Visa fullständig version : Var hittar jag den mest genuina grekiska maten (i grekland alltså)?
Soldyrkare
2008-06-13, 16:57
Har rest mkt tilll Grekland sedan 1980 och tycker att maten har blivit tristare och tristare. Vid de senaste besöken (Lefkas och Thassos) har jag blivt mkt besviken på maten, tycker att de mesta varit turistanpassat. Är det någon som vet om detta varierar från ö till ö, eller från ögrupp till ögrupp? Ska antagligen i väg en sväng till detta mitt favortland i sluten av sommar/början på hösten och jag kan tänka mej att välja resmål efter gommen! Vill så gärna slippa hamburgare och pizza! Jag tar tacksamt emot alla tips!
:confused:
Monica P
2008-06-13, 17:50
Hemma-hos-nån
Hemma-hos-nån
Yep det också.
Hemma hos nån, håller jag med:p;). Tyckte också att den här gången såg man tydligt hur den Grekiska delen av menyn hade minskat på tavernorna:o Hittade dock fortfarande god mat och äta alldeles för mycket av:p:) Och goda efterätter bjöds det också på alldeles för mycket:)
Riittabye_bye
Masouraki
2008-06-13, 18:15
På fastlandet.
Håller me.Finns så många bra ställen på fastlandet och trevliga greker som bjuder hem en träffar man på ofta också ju:)
Jag tycker att Folegandros hade bra grekisk mat när jag var där förra sommaren. Vissa rätter påminde lite om gamla dar. Killingen var underbart god och den mjuka fetan får också väldigt högt betyg av mig.
Eva
Svårigheten tycker jag ligger i att komma ihåg maträtternas namn på Grekiska. Frågar du finns det i regel men kanske inte på menyn.Hur ofta har du inte sett en Grekisk familj vid ett bord bredvid dig äta något som du inte känner igen fr menyn o. som ser spännande o. gott ut. Min senaste erfarenhet Kommer fr TILOS.Där O monia v torget och flera tavernor efter strandpromenaden i Pigadia serv. god o Grekisk mat.Kanske ett tips för dig.
in
Ingegerd_Lasse
2008-06-13, 21:11
Håller med föregående, gå dit Grekerna går, där får du den godaste maten. Det gäller både på öarna och på fastlandet!
:) Ingegerd
Andriotissa
2008-06-13, 22:28
På Andros i Chora..det finns ingen "turistmat" där och är dessutom kända för sina bakverk. bye_bye
Jag håller med de som säger att fastlandet har bästa maten. I Aten äter vi jättegott liksom på Peloponessos. Jag tor även att man hittar mycket god mat på öarna, men då sitter man inte vid strandpromenaden!
Lissi - som sällan blir besviken på maten
Här är en till som håller på fastlandet...OCH hemma hos grekiska vänner eller släkt....:D
På Andros i Chora..det finns ingen "turistmat" där och är dessutom kända för sina bakverk. bye_bye
Andros är även vår favoritö när det gäller god grekisk husmanskost.
Som betyg kan jag säga att min grekiska man fortfarande pratar om Andros som den bästa ön när det gäller mat, och han är ganska kräsen när det gäller mat.
Monica
Den mest genuinska grekiska maten som vi ätit under våra semestrar var nog på SAMOS förra året ...
//Maggan bye_bye
litentuva
2008-06-14, 18:30
Hemma-hos-nån
Skulle precis svara detsamma! Att äta hos Stella på Olgas pension, rethymno är så nära att äta hemma hos någon som man kan komma. där finns det suverän grekisk husmanskost att njuta av! Har även en god vän med taverna i en by som heter "Gouldianes" strax utanför Rethymno (man tar av mot Carré, på vägen mot Spili, ca 15 minuters bilkörning från rethymno) och där får man underbar ekologisk mat gjord på det som byn erbjuder. Lammet helt underbart och så även hans "lachanokeftedes"= grönsaksbollar!
Mums nu blev jag hungrig mitt i den spännande matchen...:D
Hemlagat slår väl ofta det som lagas ute på lokal men även där kan vi väl förvänta oss bra grekisk mat tillagad av lokal råvaror. Det grekiska köket är ju fantastiskt när det är som bäst.
Eva
Att äta hos Stella på Olgas pension, rethymno är så nära att äta hemma hos någon som man kan komma. där finns det suverän grekisk husmanskost att njuta av! :D
Stellas mat är helt suverän! Missa inte hennes "kitchen" vid Souliou-gatan i gamla stan i Rethymno.
Ivi
-som ytterst sällan blir besviken på maten, spanar var greker äter, så...
Sassa Ö.
2008-06-14, 22:40
Jag tror det är så att man kan hitta jättegod mat lite överallt om man drar sej bort från turiststråken,på Kreta finns det fina ställen en bit in från kusten i småbyarna..._B-ananaSassa
Har varit lite överallt bland öarna. Mitt tips är att leta upp en "riktig" taverna. En sån där grekerna äter. Dessa hittas lättast,enl.min erfarenhet när jag leter efter tavernor som har lysrör i taket o INGA menyer alt. menyer på grekiska.Framförallt ska de inte ha bilder(hemska syn)på maten de erbjuder! Svåra att hitta,men de finns. Oftast finns de i småbyarna längre in på öarna men även ibland inte långt från turistrestaurangerna. Våga prova sånt du inte vet vad det är. Eller fråga efter annat,typ "dagens". Ofta har vart ställe en meny för oss o en för grekerna. Jag har kanske fel i detta,men studera själv nästa gång ni är i Grekland! Grekiska gästernas mat ser inte ut som det som finns på menyn. I Rhodos på västkusten,inte långt från Ixia hittade jag en riktig taverna i nån liten by. Grekerna stirrade hela tiden precis som om de aldrig sett en svensk förr. Vilken mat som serverades,ojoj:=
Den mest genuinska grekiska maten som vi ätit under våra semestrar var nog på SAMOS förra året ...
//Maggan bye_bye
Hej Maggan var då??bye_bye
Har aldrig sett att det är olika menyer för turister och en annan för ortsbefolkningen men vid något tillfälle i Aten blev det helt förvirrat när vi slagit oss ner och fått menyn och dottern sedan började beställa på grekiska. Då fick vi direkt en annan servitör men vi tolkade det som att den förste trots att han såg grekisk ut antagligen inte pratade grekiska.
Eva
Det finns matställen med "grekisk husmankost" som inte har nån meny alls utan man går in och "ser" all färdig lagad mat i "diskarna" som dom har att erbjuda för dagen och sen "pekar" eller beställer man bara vad man önskar...typ "Ipirotiki Kouzina" i Ioannina eller liknande i Aten. DÄR får man "genuin hemlagad grekisk mamma's mat". Men såna kanske bara finns på fastlandet eller i större städer eftersom dom är välbesökta av "arbetare" till lunch...har aldrig sett dom i små "turistbyar" eller öarna jag besökt. Men det är en "kulinarisk" upplevelse"...(I'm blessed with such a chef...Ang_elx)
Så är det även på många mindre öar att menyer saknas helt. På stranden på Fourni fick jag själv ta en titt i ugnen och på ett annat ställe ville gamla mor som hade tre rätter att jag skulle hjälpa henne att skala potatis.
Eva
I Votsalakia åt vi denna goda genuina maten
//Maggan bye_bye
Soldyrkare
2008-06-17, 12:06
:)Tack för alla goda råd och tips!:)
Ja, det borde jag ju kunnat räkna ut själv att man ska undvika restauranger vid strandpromenader och liknande om man ska hitta "äkta" grekisk mat. Jag och resesällskapet har nog fallit för "standpromenaden" alldeles för mycket, det är svårt att låta bli solnedgångar och hav...:)
Förmodligen går det att htta bra och god mat på alla platser bara man ger sej tid att leta!
På senaste resan (till Thassos förra året) var den enda minnesvärda måltiden den i lilla bergsbyn Maries. Vid sen lunchtid hittade vi en taverna som verkade att ha mer eller mindre stängt för säsongen, men det fanns i alla fall tzatziki, oliver och bröd att få. Och denna enkla förtäring var underbar. Ett turistpar till kom efter en stund, men för övrigt var det tystnad och surr av bin och ljudet av en och annan get!
Hälsningar till er alla Greklandsfantasterklapp_klapSoldyrkaren
I Lefkada stad på lefkas trillade vi in på en sådan restaurang där vi fick gå in och titta på maten i disken. Fanns bara två rätter att välja mellan, den ena var en lammgryta som var verkligen var god. Även i turistiga parga har vi ätit god mat, Mezetallriken på restaurangen Apangioklapp_klap.
Monica P
2008-06-26, 16:23
Marinos, Elies, Kalymnos. Bra mat, bra pris.
Marinos, Elies, Kalymnos. Bra mat, bra pris.
Jeg tror aldri vi har fått så jevnt god og rimelig mat over alt som vi fikk i Pothea, Kalymnos i sommer. En av grunnene var kanskje at det var mange greske gjester på de fleste tavernaene vi spiste, så de var nok avhengige av lokale stamgjester, og ikke bare engangs-turister.
Hej Maggan!
Ska till Votsalakia i juli så jag undrar var du/ni käkade då?
Mvh zero
Inga-Karin
2008-07-30, 21:19
Vi reser för andra gången till Samos/Pythagorion nu den sista veckan i september 2008. Senast var vi där 2v -93 men det har hunnit att bli en hel del Grekland under mellantiden och även innan dess sedan starten -73.
Vi ser fram emot ett godare kök än sommaren -93 och tar gärna emot gedigna tips från er kännare på ort och ställe. Då menar jag lagad mat och inte enbart grill med pommes och ris på samma tallrik! Upp till bevis, för vi vet att det grekiska köket kan, det har vi fått bevis på från andra platser! Vi åt nog den bästa maten på Folegandros! Stiffado under ett rose´pepparträd i Chora.
MVH
Andriotissa
2008-07-30, 22:14
Andros är även vår favoritö när det gäller god grekisk husmanskost.
Som betyg kan jag säga att min grekiska man fortfarande pratar om Andros som den bästa ön när det gäller mat, och han är ganska kräsen när det gäller mat.
Monica
Roligt att ni också gillar maten på Andros. Min man är också från Grekland.
Min man är på Andros nu och jag åker dit på söndag. Vi kommer några kilon tjockare hem...
Sivaki
Andros är vi riktigt nyfikna på.....Ska nog lägga en vecka där 2009. Nu såg vi bara färjeläget till och från Tinos.
Men visst är där blåsigt?
Lissi
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.