handdator

Visa fullständig version : Ris eller ros


hedby
2008-06-14, 08:56
Vi åker med tre barn till lefkas om drygt en vecka. Har bokat ett hotell (corali beach) genom ving som ska ligga nära nidri men i perigiali tror jag. Ser jättemysigt ut precis vid en liten stenstrand. Men efter att ha läst på det här forumet så verkar ju östkusten vara "bedrövlig". Är Lefkas så illa? Hur är det med mygg, det låter ju som om de äter upp turister och hur är Nidri, är det så illa som det låter? Tacksam för svar! Tyvärr får vi inte boka om men jag skulle gärna vilja...snyft_drop

Annika_
2008-06-14, 14:05
Det finns många charmiga ställen på Lefkas, men det är inte en av mina favoriter. Däremot tycker jag inte att området kring Nidri var speciellt fint. Andra sidan av ön är mycket finare.

Nicka
2008-06-14, 14:52
Hej!
Jag gillar Lefkas jättemycket! Det finns mysigare ställen än Nidri men så hemskt är det inte. Nidri är en turistort på gott och ont. Du har många restauranger att välja på. Många utflyktsbåtar avgår härifrån. Du kan t ex besöka Meganissi, Scorpios, fiskardho(kefallonia) och Porto Katsiki (en av de finaste stränderna i Grekland enligt mig) Hyr bil en dag eller två och se er omkring på ön. Stränderna är bäst på västsidan men vattnet är otroligt klart även på östsidan dock inte så blått. Besök gärna Lefkas stad som är en härlig blandning av turism och grekiskt vardagsliv.
Jag har varit på Lefkas många gånger och inte blivit mer drabbad av mygg där än på andra ställen i Grekland. Jag var nere på Lefkas i mitten på maj i år och seglade. Det var härligt! Nu i juli åker vi till cykladerna men till hösten har vi planer på att åka till Lefkas igen.

Hoppas ni får en härlig semester på Lefkas!

nickabye_bye

Katitzi
2008-06-14, 15:58
Hej hedby! Vi bodde i Nidri en vecka i juni för 5 år sedan. Visst, stränderna var inte kanonfina men hade härlig charm. Det var grönt och lummigt ända ner på stranden där man kunde finna skugga om man ville. Många trevliga små tavernor nere på stränderna, där man gärna blev sittande en stund extra. Dessutom är det jättevacker utsikt mot bergen på fastlandet och småöarna i bukten! Samt varmt i vattnet om än inte det allra klaraste.
Man kan också ta färjan över till Meganissi från Nidri , vilket kan rekomenderas. Där finns en fin strand och mysig by. Många båtutflykter utgår också från Nidri.
Vi trivdes bra där under vår vecka, så åk ni lugnt dit och ha en skön semester! bye_bye

Soleil
2008-06-14, 16:25
Ett bra hotellval. Den bästa "strandbiten" finns just där. Mellan Nidri o. Perigiali är det bara ett par kilometer. Det finns ett bra taverna som granne till hotellet (namnet har jag glömt..)

Abi
2008-06-15, 11:59
Hej!

Kom hem i går kväll efter 4 dagar på Zakynthos, 5 dagar på Kefalonia och avsl 5 dagar på Lefkas, i Nidri Ang_elx, som vi gillade jättemycket.
Vi kom till Vasiliko med färjan från Kefalonia/Fiskardo, fick hjälp att ringa efter en taxi och åkte till Nidri på vinst och förlust.
Taxichauffören ville hjälpa till med boende, och frågade på ett ställe i centrum och blev anvisad till en restaurang längs vägen, där vi inte gillade lägenheterna ( kändes inte frächt ). Precis bredvid gick det in en liten tvärgata med flera skyltar om uthyrning, och nästa ställe var kanonfint, till ett mycket bra pris :D.
Sen visade det sig att stranden låg endast 50 m ner längs gatan vi bodde på. Dessutom hamnade vi vid en strandbar och hotel med en svensk tjej, så givetvis såg vi avslutningen av matchen Sverige-Grekland där. Sabinas grekiske pojkvän tyckte inte det var lika kul :rolleyes:.
Vi tog färjan till Meganissi en dag, klev av i Vathy, tog en fika på torget och promenerade till Spilia. Där tog vi ett välbehövligt bad vid den fina stranden längst in i viken, innan vi åkte färjan tillbaka därifrån. Eftermiddagen avslutades med sen lunch hos Nick the Greek, som hade väldigt billig öl :cool:.
En annan dag åkte vi buss till Lefkas stad, där vi strosade lite genom gatorna och fikade. Vi promenerade till Milos beach på andra sidan lagunen, högst upp på västkusten. Det är en stenstrand, som tur var för det blåste rätt bra, och vi fick se mycket vindsurfing och kate.
Det finns säkert mycket bättre stränder och annat sevärt, men vi var lite mättade, efter 3 dagar med bil på Kefalonia och båt-tur runt Zakynthos, så det får bli en annan gång :p.

Jag kan mycket väl tänka mig att återvända, och bor gärna i Nidri igen, även om jag också kan tänka mig Agios Nikitas, som vi tyvärr inte hann till. När vi tog bussen till Lefkada var det meningen att fortsätta till Ag Nikitas, men det gick ingen vidare förrän efter flera timmar.

Visst fanns det mygg, särskilt där vi bodde bredvid ett vattendrag, med rinnande vatten i fortfarande. Hyresvärdinnan visade noga hur vi skulle ladda den elektriska "myggdosan" med tabletter, som hon tillhandahöll.
En hel del nykläckta myggor tog nog Grodorna, som vi hörde kväka dygnet runt, hand om :D. Första kvällen fattade vi inte vad det var....koackaka....koackaka.......

bye_byeAbi

skallstorp
2008-06-17, 14:07
Vi har varit på Lefkas i år : 1991-1998-2003-2006. Lefkas är fantastisk. Vist fins där myg, men vi har aldrig upplevt det som problem. Där finns så mycket och se. Tag färgen till granne öerna. Den går från Nidri. Gå en tur till vattenfallet. Där finns masser, ni kommer INTE att angra Nidri. Caroli beach finns i Nidri, inte ute på prärien. Trevlig resa