handdator

Visa fullständig version : Tidsåtgång flygplatsen - hamnen


mkh
2008-06-21, 12:59
Hej
Hur gick det här till. Jag skulle inte resa till Grekland i år. Jag har till och med avhållit mig från det här sajten för att suget inte skulle bli för stort:rolleyes:

Men nu sitter jag och barnen med varsin flygstolsbiljett till Santorini för en vecka på onsdag (25/6) Maken stannar hemma och jobbar. Vet inte riktigt hur det gick till, men kunde helt plötsligt inte låta bli.:o

Eftersom vi bara har en vecka på oss ser planen ut som så: Vi tar oss så fort vi kan till Naxos och avslutar med 2 nätters marginal på Santorinti (ifall det blåser upp sådär). Egentligen vill jag se någon annan ö men med bara en vecka så vet vi att vi får vad vi vill ha på Naxos.

Nu är frågan: Planet (Airtours) landar på onsdag kl 13:45. Vi klarar oss med handbagage (jag har köpt massor av småflaskor med schampo och sånt på apoteket)
Hinner vi med Blue Star Paros som går från hamnen 16:00 och var köper vi snabbast biljetter? det går ingen senare båt till Naxos den dagen, så annars får vi stanna en natt och åka morgonen efter, men det vore så skönt att komma fram samma dag, så det är värt lite stress... och överpris till en taxichaufför;)

/Marianne

Eva L
2008-06-21, 13:08
Om planet är i tid har ni gott om tid att ta er till hamnen. Betala inget överpris till någon taxi för det tar han ändå.;)


Jag har alltid handlat mina båtbiljetter i hamnen. Vet faktiskt inte om de går at köpa redan på flygplasten men någon annan vet säkert. I Fira däremot vet jag att det finns biljettkontor om ni vid förseningar hamnar där.

Eva

tramp
2008-06-21, 15:22
Vi klarar oss med handbagage (jag har köpt massor av småflaskor med schampo och sånt på apoteket)
Men hur funkar det med dessa vätskor i handbagaget? Får man ta med sånt?

mkh
2008-06-21, 16:24
Men hur funkar det med dessa vätskor i handbagaget? Får man ta med sånt?

http://www.lfv.se/templates/LFV_ListArticle____41910.aspx

Här är luftfartsverkets info om vätskor. Kortfattat är det så att man får gå till plastpåshyllan på ICA och köpa en rulle återförslutningsbara plastpåsar (sen har man så det räcker i evigheter). Sen får man ta med så mycket som rymms i denna plastpåse (en per person) - med den begränsningen att ingen behållare får rymma mer än en deciliter.

Därav mitt införskaffande av reseförpackningar... Vi har problemet att vi är överkänsliga mot dofter - både jag och dottern - så det är svårt att köpa i Grekland. Solkräm var svårast - men Bamsesolkrämen på Apoteket är både parfymfri och rymmer prick 1 dl. så för bara en vecka räcker mängderna vi får ner i plastpåsen.

Eva - tack för stödet, jag tänkte väl att det borde gå - nu gäller det bara att flyget kommer i tid... Är det någon som vet hur Nordic airways som flyger åt Airtours brukar hålla tiderna?

/Marianne

Elisabet
2008-06-21, 16:29
Vid säkerhetskontrollen får man en plastpåse om man inte vill köpa en rulle.

Siri A
2008-06-22, 18:47
Jag tror ni hinner med båten! På 2h och 15min hinner man mycket! Trevlig resa, och vill ni inte behöver ni bara stanna 1 natt på Santorini. Kolla väderleksrapporten ett par dagar innan, och köp biljetter till första morgonbåten. :)

mkh
2008-06-22, 21:26
Tack Siri! jag kan inte riktigt fatta att om tre dagar sitter vi (om allt flyter) på resturang Paradiso vid Maragas och ser på solnedgången över Paros.;)

Trevlig resa, och vill ni inte behöver ni bara stanna 1 natt på Santorini. Kolla väderleksrapporten ett par dagar innan, och köp biljetter till första morgonbåten. :)

Du har ju aldeles rätt! klapp_klap
Jag bara tänkte att så gjorde vi sist vi flög hem från Santorini, men då hade vi längre tid på oss. Då får vi ju längre tid på Naxos, även om planet är försenat och vi missar första natten :).

/Marianne