handdator

Visa fullständig version : Lämna ut kreditkortsuppgifter?


marianneg
2008-06-16, 22:26
Hej!
Eftersom vi anländer mycket sent till Naxos på fredag kväll har jag bokat rum på Pension Sofi. Nu vill ägaren ha mina kreditkortsuppgifter som en säkerhet. Brukar man göra så och vet någon om denne man är pålitlig?
Marianne

Eva L
2008-06-16, 22:33
Vanligt förfarande vid förbokning. Jag tror nog att du kan lita på familjen som ägt stället sedan länge. Skulle utan någon om helst tvekan lämna mina kreditkortsuppgifter till Panos och hans familj. De är väldigt seriösa.

Eva

Zappa
2008-06-16, 22:41
Vanligt förfarande vid förbokning. Jag tror nog att du kan lita på familjen som ägt stället sedan länge. Skulle utan någon om helst tvekan lämna mina kreditkortsuppgifter till Panos och hans familj. De är väldigt seriösa.

Eva

"Utan tvekan" är rätt starka ord!

Jag tror risken för bedrägerier från hotellen/pensionernas sida är minimal, MEN det är alltid viktigt att vara försiktig med uppgifter man lämnar ut.

Mail kan läsas på samma sätt som vanlig post, fast enklare!

Jag har ett bankkort jag bara använder för internethandel och liknande. Kortet är kopplat till ett speciellt konto där det inte finns några pengar, mer än det som eventuellt skall betalas vid det speciella tillfället!

bye_bye
Sven

Elisabet
2008-06-17, 08:47
Det beror på vad som menas med "kreditkortsuppgifter", men jag antar att det är kortnumret de vill ha. Det verkar förekomma oftare att hotellägare i Grekland frågar efter det som säkerhet, via mejl eller telefon. Jag tycker det är ett oseriöst sätt att bedriva affärer på.

I och för sig tror jag inte att hotellägarna har avsikten att bedra kunderna, men däremot har de inte tänkt efter vad det är de kräver. Att vägra lämna kortnumret okrypterat är det enda vettiga! Systemet med bokningsavgift är mycket bättre för alla.

Eva L
2008-06-17, 08:50
I mitt svar värderade jag inte säkerheten att lämna uppgifterna när upgifterna lämnas om telefonen är avlyssnad, e-posten tillgänglig för andra etc utan mer min uppfattning om Panos och hans familj sen måste alla göra sina egna överväganden. Eftersom jag bara bokat på plats även när jag bott där har jag aldrig behövt lämna några kredikortsuppgifter till hotellet.

I Aten har vi däremot förbokat och lämnat våra kredikortsuppgifter till hotellet. Det har blivit vanligare att folk förbokar och sedan inte dyker upp vilket gör att ägarna förlorar intäkterna för ett rum.

Om ni förklarar er tveksamhet för Panos på Pension Sofi kanske han accepterar att ni inte lämnar några kredikortsuppgifter till honom.

Eva

Hellen
2008-06-17, 09:11
Jag tror inte att det är farligt att lämna kortnumret över mail eller telefon.
Jag vet däremot att det finns en risk med det.
Jag har gjort så i flera år främst i Sverige vid hotellbokningar, här är det, eller rättare sagt har det varit mer regel än undantag om man ankommer sent till hotellet och vill garantera att man har rummet.
Vissa kedjor har nu börjat registrera medlemsnumret istället, men oavsett hur många gånger man rest till Grekland så tror jag det är ytterst få, för att inte säga ingen som har ett sådant, som gäller på grekiska småpensionat.
// Helén

Elisabet
2008-06-17, 09:21
I sig är det naturligtvis inte farligt att lämna ut kortnumret, förutsatt att personen man lämnar det till är pålitlig. Men hur ska denne kunna garantera att inte andra får tag i numret? Det är i princip en omöjlighet att garantera det, och det är om det händer riskerna ökar.

Jag bokar ganska ofta stugor, vandrarhem och hotellrum i Sverige för enskilda och grupper, både privat och i idrottssammanhang. Jag har aldrig fått frågan om kortnummer, oavsett hur och när vi betalar. Bokningsavgift är däremot vanligt.

Zappa
2008-06-17, 09:36
I sig är det naturligtvis inte farligt att lämna ut kortnumret, förutsatt att personen man lämnar det till är pålitlig. Men hur ska denne kunna garantera att inte andra får tag i numret? Det är i princip en omöjlighet att garantera det, och det är om det händer riskerna ökar.


Nä, precis. För att det skall fylla någon funktion för hotellet måste man lämna ut både kortnummer, giltighetsdatum och cvc-kod. Detta för att hotellet skall kunna dra pengar om man inte dyker upp utan att ha avbokat.
Och då säger det ju sig själv att om dessa uppgifter hamnar fel kan vem som helst handla vad som helst på nätet!


Jag bokar ganska ofta stugor, vandrarhem och hotellrum i Sverige för enskilda och grupper, både privat och i idrottssammanhang. Jag har aldrig fått frågan om kortnummer, oavsett hur och när vi betalar. Bokningsavgift är däremot vanligt.

Samma här, vi har bokat första veckan på Naxos via mail, och fått hotellets bankkonto, SWIFTadress och IBANnummer. Kostar inte många kronor att göra en utlandsbetalning. Och det är säkert!
Vi betalar 3 av 8 nätter i förskott, och på så vis har hotellet fått en viss säkerhet. Det är ju vi som står kostnaden om vi inte dyker upp. Då lär vi inte få ett nickel tillbaka...

Det gäller bara att ha kopia av betalningen med sig så man kan visa att delbetalning redan är gjord.

Vill återigen påpeka att det troligen inte är någon som medvetet vill blåsa någon, då skulle de ju bara göra sig själva en otjänst. En snabb, men oerhört kortsiktig, vinst!

Sedan tycker jag nog att det lite naivt att tro att det inte är några risker med att lämna ut uppgifter via mail, brev eller telefon. Risken finns alltid! Om än liten! Telefon torde dock vara det säkraste, i det fallet.

bye_bye Sven

Hellen
2008-06-17, 09:43
Nä, precis. För att det skall fylla någon funktion för hotellet måste man lämna ut både kortnummer, giltighetsdatum och cvc-kod. Detta för att hotellet skall kunna dra pengar om man inte dyker upp utan att ha avbokat.
Och då säger det ju sig själv att om dessa uppgifter hamnar fel kan vem som helst handla vad som helst på nätet!...

...Sedan tycker jag nog att det lite naivt att tro att det inte är några risker med att lämna ut uppgifter via mail, brev eller telefon. Risken finns alltid! Om än liten! Telefon torde dock vara det säkraste, i det fallet.
bye_bye Sven

Det framgick inte i mitt tidigare svar att det jag vid ett flertal tillfälle lämnat ut vid hotellbokningar i Sverige endast är kortnumret, inte CVC koden eller giltighetsdatum så frågan är om hotellen kan göra något om man inte dyker upp.
Har man lämnat sitt riktigta kortnummer så går det säkert att spåra, men därifrån till att bevisa att det är rätt person som använt kortet...
Krångligt blir det i vilket fall.
// Helén

Zappa
2008-06-17, 10:48
Det framgick inte i mitt tidigare svar att det jag vid ett flertal tillfälle lämnat ut vid hotellbokningar i Sverige endast är kortnumret, inte CVC koden eller giltighetsdatum så frågan är om hotellen kan göra något om man inte dyker upp.

// Helén

Hmm, nej, det är ju lite intressant...

Alla får ju naturligtvis själva göra bedömningen, vill bara mana alla att vara rädda om sig. Och sina pengar...

bye_bye Sven


Edit: Kostnaden för utlandsbetalningen vi gjorde var 3 kr...

Eva L
2008-06-17, 11:39
Jag har aldrig lämnat ut min CVC kod utan enbart kortnr.

Eva

Chras
2008-06-17, 11:53
Varför inte använda e-kort. Gäller endast vid den transaktion som anges. Beloppet kan maximeras.
Chras

Eva L
2008-06-17, 14:33
Varför inte använda e-kort. Gäller endast vid den transaktion som anges. Beloppet kan maximeras.
Chras

Vilket vettigt förslag tänkte inte ens på att det fanns.klapp_klap

Eva

Zappa
2008-06-17, 14:47
Varför inte använda e-kort. Gäller endast vid den transaktion som anges. Beloppet kan maximeras.
Chras

Absolut! Funkar säkert jättebra för dem som har SwedBank, men långt ifrån alla har ju det.

/Sven

marianneg
2008-06-18, 10:08
Hej!
Nu har jag haft kontakt med pensionatsägaren och förklarat att vi var osäkra på om vi ville lämna ut uppgifterna och då lovade han att hålla rummet ändå. Schysst!
:)Marianne

Siri A
2008-06-18, 10:12
Hej!
Nu har jag haft kontakt med pensionatsägaren och förklarat att vi var osäkra på om vi ville lämna ut uppgifterna och då lovade han att hålla rummet ändå. Schysst!En mycket bra lösning!! klapp_klap

Eva L
2008-06-18, 10:54
Pension Sofi är ett fräscht, fint boende dock med små balkonger. Bodde där med dottern för några år sedan och aldrig har vi blivit så ompysslade som då. Många trevliga pratstunder och massor av gott bjöds på. Varje dag fick vi deras egenodlade tomater, honung, yoghurt, fetaost. Vattendunk finns på rummet så det är bara att hämta från tappstället bakom huset. Vi hade en underbar utsikt över grannhusets vackra trädgård. Hoppas verkligen den finns kvar. Bor gärna där igen.

Eva