handdator

Visa fullständig version : Athen till nyår


Lissi
2005-07-24, 13:37
..Är det någon här som har firat nyår i Athen?? Vi tänker åka till Athen 26 december och stanna till 2:a januari... Det ska bli spännande ! Biljetter, billiga, är köpta och hotellrum bokat i Plaka. Hur vädret är den tiden vet jag inte så noga men det kan ju vara precis som här i Sverige, med snö och regn misstänker jag ... Jag är glad om någon med erfarenhet av denna tid i Athen skriver.

Riitta
2005-07-24, 15:08
Läs Karins och mitt resebrev. Vi var ju där i början av januari i år:)
När stormen Gudrun härjade här hade vi ca 20+ i Aten:)

Riitta

annlind
2005-07-24, 15:12
:confused: ..Är det någon här som har firat nyår i Athen?? Vi tänker åka till Athen 26 december och stanna till 2:a januari... Det ska bli spännande ! Biljetter, billiga, är köpta och hotellrum bokat i Plaka. Hur vädret är den tiden vet jag inte så noga men det kan ju vara precis som här i Sverige, med snö och regn misstänker jag ... Jag är glad om någon med erfarenhet av denna tid i AtheHHiver. Hejsan Lissi! Jag har själv inte varit i Athen den tiden på året men en vännina till mig har hus på Ö utanför Athen och hon säger att man kan bada i havet i december vissa år och ibland är det också jättekallt i deras mått mätt. Men jag tror att ni får en härlig nyår i Grekland. Lycka till

Marianne
2005-07-24, 21:09
Hej Lissi.

Ja, du kan ju också läsa vårt resebrev från 2003 om du vill. Läsarhörna/Resebrev/Resebrev 2003.
Vi har firat nyår i Aten ett par gånger... och skulle GÄRNA göra det igen!
Vi såg folk bada i havet 1 januari i år, men det finns ju även "vinterbadare" här hemma :D .
Det var helt fantastiskt underbart att "komma hem" några dagar även på den årstiden. Inte för att vi tog med oss badkläder, men det finns ju SÅ mycket annat att använda tiden på i Aten. Musik t.ex.

Marianne

Frappe
2005-07-25, 19:23
Jag skulle nog vilja tipsa om att ni kollar med det hotell som ni bokar att det finns "värme" för blir det kallt är det riktigt rått och kallt inomhus! Framförallt de äldre husen är inte byggda som här hemma med isolering etc. Vädret kan variera ordentligt men något som är säkert i Athen är att efter regn kommer solsken ;) ;) och visst det går att bada! Men annars finns så mycket annat att göra, hyr gärna en bil och ta er runt Athen med omnejd!

Hälsningar Camilla

Calle
2005-07-26, 00:20
Läs Karins och mitt resebrev. Vi var ju där i början av januari i år:)
När stormen Gudrun härjade här hade vi ca 20+ i Aten:)

Riitta

Hej!
Ja... Vi hade det även varmt och skönt i början av januari här nere i Rethymno (innan vinter-h*lvetet startade!), men det kan också vara lite snöigt och eländigt i Aten/Pireus jan-feb! Bilderna visar Pireus samt Kreta februari 2004. Jag har länkat till sidan flera gånger tidigare, men gör det igen som en påminnelse om hur det kan vara!!

http://www.calle.se/bolet/

Calle!

dimitris
2005-07-26, 16:30
..Är det någon här som har firat nyår i Athen?? Vi tänker åka till Athen 26 december och stanna till 2:a januari... Det ska bli spännande ! Biljetter, billiga, är köpta och hotellrum bokat i Plaka. Hur vädret är den tiden vet jag inte så noga men det kan ju vara precis som här i Sverige, med snö och regn misstänker jag ... Jag är glad om någon med erfarenhet av denna tid i Athen skriver.


Det snöar nästan aldrig i Aten. Vädret är omxäxlande under vintern.
Ja, man kan bada ibland under julen. Men det regnar, det blåser ibland oxå.

dimitris

http://www.emy.gr/hnms/english/climatology/climatology_region_diagrams_html?dr_city=Athens_Hellinikon
http://www.emy.gr/hnms/english/index_html?

Eirini
2005-09-25, 20:38
..Är det någon här som har firat nyår i Athen?? Vi tänker åka till Athen 26 december och stanna till 2:a januari... Det ska bli spännande ! Biljetter, billiga, är köpta och hotellrum bokat i Plaka. Hur vädret är den tiden vet jag inte så noga men det kan ju vara precis som här i Sverige, med snö och regn misstänker jag ... Jag är glad om någon med erfarenhet av denna tid i Athen skriver.


Det kan vara regn eller solsken och som flera här har sagt kan det vara badväder ( ungefär som i juni i Sverige ) Man ser flera greker på stränderna som är året-runt-badare.
Har du "soltur" kommer du att kunna sitta på ett kafe' i solen och dricka ett glas vin! Jag tror INTE att det kommer att snö och vara kallt men kolla så att hotellet har värme på rummet. Ta gärna med en varm pyamas och raggsockor att sova i. Jag har aldrig frusit så mycket som i Aten på vintern pga att det är så råkallt inne. Flieskläder funkar bra!