handdator

Visa fullständig version : Är det behagligt eller för varmt i Augusti?


Gita
2005-07-26, 20:52
Gubben min fick ett ryck och tycker att jag + ungarna är värda en resa när han jobbar, och det verkar finnas resor till just Karpathos. Min fråga är - är det himskans varmt där i augusti? Eller skall man fundera på Kanarieöarna?

Det var väldigt länge sedan jag reste i augusti...

Mvh
Gita

Mikke
2005-07-26, 23:59
Hej!
Jag har inte varit där i augusti,men här ( http://www.wunderground.com/global/stations/WLGKP.html ) får du en URL där du kan kolla.....
Har för mig att det finns statistik att leta reda på där......
Annars kan man kolla årstempen på t.ex Rhodos eller östra Kreta, det borde vara ungefär samma...
Just nu är det rätt varmt, säger mina bekanta på Karpathos, men som med väder så förekommer det variationer.....
Sen ligger Karpathos rätt ensamt i havet, så det brisar för det mesta, iallafall vid kusten....:)
Mvh,
Mikke
(KfK)

Calle
2005-07-27, 00:18
Gubben min fick ett ryck och tycker att jag + ungarna är värda en resa när han jobbar, och det verkar finnas resor till just Karpathos. Min fråga är - är det himskans varmt där i augusti? Eller skall man fundera på Kanarieöarna?

Det var väldigt länge sedan jag reste i augusti...

Mvh
Gita

Hej!
Här på mitten av nordsidan av Kreta (Rethymno) så har vi under de senaste veckorna haft typ 28 grader celsius nattetid, ungefär det samma dagtid i skuggan men naturligtvis väldigt mycket varmare (+37 eller mer) i solen från lunchtid och under eftermiddagarna.
På Karpathos är det säkert snäppet svalare och dessutom en skön nordlig havs-bris som sveper in!
Go for it!!

Calle!

Ruby
2005-07-27, 01:06
Gubben min fick ett ryck och tycker att jag + ungarna är värda en resa när han jobbar, och det verkar finnas resor till just Karpathos. Min fråga är - är det himskans varmt där i augusti? Eller skall man fundera på Kanarieöarna?Är inte Kanarieöarna ännu varmare? :confused:

Ruby

Eva L
2005-07-27, 07:27
Gubben min fick ett ryck och tycker att jag + ungarna är värda en resa när han jobbar, och det verkar finnas resor till just Karpathos. Min fråga är - är det himskans varmt där i augusti? Eller skall man fundera på Kanarieöarna?

Det var väldigt länge sedan jag reste i augusti...

Mvh
Gita


Jag har tillbringat tre augustiveckor i Pigadia för några år sedan. Jättebra väder ofta strax under eller över 30 grader och endast riktigt blåsigt några få kvällar. Visst är det för varmt för långa vandringar dagtid men det kanske barnen inte är intresserade av ändå. Även om det var mycket turister kanske mest grekiska sådana och grekamerikaner var stämningen avslappnad och skön. Inte alls så hysterisk som det kan vara på andra platser i aug. Karpathos har en speciell charm och underbara stränder. Trevligare människor har jag sällan mött och befolkningen är verkligen vänlig.Stadstranden i Pigadia gillade jag inget vidare men den verkar andra kalimeror nöjd med.

Fördelen med aug är att havet är varmt, frukten mogen, bussarna går ofta
och kvällarna är härligt varma. Priserna var inte särskilt höga för att vara aug och jag har varit där efter eurons införande. Upplever inte att restaurangerna höjde sina priser som man gör ex på fastlandet i Parga där varje månadskifte under turistsäsongen får en ny prislista.

Nackdelar uttorkad natur och ibland för mycket turister men så kändes det inte särskilt ofta på Karpathos.

Eva

Gita
2005-07-27, 15:20
Känner att A/C är att föredra när man åker i augusti, men vet inte vad det blir än, äldste sonen är lite motsträvig. Också Rethymnon har dykt upp och lockar. Akti Chara tex.

Man får fjärilar i magen när man börjar planera såhär huxflux, annars bokar jag minst 6 månader före...

Kanarieöarna har väldigt behaglig klimat, Atlanten svalkar, det blir inte lika varmt som vid Mdelhavet, men resan är lång dit.

//Gita

Riitta
2005-07-27, 15:44
Åk till Karpathos;) :D Jag skulle aldrig tveka om jag skulle välja bland dom ställerna du räknar upp:)

Riitta

sally
2005-07-27, 16:08
Efter allt positivt om Karpathos så får det bli en resa dit i augusti, trots att semesterkvoten var "fylld" (Athen, Kreta och Glyfada) för i år till Grekland. Om det så bara skulle vara hälften så bra som Kalimerorna skriver så måste det ändå vara ett "gryffeställe"! Sedan är det ju otroligt spännande med ett nytt ställe!
Tack för all "matnyttig" info! (Kanske skriver jag på fel ställe?)
Sally/Anki :) :) :)

Gita
2005-07-27, 16:48
Jag håller med att Karpathos lockar VÄLDIGT mycket (och planen är Karpathos till nästa år), men det är lite svårt att finna A/C och pool på en och samma hotell, samt nära havet eftersom jag är ute så här sent.

Någon som vet något om Seven Stars? :confused: Inga bilder på nätet... Dock 600m till stranden (jag vet, låter kräset, men ungarna...)

//Gita

Ruby
2005-07-27, 19:57
Kanarieöarna har väldigt behaglig klimat, Atlanten svalkar, det blir inte lika varmt som vid Mdelhavet, men resan är lång dit.Jaha, är det därför det inte går så mycket resor dit på sommaren? Jag trodde att det var tvärtom, dvs. att det berodde på att det var för varmt. Själv har jag bara varit där i mars, men det var väldigt länge sen...

Ruby :)

Mikke
2005-07-29, 19:17
Hej!
Här < www.wunderground.com/history/airport/LGKP/2004/8/29/DailyHistory.html > finns väderstatistik för augusti 2004.....för vad det nu är värt...:)
Eller flytta fram avresan till september....
Mikke

Gita
2005-07-29, 21:28
Efter många om och men blev har det nu bokats till Kreta, Rethymnon. (Karpathos 2006 skall bokas i Oktober!) Och precis när jag efter mycket vånda (för varmt? lagom varmt?) bokade, så klagar nu sonen på öronvärk, och inga värktabletter hjälper, så det blir väl vårdcentralen imorgon bitti. Hoppas det inte är värre än att vi kommer iväg i alla fall. Han måste ju kunna bada och snorkla!

Konstigt att resa såhär helt huxflux - jag brukar planera ett år i förväg...

karinafp
2005-07-29, 21:42
(Karpathos 2006 skall bokas i Oktober!)

Dito, dito... ;)

Karin
precis hemkommen

Riitta
2005-07-29, 22:50
Välkommen hem. Jag får väl också boka i oktober då:D

Riitta

Mikke
2005-07-29, 23:10
.....låter bra!
Då kan vi ha en OHEMULT GIGANTISK KALIMISTKONGREGATION på Karp i oktober nästa år.......nånstans.....Faros,Pelagos, Mouraio,Scala,whatever....:)
Dä blir grejer dä.....
Mikke

Elisabet
2005-07-29, 23:45
Då kan vi ha en OHEMULT GIGANTISK KALIMISTKONGREGATION på Karp i oktober nästa år....... Detta är kanske en ohemul fråga men tror du inte de menar att de ska BOKA i oktober...I ÅR... för att kunna fara NÅNGÅNG nästa år :rolleyes: ;)

Mikke
2005-07-29, 23:56
.......tännkte inte på de.....:)
fast.....nä......ja tror de mener att de ska dit då......felskrevet, lixxom.....typ.....
Mikke

Gita
2005-07-30, 14:45
Sorry, sorry, felsyftning där eller kortslutning i skallen då jag var så speedad efter att ha bokat en resa...

Bokning sker i Oktober så att man kan njuta av själva tanken hela vintern, själva resan blir antagligen i slutet av juni.

Hoppas inte alla läser Kalimera, för då blir det väl folkvandring dit, så mycket "reklam" som det har gjorts här på Forumet. Eller är det egoistiskt? :D

ciakoohler
2005-07-30, 14:58
Hoppas inte alla läser Kalimera, för då blir det väl folkvandring dit, så mycket "reklam" som det har gjorts här på Forumet. Eller är det egoistiskt? :D[/QUOTE]
Så tänker vä alla !!flabb_flab Alla greklandsresenärer läser väl inte Kalimera får vi hoppas,för då blir det nog fullt på Karpathos.Om det nu går så mycket plan dit o det tror jag inte.

karinafp
2005-07-30, 15:03
Om det nu går så mycket plan dit o det tror jag inte.

Nu, nej! Men de håller på och bygger vid flygplatsen, och ryktet på ön är att man planerar att bygga ut så att den blir större än den på Rhodos... :(

Karin
som hoppas att ryktet har fel...

ciakoohler
2005-07-30, 15:18
Nu, nej! Men de håller på och bygger vid flygplatsen, och ryktet på ön är att man planerar att bygga ut så att den blir större än den på Rhodos... :(

Karin
som hoppas att ryktet har fel...


NÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄSå hemskt.Vi lägger in protest !! NU GENAST

karinafp
2005-07-30, 16:05
NÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄSå hemskt.Vi lägger in protest !! NU GENAST

Hmmm.... då kanske jag inte ska nämna golfbanan med 27 hål som man planerar att anlägga... :( alla tillstånd är redan klara, enligt Andreas, som borde veta sånt...

Karin

Mikke
2005-08-06, 19:23
Hej!
Enligt Andreas så har ansökningen för banan passerat och godkänts av kommunfullmäktige och skall (om den blir av) ligga strax norr om tippen, som i sin tur då sannolikt måste flyttas, etc.....Det är visst ett holländskt projekt, men det eventuella förverkligandet ligger nog ca 5 år framåt, enligt Andreas......som lät en aning skeptisk, om jag tolkade hans tonläge korrekt...:)
Mikke
(KfK)

Elisabet
2005-08-06, 20:49
... och skall (om den blir av) ligga strax norr om tippenNorr om tippen? Men då blir det väl inte på högplatån mellan Pigadia och Ammopi? Eller??

Mikke
2005-08-06, 23:33
....hm..jaja......han kanske inte sa prexxist exakt var gölfbana eventuellt ska ligge, utan nånstans i närheten av tippen....Söder om tippen äre ju have, så antingen blire väster,öster eller norr....;)
Ja koller på karta när ja kommer ner....
Mikke
(KfK)