handdator

Visa fullständig version : är Sifnos likt Naxos i naturen? (eller Milos?)


Paddington
2008-06-21, 14:46
jag har inte "fastnat" för Sifnos, vet inte varför. Den känns bara slätstruken på något vis. Samtidigt måste vi kanske tänka om för det är svårt att ta sig från Milos till Aten.

Vad är det med Sifnos? Är den lik Naxos i naturen (vill ha öar som inte är lika varandra). Lik Milos?

Eva L
2008-06-21, 14:53
Slätstruken är nog det sista omdöme jag skulle ge Sifnos men jag har bara varit där en gång på en femdagarsvistelse. Jag vet inte vad du gjort på ön när du fått det intycket. Ön har ju en underbar natur, fina byar. Uppe i Kastro började jag tom att fundera på vad ett fint, gammalt hus skulle kosta. Vandringsmöjligheterna är otroligt bra och de terasserade odlingarna är så vackra. Det finns bra stränder, lokalt hantverk, fin keramik, riktigt bra grekisk mat på en del av orterna, inhemsk ostproduktion och välordnad turistinformation. Männioskorna är trevliga på Sifnos och de verkar fortfarande tycka om sina turister.

Eva

Läste i efterhand om ditt inlägg och förstår att du kanske inte varit där.

Nicka
2008-06-21, 15:09
Hej!
Jag har sett att du frågat runt här på forumet en del och fått många bra svar på dina olika frågor. Men ibland måste man nog skaffa sig egen erfarenhet. Jag såg att ni ska börja på Naxos(en av mina favoritöar) ta det lugnt och känn efter ni kanske inte ens vill byta ö. När vi var där förra året bytte vi bara ställe på ön. Vi bodde först ute vid Agia Anna och flyttade sedan in till Naxos stad. Våra barn trivdes utmärkt. Det är kul att planera resan och själva har vi blivit sugna på att besöka Syros tack vare bra info här på forumet. Men vi vet ju inte vad vi kommer att tycka om den ön. Är det inte vår smak får vi väl dra vidare. Det är ju det som är så bra med att luffa. Ang Sifnos har jag varit där för länge sedan och jag gillade ön. Hoppas ni får en härlig semester vart ni än hamnar!

nickabye_bye

Stina
2008-06-21, 17:15
Sifnos är min favoritö! Jag gillar många andra öar mycket men Sifnos har något speciellt som är svårt att förklara:)
Sifnos är en vacker, rofylld ö med fina sandstränder, vacker natur, flera mysiga små byar och god mat!

Åk till Sifnos och fångas av känslan när ni kliver iland!

Naxos är också en väldigt fin ö med många fina byar att upptäcka, skillnaden är att Naxos är mycket mer exploaterad. I Naxos stad längs med hamnpromenaden ligger barer och turistbutiker på rad och man kan till och med höra svensk musik strömma ut ur högtalarna..sist vi var där hördes Magnus Uggla vråla:"Kung, kung, kung i baren..." :eek:

...

//Stinabye_bye

Ella
2008-06-21, 20:41
Prime på Paralian är ju skandinavisk bar, och spelar därför, av naturliga skäl, skandinavisk musik ganska ofta. Men det är nog det enda stället på Naxos där sådant förkommer, skulle jag tro.

Eva L
2008-06-21, 22:23
Måste instämma i Stinas beskrivning att Naxos är en mycket mer exploaterad ö än Sifnos. Naxos har jag besökt flera gånger och jag gillar ön men Sifnos ger mer ro för själen och är en av mina cykladiska favoriter. Antar att du läst på en del men har du missat Matt Baretts öbeskrivning så vill jag tipsa om den.

Eva

Paddington
2008-06-22, 09:31
hans beskrivnin?