handdator

Visa fullständig version : Kefalonia


Wiket
2008-06-18, 11:04
Hej!

Jag tänker åka till Kefalonia i slutet av juli. Jag hade tänkt bo på antingen
Lägenhetshotellet Sissy eller lägenhetshotellet Lassi.
Vilket är bäst? Är det värt att pröjsa lite extra pengar för att bo på lägenhetshotellet lassi?

Någon som vet hur varmt det är runt juli-augusti i kefalonia?
Hur är lassi? Är det fullpackat på stranden?

Läste någonstans i forumet att det var ofta jordbävningar där :eek:
Märker man av det?

Tack!

Wiket
2008-06-18, 15:58
Ingen som kan svara på mina frågor?

Snart ska jag nog boka resan :)

Panakakis
2008-06-18, 19:12
Hej! Jag föredrar själv att bo i lägenhet. Vad jag hört så är det inget fel på något av dinna förslag. Det kan vara varmt på Kefalonia denna tidpunkt du anger med det kan också vara helt OK, det beror på väderleksförhålanderna den tiden. 43 C är det högsta jag uppmät på Kefalonia och det kan vara 18 C som sämst. Det finns alltid plats på stranden. Jordskalv förekommer med det gör det på många platser i Grekland. Inget som du behöver oroa dig för. Man kan ibland märka jordskalv men det är sällan.
Hälsningar PANAKAKIS

Katitzi
2008-06-18, 19:31
Hej Wiket! Om du läser under rubriken Kefalonia på datum någon månad tillbaka så har diskussion om hotellen du nämde varit uppe. Har själv bott på Sissy som har okey standard och en underbar utsikt från alla rum. En lite seg backe leder upp till hotellet, men poolen är fin. Hotell Lassi ligger längre ner lite närmare några av stränderna. Vet dock inte så mycket mer om det hotellet.
Var i Lassi i mitten av juli förra året och det var inte knökfullt på stränderna. På helgerna var det mer folk då grekerna själva var lediga.
I Lassi finns många bra restauranger och det är gångavstånd eller en kort taxitur in till Argostoli där det finns mer butiker etc.
Kefalonia är väldigt vackert och det finns mycket att titta på, så ta er runt på ön lite också! bye_bye

Katitzi
2008-06-18, 20:23
Oops! Fel av mig , diskussionen jag hänvisade till ligger under " Semestra i Grekland": tråden " Kreta eller Kefalonia". /Katitzi

Amir.S
2008-06-19, 16:10
Hej!

Jag tänker åka till Kefalonia i slutet av juli. Jag hade tänkt bo på antingen
Lägenhetshotellet Sissy eller lägenhetshotellet Lassi.
Vilket är bäst? Är det värt att pröjsa lite extra pengar för att bo på lägenhetshotellet lassi?

Någon som vet hur varmt det är runt juli-augusti i kefalonia?
Hur är lassi? Är det fullpackat på stranden?

Läste någonstans i forumet att det var ofta jordbävningar där :eek:
Märker man av det?

Tack!

Hej Wiket
jag kom precis hem från min 2 veckor långa semester på Kefalonia. Jag bodde på Malibou men hade några vänner som bodde på Lassi hotellet. Det var ganska mysigt men de sa att de hade något problem så de hade tydligen inte varm vatten på rummet. Vet inte om det var temporärt eller inte men de var iaf tvungna att gå till poolen för att duscha. Bor du på lassi hotellet så har du 100-200m uppförsbacke till närmaste supermarket och sen därifrån ett par minuters promenad för att komma till "centrala" lassi eftersom hotellet ligger längst ut.
Det finns en strand på kort gångavstånd från hotellet, var själv inte där men hörde att den var helt ok men ska ni gå till makris gialos som utan tvekan har den finaste stranden på hela Kefalonia då får ni ställa in er på 15-20 min promenad annars 3-4 min med moped eller bil eftersom det ligger på andra sidan lassi.

Vi var faktiskt med om en jordbävning där förra veckan som enligt en av våra kompisar där uppmättes till ungefär 4 på richter skalan. Jag var på biluthyrningsfirman och kände byggnaden skaka lite grann men min flickvän som var på stranden och sov på solstolen trodde att jag hade krypit under solstolen och skakade på den. Så det beror lite på var man är, det är inget farligt eftersom de hade en stor jordbävning på kefalonia för ungefär 50 år sedan som förstörde allt. Sedan dess så byggs alla byggnader för att tåla jordbävningar.

Magnus lindskog
2008-06-23, 15:38
Hej!

Har precis kommit hem från en vecka på Sissy. Helt OK rakt igenom och som Katitzi skrev, en fantastisk utsikt oavsett rum. Enda nackdelen (?) var väl att den sena eftermiddagssolen steker rakt på terrasserna/balkongerna. Drinken efter duschen / före maten tenderade därför att bli ganska snabbt avklarad... Denna nackdel övergår dock senare i fördelen vackra solnedgångar...

Det finns AC att hyra för €6 / dygn men under vår vecka behövdes det i alla fall inte. Tror dock att marklägenheterna (som vi bodde i) kan ha en viss fördel där då det helt enkelt är mindre yta som värms upp av solen. Taklägenheten "skuggar" ju.

Vi hade en del mygg på nätterna, så ta med något bra myggmedel. MyggA funkade halvbra.

Varmvatten fanns, men ibland fick man spola bra länge för att det skulle komma fram i ledningarna.

En lustig detalj var att de två städdagarna inföll direkt efter varandra... men det skrev vi upp på kontot "Grekisk charm" :)

Katitzi
2008-06-23, 16:36
Hej Magnus! Det fanns inga kattungar på Sissy i år? Förra året hade de en korg med 6 st. urgulliga kattungar. De var gul/vita och utan mamma, så alla gäster plus personal hjälptes år att mata och kela. Alla barn som bodde där var saliga! :D

Magnus lindskog
2008-06-25, 09:52
Hej! Nej, inga katter vid Sissy såvitt vi kunde se.

Wiket
2008-07-10, 18:47
Tjohej!

Nu har vi bestämt oss, det kommer att bli Kefalonia.

Vi kommer att bo på ett hotell som heter "White Rocks", det ligger lite i utkanten av lassi.
Ca 200 meter till den fina sandstranden Platis Gialos och hotellet har även en egen strand! _B-anana

Någon som har varit på hotellet tidigare? Eller i Lassi?
Är det fullpackat med folk på kefalonia när det är sommar?

anneli56
2008-07-10, 22:26
Vi var på Kefalonia för en vecka sedan,inte på det hotellet ,men den stranden.
Det är jättefint där,denna bild är tagen just där, White Rocks hotellet ligger till höger .Ganska mycket folk är det på stränderna.
http://lh3.ggpht.com/annelisbilder/SFUxVUNA7DI/AAAAAAAABX0/ho4_f_u2aqA/Sommar%2008%20064.JPG?imgmax=512

Panakakis
2008-07-11, 12:26
Hej! Jag har under åren badat många gånger Platys Gialos men de senaste åren har det varit mycket folk på stränderna vid Lassi. Men jag kan glädja dej med att det inte är 200 meter till stranden utan högst 50 meter från de hotel ni bokat. Det är rätt mycket vegitation i närheten av hotelet så möjligtvis finns där gott om mygg, så medel för detta är att rekomendera.

Hälsdningar PANAKAKIS

Martin
2008-07-14, 17:07
Hej!

Jag tänker åka till Kefalonia i slutet av juli. Jag hade tänkt bo på antingen
Lägenhetshotellet Sissy eller lägenhetshotellet Lassi.
Vilket är bäst? Är det värt att pröjsa lite extra pengar för att bo på lägenhetshotellet lassi?

Någon som vet hur varmt det är runt juli-augusti i kefalonia?
Hur är lassi? Är det fullpackat på stranden?

Läste någonstans i forumet att det var ofta jordbävningar där :eek:
Märker man av det?

Tack!

Avråder dig att bo på Lassi Hotell, se gärna min tråd "En liten varning". I övrigt gillade jag ön skarpt och Lassis stränder var mycket fina.