handdator

Visa fullständig version : Avstånd Lassi-Argostoli


JanErikE
2008-05-29, 16:33
Vi är två par som åker till Kefalonia i slutet på augusti.

Vi bor på Liberata Resort i Lassi och kommer att vara en del i Argostoli.

Vi har väldigt knapphändig information om hotellet, och framförallt var det ligger, är det någon som varit där eller vet var det ligger i förhållande till stranden och om det är möjligt att gå från hotellet till Argostoli (vi gillar att motionera) Ligger det i närheten av något annat hotell och i så fall vilket?

Ha det så bra!

Jan Erik

bye_bye

Obo
2008-05-30, 10:31
Liberata Resort ligger så att säga på landsidan, dvs. öster om huvudvägen genom Lassi. Till Makris Yialos stranden kan det väl vara en knapp kilometer nedför. Avståndet mellan ert hotell i Lassi och Argostoli skulle jag uppskatta till kanske 3 km. Taxi kostar 6 euro. Det är nog väl värt "mödan" att ta sig in till Argostoli och äta åtminstone några kvällar. I Lassi kan jag rekommendera exv. Sirtaki vid huvudvägen. I Argostoli tyckte jag att de bästa matställena var längs strandpromenaden. Vissa ställen runt stora torget tyckte jag var omotiverat dyra och inte speciellt bra. Rent allmänt tycker jag att ni kan vara beredda på att kostnadsnivån på Kefalonia är lite på den högre sidan.

När jag ändå håller på och skriver så vill jag uppmana alla Kefaloniaresenärer att ta er runt och se ön. Stannar man bara i Lassi så får man nog en skev bild av Kefalonia. Beträffande frågan om moped eller bil så skulle jag absolut rekommendera bil. På vissa ställen är serpentinvägarna väldigt slingriga och mycket branta. Vi kom hem från Kefalonia den 20 maj och det bestående intrycket är kan nog sammanfattas med orden "vansinnigt vackert!" Trevlig resa!

Magnus lindskog
2008-06-23, 14:22
Hej!

Kan bara hålla med Obo. Att se mer av denna vackra ö är absolut att rekommendera!

Promenera till Argostoli är inga större problem om man är vid högst normal vigör. Vi bodde på Sissy som ligger på ovansidan vägen i norra delen av Lassi och vi gick t-o-r Argostoli flera kvällar. Det är dock en kort sträcka längs huvudvägen precis när man kommer in i Argostoli där det saknas trottoar, det är trångt och trafiken är minst sagt livlig. En ficklampa för att visa att man finns är ingen dum idé. Annars är det både upplyst och gott om plats att gå.

Betr restauranger i Argostoli så vill jag å det varmaste rekommendera Mare Nostrum som ligger vid den norra delen av hamnpromenaden, precis vid kajen där Lixourifärjan lägger till. Bättre grekisk mat blir nog svårt att hitta...

anna-lena
2008-06-23, 17:57
Vi var på Kefalonia 3-10 juni och bodde i Lassi. Kan också rekommendera Mare Nostrum som vi besökte efter Jannes rekommendationer. En annan restaurang i Argostoli med mycket god mat var Stateri som ligger lite bortanför Mare Nostrum. När vi var där var det väldigt lite folk på de flesta restaurangerna i Argostoli, verkar som om säsongen inte hade börjat riktigt, men vi fick ju bra service. I Lassi däremot var det mycket folk på de flesta ställena och vi fick mycket god mat på Sirtaki och Orion. De vedugnsbakade pizzorna var mycket goda på Paralos längst bort på huvudgatan mot Argostoli, mysig trädgård på baksidan. Inga problem att gå in till Argostoli, vissa dagar gick vi både på morgonen och kvällen.