handdator

Visa fullständig version : Oj, vad jag är mätt...


Monica P
2008-06-15, 19:37
I förmiddags, när jag höll på att skura terassen efter förra veckans murare och plattsättare, ringde vår kompis Angelos och bjöd på middag hos Marinos. I annan tråd har ju diskuterats var man kan äta som allra bäst, och skulle ni gilla mammas hemlagade och befinna er på Kalymnos, får ni helt enkelt inte missa Marinos.

Så skurhink och borste fick stå , värsta lorten skrubbades av knän och fötter , och så drog vi i högsta moppefart till Elies, halvvägs till Masouri, vid torget där vägen går ner till Kantouni, Linaria och Platy Jalo. Där ligger Marinos. Man väljer vad man vill ha från deras vitrinlåda, kombinerar som man vill. Jättegott och rimliga priser. Ingen havsutsikt dock, men vi brukar sitta inåt trädgårdssidan.

Angelos åt skinkstek med makaroner, Maria åt spagetti carbonara, jag åt kalvkött med briam( grönsaksgryta), Nikos åt kyckling med ris, min man åt soutsoukakia (stora köttbullar kokta i tomatsås) och briam, och gemensamt plockade vi från salladen, fatet med melitsanes (äggplanta) och fatet med filla (vinbladsdolmar)...det har gått sju timmar och jag är fortfarande proppmätt.

Det är ett familjeföretag, och när maten tar slut går familjen hem! Dom bor uppepå, så det är inte långt. Man kan köpa med sig hem i låda också, det gör vi då och då.

Så missa inte detta ställe, ni som besöker Kalymnos.

PlatyYialos
2008-06-17, 15:08
O ja, där är det bra. Eftersom jag inte bor så långt därifrån så händer det att vi slinker in på Marinos för en härlig bit Grekisk mat. Det är som du skriver, dit går man inte för utsikten utan för maten. Man kan ju också hämta maten för att äta hemma vilket vi gör ibland. Om ni inte har provat så är maten värd en resa.
Annars är det bara en och en halv vecka kvar till planet landar på Kalymnos, en liten stund senare har man öppnat lägenheten, vädrat ur, under tiden som man tar ett dopp på Platy Gialos, tar fram motorcykeln för att åka ner och handla mat och därefter ringa Rasmus för en gemensam Frappe. Ja man längtar, vore konstigt annars.