handdator

Visa fullständig version : Funderingar över rutten


M.G
2008-06-16, 15:07
Jag har lite problem med vilken rutt vi ska ta och vilka dagar.
Båttiderna stämmer inte riktigt med rutten vi har tänkt göra.

Vi kommer till Santorini 13.45 (borde väl vara lokal tid som står!?) på onsdag. Vi stannar 2 veckor och reser hem onsdag 14.45 från Santorini.
Vi har tänkt besöka Amorgos och Naxos och på hemvägen tänkte vi stanna 1-2 dagar på Santorini.
Helst skulle jag önska att det gick att ta sig till Amorgos direkt på onsdagen men den tidtabellen jag tittat på (GTP) går den tidigast på fredag. Alternativet är ju att åka till Amorgos via naxos och vara framme efter 01.00. Jag tror det blir en jobbig dag för barnen.

Om man skulle åka från Amorgos till Santorini på måndagen innan vi ska hem, kan man då vara säker på att färjan går och att man tar sig dit innan onsdag (man kan ju iofs åka via Naxos men då missar vi mycket av Santorini)? Finns det andra stora färjor som går eller är det mest mindre?
Jag blir lätt sjösjuk och åker inte så gärna små båtar.

Kan vara bra att ha rutten klar på ett ungefär när man kommer fram för vi har inte så mycket tid på oss tills båten går till Naxos.

bye_bye

Siri A
2008-06-16, 16:00
Ta er till Amorgos så fort som möjligt. Även om resan blir jobbig och det blir en lång dag så finns det ställen man kan sova på. Flygplanet och båten är bara två exempel. När ni sedan är framma kan ni sova gott och ta en ordentlig sovmorgon innan ni vid lunchtid kravlar er upp och börjar utforska byn! flabb_flab
På hemvägen åker ni också via Naxos men stannar där då ett par dagar.

Jag tycker enkelheten är värd mycket mer pengar än restiden. Vet jag att jag kan åka när jag vill och hur jag vill bryr jag mig inte om ifall resan tar 2 eller 5 timmar. Bara jag vet att jag kommer fram och att jag kan välja själv!!

Ni hinner gott och väl med 3 öar på 2 veckor. Vi har 3 öar på 10 dagar! :eek:

Hellen
2008-06-16, 19:33
Jag har lite problem med vilken rutt vi ska ta och vilka dagar.
Båttiderna stämmer inte riktigt med rutten vi har tänkt göra.

Ni behöver ju inte bestämma er för om ni skall stanna på Naxos före ni kommer dit. Börja där, se hur ni känner er efter att ha ätit en bit mat och ta då beslutet om ni skall åka vidare till Amorgos samma dag.
Kommer inte ihåg hur gamla era barn är, men jag hade åkt direkt till Amorgos och sparat Naxos till återresan, det är mycket bättre kommunikationer mellan Amorgos och Naxos och mellan Naxos och Santorini än vad det är mellan Amorgos och Santorini. Blåser det så att Catamaranen inte går, så blir ni ju tvungna att åka via Naxos tillbaka.
Grovplanera inte för mycketAng_elxflabb_flab
// Helén

M.G
2008-06-16, 21:06
Ja det har ni nog rätt i, även om det kan kännas tungt.

det är bra att ha gjort klart vilket håll man ska åt i alla fall, eftersom båten till Naxos går ca 2 timmar efter vi landat.

Barnen är 11 och 15år så nog orkar dom med resan, om det blir lite längre....hoppas jag.

Man har lite resfeber nu. Vi åker till Stockholm i morgon bitti _B-ananaoch vidare till Grekland på onsdag.

bye_bye

Hellen
2008-06-16, 21:37
Barnen är 11 och 15år så nog orkar dom med resan, om det blir lite längre....hoppas jag.

De lär vara piggastflabb_flab

Och kom ihåg, ta det lugnt! Allt kommer att bli bra!
// Helén- Som längtar ner, åker den 24 juni:D

Aase
2008-06-17, 11:42
Hejsan
Vi båtluffade med våra sex barn 11-19 år för två år sedan. Vi landade på Rhodos på eftermiddagen och skulle åka till karpathos på natten (03.00 tror jag det var). De som sov bäst på kajkanten/färjan var givetvis....barnen. Själv fick jag inte en blund i ögonen.
I den åldern kan de sova var som helst. Om jag tittar på min 14-åring hemma så kan han nog sova stående hahaha
så go for it
Åse 3 dagar kvar

M.G
2008-07-05, 15:49
Åter tillbaka i sverige. Vi har haft en underbar resa. Inga problem med varken föräldrar eller barn ;), trots att vi var 14st.
Vi tog båten direkt från Santorini till Naxos där vi stannade några dagar, sedan blev det Koufonissi, Amorgos och tillslut Santorini. Det blev en bra blandning. Nackdelen var att vi bara stannade på Santorini en hel dag. Vi hann inte se mycket där. Vi trodde inte att vi skulle vara så intresserad av den ön men det kändes precis tvärtom när vi kom dit. Vi bodde på Honeymoon (enda stället där vi bokade) och det var verkligen så bra som man hade hört.

litentuva
2008-07-05, 17:29
Hejsan
Vi båtluffade med våra sex barn 11-19 år för två år sedan. Vi landade på Rhodos på eftermiddagen och skulle åka till karpathos på natten (03.00 tror jag det var). De som sov bäst på kajkanten/färjan var givetvis....barnen. Själv fick jag inte en blund i ögonen.
I den åldern kan de sova var som helst. Om jag tittar på min 14-åring hemma så kan han nog sova stående hahaha
så go for it
Åse 3 dagar kvar

Jag lyfter på hattenklapp_klap, fantastiskt att båtluffa med sex barn!
Håller med om att barn oftast klara det mesta och tar sömn när den behövs!