen, Arne! Man behöver ju varken sola HELA dan eller sitta taverna HELA dan.

Men kanske fyra timmar på stranden, med MYCKET bad och slappande i solen, sen hasa till en skuggig taverna med havsutsikt och beställa in en god lunch och en iskall Mythos, så sitta kvar på tavernan och läsa nån timme efter maten innan man kanske tar en snorkeltur till innan man går hem igen...

DET är semester för mig :)

..och på Karpathos finns det mysiga strandtavernor. Du har mycket att se fram emot. Ganska bra mat där också. Många zuccini varianter och speciellt goda sallader med både rödbetor och potatis.

Eva

Eva

PO
2005-07-30, 00:26
.....den som sölar, skyndar icke..... :)

Den som icke syndar kan heller aldrig bli förlåten; Rasputin!

//PO bye_bye
-Nemas problemas

Mikke
2005-07-30, 01:00
.........den som syndar,sover ikke......:)
..sa
Mikke

inkfish
2005-07-30, 12:35
..och på Karpathos finns det mysiga strandtavernor. Du har mycket att se fram emot. Ganska bra mat där också. Många zuccini varianter och speciellt goda sallader med både rödbetor och potatis.

Eva

Eva

Det låter alldeles utmärkt_B-anana

Marianne
2005-07-31, 21:54
Sol, bad och värme är viktigt på greklandssemestern för oss.

Vi älskar att bada, och därmed blir det också nån timme på stranden, ibland mer ibland mindre - och så skönt det är att hoppa i "kalla" havet och svalka sig för sen att få värmen i solen. Sen smakar maten så gott på någon mysig taverna, där vi gärna drar ut på tiden...

Vissa dagar blir det så och andra dagar blir det upptäcksfärder på havet eller på land eller i någon by. Det är variationen som ger oss ett bra innehåll på semestern.

Att sen komma hem solbruna, det är väl fint, speciellt gillar jag att få solbruna Händer och Ben och "skitiga" fötter - jo då, det är en del av semestern.

Marianne

Astri
2005-08-01, 12:23
Jeg bruker som oftest formiddagene til å ligge på stranden, med en god bok, helst krim og med musikk "på øret". Da foretrekker jeg Totta Naslund eller Mats Klingstrøm. Da er det ferie. På sen ettermiddag/kveld når varmen har gitt seg kan man oppleve andre ting.
Astri

Goliat
2005-08-01, 22:12
Jag är lite rastlös av mig och har svårt att ligga och sola en hel dag. Dessutom åker jag till Grekland för att uppleva saker. Om jag bara ville sola kunde jag lika gärna spara pengarna och ligga hemma på gräsmattan hela sommaren.

En lagom avvägd kombination av sol, bad och upplevelser tycker jag är det bästa. Dessutom får man en jämnare solbränna om man rör på sig.

Göran