handdator

Visa fullständig version : Flygplatsen till Pireus??


Siri A
2008-06-18, 10:51
Vi har bokat första natten i Pireus, Skandinaviska kyrkan. Väl i Pireus tror jag att vi hittar, har fått en bra beskrivning. Men hur tar vi oss från flygplatsen på smidigast sätt? Vet att man kan åka buss och tunnelbana, men vad skiljer de olika "resformerna" åt?? Hur lång tid tar de båda altenativen?? Vad kostar resp. färdsätt?? Stannar bussen ung. vid metrostationen, eller på en helt annan hållplats??

JoLo
2008-06-18, 13:33
Hej, gå in på kyrkans hemsida så finns det bra beskrivning på bästa sätt att komma dit.

/JoLo

Siri A
2008-06-18, 15:55
Hej, gå in på kyrkans hemsida så finns det bra beskrivning på bästa sätt att komma dit.Jo, den beskrivningen har vi fått, men jag undrar mest hur man smidigast tar sig till Pireus. Det finns ju flera olika altenativ!! :)

Arne
2008-06-18, 16:05
Vis av erfarenhet skulle jag nog råda er att ta buss 96 direkt från flyget till Pireus. Därest jag icke är extremt felunderrättad ska tunnelbanans linje från flygplatsen till City ligga nere under Juli pg av spårarbeten.

För övrigt!! När vi den 18 Maj tog 96-an till Pireus vid elvatiden på förmiddagen lyckades bussföraren klara sträckan på för oss ny rekordtid, nämligen 48 minuter från flygplatsen!!

Arne

Hellen
2008-06-18, 16:07
Jag tycker tunnelbanan är smidigast, har inte provat tåg, jag jämför bara med buss eller taxi. Taxiresan kändes som om det var med livet som insats.
Jag kommer inte ihåg riktigt, men kan det kostat 4€ med tunnelbanan?
Prisuppgiften finns i en annan tråd, men var..?:D
// Helén

Arne
2008-06-18, 16:24
3.2 Euro så sent som den 18 Maj.

Arne

eija
2008-06-18, 17:02
Detta är en evighetsfråga :D! Om man far med metro tåg från Airport till Piraeus, måste man byta tåg på Monastiraki/Sintagma och resan kostar 6 €. Berätta om jag har rätt!
http://www.amel.gr/index.php?id=53&L=1

Eija

Arne
2008-06-18, 17:33
Men metrotåg?? Tunnelbanan i Juli ??
Läs detta härnedan!!



Interruption of Metro Service as of July 2008
We would like to inform passengers of “Eleftherios Venizelos” that in late spring the Metro Line 3 service to the airport will be interrupted as of July and for a time period of 6 months due to construction works at Ag. Paraskevi station and completion works at Holargos and Nomismatokopio stations. During this period passengers can use the public bus services from Ethniki Amyna station as well as the suburban train service.
Arne

Elisabet
2008-06-18, 18:02
Berätta om jag har rätt! Det finns två alternativ: "suburban train" som går direkt mellan flygplatsen och Pireus och tunnelbana med ett byte. Båda hör till Atens metrosystem och därför blir det ofta sammanblandningar när man pratar om dem.

Enligt Arnes inlägg kommer uppenbarligen tunnelbanan att vara stängd i sex månader från och med juli i år. Med andra ord återstår alternativen taxi, buss eller "suburbain train". Jag tror det är "suburbain train" som kostar ca 6 euro. Bussen kostar drygt hälften.

Siri A
2008-06-18, 20:20
Tack för alla svar. Det får bli bussen!!!! flabb_flab

Hellen
2008-06-18, 20:26
Tack för alla svar. Det får bli bussen!!!! flabb_flab

Men du åker ju i juni:confused::D
// Helén

Siri A
2008-06-18, 20:35
Men du åker ju i juni:confused::DOjskipojski... Hur kunde jag missa det??!! Får ta en funderare... :rolleyes:

Hade först tänkt följande lösning; Bussen på väg "ut" och tunnelbanan på väg "hem" eftersom vi ändå måste roa oss ett par timmar i Aten. Men där gick alltså den planen i kras... Antar att bussen kör direkt till Pireus/flygplatsen, och inte stannar i centrala Aten på vägen.

Elisabet
2008-06-18, 21:29
Antar att bussen kör direkt till Pireus/flygplatsen, och inte stannar i centrala Aten på vägen.Nej, men vill man till centrala stan tar man en annan buss. Det finns flera alternativ.

eija
2008-06-19, 09:09
TACK Elisabet!!!
Nu är saken klar, hoppas åtminstone jag. Så mycket att lära har jag ännu i dag, fast jag har besökt Aten många gånger :D !
Eija

PS. OXI, tyvärr inte klart för mig. Elisabet, kan du berätta lite närmare, var "suburbain trains" till Piraeus avgår vid flygstationen ,på samma station som tunnelbanan? (metro??) och var kan man hitta tidtabellen. Jag försökte att söka på metros webbsidor, men det var lite för svårt för mig :mad: !! Jag reste i fjol från Monastiraki till Airport, köpte biljetten på M, kostade 6€, men jag tog ett felt "tåg" och måste byta tåg på Doukissis Plakentias, om jag minns rätt. Var det nu "suburbain train" jag tog där vidare till flygstationen? Lite oklart berättat, är jag rädd för men jag ville verkligen ta reda på alla dessa TÅG!!!
Jag hittade just en god karta med alla linjer, men efter den går "suburbain train" från Airport bara till Larissa station !? Kanske blir det så småningom klar också för mig
_B-anana !

Peter
2008-06-19, 18:33
Antar att bussen kör direkt till Pireus/flygplatsen, och inte stannar i centrala Aten på vägen.

Jodå. Den stannar vid Syntagma / Parlamentet. Men det tror jag är enda stoppet.

laero
2008-06-19, 18:38
Jodå. Den stannar vid Syntagma / Parlamentet. Men det tror jag är enda stoppet.
Njaaa ?? X96 som väl är den vanliga turen till Pireus från flygplatsen; den går väl inte in i centrala Aten ?

Peter
2008-06-19, 19:12
Njaaa ?? X96 som väl är den vanliga turen till Pireus från flygplatsen; den går väl inte in i centrala Aten ?

Jag åker i o f s normalt sett ut från Rafina, men när jag åkte till Pireus för några år sedan fanns det en hållplats vid Syntagma. Men det kan ju ha ändrats sedan dess! Då, 04 - 05 (?), fanns det en i a f. Men man kan ha lagt om rutten för att försöka undvika trafikinfarkten i Athen...

eija
2008-06-19, 20:05
Hej igen!
Jag for just nu i maj med X96 från Airport till Piraeus och bussen körde säkert inte via Atens centrum utan över en timme kl sex på morgonen nånstans via Glyfada till hamnen. X95 går såsom sagt till Sintagma.
Eija

Elisabet
2008-06-19, 21:45
X96 gick direkt till Pireus på eftermiddagen när jag åkte i höstas.

Eija, jag har varken åkt tåg eller tunnelbana till Pireus, men i höstas försökte jag ta reda på alternativen och jag förstod det så som jag beskrev i förra inlägget + att man också kan välja ett "vanligt" tåg, men då blir det ett byte och ofta lång väntan på stationen där man byter. Det var kanske det du åkte med?

Jag vet inte var på flygplatsen något av tågen eller tunnelbanan går ifrån, men det är ju många andra här som har åkt, så någon annan kan säkert svara på det.

Här (http://www.pireas.com/tourism/images/metro.jpg) är i alla fall en karta där man ser att den gröna linjen går direkt.

Hellen
2008-06-19, 21:59
Det är inte konstigt att det råder delade meningar om tunnelbana- tåg.
Går man via länken som finns på Atensflygplats hemsida, (den är stor och jag lyckas inte få fram en genväg till den, kanske någon annan lyckas) där kommer exakt samma kartbild upp oavsett om man väljer metero eller train, med alla? linjer inlagda. På den kartan så går inte grön (grön/vit) linje från flygplatsen, man får starta med blå (blå/vit) och sedan byta. Det var så vi gjorde förra året, förhoppningsvis har vi ganska gott om tid på tisdag när vi skall göra om resan, jag skall försöka få med mig kartor då.
// Helén

Elisabet
2008-06-19, 22:29
Den här kartan (http://62.103.163.50/UserFiles/File/travelers/access_parking/access_maps_2007/162349_attica_access_transport_big.jpg) är vad jag hittar på flygplatsens hemsida. (Klicka på den för att förstora.) Den blå linjen går överhuvudtaget inte till fpl eller till Pireus enligt den.

Hellen
2008-06-19, 22:35
Ja det är samma karta, jag tittade inte på busslinjerna, blå/vit och grön/vit är de jag menade i tidigare inlägg. Skall se om jag hinner editera.
// Helén

Elisabet
2008-06-19, 22:43
Eija, nu har jag hittat en skiss över flygplatsen där man ser var tågen avgår. Den är här (http://www.aia.gr/UserFiles/Image/maps/metro_b.jpg). (Klicka på den för att förstora.)

Här (http://www.aia.gr/pages.asp?pageid=985&langid=2) är också flygplatsens info om "surburbain train" med en länk till webbplatsen där det ska finnas tidtabeller. Den engelska versionen verkar inte gå att klicka fram. Men du förstår väl ändå?

Hellen
2008-06-19, 22:47
Till Metron:
Länk (http://www.aia.gr/pages.asp?pageid=984&langid=2)

Det är ju ingen skillnad på dem, eller är det jag som inte ser den?;):D
// Helén

Elisabet
2008-06-19, 22:51
Ja det är samma karta (...) blå/vit och grön/vit är de jag menade i tidigare inlägg.Jag förstår inte hur du menar. Den gröna (grön-vita) är ju en tåglinje som går mellan Kifissia och Pireus förbi flygplatsen/Ag Eleftherios. Den blåa (blå/vita) är en tåglinje som går mellan D Plakentias Av och Egalio - men inte förbi flygplatsen. De busslinjer som är inritade är heldragna. Den blåa ni åkte med kan inte vara inritad. Eller läser jag kartan helt galet?

Hellen
2008-06-19, 23:03
Jag förstår inte hur du menar. Den gröna (grön-vita) är ju en tåglinje som går mellan Kifissia och Pireus förbi flygplatsen/Ag Eleftherios. Den blåa (blå/vita) är en tåglinje som går mellan D Plakentias Av och Egalio - men inte förbi flygplatsen. De busslinjer som är inritade är heldragna. Den blåa ni åkte med kan inte vara inritad. Eller läser jag kartan helt galet?

Eller så är det jag;):D

Om du utgår från tågstationen/flygplatsen så ser man totalt 8 linjer; lila, grön/brunaktig,röd, blåvit, svartvit, cerice, blå och orange linje.

Följ den blåvita till Syntagma eller Thisio, där byter man till grönvit som har ändstation Piraeus.

Den blåvita stannar inte vid D Plakentias, däremot svänger den där.
// Helén

Elisabet
2008-06-19, 23:25
Nu ramlade poletten ner. Eller rättare sagt, nu skrollade jag tillräckligt mycket i sidled... :o Jag placerade flygplatsen på ett helt annat ställe... längs den gröna linjen.

Hellen
2008-06-20, 08:57
Interruption of Metro Service as of July 2008
We would like to inform passengers of “Eleftherios Venizelos” that in late spring the Metro Line 3 service to the airport will be interrupted as of July and for a time period of 6 months due to construction works at Ag. Paraskevi station and completion works at Holargos and Nomismatokopio stations. During this period passengers can use the public bus services from Ethniki Amyna station as well as the suburban train service.
Arne

På något sätt så känns det som att man kan åka tunnelbana till och från flygplatsen. Men med störningar, förseningar? De hållplatser som anges ligger inte längs färdvägen, inte vad jag kan se i alla fall.
// Helén

Elisabet
2008-06-20, 09:11
Den informationen förvirrar ju bara bilden ytterligare! flabb_flab
Texten ligger på flygplatsens webb, på sidan med info om metron, men som du säger så ligger inte de stationerna som nämns längs linje 3, inte på kartan i alla fall :confused:

Jag har ju som sagt inte åkt något av dem. Ibland sägs det ju att man bara ska tro på det man sett med egna ögon, så jag kanske borde sluta tro på direktlinjen...

Men faktum kvarstår att för ett år sedan bekräftades det i några inlägg att linjen finns. Folk hade åkt med den, och när jag frågade om den i en infodisk på flygplatsen i höstas, fick jag också till svar att den finns, men att den just då var stängd på grund av reparationer. Då återstod, enligt den som informerade, tåg eller metro med ett byte vardera, eller buss.

Antingen är allt det bara svammel eller så är den helt enkelt inte inritad på kartorna ännu, den är ju bara ett år gammal :rolleyes: Grekerna har väl inte så brått om med sånt...

Hellen
2008-06-20, 09:44
Det är kanske inte så konstigt att informationen om störningar i tunnelbanan ligger med som information på flygplatsens hemsida, alla som kommer till Aten (tro´t eller ej);) åker inte till Piraeus.

Det är helt enkelt information som kan vara bra att känna till för den som tänkt ta sig runt med tunnelbanenätet.

Jag kan tänka mig att den svartvita linjen som delar sig är tågdirektlinjen.

Visst har det funnits inlägg med de som sagt sig åka tåg, men med byte, vad jag kommer ihåg så vet jag inte någon som sagt sig åka direktlinjen, jo förresten hade inte Zappa gjort det, det var väldigt varmt har jag för mig han skrev.
// Helén

Elisabet
2008-06-20, 09:57
Nu blev jag ju tvungen att leta reda på den gamla tråden!!!

HÄR (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=10159) frågar Jan-Jan om den (eftersom han hade läst att den invigdes den 5 juni) och svarar sedan i slutet själv att han har åkt den. Fler inlägg i tråden säger också att den finns.

Senare, tror det var på hösten, minns jag att även Arne skrev att han fått bekräftat att den finns, men den tråden har jag inte letat fram.

Ingegerd_Lasse
2008-06-20, 14:26
Hej! I maj månad i år åkte vi flygplatsen-Pireus med tunnelbanan, vi bytte tåg vid Syntagma. Det kostade 10 euro för en 2-personers-biljett. Svalt och smidigt på alla sätt!
Ingegerd

Elisabet
2008-06-30, 18:12
Tunnelbanan ( Metron ) är öppen från 05 00 - 21 00 om jag minns rätt. (...) Tänk på om du/ni väljer Metron tillbaka till flygplatsen att , det endast är de tåg på blåa linjen som har "flygplanssymbolen" klistrade på fönstren , som går ända ut till flygplatsen. Lätt att hoppa på fel om man är trött och stressad. Det går för övrigt två tåg i timman med ca 30 minuters mellanrum. Att ta sig till och från flygplatsen är mycket enkelt för att vara i en stor stad. Dessutom är biljettpriserna låga. Tonåringar ( upp till 18 år ) har rejäl rabatt på Metron. Tänk på det då ni köper biljetterna. Enkel resa centrum-flygplatsen endast 3 Euro.

I en annan tråd (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?p=136307#post136307) har jonashagel idag gett svaret på frågan! Vissa av blå linjens tåg från flygplatsen går till Pireus och de har en flygplanssymbol klistrade på fönstren!

Hellen
2008-07-14, 17:49
Både tunnelbana och tåg utgår från samma station, tåget till vänster om perrongen när du kommer ner till spåren och tunnelbanan till höger. Byte på Syntagmastationen. Pris för tunnelbana 20€ för fyra personer.
// Helén

Nicka
2008-07-14, 23:04
Hej!
Det var alltså inga störningar på metron från flygplatsen till Pireus?

nickabye_bye

Hellen
2008-07-15, 09:21
Hej!
Det var alltså inga störningar på metron från flygplatsen till Pireus?
nickabye_bye

Den 24 juni gick det utmärkt att åka, vid hemresan den 12 juni nyttjade vi inte metron, vi reste vi Rafina och tog Taxi därifrån, men jag såg tunnelbanetågen påväg till flygplatsen, kanske går den med störningar, men troligtvis utan, då de områden som nämns i informationen inte ligger längs den vägen.
// Helén

Nicka
2008-07-15, 10:42
Det låter ju bra! Jag tyckte det var så smidigt när vi åkte metron till flygplatsen förra året.

nickabye_bye

Stephan
2008-07-15, 11:33
Vi har bokat första natten i Pireus, Skandinaviska kyrkan. Väl i Pireus tror jag att vi hittar, har fått en bra beskrivning. Men hur tar vi oss från flygplatsen på smidigast sätt? Vet att man kan åka buss och tunnelbana, men vad skiljer de olika "resformerna" åt?? Hur lång tid tar de båda altenativen?? Vad kostar resp. färdsätt?? Stannar bussen ung. vid metrostationen, eller på en helt annan hållplats??

Bussen fra flyplassen til Piraeus (nr 96) stopper rett utenfor utgangen fra ankomsthallen. Der ligger også en "kiosk" hvor du kjøper billett(er). I mai kostet en billett 3,20 euro, og turen til Piraeus tok 60 minutter. (Kan variere litt etter trafikkforholdene.) I P stopper bussen like ved havnen. Pass på å stemple billetten på bussen. Ellers koster det 60 ganger billettprisen om det kommer kontroll.

Stephan

Stephan