handdator

Visa fullständig version : Cykla på Samos


tvillinganna
2008-06-14, 22:08
Hej! Jag och min pojkvän ska åka till Kokkari den 29 juni - vi längtar som sjutton! Vi gillar att cykla bägge två och undrar om det är möjligt att ta sig runt på ön med cykel, eller om det är för brant? Någon som har erfarenhet av detta? Hur funkar det med bussar annars, går det att göra dagsutflykter från Kokkari till exempelvis Drakei, som ju verkar supermysigt.

Vi ska bo på hotel Nafsika, någon som har erfarenhet därifrån?

Jätteroligt att läsa alla andra tips och berättelser från Samos!

hälsningar Anna

Aina
2008-06-15, 18:56
Jag har inte cyklat alls på Samos, men skulle inte rekommendera det - om man inte är elitcyklist och vill ha lite extra träning...! Det är väldigt backigt. Bara tanken på att cykla upp till någon av bergsbyarna, Manolates t.ex, och bromsa hela vägen neråt avskräcker... Jag tror möjligen att man kan hyra cykel och cykla till den närmaste stranden. Men cykla runt ön... Nej, säger jag, det är för långt, för brant och för varmt! Hyr bil eller motordrivet fordon (fast det krävs tydligen MC-körkort för moped, vespa o.dyl.) rekommenderar jag.

Mitt tips, om ni vill röra på er och vara aktiva, är att vandra. Från Kokkari (vi ska också dit) till någon av byarna i närheten. Ta bussen till Karlovassi och gå till vattenfallen. (Jag har just köpt en vattentät kameraväska, eftersom vi pratat om att ta oss dit igen.)

Jag tycker också om att cykla. Har cyklat i England och på Irland i backig terräng, men där är det inte samma sol och värme. De enda cyklister jag såg på Samos var de som cyklade makligt genom byn (Votsolakia förra sommaren) och EN riktig racercyklist när vi satt på bussen på väg till flygplatsen på hemresan.

Hoppas ni får en trevlig resa med eller utan cykel! bye_bye
Aina

ebba-lotta
2008-06-15, 20:16
Hej
Grattis till bra resval.
Jag och min man bodde på Nafsika för 2 år sedan och ska bo där igen i sommar. Det är ett litet enkelt väldigt grekiskt hotel. Vi hade inte någon egen balkong utan man satt utanför i gången. Funkande jättefint. Det var rent och fint men varmt. Det fanns ingen AC och i augusti är det varmt. Vi hade med en bordsfläkt, vis av erfarenheten att bo utan AC och det funkade perfekt.
För det priset som Nafsika betingar kan man inte bo bättre.
ebba-lotta

tvillinganna
2008-06-21, 17:42
Tack för svar! Ja, kanske är det bättre att satsa på att vandra, hyra bil eller vespa är nog inte aktuellt... Men jag har precis köpt ett par trekkingsandaler, så vi ser fram emot härliga turer i bergen! Vi har även beställt boken "Landscapes of Samos", där ska visst finnas en hel del bra tips på vandringsturer.

Superbra tips med liten bordsfläkt, det ska vi nog också satsa på. Vi har också varit lite oroliga för det där med avsaknaden av AC. Annars låter det ju toppen. Vi åker nu den 29, ska bli helt fantastiskt skönt!

Igen, tusen tack för era svar, hoppas ni får en härlig semester! _B-anana