handdator

Visa fullständig version : gröna öar och doft av pinje

piaggio
2008-06-12, 22:44
Hej! Ska snart åka till grekiska ö-världen med en kompis. Men vet inte riktigt vart!! Flygstolen går tur o retur Aten, och därefter har vi inget bokat. Har funderat på cykladerna men det kanske är inte det bästa alternativet om man vill se lite grönska? Och framför allt känna doften av pinje. Förresten, pinjedoften, finns den överallt i Grekland?

Skulle bli jättetacksam om ni kunde tipsa om någon ö (några) som man kan ta sig till från Aten. Bad, dvs härliga stränder (små vikar och klippor går utmärkt) prioriteras. Har varit på Skiathos, så åt det håller tänkte vi nog inte åka.

Lissi
2008-06-13, 07:19
Det låter som de saroniska öarna skulle vara något för er...
Lätt att ta sig till från Aten och behagligt nära varandra sinsemellan.
Egina, Agistri, Hydra och Poros t ex... Egina, Agistri och Hydra gillade jag mycket..Spetses har jag inte varit på så den ön vet jag inget om...
Läs gärna på Jannes blogg om dessa öar eller under öar tv på förstasidan..

Lissi

Elisabet
2008-06-13, 07:49
Sporaderna är ju det självklara svaret på frågan, men om ni vill se något annat, så kan ni åka västerut till de joniska öarna som också är härligt gröna.

Fastlandet förknippar jag också med det du beskriver. Där finns det många fina sådana platser enligt dem som varit där.

Kalimera
2008-06-13, 15:22
Skulle bli jättetacksam om ni kunde tipsa om någon ö (några) som man kan ta sig till från Aten. Bad, dvs härliga stränder (små vikar och klippor går utmärkt) prioriteras. Har varit på Skiathos, så åt det håller tänkte vi nog inte åka.Om jag vore ni skulle jag tagit en buss till Kefalonia eller Zakynthos och luffat runt i Joniska övärlden, de går flera bussar dagligen från Aten (resan inkluderar en båtresa). Om inte det känns okej skulle jag valt Hydra (inte så grönt, men sanslöst vackert) och Poros, som är ganska grönt, och trevligt och pinjedoftande. :)

piaggio
2008-06-13, 22:40
Tack för tips!
Joniska ögruppen har jag varit nyfiken på, framför allt Lefkas och Kefalonia. Kanske är det dags...
Men hur bokar man buss, och hur lång tid tar det att åka buss (och båt) dit? Måste man sätta av en hel dag?

Katitzi
2008-06-14, 19:18
Det beror ju på hur länge ni ska vara borta. Det blir nog en lång bussresa till Joniska öarna. Jag skulle satsa på de Saroniska, som ligger nära både Athen och varandra. De är inte heller så stora, så man hinner se varje ö bättre. Jag tycker också att de är inbördes olika, så det blir lite variation. Har dock ej varit på Agistri men bott några gånger på Egina och Poros samt besökt Hydra och Spetses. :)

Lissi
2008-06-14, 19:49
Angistri och Hydra vore en härlig kombination...Sinsemellan så olika men underbara båda!

Lissi - som stannade 14(!) dagar på Angistri...