handdator

Visa fullständig version : Agios Nikolaus


isabull
2008-06-05, 19:17
Hej!

Jag och min sambo åker till Agios Nikolaus i juli. Någon nån kan rekommendera och se?
Jag läste om stranden Vai någon som varit där?Hur långt är det från Agios nikolaus?

Ivi
2008-06-05, 21:49
Besökte Vai från Sitia för två år sedan. Intressant strand eftersom den är omgiven av "naturliga" palmer (icke planterade, alltså). Finfin utsikt över stranden får man från en utsiktsplats dit man kan klättra via trappor. Enligt vår bilkarta över Kreta ser det ut att vara högst 10 mil till Vai från A.N.

Ivi

xenos
2008-06-06, 07:14
Någon nån kan rekommendera och se?

Med boende i Ag. Ni. är man skyldiga till:
Besöka Lassithiplatån och lunch i byn Mochos
Karathouplatån och byn Kritza efter turisbussarna
Den minoiska ugrävningen i Malia , en av viktigaste utgrävningarna
Byn Mochlos, lunch! och den lilla ön med samma namn med ett urgrävt palatsområde.

Det här är ett minimikrav vid boende i AG. Nikoloaus.
Detta erbjudande ger er sedan att med stolthet säga,till era vänner när ni kommer hem: vi har sett en del av det bästa av östra Kreta!

Får ni tid över kör ni naturligtvis till Vai en stund men framför allt besöker ni Sitia!

Lefteris
generös denna morgon!

isabull
2008-06-06, 11:07
Hej!

Tack för tipsen.Går det att ta sig runt med buss och taxi till
Lassithiplatån ochbyn Mochos?
Är det dyrt med taxi och buss?

JoLo
2008-06-06, 12:53
Hej,jag föreslår en tur med lokalbuss till Ierapetra.
Ni kommer att få se snirkliga bergsvägar och fantaskiska scenerier på vägen. I Ierapetra har ni sen en skön strand att löga er på. Dessutom är stan vacker.
( Europas sydligaste stad, i höjd med Tunis)
/ JoLo

isabull
2008-06-06, 13:07
Hej igen....
Vet du hur långt det är mellan agios nikolaus och Ierapetra?

Ivi
2008-06-06, 13:47
Googla på KTEL, så hittar du alla busslinjer på Kreta med tidtabeller, restider och priser. Jättebra att skriva ut och ta med sig på resan. Sedan får ni kolla lite extra på plats att avgångstiderna stämmer också, och framför allt var i tid på busstationen! Vi (och våra bekanta) har varit med om att bussen faktiskt har åkt iväg i förtid...det är sånt som händer i Grekland flabb_flab

Ivi

xenos
2008-06-06, 16:57
Ni kommer att få se snirkliga bergsvägar och fantaskiska scenerier på vägen.

Det där kan jag verkligen inte hålla med om. I stort går vägen till Ierapetra utefter kusten, Mirabellobukten. De sista tretton-femton kilometrarna är rena slättlandet med relativt tråkig väg.

Lefteris

xenos
2008-06-06, 17:00
Går det att ta sig runt med buss och taxi till
Lassithiplatån ochbyn Mochos?

Jo, men ganks krångligtm, blir byten.

I det här området är det verkligen lönt att hyra bil. Räds inte det!

Lefteris
en modig en

ricky
2008-07-07, 00:06
Hej igen....
Vet du hur långt det är mellan agios nikolaus och Ierapetra?

Minns inte avståndet, men det tog väl en dryg halvtimme med hyrbil!?
Gissar på fem mil?

sven.kriti
2008-07-07, 06:37
Agios Nikolaos er min hjemby, jeg har flere innlegg under Kreta.
Foruten Mohos anbefaler jeg Mochlos som ligger 43 km østover, retning Sitia, ta av sidevei til venstre fra hovedveien ca 10 km etter veikrysset der veien går til Ierapetra. En av Kretas mest ydylliske fiskerbyer! Dessutten Milatos på nordkysten.
Ikke vent deg for meget av Vai! Det er oppskrytt og overturistifisert. Om du kommer i juli står det minst 20 store turistbusser på parkeringsplassen! Maten på tavernaen er dyr og dårlig!
Dra heller til den lille byen Palekastro som ligger syd for Vai. En av Kretas fineste stender, lite turister.
Se alle innleg av meg, sven.kriti under kreta. Her finner du mange bilder.
Du kan ogs GOOGLE Agios Nikolaos (dette er riktig skrivemåte med latinske bokstaver, med greske: Άγιος Νικόλαος
Jeg er hjemme i hele juli ring meg så får du personlig veiledning!
Mobil +30 6977283393

Hilsen Sven