handdator

Visa fullständig version : Vandringsled på amorgos


deore
2005-07-27, 10:40
Hej!

Jag och min sambo åker ner till Grekland för att Ö-luffa den 5/8 i två veckor_B-anana . Vi kommer att börja med några nätter på Amorgos och sedan får vi se var det bär av. Jag har läst att Amorgos ska ha fina vandringsleder, eftersom vi brukar avverka 2 veckor i Lappland varje sommar med att vandra tänkte vi ge våra kroppar en lite dos av vandring även i år men i Grekland. Hoppas att det är någon som kan hjälpa oss.

//Per

Ann
2005-07-27, 12:15
En jättefin vandring som jag tycker är:

Man tar bussen upp till Tholaria. Om man kommer med buss till Egialy, sitt kvar på bussen, den stannar i byn ca 5-10 minuter innan det bär vidare upp till Tholaria. Därifrån kan man gå till Lagada, och sedan vända tillbaka till Egialy. Man kan även innan man kommer fram till Lagada vända norrut, det finns fler vandringsleder där. Köp en karta över vandringsledarna.
Två andra fina leder är från Chora ner till Katapola.

Ann

Kalimera
2005-07-27, 13:11
Amorgos är en ypperlig vandringsö, en av de mest lämpade i Kykladerna. Så grattis till val av ö! Det finns tre vandringar som jag tycker "sticker" ut från mängden, och det är:

1. Mellan klostret Panagia Chosoviotissa och Egiali. (Nr 1 på kartan)

2. Mellan Katapola och Arkesini, via Vroutsi och Ancient Arkesini. (Nr 3 på kartan)

3. Mellan Langada och kyrkan Stavros, via det övergivna klostret Agios Theologos. (Nr 5 på kartan)

Köp Anavasis topografiska karta (1:40.000) på plats, där finns ovanstående vandringar utsatta, tillsammans med många andra trevliga vandringar, bland annat de som Ann beskrev.

deore
2005-07-27, 14:37
Tack för era svar! Det verkar som det finns lite att upptäcka, vad roligt det skall bli!!!
Ungefär hur långa är lederna? Är det lättgången terräng, många höjdmeter att bemästra?

Kalimera
2005-07-27, 14:43
Ungefär hur långa är lederna? Är det lättgången terräng, många höjdmeter att bemästra Inte så långa, den längsta är den mellan klostret Panagia Chosoviotissa och Egiali, den tog oss sju timmar att gå. Vilket kanske låter länge, men vi gjorde en lång avstickare ner till havet där vi åt vår medhavda lunch. Överlag är vandringarna ganska enkla, och väl utmärkta, att gå vilse är svårt. Börja med att gå mellan Tholaria och Langada så får ni ett hum om hur enkelt det är.

Elisabet
2005-07-27, 14:48
Ungefär hur långa är lederna? Är det lättgången terräng, många höjdmeter att bemästra?Jag har inte varit på Amorgos, men har vandrat en del på andra öar och framförallt mycket i de lappländska fjällen (varje sommar/höst sen 1983). Förmodligen kommer ni att tycka att terrängen är lättvandrad. Ett par bra sandaler räcker gott, om ni inte ska gå alltför mycket utanför stigarna.

Ganska brant upp och ner är det på sina ställen, men några höjdmeter att tala om är det ju inte, om ni jämför med Lapplands fjäll.

Den största skillnaden blir nog värmen, som ju är mycket tryckande i Grekland i augusti. Ni är säkert vana vid att dricka mycket vid svenska fjällvandringar, men det är ändå ingenting mot vad ni kommer att behöva i Grekland!

Bossew
2005-07-27, 16:14
Förmodligen kommer ni att tycka att terrängen är lättvandrad. Ett par bra sandaler räcker gott, om ni inte ska gå alltför mycket utanför stigarna.

Lättvandrat är det men jag föredrar gymnastikskor när jag vandrar, bla för att få lite bättre stabilitet för fötterna, samt skydda tårna (som jag alltid lyckas få smällar på de gånger jag vandrat i sandaler) :). Brukar alltid ha med mej ett par gympa skor som jag bara har till vandringarna och som sen slipper åka med hem.

Gardera med mycket vatten, det går alltid åt mer än vad man tror innan. Brukar ofta vara utan vatten sista timmen trots min medvetenhet. :D

bosse

Eva L
2005-07-27, 21:51
Vid årets vandringar på fastlandet känns det inte helt kul med öppna sandaler eftersom det fanns en hel del orm i området. Dom flesta säkert ofarliga men giftiga huggormar finns. Jag såg orm vid två tillfällen i olivlunden vid mitt hotell. Tjocka och stora var dom. Vi såg även orm på vägen till Acheron.

Eva

deore
2005-07-27, 23:43
Tack för alla råd!
Vi kommer att ha med oss en CamelBack (Vattensäck med sugslang på 2 l som läggs i ryggsäcken) pluss var sin flaska totalt 3,5 l. Det blir inga Lundhagskängor och heller inte några sandaler (är inte tillräckligt stabilt) att gå i. Vi kommer att ha Trekkingskor på oss, en något grovare form av joggingsko. Återkommer efter vi kommit hem med rapport!

deore
2005-07-27, 23:59
Jag nämnde CamelBack.
Jag har använt detta under 3 års tid under fysiska aktiviteter, vandring och mountainbike. Grymt bra att ha västesystemet på ryggen, de kostar från 400 kr och uppåt beroende på vilket vätseksystem man väljer. Kan rekommenderas till alla Kalimerare, eftersom vi gillar värme går det gärna åt vätska. Och vem har sagt att det bara behöver vara vatten i Camelpuckeln flabb_flab. Det finns även separata vattensäckar med slang att köpa som man kan lägga i vilken ryggsäck som helst.

Ni kan läsa mer på bifogad länk, det finnas även andra märken men detta är orginalet.
http://www.camelback.com/rec/cb_prod.cfm?catid=6&product_id=335&selector=true

Elisabet
2005-07-28, 00:52
Ni kan läsa mer på bifogad länk, det finnas även andra märken men detta är orginalet.
http://www.camelback.com/rec/cb_prod.cfm?catid=6&product_id=335&selector=trueJo de är fina. Ett betydligt lättare och billigare alternativ är urdiskade påsar från bag-in-box-vin. De väger 45 gram (tomma) och rymmer 3 liter. Fast då har man ju ingen slang förståss :) http://nermander.homeip.net/bilder/waterbags.jpg

Eva L
2005-07-28, 07:37
Tack för alla råd!
Vi kommer att ha med oss en CamelBack (Vattensäck med sugslang på 2 l som läggs i ryggsäcken) pluss var sin flaska totalt 3,5 l. Det blir inga Lundhagskängor och heller inte några sandaler (är inte tillräckligt stabilt) att gå i. Vi kommer att ha Trekkingskor på oss, en något grovare form av joggingsko. Återkommer efter vi kommit hem med rapport!

Jag tror Trekkingskor blir helt perfekt. Det skulle jag välja.

Eva

ozogott
2005-07-28, 11:35
Förutom karta finns det också bra beskrivningar över vandringsleder. För mig är kartorna inte tillräckligt detaljerade för att jag ska känna mig säker på att gå något så när rätt.

Kolla in http://www.cycladen.be/AmorgosEng.htm (kanske måste länken klippas o klistras) så finner du beskrivningar på ett flertal vandringar på Amorgos (även andra öar finns).

Har också använt mig av boken, Walking the Agean Islands av Dieter Graaf, med en mängd vandringar i Cykladerna, bla Amorgos. I boken finns små kartor och foton för att hjälpa till i navigeringen. Jag har köpt den i svensk bokhandel (ca 230:-) men också sett den i Grekland för ca 100:- mindre.

Lycka till med vandringarna.

Ozogott

deore
2005-07-28, 12:00
Tack för ett jättebra tips!

Ruby
2005-07-28, 19:44
Har också använt mig av boken, Walking the Agean Islands av Dieter Graaf, med en mängd vandringar i Cykladerna, bla Amorgos. I boken finns små kartor och foton för att hjälpa till i navigeringen. Jag har köpt den i svensk bokhandel (ca 230:-) men också sett den i Grekland för ca 100:- mindre.Den boken har jag också! :) Jag har för mig att jag köpte den på Adlibris, men jag vet att den också finns att köpa på Kartcentrum på Vasagatan i Stockholm (som för övrigt är min favoritbutik :rolleyes: ).

Ruby

lassemajjen
2005-08-03, 19:26
Hej!

Jag och min sambo åker ner till Grekland för att Ö-luffa den 5/8 i två veckor_B-anana . Vi kommer att börja med några nätter på Amorgos och sedan får vi se var det bär av. Jag har läst att Amorgos ska ha fina vandringsleder, eftersom vi brukar avverka 2 veckor i Lappland varje sommar med att vandra tänkte vi ge våra kroppar en lite dos av vandring även i år men i Grekland. Hoppas att det är någon som kan hjälpa oss.

//Per

Jassas Per!
Visst går det bra med vattenlunga om du ständigt vill ha det "jolmiga vattnet. Ett tips är att lagga in två stora petflaskor från frysen i samma säck! En kan med fördel bytas ut mot ett torrt gott vin, förståss. Trekkingkängorna byter nu gärna ut mot ett par av de nya luftiga, vandringsvänliga idrottsskorna som finns idag!! Vi hittade vandringslederna i "Trekking in Greece" på biblioteket och tog kopior. Trek 1 - Katapola - Arkesini är härlig att vandra men starta tidigt så att ni kan fånga upp bussen i närheten av Ayía Triádha. På vägen finns en avstickare till beachen Áyia Saránda. Skippa den, stranden är ingen höjdare. Det är mycket smutsigt på själva stranden men vattnet svalkar naturligtvis inför återklättring uppför. Vi försökte oss även på Katapola till Klostret men brist på vatten i hettan gjorde att vi gav upp. Utsikten från berget bakom Katapola är underbar och du väljer väg själv, rätt upp eller bakvägen. Lycka till klapp_klap Lassemajjen och vandringslivvännen Lotta, båda 50+

deore
2005-08-03, 22:42
Tackar för tipset, resan börjar närma sig med stormsteg_B-anana . Skall bli ortoligt spännade att knata runt bara inte värme tar knäcken på en?! Sist jag var på Amorgos var 1997 så det har väl ändrat sig en del men inte lederna antar jag.
Camelbacken läggs i frysen och då slipper jag det jolmiga vattnet, sambon får ha ha sin med vin:rolleyes: !

Eva L
2005-08-04, 07:52
Tackar för tipset, resan börjar närma sig med stormsteg_B-anana . Skall bli ortoligt spännade att knata runt bara inte värme tar knäcken på en?! Sist jag var på Amorgos var 1997 så det har väl ändrat sig en del men inte lederna antar jag.
Camelbacken läggs i frysen och då slipper jag det jolmiga vattnet, sambon får ha ha sin med vin:rolleyes: !

Augusti är väl ingen riktigt bra vandringsmånad. Alldeles för varmt att gå längre än några få km då. När temperaturen i solen går upp till kanske 40 grader är det bäst att hålla sig till skuggan och ett glas isvatten. Kortare sträckor som den mellan Katapola och Chora är kanske ok och från Egiali till byarna ovanför men längre turer skulle jag då inte planera för. Bästa vandringstid är väl försommaren eller hösten.

Eva

Athanasia
2005-08-04, 08:30
Ha en trevlig resa deore!!bye_bye

deore
2005-08-04, 09:15
Man tackar, jag skall försöka:cool: !

Helga
2005-08-11, 22:43
Jeg leser at noen anbefaler vin under vandringer. Det høres veldig ufornuftig ut. Vin øker urinutskillelse og øker væsketapet. Det høres ikke bra ut hvis det er varmt. Spar vinen til etter turen og nyt den da!

Eva L
2005-08-12, 08:47
Jeg leser at noen anbefaler vin under vandringer. Det høres veldig ufornuftig ut. Vin øker urinutskillelse og øker væsketapet. Det høres ikke bra ut hvis det er varmt. Spar vinen til etter turen og nyt den da!

klapp_klap klapp_klap Bra med dessa kloka ord.

Eva