handdator

Visa fullständig version : Pireus på natten ??


CamillaN
2008-06-11, 13:37
Vi landar i Aten kl 20.40 och har tänkt chansa på att hinna med båten till Naxos kl 23.00.
Min fråga är att OM vi nu INTE skulle hinna med den båten...:(

Är det svårt att hitta boende i Pireus på natten ?
Finns boende "nära" båtarna ?
Eller om någon vet om man kan sitta i nån vänthall under tiden .. natt-öppna caféer el så ??

Känns ju onödigt att skaffa boende om det bara blir för några timmar då första båten går redan runt 7.

Tacksam för tips ! (åker på lörd så gärna innan det flabb_flab)
//Camilla.

Hestia
2008-06-11, 13:58
Hej Camilla!

Har själv ingen erfarenhet av detta men läste igår kväll en hel del inlägg om övernattning i Pireus. Vet inte hur man länkar vidare, men om du letar
upp ett ämne startat 20080214 av Paddington under forumet Resa till Grekland, ligger på sidan 7, ämnesrubrik "Vi har äntligen bestämt oss/bokat", kanske du kan få några bra tips där!:)

/Hälsn Elisa.

june
2008-06-11, 14:16
Hej.
När vi kom till Pireus för 2 år sedan så tyckte jag att där var många ställen man kunde övernatta på. Vi fick ett rum för 30 euro utan frukost. Inget rum att hurra över men det dög. Annars finns det nog nånstans man kan ta vägen för att vänta.
June

Siri A
2008-06-11, 16:16
Här (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=12929&highlight=%E4ntligen+best%E4mt+oss%2Fbokat) är länken som Hestia hänvisade till!


Och till Hestia; Högerklicka på länken till tråden, du vill hänvisa till. Och sen trycker du på "kopiera genväg". Sen är det bara att "klistra in" länken i inlägget. Då högerklickar du igen, fast i inlägget du skriver, den här gången, och väljer klistra in. :)

Exempel:

http://i191.photobucket.com/albums/z303/siriappelberg/skrp-3.jpg





http://i191.photobucket.com/albums/z303/siriappelberg/skrp1.jpg

CarinaN
2008-06-11, 18:05
Om flyget landar i tid så borde ni hinna med båten kl 23. Men visst.... det kan krångla med bagaget osv. Bussresan bör i alla fall gå ganska smärtfritt en lördagkväll i jämförelse med en fredageftermiddag. Vi hade exakt samma tidsmarginal som ni en gång. Landade 13.40 och ville hinna med en båt kl 16. Allt funkade på flygplatsen och vi kom snabbt på en buss. Men bussresan tog otroligt lång tid pga just fredagsrusningen och på att det var fredag före långhelg (vilket vi inte hade en aning om). Vi kom till Piraeus prick 16.00, det var vår första ö-luff, så vi visste inte vart vi skulle ta vägen. Rusade fram till en liten kur och frågade om båten hade gått. Fick till svar att den inte hunnit gå ännu. Åkte på att köpa första klass, men vi hann!!!!
Eftersom vi hann med den båten trots den långsamma bussresan så är jag rätt övertygad om att ni kommer att hinna!

Förbered er trots allt på en övernattning genom att leta upp några boendealternativ på nätet. Det finns många hotell och även billigare hostel att välja mellan nära hamnen. Kan vara skönt att veta vart man ska ta vägen utifall att...

Lycka till och trevlig resa!

Carinabye_bye

Eirini
2008-06-11, 23:10
Om ni får väskorna snabbt på flygplatsen borde ni hinna med båten. Det tar en timme ungefär att åka med bussen från flygplatsen till Pireus. Finns det något tåg den tiden går det ännu snabbare. Men ni måste byta tåg en gång. Om ni skulle missa båten, finns det flera alternativ med rum i hamnen eller att sitta och nicka till på ett nattöppet kafe. Båten till Naxos avgår nära tågstationen i Pireus hamn.

Ha det bra! bye_bye

gunnar
2008-06-12, 14:11
Eller om någon vet om man kan sitta i nån vänthall under tiden .. natt-öppna caféer el så ??


Det finns en nattöppen taverna där det brukar sitta/ligga en hel del som väntar på de första båtarna.

Jag kommer nog att sitta där lördag morgon. Mitt plan landar 02.25, så jag är väl där vid 4-tiden kanske.

CamillaN
2008-07-07, 00:49
Hej igen!
Bara lite info om nån tänkt chansa på samma....
Det gick bra och vi hann båten.
Vi landade i tid, fick väskorna snabbt, frågade och bussen skulle ta 1 tim (tar nog kanske längre tid dagtid när det är mera trafik), vi hann med bussen kl 21.10 så vi var i Pireus 50 min innan båten skulle gå. Skönt :)
//Camilla.