handdator

Visa fullständig version : Blickar tillbaka...


Ivi
2008-06-02, 21:01
Efter en hektisk arbetsvecka efter Kreta-resan har jag äntligen tid att skriva ett litet resumé över våra 12 dagar på ön.

Vi ville ha en mix; stadsliv (Chania, Rethymnon), vandringar, lite strandliv... och förväntningarna fylldes med råge! _B-anana

Vi bodde 3 dagar i Chania hos George i La Casa del Amore. Har inte mött någon som skulle ha varit besviken på detta boende, förresten! Besökte bl.a. café Kriti (fantastisk spelglädje hos bandet den kvällen) och Saluhallen, som har blivit "måsten" för oss. Våra vänner som har bott ett par år nära Kolymbari tog oss en kväll till taverna Portes i Chanias gamla kvarter (grändens namn glömt, tyvärr), fantastiskt god mat. Och så fick vi smaka Tsipouro efter maten som inte är samma sak som raki/tsikoudia enligt servitören. Hur det nu än är med den saken så smakade denna dryck mycket godare än alla rakin (och rätt många har de blivit genom åren Ang_elx) jag någonsin har druckit.

Fyra dagar blev det även i Rethymnon. Vi bodde på Olga´s Pension, där vi också trivs alldeles förträffligt. Skulle mycket väl kunna tänka oss att hyra in oss en längre tid där. Deras studios har gammaldags charm, men de är samtidigt välfungerande med funktionell köksdel och helt OK badrum. Och sedan är ju ägarna George och Stella så härliga människor också! Rethymnon fungerar för övrigt perfekt som bas för fina dagsutflykter med hyrbil. Vi har hur många tips som helst att komma med.

Trots bensinstrejken bilade vi från Chania ner till Paleochora. Fick hyra en Ford Fiesta för 350 euro för 12 dagar. Vi tyckte att det var ett mycket bra pris, så vi slog till. Bilen levererades med en halv tank bensin, så vi visste att t.o.r. Chania-Paleochora skulle vi klara även under strejken. Vi bodde på Soulas och fick en tvårumslägenhet till priset av en studio. Det tackar man ju inte nej till flabb_flab Under sista kvällen i P. fick vi höra att bensinstrejken var över, så dagen därpå unnade vi oss en längre biltur till den ekologiska byn Milia och en sen eftermiddagstur till Elafonissi (inte dumt att vara där då de flesta besökarna hade lämnat stranden). Om Milia berättar jag mer om ett par dagar.

Tre härliga vandringar hann vi med:
Paleochora-byn Anidri-Anidri Beach-Paleochora
Souiga-Lissos-Souiga
Mili-ravinen nära Rethymnon

Kommer att berätta mer om dessa vandringar senare.

Strandliv (utöver Elafonissi) blev det även en eftermiddag efter besöket i Preveli-klostret. Vi bilade från Preveli till stranden Triopetra (måste vara en av dessa stränder kretenserna inte pratar så högt om ;)). Vi trodde att vägen skulle vara en genväg till stranden...vilket självklart visade sig vara en senväg av förfärlig kvalité, en riktig "dirty road". Men väl framme glömde vi allt besvär. Vilken fantastisk strand! Dit ska vi absolut åter!
Återbesök blev det också på Falassarna, som jag faktiskt gillar bättre än Elafonissi. Falassarna är i mitt tycke mer havsstrand för vuxna, härliga vågor, inte så långgrunt. Kan hända att Elafonissi liknar våra långggrunda stränder här uppe i Norrbottens skärgård för mycket (okej, vi har inte den rosa sanden ;)) och är inte därför lika spännande. Vattentemperaturen mätte vi aldrig, men för en badare som vill ha lagom uppfriskande bad (utan att hacka tänder efteråt :D) var det perfekt.

Nu börjar jag få lite skrivkramp snart, så detta får räcka för denna gång...
Uppföljning följer förhoppningsvis i form av en bildresebrev. Vi har nog aldrig tidigare varit så nöjda med våra bilder som denna gång. Naturen var så fantastisk med överflöd av grönska och blommor överallt!

Ivi
-som väntar ivrigt på den där bilturguiden över Kreta, som Janne (eventuellt) kommer att ge ut

NewAnn
2008-06-02, 21:55
Välkommen tillbaka. Kul att läsa lite om er resa. Mvh Ann

Siri A
2008-06-03, 08:53
Välkomna hem!! Kul att läsa att ni haft det bra. :)

Vi har funderat på Kreta ett bra tag nu, men allt känns så stort, långa avstånd osv. Får fundera vidare tills nästa år. Kanske tar vi våra första steg på Kreta 2009!!! :D

Ser fram emot bilderna!!

Kalimera
2008-06-03, 09:09
Vi bodde på Soulas och fick en tvårumslägenhet till priset av en studio. Samma gjorde vi.

Kommer att berätta mer om dessa vandringar senare.Kul! :)

Vi bilade från Preveli till stranden Triopetra (måste vara en av dessa stränder kretenserna inte pratar så högt om ;)). Vi trodde att vägen skulle vara en genväg till stranden...vilket självklart visade sig vara en senväg av förfärlig kvalité, en riktig "dirty road". Men väl framme glömde vi allt besvär. Vilken fantastisk strand! Dit ska vi absolut åter!Av våra fyra veckor på Kreta förra året hade vi den bästa tiden i Triopetra, där var makalöst, och knappt en människa på den gigantiska stranden. På kvällen var vi kanske 15 turister i Triopetra. Jag förstår varför så få vill prata om detta paradis. ;)

-som väntar ivrigt på den där bilturguiden över Kreta, som Janne (eventuellt) kommer att ge utDen som väntar... :)

Marianne
2008-06-03, 15:13
VILKEN HÄRLIG SEMESTER ni har haft, Ivi!

Väntar med spänning på fortsatta berättelser om era vandringsturer.

Lissi
2008-06-03, 23:02
SKRIV SNART!!!!:D

Lissi

nekjam
2008-06-04, 10:02
Va kul att läsa din reseskildring. Ser framemot ditt nästa resebrev och bilder, särskilt från Rethymnon, som vi reser till i september.

I Västerbotten flödar solen idag från en molnfri himmel.

Majkenbye_bye

Hestia
2008-06-04, 18:44
Så trevligt att läsa din reseskildring från Kreta!:) Har besökt denna vackra ö fem gånger och din berättelse får mig verkligen att vilja åka dit igen! Det verkar finnas hur mycket som helst att upptäcka på denna fantastiska ö. Även jag ser fram emot att läsa mer om er resa!

Jodå, i Västerbotten är det rena greklandsvärmen idagflabb_flab

Ivi
2008-06-04, 21:30
Kom just att tänka på en sak :eek: Hur blir det med publiceringen av resebrev då Janne är bortrest? Hur jag än skyndar mig så vågar jag inte garantera att jag blir klar före midsommar...har en hel del andra projekt på gång nu när sommarlovet börjar ;)

Ivi

Kalimera
2008-06-05, 13:48
Kom just att tänka på en sak :eek: Hur blir det med publiceringen av resebrev då Janne är bortrest? IviI år kan jag inte publicera resebrev när vi är i Grekland, förra året jobbade jag under resan, i år blir det en kombination av jobb och semester, skillnaden är att jag "bara" ska fota och skriva, inte uppdatera Kalimera. Så du får vänta till jag kommer hem i mitten av juli eller när det nu är. Du får ledigt till dess. :)

Ivi
2008-06-05, 20:41
Mitten av juli låter bra! Har skrivit dagbok under Kreta-resan så det underlättar för bildtexterna. Hur var det nu igen...den som väntar på något gott...flabb_flab

Ivi

litentuva
2008-06-05, 20:47
Fyra dagar blev det även i Rethymnon. Vi bodde på Olga´s Pension, där vi också trivs alldeles förträffligt. Skulle mycket väl kunna tänka oss att hyra in oss en längre tid där. Deras studios har gammaldags charm, men de är samtidigt välfungerande med funktionell köksdel och helt OK badrum. Och sedan är ju ägarna George och Stella så härliga människor också! Rethymnon fungerar för övrigt perfekt som bas för fina dagsutflykter med hyrbil. Vi har hur många tips som helst att komma med.



Härligt att höra att du också trivs hos "min" familj, fast det gör nog de flesta! Stella och Jorgos är verkligen fantastiska, det är de som skapar den underbara atmosfären som gör att man bara måste tillbaka! Längtar till vår tur i Augusti, jag saknar dom!