handdator

Visa fullständig version : Svarar pa fragor om att bo och jobba i Aten


Louisa
2008-06-21, 22:22
Hej!

Jag flyttade till Aten for 3 ar sedan och utan att kunna mycket grekiska och utan kunskap om det grekiska samhallet da jag traffade min nuvarande man (kliche). Nu mer har jag lart mig grekiska, bor i ett totalt grekiskt samhalle och jobbar pa ett grekiskt foretag. Eftersom jag ser att det ar manga som undrar hur det ar att bo och jobba har, sa kan ni garna grilla mig med fragor, det ar bara kul att kunna hjalpa till.

Louisa

Anna Pernilla
2008-06-22, 13:02
Å va kul det låter! Å duktigt du klarar av å lära dig grekiska såpass att du kan jobba på ett grekiskt företag! Skulle gärna bott i Aten om de sociala villkåren varit lite bättre. Var bor du någonstans?

Louisa
2008-06-22, 20:45
Tack for dina vanliga ord! Jag bor i omradet Argiroupoli som ligger soder om Aten nara Glyfada. Om jag ska vara arlig pratar jag mycket engelska pa mitt jobb eftersom vi exporterar till olika lander, men jag talar grekiska med mina kollegor och det ar ett grekiskt foretag i den mening att det foljer grekisk lag sa jag har lart mig mycket om hur det funkar har.
De sociala villkoren som du sager ar ju mycket hardare har, hardare an vad manga tror, men jag maste anda saga att allt som allt trivs jag valdigt bra har. Man jobbar valdigt mycket och for dalig lon, men sen efter jobbet eller pa helgerna aker man till stranden eller tar en kaffe med sina vanner ute pa nat underbart cafe nanstans. Sen anser jag att grekerna ar valdigt roliga manniskor sa man har aldrig trakigt har. Det ar klart att jag saknar Sverige ibland, men inte sa mycket som jag trodde faktiskt...:)

Zanét
2008-06-22, 20:50
Louise: Välkommen till Kalimera :) Som du själv nämnde så är frågorna många om hur det är att arbeta och bo i Grekland. Något som är intressant är ju hur arbetsförhållande, arbetsmiljö, hierarki etc fungerar jämfört med svenska/skandinaviska.

//Zanét bye_bye

Louisa
2008-06-22, 22:14
Hej Zanet! Tack sa mycket!

Det forsta jag kan saga ar att om man vill komma hit och jobba sa ar det oerhort latt att hitta jobb om man har lust att jobba i bar eller cafe. I Aten ar det alltid bra att kunna lite grekiska men inom sana yrken ar det nog latt anda att fa jobb. Men nar jag kom ner var jag inte intresserad av att jobba med nat sant eftersom jag ville ha ledigt pa kvallar och helger och ocksa kunna jobba med nat som man kan jobba med hela livet sa att saga.
Jag sokte alltsa runt pa olika foretag, det finns bra Internetsidor och det var sa jag hittade mitt jobb. Forst sokte jag jobb pa svenska foretag, men det visade sig att det var ingen som behovde en svensktalande tjej, de klarade sig bra med engelska och de hade inga jobb att erbjuda. Sokte ocksa jobb pa Ikea, men dar soker hela Sverige jobb sa att kunna svenska dar var ingen merit. Sa jag fortsatte alltsa att leta jobb dar jag kunde anvanda mig av min engelska och till slut hittade jag ett. Men i Aten racker det inte med att kunna bara engelska om man vill jobba pa foretag, man maste kunna grekiska ocksa. Eller sa sager de i borjan att det gar bra med bara engelska och sen marker man att allt ar pa grekiska iallafall.

Oj, det har kommer bli langt. Iallafall, man jobbar 40 timmar i veckan, men glom raster och det ar vanligt med overtid. Om de t.ex jobbar 9-5 jobbar de alltsa utan rast. Pa mitt jobb ar det 9-6 med rast en timme. Manga foretag jobbar ocksa pa Lordagar. Jag har haft valdigt tur for de ar lite internationella pa mitt jobb sa jag jobbar inte overtid och far bra betalt for att vara Grekland. En vanlig ingangslon ligger for det mesta (nu kommer ni fa en chock) runt 700 Euro i manaden efter skatt. Vissa kan jobba i 10 ar med samma lon. Jag far runt 950 efter skatt sa jag ar valdigt nojd. Nagot som inte manga vet dock ar att var du an jobbar har far du alltid en extra bonus vid pask, sommar och jul. Vid pask och sommar far du bonus som ar halften av din lon, och vid jul far du dubbel lon, sa 700 E ar val egentligen inte 700 E utan lite mer, men man forstar att grekerna genomgar en kris just nu for vad kan man gora med sa lite pengar? Det ar darfor manga unga fortfarande bor kvar hos sina foraldrar, det ar ingen som har rad att bo sjalv nar man tjanar sa lite.snyft_drop

MonkanS
2008-06-22, 22:30
Hej Louisa.. :)
Kul och intressant att läsa om vardagen i Grekland. Det är alltid intressant att höra om hur folk har det i olika delar av vår värld. Så välkommen till Kalimera säger jag också.

//Monica

Louisa
2008-06-22, 22:35
Tack Monkan!

Ni verkar ju vara helmysiga har!

Monica P
2008-06-22, 23:09
Hej Louisa! Jag har också varit ny i Aten fast det är länge sen...och jag anser att de år jag bodde där var oerhört lärorika för mig, inte bara rent praktiskt utan för att jag lärde mig att klara mig i situationer som jag inte mött i Sverige-och det gick bra! Jag lärde mig att man har annorlunda metoder och förhållningssätt- och det fungerade ! Jag hade trott att livet i Sverige var det enda riktiga och viktiga...det var det inte...! Hoppas att du har bra folk omkring dig och att du har skinn på näsan, det behövs ju faktiskt.

Louisa
2008-06-22, 23:31
Hej Monica!

Det du sager ar verkligen sant. Jag har lart mig sa otroligt mycket och utvecklats som manniska. Sen jag flyttade hit har jag verkligen fatt ett annat forhallningssatt och och andrat asikter om manga saker som jag trodde att jag aldrig skulle gora. Sverige tycker jag manga ganger lever lite i sin egen varld och tycker att de lever ratt som du sager men jag har forstatt att de kanske inte gor det langre.
Just som du sager maste man ha skinn pa nasan har for att klara sig, och det ar nagot annat som Aten har gett mig och det tackar jag for.
Det svaraste tycker jag med att flytta hit var att manniskorna var sa annorlunda, mer annorlunda an vad jag trodde. Det var sa manga saker som jag inte visste om grekerna som jag larde mig, som att det ar valdigt svart att bli van pa riktigt med nan, det ar svart att lita pa nan och alla dessa traditioner med deras religion och i allmanhet hur det ar inom familjen. Jag uppskattar nar jag hor nan som du som har varit i samma situation som jag och jag har fortfarande mycket att lara, for det har landet slutar aldrig att forvana en!

dim2005
2008-06-24, 18:38
Hej Louisa! Som grek som dagligen upplever den grekiska arbetsmarknaden (som är alldeles för fientlig mot unga människor) måste jag gratulera dig för ditt mod. Jag har två frågor: Hur kommer det sig att det var du som flyttade hit och inte din man till Sverige (som kanske händer lite oftare?). Den andra frågan är vilken utbildning du hade fått i Sverige innan du flyttade hit. Det är ren nyfikenhet :D

Louisa
2008-06-24, 21:47
Hej!

Jag ar egentligen halvgrek men har bott i Sverige i hela mitt liv och enda kontakten jag hade med Grekland var att jag brukade aka till Rhodos nagra veckor under sommarlovet for att traffa min pappa. Jag kunde inte grekiska och jag visste inget om hur det verkligen ar att leva har. Jag hamnade i Aten da jag last grekiska pa Stockholms universitet ("for att hitta tillbaka till mina rotter") och fick stipendium. Sa jag akte alltsa ner till Aten for att plugga grekiska och blev helt foralskad i......staden.
Jag hade definitivt flyttat hit aven om jag inte traffat min man, sa nar jag traffade honom var det inget snack om var vi skulle bo nanstans.
Jag visste saklart om svarigheterna men pa nat satt kande jag att jag skulle vara mycket lyckligare har. Alla ska saklart till mig att jag skulle trottna efter ett tag, men an sa har jag inte trottnat sa jag tycker nog att jag tog ratt beslut. Men det ar klart att om man inte ar forberedd sa ar det nog inte troligt att man stannar sa lange.

I Sverige hade jag pluggat lingvistik och sprak pa universitetet men hade inte bestamt mig for vad jag ville jobba med. Om jag hade paborjat en stor utbilding sa hade jag inte flyttat men nu ar jag nastan glad att jag inte paborjat nanting..