handdator

Visa fullständig version : Bra ord för semestern?


Kreta<3
2008-06-20, 19:54
Jag ska åka till rethmynon på Kreta den 17/7 och vill lära mig några ord som är bra. Ord som mna kan använda på tex. stranden där alla inte kan engelska. Skriv gärna hur man uttalar orden också. flabb_flab

Monica P
2008-06-20, 23:11
Ja' sas, ti ka'nete? Hej, hur mår ni?
Ore'a me'ra si'mera Fin dag idag

Nej, jag har ingen aning om vad du vill säga! Skriv vad du vill kunna säga så är vi många som kan göra en översättning!

Kreta<3
2008-06-20, 23:22
Ja' sas, ti ka'nete? Hej, hur mår ni?
Ore'a me'ra si'mera Fin dag idag

Nej, jag har ingen aning om vad du vill säga! Skriv vad du vill kunna säga så är vi många som kan göra en översättning!

Tack!

Aah, smart!

Vad innehåller det? (när det gäller mat)
Vart ligger...?
Kan man få...?
Utan
Vilken...?
Storlek
Hur mycket kostar det?

Finns fler ord/fraser jag vill lära mig men kommer inte på de nu...

Monica P
2008-06-20, 23:29
Vad innehåller det? Ti e'chi mesa?
Var ligger...? Pou i'ne...
Kan man få...? Borou'me na e'choume...
Utan Chori's eller dhi'chos
Vilken...? pio'
Storlek me'gethos
Hur mycket kostar det? Po'so ka'ni? Po'so kosti'si?

Kreta<3
2008-06-20, 23:34
Vad innehåller det? Ti e'chi mesa?
Var ligger...? Pou i'ne...
Kan man få...? Borou'me na e'choume...
Utan Chori's eller dhi'chos
Vilken...? pio'
Storlek me'gethos
Hur mycket kostar det? Po'so ka'ni? Po'so kosti'si?

Tack! nu klarar jag mig nog bra! :D_B-anana

Louisa
2008-06-24, 22:52
Det enda problemet med att bara kunna nagra inlarda fraser pa ett annat sprak ar att man ar sa stolt nar man lyckats saga dem men blir snabbt besviken nar man inser att det foljer ett svar som man inte forstar nanting av...:p

Wardakis
2008-06-25, 07:46
Mitt ex lärde sig att säga "Hur mycket är klockan" och räknade med att den han frågade skulle visa honom klockan men icke sa Nicke och han förstod inte en bokstav av svaret! (Eller rättare sagt en siffra).
Gunilla

Lisbeth K
2008-06-29, 21:12
UNDERBART !!
Min man lärde sig att säga Efcharisto..och gjorde det till en äldre tant på Zakynthos, hon blev sååååååååååååå lycklig och satte igång och pratade, pratade och PRATADE...Och Lelle förstod........INGENTING :oMen jag tror att båda var lika glada när de skildes åt:D

MonkanS
2008-06-29, 22:29
Jag tror nog att det bästa är försöka göra sig förstådd på engelska. På turistorterna går det alldeles utmärkt. Om inte det räcker så går det ofta att göra sig förstådd på annat sätt..:)
När gjorde ett besök i Sfinari och skulle beställa mat på en taverna där så ville några av oss ha grillad fisk. Och servitrisen började räkna upp de fisksorter som de hade.. med grekiska namn på förstås. Vi såg väl ut som fågelholkar. Så vi fick peka ut de fiskar vi ville ha ur en kyllåda de hade. Det var nog den godaste grillade fisk jag nånsin ätit. Den gamla farbror där grillade fisken ute på gården i kolgrillen. Perfekt grillad var den. Han kunde det där..
Och grönsakerna till salladen plockade de från sitt växthus bakom tavernan. Alldeles perfekt ju...

theresa
2008-07-08, 15:18
UNDERBART !!
Min man lärde sig att säga Efcharisto..och gjorde det till en äldre tant på Zakynthos, hon blev sååååååååååååå lycklig och satte igång och pratade, pratade och PRATADE...Och Lelle förstod........INGENTING :oMen jag tror att båda var lika glada när de skildes åt:D
Vad betyder Efcharisto?:confused: jag vet att jag har hört det förut men jag kan inte komma ihåg vad det betyder...:(
//bye_bye

Nicka
2008-07-08, 15:30
Hej!
Efcharisto betyder tack!

nickabye_bye

theresa
2008-07-08, 16:06
Inte undra på att jag hört det förut då flabb_flab flabb_flabEfcharisto nickaklapp_klap

//theresabye_bye