handdator

Visa fullständig version : Gravid - försäkringar

parga
2008-06-02, 14:58
Hej!

Jag har en väninna som ev kommer att vara i 32-33 (ska på ultraljud snart, får då reda på lite mer exakt, så exakt som det kan bli!) när vi åker till Skiathos.

Jag undrar nu om det finns någon här på Kalimera som har varit lika "mycket" gravid när ni har rest?:)
Finns det någon försäkring som täckte ev hemtransport vid för tidig födsel?
Jag vill så otroligt mycket att hon och hennes sambo ska följa med, men inte på bekostnad av hennes och barnets hälsa. Hon vill själv så gärna åka och vet varken ut eller in. Ska hon chansa eller inte?

Är mycket tacksam för svar!

Jenny

Nicka
2008-06-02, 15:12
Hej!

Om jag inte minns fel så tror jag inte att de rekomenderar någon att flyga efter v 27- 28. Vill man göra det iallafall så bör man nog se till att ha en bra försäkring. Det bästa är väl att kolla med sitt eget försäkringsbolag.

nickabye_bye

Getty
2008-06-02, 15:17
hejsan

Jag tycker att ni ska kolla upp de olika flygbolagen innan ni bokar en resa. Det finns många som inte tillåter gravida att flyga efter vecka 28, men jag vet att det finns några som gör det, så kolla det först.

//Ingela

Elisabet
2008-06-02, 15:22
Här är en artikel från Aftonbladet som ger bra info om försäkringar vid för tidig födsel utomlands och hemtransport av för tidigt födda: http://www.aftonbladet.se/resa/article359803.ab

Bortsett från riskerna så skulle det vara olidligt att vara i värmen med inbyggd centralvärme och att (försöka) sova på en stenhård grekisk säng med magen ständigt i vägen. Aldrig i livet skulle jag plåga mig så!

Nej uppmuntra din väninna att vara hemma och ta det lugnt och njuta av sin stora vackra mage! Det är hon värd!

rhodosfanast
2008-06-02, 15:24
Tyvärr så kommer nog inte flygbolaget ta henne med på flyget för hon är för långt gången i sin graviditet eftersom dom är rädda att det skall hända något under flygningen..

Försäkringarna är jätte dyra o ibland svåra o få igenom om man är så långt gången..

Hon får kolla upp med resebolaget plus hon måste ha en läkares tillstånd oxå o flyga utomlands. Jag åkte ca 7 veckor innan i bil till Berlin o var tvungen o ha läkarens tillstånd o göra det....Stod om en som födde för tidigt o fick bekosta allt själv.

parga
2008-06-02, 16:58
Tack för alla SNABBA svar! Jag ska ta ett snack med henne. Vi får vänta och se vad barnmorskan säger. Vi flyger med Apollo, de tillåter flygning så sent bara man har intyg från sin barnmorska/läkare. Men det verkar som hon får stanna hemma....

modestyblaise
2008-06-03, 10:34
Det är olika för olika flygbolag. En del har faktiskt att man får flyga ända fram till v 36, men att man behöver ha med ett intyg från v. 28 att man har en "normal" graviditet. KLM som jag skall flyga med (är inte längre än v. 23-24 då) är det ok fram till v 36. Jag hade nog dock inte valt att resa så sent i graviditeten, för det handlar ju också om vad hemförsäkringen täcker om det skulle hända något på plats och det kan bli en dyr historia efter v. 28.

Hellen
2008-06-03, 10:41
Det var ett tag sedan jag var gravid, men är det en resa mitt i värsta värmen, så hade jag valt att stanna hemma.

Det är tillräckligt illla att vara gravid i vår sommarvärme.
Jag var drygt 20 år och satt tillsammans med min farmor som då hade passerat 80-årsstrecket, och jag vet inte vem av oss som hade det jobbigast i värmen.
Håller även med Elisabet om att ligga i en grekisk säng gravid, nej tack;):D

Grekland finns kvar...
// Helén