handdator

Visa fullständig version : första gången på kreta


pappaulf
2005-07-27, 22:16
vi är en familj på 9 personer som den 22 september åker till Platanias.
vi åker med fritidsresor och ska bo på Jasmine village.
Eftersom det är vår första gång i Grekland, vill jag gärna ha lite tips om vad vi absolut inte bör missa./uffe

Hasse
2005-07-29, 12:35
Hej pappaulf

Ser att ni ska iväg först i slutet av september till Platanias. Vi har varit hemma nu i endast c:a 10 timmar, kom hem i natt från just Platanias. Därför lovar jag att komma med lite matnyttigt åt dig/er när jag sansat mig lite och kommit in i vardagliga gängor.

Dock vet jag ju inte vad ni möjligen tänker rikta in er på ? Barn, flera åldrar på dem ?? Mycket bad och lek ? Vad vill ni vuxna göra osv. osv. ? Jag undrar eftersom Chania-regionen bjuder på enormt mycket varierande aktiviteter och att avstånden emellanåt kan vara långa mellan dem.



Hälsningar från Hasse :cool: flabb_flab

Athanasia
2005-07-29, 12:57
Välkommen hem Hasse och Bettan!!:)

Hasse
2005-07-29, 13:10
Välkommen hem Hasse och Bettan!!:)

Tack tack, fortsätter min långa rad av tackanden (de före resan.....). Har skrivit lite nu under Chania-trådarna att tjuvkika på.



Hasse :cool: flabb_flab

pappaulf
2005-08-12, 17:13
vi är en familj på 9 personer som den 22 september åker till Platanias.
vi åker med fritidsresor och ska bo på Jasmine village.
Eftersom det är vår första gång i Grekland, vill jag gärna ha lite tips om vad vi absolut inte bör missa./uffe


Mina svärföräldrar ska åka med och deras stora intresse, var man än befinner sig i världen är att spela MINIGOLF. Finns det på kreta??

june
2005-08-12, 17:38
Ja det gör det. I Platanias finns det åtminnståne 1 vad jag vet. Den ligger en bit från Jasmine Village, förbi "centrum" västerut. Har man lust att gå så finns det 2 i Agia Marina.:)

pappaulf
2005-08-13, 11:00
Tack June.klapp_klap

HiC
2005-08-21, 09:54
Vi åker också för första gången till Kreta. Vi ska bo på hotell Asterion strax utanför Platanias, hoppas att vi inte gjort bort oss. Har ni några bra tips att dela med er?

Gita
2005-08-21, 12:30
Har inte bott på denna hotell (ser helt OK ut för mig!) men däremot i Platanias. Du kan hitta massa tips om du söker på Forumet på "Platanias", restaurangtips, var handla, vad göra etc.

Platanias är trevligt, missa inte gamla Platanias och restaurang Astrea där. Samt restaurang Diogenis, ett förträffligt ställe! Man blir god och glad där :) .

Ni kommer att få det mycket trevligt... Stranden är bitvis stenig, men ett tips: köp surfskor (=badskor), kostnad ca 6 Euro, man går i vattnet och känner sig som Esther Williams :D brevid alla som ajar och ojar sig:eek: eftersom det gör ont i fötterna. Finns att köpa på nästan alla Supermarkets därnere.

Mygg kan också finnas, så har du myggmedel, så packa ner det. Finns annars att köpa därnere också.

pappaulf
2005-09-08, 15:23
bara 13 dagar kvar,som vi längtar efter att ha läst allt som finns att läsa om Kreta. Hoppas det motsvarar förväntningarna/UFFE:D

Hasse
2005-09-08, 15:41
bara 13 dagar kvar,som vi längtar efter att ha läst allt som finns att läsa om Kreta. Hoppas det motsvarar förväntningarna/UFFE:D


Jag ska också försöka samla lite tid och skriva ned lite som kan vara av intresse. Kanske kan något som vi har upplevt, vara lika intressant för er.



Hasse

Hasse
2005-09-12, 21:52
vi är en familj på 9 personer som den 22 september åker till Platanias.
vi åker med fritidsresor och ska bo på Jasmine village.
Eftersom det är vår första gång i Grekland, vill jag gärna ha lite tips om vad vi absolut inte bör missa./uffe



Så där ja pappaulf, nu har jag funnit en lugn stund där jag kan gräva fram lite om vad som möjligen kan vara av matnyttighet för er.

Men......nu blir allt som jag och min sambo upplevt egentligen bara vad vi har uppskattat av Platanias. Ni är ju en familj på 9 personer och jag kan ju börja med att säga att vi är 2 personer på lite +40 som har 8 andra Greklandsresor bakom oss de senaste 6 åren.

Så jag vet ju ingenting om t.ex hur många barn ni har med och i vilka åldrar. Men eftersom ni ska bo på Jasmine Village så har eventuella barn mycket att hämta då Jasmine är en gigantisk anläggning med allt barn kan önska. Nu var vi där en gång bara, F-resors välkomstmöte som inte gav oss någonting mer än att vi köpte två utflykter. De vuxna av er 9 i sällskapet kan nog ha stor nytta av att ni säkerligen kan få vara utan alla (?) barnen lite för på Jasmine kan de nog ta hand om era barn så ni kan få ha lite "vuxen-semester" då och då. Kanske besöka en trevlig bar eller dylikt. Men i och för sig vet jag ju inget om det finns det behovet......

Själva staden Platanias är ju som ni kanske redan vet, en av många orter som ligger på rad väster om Chania (80.000 inv.) och är man inte skarpsynt vet man inte i vilken av byarna man befinner sig om man tar sig sidledes lite för att kolla in bebyggelsen mm. Platanias lever av en huvudgata där det är rikligt med trafik och relativt smala trottoarer. Alla bussar, lokala som abonnerade susar förbi i maklig takt rätt så frekvent likväl som alla annan trafik så håll i barnen ordentligt. För den som gillar orter med lite liv i är Platanias godkänt men som sagt, en gata där alla möjliga (och omöjliga) affärer och restauranger i alla varianter ligger tätt, tätt. En efter en går små gator ner vinkelrätt från huvudgatan ner till den långa stranden som ju startar utanför Chania, genom Agia Marina, Platanias, vidare västerut ett par mil till. Längs de mindre gatorna ner mot stranden ligger merparten av arrangörernas hotell som frekventeras av alla som blickar mer mot badsemester än annat. Personligen är vi riktiga badkrukor och dåliga simmare och vi föredrar pool utan vågor. Hela tiden under våra två veckor i mitten av juli blåste det en del nere på havet (men inte mycket uppe i byn) så i de vågorna hade vi inte grejat badandet.

Vi bodde istället på Varouxakis som ligger på kanten av gamla Platanias och det var ett perfekt val, lugnt och stillsamt sånär som på lite fordons-brum, en miljard cikador, skällande hundar mm. Men rätt så idylliskt men hett !! Men jag förmodar att ni väljer lite grann för badandets skull, bo på stor anläggning men jag kan ju ha fel förstås. Men Platanias har en hel del annat att bjuda på bara man har idéer och vågar prova på. Åka in till Chania tar inte mer än en knapp halvtimme men lokalbussarna blir lätt fulla och består till 99 % av turister emellanåt. Och inne i Chania är det ju promenad som gäller förstås, många gatukorsningar, större stråk av trafik in till stan och motsatt håll. I stan får man dessutom hålla i plånboken när man närmar sig hamnpromenaden och saluhallsområdet. Det finns häftigt mycket affärer och man kan fråga sig i hur många man verkligen behöver spendera sina pengar.

Självklart (tyckte vi) ska man bege sig söderut på något vis. Antingen genom utflykt kollektivt (inget fel på dem.....) eller i eget fordon. Det är en ganska långsam färd då det är bergigt och vägar därefter men det är bra standard på dem men krav på försiktighet då stora fordon INTE väjer för mindre i så fall. En tur till Elafonissi, den fantastiska stranden utan djupt vatten är ett måste ! Vi var även på en dagstur där vi bl.a hamnade i Plakia men den lilla staden "gör" man på någon timme. Trevligt bad var det där men stenig botten, det blåser knappt något där nere. Hela naturen kring Plakia är annorlunda mot på nordsidan, den måste upplevas på egen hand så man kan jämföra.

Tillbaka i Platanias har ni egentligen allt ni kan tänka er. Minigolf finns det mycket riktigt och om jag minns rätt var det en hel del lekanläggingar lite väster om själva Platanias "centrum". Restauranger och tavernor finns det så många att det är en omöjlighet att hinna med alla på två veckor (den tid vi var där). För den matintresserade är standarden på maten mycket hög och man bör verkligen satsa på att prova så mycket av det grekiska köket som det bara går. Det finns massor av kokt, stekt, grillat, vegetariskt, pasta, kalla och varma smårätter......ja jag kan räkna upp mer men lämnar det till er själva att utforska. Favoriträtter t.ex är ju så personliga val.

Sist men inte minst är själva "levandet", avkopplingen och bara vara utmärkt i en ort som Platanias. Det är dock inte en ort för enbart lugn och ro eftersom det finns liv och rörelse från morgon till kväll. Många är ju de sätten man väljer att koppla av på. Det är inte mycket som är avstängt och igenbommat under siestan t.ex, en indikation på att detta är ett område med en rätt hög ekonomisk utveckling på många sätt. Man ska kanske inte säga att tempot är högt men man ser efter några dagar stadens (och områdets) känsla och puls.

Nu åter igen så har vi en hel del öar och orter på fastlandet bakom oss så det är svårt att lämna "rena tips" till er då vi säkert upplever saker och ting på annat sätt än andra. Min beskrivning av Platanias får bli denna, staden och området liknar ingen av de platser vi tidigare besökt men mycket av själva Greklandskänslan skiljer sig inte. Då menar jag att man måste ha åtminstone två semestrar att jämföra med från Grekland - helt enkelt för att lära känna landet. Det kan man nog göra i Platanias med omnejd, det är jag övertygad om.

Fler undringar och funderingar ? Skriv och fråga, kanske kan jag svara ?



Hasse och sambo

xenos
2005-09-13, 06:52
Eftersom det är vår första gång i Grekland, vill jag gärna ha lite tips om vad vi absolut inte bör missa./uffe[/QUOTE]

På Kreta finns det sådant som ni absolut inte ska missa. Det finns sådant som gör Kreta till Kreta och inte till exempelvis Naxos.
Samtliga gamla kvarter i Chania, kanske särskilt Kvarterer i Splantzia. Bara något hundratal från Halidon är turismen som bortblåst. Chania kan man förövrigt inte bli mätt på.
Elafonissos, det går buss dit från Platanias. Stranden som färgats röd av blod efter en massaker. Säger myten. Vad ska vi återfalllsgreker föresten med Maldiverna till?
Omalåsplatån, Vita bergen, måste ses, helst här uppe ifrån platån. Lunch på taverna som klättrar på bergssidan!
Ni ska åka hela vägen, över Askifouplatån för lunch och bad i Chora Sfakia.
Knossos eller det mer närliggande Apter. Historia och kultur!

Jag skulle kunna göra listan ycket längre, med det finns böcker
Det här är dock ett minimum. Dessa platser ska man besöka, "inte missa", på Kreta.
Annars har ni knappt varit där!
Trevlig resa! bye_bye

lenode
2005-09-14, 10:17
Hej!

Bara en liten fundering kring att ni är 9 i familjen som åker. Ni bör tjäna en hel del på att hyra 2 bilar och ta er runt till olika utflyktsmål, eller bara kunna dela på er ibland, 9 viljor kan vara tufft på en kort semester. Utflykterna man köper av researrangören blir dyra om man är flera. När vi har åkt har vi hyrt bil och åkt till samma ställen som arrangören + att vi kunnat utforska på egen hand och inte behöva bli föst runt som en fårskock. När man börjar köra bil på Kreta stannar man från början i mest varenda kurva och skriker av förtjusning över utsikten, det kan man inte göra med bussen. Och det går bra att köra bil på Kreta, bara man sänker hastigheten.
Hoppas ni får en bra resa!
Hälsningar
Lena

Hasse
2005-09-14, 11:46
Hej!

Bara en liten fundering kring att ni är 9 i familjen som åker. Ni bör tjäna en hel del på att hyra 2 bilar och ta er runt till olika utflyktsmål, eller bara kunna dela på er ibland, 9 viljor kan vara tufft på en kort semester. Utflykterna man köper av researrangören blir dyra om man är flera. När vi har åkt har vi hyrt bil och åkt till samma ställen som arrangören + att vi kunnat utforska på egen hand och inte behöva bli föst runt som en fårskock. När man börjar köra bil på Kreta stannar man från början i mest varenda kurva och skriker av förtjusning över utsikten, det kan man inte göra med bussen. Och det går bra att köra bil på Kreta, bara man sänker hastigheten.
Hoppas ni får en bra resa!
Hälsningar
Lena


Så riktigt, så riktigt allt du säger Lena klapp_klap

Men för mig som aldrig kört bil utomlands alls så är buss alltid alternativet. Då slipper jag koncentrationsmomentet, det att sitta bakom ratten och det är inte semester för mig = bekväm.



Hasse :cool: :p

lenode
2005-09-14, 21:08
Håller med, man hinner inte se lika mkt när man själv kör - och sedan ansvaret för alla i bilen också.

Det är kul att åka buss också, men man får inrikta sig på att vänta, de kommer inte riktigt när man tänkt sig, ibland kan det skilja timmar. Men har man väl kommit på bussen så känns det bra, och man får bra sightseeing. Men tänk på att taxi är ett alternativ! Ni kan ju dela på kostnaderna.

När vi åkte utomlands första gången i familjen så åkte vi till Kreta, och vi blev alla mkt förtjusta i ön. Kretensarna är otroligt gästfria, maten är underbar och musiken bara så bra! Jag tror att vad ni än gör där nere kommer ni att ha en underbar tid. Ibland så vill man planera för mkt....jag själv är en så´n som vill planera och tiden innan resan är som en resa i sig. Just nu har jag tre dagar kvar tills jag åker till Agistri och vill nästan sätta hälarna i golvet och skrika "inte just nu, vill fortsätta och se fram emot resan ett tag till"....
/Lena

pappaulf
2005-10-02, 09:53
Nu äntligen har vi varit på Kreta. Tack för alla tips.

Vi besökte en massa sevärdheter och lärde oss mycket om öns historia.
Som guldkorn kan jag nämna Elafonissis samt vandringen på Samariaravinen.
Dock upplevde vi inte kretensarna som särskilt gästvänliga,snarast dryga och ogästvänliga.
Det var lite problem med att resa som grupp på tio personer, speciellt vid hemresan som blev 13 timmar försenad på grund av ett tekninskt fel på flygplanet, vilket innebar att vi fick övernatta på nya hotell. Resebolaget hade inte uppfattat att vi var en familj så vi blev utplacerade på olika hotell. Det var inte roligt när barnen belv placerade cirka en mil ifrån föräldrarna och att vi återsamlades först på flygplatsen 13 timmar senare./ulf

Inge
2005-10-02, 10:16
Nu äntligen har vi varit på Kreta. Tack för alla tips.

Vi besökte en massa sevärdheter och lärde oss mycket om öns historia.
Som guldkorn kan jag nämna Elafonissis samt vandringen på Samariaravinen.
Dock upplevde vi inte kretensarna som särskilt gästvänliga,snarast dryga och ogästvänliga.
Det var lite problem med att resa som grupp på tio personer, speciellt vid hemresan som blev 13 timmar försenad på grund av ett tekninskt fel på flygplanet, vilket innebar att vi fick övernatta på nya hotell. Resebolaget hade inte uppfattat att vi var en familj så vi blev utplacerade på olika hotell. Det var inte roligt när barnen belv placerade cirka en mil ifrån föräldrarna och att vi återsamlades först på flygplatsen 13 timmar senare./ulf

Prøv Samos og Pythagorion neste gang. Her er gjestfriheten stor og mulighet for opplevelser mange.

ricky
2005-10-02, 17:56
Låter märkligt!?
Jag upplever kretensarna som oerhört gästvänliga. Dom är vänliga, pratglada, hjälpsamma. Ja, det har till och med hänt att man inte fått betala för att dom velat bjuda. Ert bemötande beror säkert på något, eller så är de kanske trötta på turister
så här på sluttampen av säsongen?

Ruby
2005-10-02, 22:03
Låter märkligt!?
Jag upplever kretensarna som oerhört gästvänliga. Dom är vänliga, pratglada, hjälpsamma. Ja, det har till och med hänt att man inte fått betala för att dom velat bjuda. Ert bemötande beror säkert på något, eller så är de kanske trötta på turister så här på sluttampen av säsongen?Å andra sidan är Kreta en STOR ö, så det kan säkert variera en hel del.

Ruby