handdator

Visa fullständig version : Fråga mej on Naxos


NaxosLotta
2008-05-29, 10:51
Hej
Vill ni ha tips och information om Naxos så kan ni fråga mej! Jag heter Lotta och har bott på Naxos sen 1993, jag och min man driver en resturang här (ingen smygreklam, men vi serverar inte grekisk mat.....) och vi har ett hus in Chora.
Vi har rest runt mycket i världen och jag kan lugnt säga att Naxos är en av de bästa semsteröar jag har sett. Fina stränder, vacker natur, mycket att göra och trevligt folk. Så kom hit på semester! Just nu är det forfarande ganska lugnt, säsongen har inte riktigt dragit igång än. Vädret är jätte fint med 30 grader på dagen och 27 grader i går kväll vid 11 tiden.
Fast det är fortfarande lite kallt i vattnet.....
Så vill ni ha lite tips och har frågor så kanske jag kan hjälpa till (inte med båttider dock, det finns det andra hemsidor för....)
Vi hörs!bye_bye

M.G
2008-05-29, 22:12
Vad härligt det låter att bo på Naxos!
Jag undrar om du känner till den där Tevasandalaffären som finns där och vad det är för priser på dom?

bye_bye

Lissi
2008-05-29, 23:15
jag och min man driver en resturang här (ingen smygreklam, men vi serverar inte grekisk mat.....) och vi har ett hus in Chora.


..och jag sökte Dig flera ggr förra året men Du jobbade inte just de gångerna! Men god mat hade ni!;)

Lissi - som bodde straxt intill!!:D

Eva L
2008-05-29, 23:17
Är det ni som har den populära asiatiska restaurangen?

Eva

Lissi
2008-05-29, 23:19
Är det ni som har den populära asiatiska restaurangen?

Eva


:D:D

Lissi

Janérik
2008-05-30, 07:21
Är det ni som har den populära asiatiska restaurangen?

Eva
Det är bara att följa Lottas länk under hennes profil.

Mvh Janérik

Eva L
2008-05-30, 10:24
Det är bara att följa Lottas länk under hennes profil.

Mvh Janérik

Bra tips Janérik av någon anledning kommer jag aldrig ihåg att titta på folks profiler. flabb_flab Det var det stället jag trodde. De har mycket god mat.

Eva

Ewaki
2008-05-30, 11:07
Hej Lotta!

Vi åker ned den 14/6 och kommer säkerligen förbi och besöker er restaurang någon av kvällarna.
Du skriver att det fortfarande e kallt i vattnet..? Burr.. får en badkruka fråga ..hur många grader kan det vara? Jag längtar ju såå efter att få "guppa" omkring på vågorna..!

mvh, Ewabye_bye

NaxosLotta
2008-05-30, 14:34
Hej
Kul att ni gillar restaurangen.
När det gäller TEVA sandaler så finns de på ett par ställen men nog med samma priser som resten av Europa. Kanske lite billigare än i Sverige.
Hur kallt är det i vattnet? Hade ingen termometer med i går men är en riktigt badkruka själv, de va flera andra som badade. Kanske runt 19-20 grader, och det blir varmare varje dag. I mitten av juni brukar t.o.m jag bada!
_B-ananaHa det gott!
Lotta

spiro
2008-06-03, 23:13
Hej Lotta!

Vilken möjlighet att få fråga någon som bor heltid på Naxos! Jag drar iväg med några frågor, och kanske kommer med flera när det "närmar sig".

-Finns det något som du känner att de flesta besökare missar. (underskattat, varför åker ingen dit?)

-Om man endast ska besöka en by förutom naxos stad, så ska man......?

- Jag bor på vid agios prokopius i slutet av juni och början av juli. Kan kanske vara lite hektiskt, -har du tips på var vi finner en lugnare strand?

- Jag gillar att fotografera, särskilt gamla och förfallna hus (kan inte bada hela tiden). -Kan man finna det någonstans? (sett några foton från chalki som verkar vara intressanta.)

Hoppas du inte tyckte frågorna var för besvärliga.

mvh
peter

Hellen
2008-06-04, 08:23
Hej igen Lotta!

Det finns ju en stor mataffär inte så långt från bion i Naxos stad, finns det fler lite större butiker på några andra ställen på västsidan?
// Helén

CamillaN
2008-06-04, 09:16
Åker till Naxos den 14 juni, undrar vilka stränder som är värda ett besök ?? Vi vill ha solstolar och helst att det ska vara lite liv och finnas musik.
Har varit på Naxos innan o då varit på Ag Georgos, Ag Anna och Prokopios. Kommer inte riktigt ihåg men Prokopios var väl inte så mycke solstolar har jag för mej ?? :cool:

Något annat man inte ska missa på Naxos ??

Sen undrar jag lite över utelivet. Vill gärna ha party (inte tecno), något speciellt ställe som rekommenderas ?? Vad finns för discon o barer som är "liv på" nu förtiden ?

Ställen med grekisk musik vill vi också jättegärna ha tips om ifall det finns ??
Barer med grekdisco, club m grekmusik - disco - bouzouki... ALLT "grekiskt" av intresse _B-ananaklapp_klap.

Taverna tips mottages också gärna. Gillar grekiska ställen med mycke smårätter, vet det finns några ouzerier i hamnen bort mot buss stn.
Kanske kan vi slita oss från grekisk mat en dag och testar Er restaurang ;). Det lät gott, gillar Thai :p.

Har begränsad tillgång till data så hinner tyvärr inte läsa igenom alla inlägg nedan.:(
//Camilla.

Eva L
2008-06-04, 11:07
Hej
Kul att ni gillar restaurangen.
När det gäller TEVA sandaler så finns de på ett par ställen men nog med samma priser som resten av Europa.
Lotta

Måste få komma med ett sandaltips. Har inhandlat ett par nya, gåvänliga med bra dämpning på Utebutiken. Skönare har jag nog aldrig haft. Priset är 999 kr och modellen heter Venice H2. Mina är härligt röda och i storlek 35,5 ser den inte särskilt klumpig ut heller.

Eva http://www.keenfootwear.com/product_wall.aspx?&cat=Women&subcat=Waterfront

Nicka
2008-06-04, 11:50
Hej!

Jag har också ett par Keensandaler. De är helt suveräna! Jag såg likadana på Naxos ifjol när vi var där. Då var de någon hundralapp billigare än i Sverige.

nickabye_bye

NaxosLotta
2008-06-05, 09:09
Hej
Här är lite svar på era frågor...

-Finns det något som du känner att de flesta besökare missar. (underskattat, varför åker ingen dit?)

Jag rekommenderar alltid att hyra en lien bil och åka runt och se hela ön, inte bara ligga på stranden hela tiden.... Lionas bay på östkusten är en vacker stenstrand, Danakos by är ett sånt ställe där tiden har stannat. Och klättra upp på Zeus berget är alltid häftigt och vilken utsikt!!!!

-Om man endast ska besöka en by förutom naxos stad, så ska man......?

Så ska man bara besöka en by så tror jag nog Chalki är den finaste, mysiga små affärer, fina gamla hus, ett mysigt kafe. Och jätte fina gamla kyrkor och naturatt titta på i omgivnigen om man vill ta en promenad. (Jag rekommenderar dock inte tavernan i Halki, men smaken är som baken.....)

- Jag bor på vid agios prokopius i slutet av juni och början av juli. Kan kanske vara lite hektiskt, -har du tips på var vi finner en lugnare strand?

Ju längre söderut du reser dessto lugnare blir det, om du går längst vattnet från Prokopios så kommer du först till Ag Anna och sen till Plaka, den stranden är kilometerlång och går du längs den stranden hittar du alltid en lugn bit.... Stränderna söder om Motusna är praktiskt taget öde största delarna om året, men det tar lite tid att åka dit.

- Jag gillar att fotografera, särskilt gamla och förfallna hus (kan inte bada hela tiden). -Kan man finna det någonstans? (sett några foton från chalki som verkar vara intressanta.)

Vi ha ju ett par övergivan byar, väldigt förfallet. Skeponi och Sifones. Sen är ju Agia tower vackert och förfallet men fantastisk havsutsikt.

Ha en trevlig semester!
Lotta_B-anana

NaxosLotta
2008-06-05, 09:15
Hej Camilla.
Mycket solstolar på Prokopios nu för tiden, bästa partystranden är nog Ag Anna, men mest i augusti när alla greker har semester, annars är det nog mest liv på St George.
Bästa partybaren är nog Prime på Paralian, mycket skandinaviskt och fest!
Ouzerierna nere i hamnen är bäst på smårätter det finns flera att välja på. Mina favvis grekrestauranger är Spiros (Anesis) i Prokopios och Axiotissa i Kastraki.
Kolla mitt andra inlägg för tips om vad man inte ska missa på Naxos.
Ha en kul semester!
Vi ses.
Lotta

NaxosLotta
2008-06-05, 09:18
Hej Helen
Uppe vid Grotta så har du Vidalis, stor, bra affär, bussen från hamnen åker förbi den. Annars går man bara rakt upp från hamnen på Grottavägen ca 1 km.
Lotta

lelo
2008-06-05, 12:10
hej! ska till naxos den 14/6 och jag undrar hur vädret är där nu! det står nämnligen olika på olika sidor man kollar på :) hörde även att det hade regnat i grekland förra veckan, har det även regnat något på naxos? tacksam för svar! :)

Kalimera
2008-06-05, 13:20
- Jag gillar att fotografera, särskilt gamla och förfallna hus (kan inte bada hela tiden). -Kan man finna det någonstans? (sett några foton från chalki som verkar vara intressanta.)I Chalki finns vackra fotogeneniska hus, även i gamla delarna av Naxos stad finns en uppsjö med vackra hus, och i Aperanto. Vill du frossa i förfallna hus styr du kosan till Koronos, där kan du göra av med hur mycket minne som helst. :)

http://www.kalimera.se/bilder/forum/forum_70.jpg

Koronos.

spiro
2008-06-06, 03:11
Tack Lotta för all intressant info och tips! Kommer att ha bra användning av dem under resanklapp_klap
Bil hyra blir det minst ett par ggr under vistelsen tror jag.

Tack även Janne, -visst Koronos kommer absolut med på listan, även om halki (chalki?) ligger före.

Ullipo
2008-06-08, 12:20
hej! ska till naxos den 14/6 och jag undrar hur vädret är där nu!

Hej!
Har just pratat med min syster Lotta och hon hälsar:
I fredags morse duggregnade det i 2 minuter. Idag är det 29 grader varmt och det blåser lite sydlig vind. Den nordliga vinden ska komma tillbaka på onsdag enligt surfarna som har stenkoll på vinden. Vädret i juni brukar vanligtvis vara kanon.

bye_bye Ulrika

Siri A
2008-06-08, 19:25
Tack även Janne, -visst Koronos kommer absolut med på listan, även om halki (chalki?) ligger före.Ska du åka bara för att fota, ska Koronos mycket högre upp på listan! Fruktansvärt mysig by, att spendera måna timmar i. Personligen tyckter jag att både Apiranthos och Chalki kan kasta sig i väggen. Koronos är BÄST!! :D:D

MammaMia
2008-06-10, 11:04
Hej Lotta,
Vi är en familj som åker till Naxos ett par dagar, och tänkte lyxa till det lite med ett riktigt, riktigt bra hotell. Helst vill vi ha strålande havsutsikt, riktigt mysiga & fina rum, pool och bra service. Dvs hela klabbet. Har googlat men hittar inget som imponerar.
Tack!

Ella
2008-06-10, 11:27
Nissaki Suites är ju väldigt tjusigt och har allt du söker, men det kanske är helt uppköpt av Apollo, iofs.

NaxosLotta
2008-06-10, 16:24
Hej
Om jag får rekommendera ett jättefint ställe så är det Kavos Hotell på Stelida-Prokopios, har inte träffat en person som inte har älskat det stället. Underbar utsikt, fin pool, tjusiga rum och bra service. Plus en utmärkt restaurang. Det kostar, men är nog värt varenda öre. Googla det så hittar du deras hemsida.
Där skulle jag bo om jag kom till Naxos på semester.....
Lotta

CamillaN
2008-06-10, 16:32
Tackar så mycke för tips !
Inte hunnit läsa dom ännu men skrivit ut och får läsa hemma.
//Camilla.

M.G
2008-06-10, 19:50
Hur varmt brukar det vara på kvällarna i mitten och slutet på Juni?
Det är svårt med packningen, man vill ju inte ta med sig för mycket.
Brukar man klara sig typ med linne och kjol eller behöver man ha något på armarna.
Har sista åren varit i Turkiet men det har varit i augusti och då har man helst inte velat ha några kläder alls.

NaxosLotta
2008-06-11, 08:29
Hej
Just nu blåser det lite så det kan va skönt att ha typ en tunn kofta på sej på kvällen. Det blir varmare men ta med en liten kofta eller liknade för säkerhets skull.
Vi ses
Lotta _B-anana

Sporaderna08
2008-06-11, 09:43
Hej

vi har semestrat på naxos flea ggr och det är verkligen en ö som har allt.
I år har vi ev tänkt åka till sporaderna. Vet du som bor där nere hur långt det är och hur man tar sig från flygplatsen i athen till lämplig hamn för att sedan åka vidare med båt till ex skopelos? Vi har inte tänkt flyga..
Blir det för krångligt är det stor chans att vi hamnar på naxos igen, iaf några dagar.


Hej
Vill ni ha tips och information om Naxos så kan ni fråga mej! Jag heter Lotta och har bott på Naxos sen 1993, jag och min man driver en resturang här (ingen smygreklam, men vi serverar inte grekisk mat.....) och vi har ett hus in Chora.
Vi har rest runt mycket i världen och jag kan lugnt säga att Naxos är en av de bästa semsteröar jag har sett. Fina stränder, vacker natur, mycket att göra och trevligt folk. Så kom hit på semester! Just nu är det forfarande ganska lugnt, säsongen har inte riktigt dragit igång än. Vädret är jätte fint med 30 grader på dagen och 27 grader i går kväll vid 11 tiden.
Fast det är fortfarande lite kallt i vattnet.....
Så vill ni ha lite tips och har frågor så kanske jag kan hjälpa till (inte med båttider dock, det finns det andra hemsidor för....)
Vi hörs!bye_bye

Elisabet
2008-06-11, 11:07
I år har vi ev tänkt åka till sporaderna. Vet du som bor där nere hur långt det är och hur man tar sig från flygplatsen i athen till lämplig hamn för att sedan åka vidare med båt till ex skopelos? Vi har inte tänkt flyga..
Blir det för krångligt är det stor chans att vi hamnar på naxos igen, iaf några dagar.Det är inte krångligt, bara en bussresa på några timmar, med ett byte. Du har väl sett att du har fått svar på frågan i tråden som du startade igår.

Sporaderna08
2008-06-11, 11:41
Ja, jag såg det sedan...:) Tack ändå
Det är inte krångligt, bara en bussresa på några timmar, med ett byte. Du har väl sett att du har fått svar på frågan i tråden som du startade igår.

Athina
2008-06-11, 14:48
Har läst någonstans att Gorgona i Ag Anna har grekisk musik. Är det varje kväll? Vi kommer snaaart till Naxos så då kommer vi kanske förbi restaurangen!
Mvh Athina

Siri A
2008-06-11, 14:58
Har läst någonstans att Gorgona i Ag Anna har grekisk musik. Är det varje kväll?När vi var på Naxos i juni förra året var vi där två kvällar och ingen av gångerna spelades live musik. Däremot såg vi att granntavernan hade "artister" som spelade och sjöng flera kvällar. Den ligger precis till höger om Gorgona om du har havet i ryggen. Tror tavernan hette Faros, eller något liknande. Tyvärr var vi aldrig där och åt, så jag vet inte hur maten är, men det var fullt nästan varje kväll.

gunnar
2008-06-11, 17:02
Det finns även en taverna utanför ag. prokopios som har musik ett par gånger i veckan. Vill minnas att den heter To tzivaeri. Farsan i familjen brukar nästan alltid klinka lite på bouzoukin. Brukar inte vara särskilt mycke folk där, men tror nog mest att det beror på läget.

Paddington
2008-06-11, 20:11
Hejsan!
Första gången jag och min man är utomlands tillsammans. Jag har aldrig varit i Grekland. Barnen har aldrig varit utomlands och nu ska vi öluffa i Klykladerna. Flyger till Athen 24 juni och reser därifrån 10 juli. Första båtresan ut till Naxos med morgonfärjan 25 juni är beställd.

Jag har verkligen försökt anstränga mig grundligt att försöka hitta en bra "lista" på vad som karaktäriserar de olika öarna. Det känns som om alla är "olika varandra", men på vilket sätt. Och finns det de som är väldigt snarlika (som man inte behöver välja). Skulle vara kul att uppleva lite olika typer av öar (tror jag, inbillar jag mig). Vad tycker du vi ska kombinera Naxos med? Och vilken turordning är bäst? Ge gärna fler förslag.
Sist men inte minst. Var rekommenderar du att man ska bo på Naxos?

Athina
2008-06-12, 15:39
Hejsan!
Första gången jag och min man är utomlands tillsammans. Jag har aldrig varit i Grekland. Barnen har aldrig varit utomlands och nu ska vi öluffa i Klykladerna. Flyger till Athen 24 juni och reser därifrån 10 juli. Första båtresan ut till Naxos med morgonfärjan 25 juni är beställd.

Jag har verkligen försökt anstränga mig grundligt att försöka hitta en bra "lista" på vad som karaktäriserar de olika öarna. Det känns som om alla är "olika varandra", men på vilket sätt. Och finns det de som är väldigt snarlika (som man inte behöver välja). Skulle vara kul att uppleva lite olika typer av öar (tror jag, inbillar jag mig). Vad tycker du vi ska kombinera Naxos med? Och vilken turordning är bäst? Ge gärna fler förslag.
Sist men inte minst. Var rekommenderar du att man ska bo på Naxos?

Om jag får komma med förslag så tycker jag Hydra är en fantastisk ö som enl ryktet både Leonard Cohen och Knut Faldbakken varit på och där sången So long Marianne skall ha tillkommit när dessa herrar tävlade om samma dams gunst. Vet inte om det är sant dock:) Sant är däremot att många konstnärer åker dit och förälskade Athenare tar en weekendtur dit ibland. Klippbad och väldigt olikt tex Naxos. Hur gamla är era barn? Det är lite avgörande tycker jag för vart man åker. Oinousses är också mkt speciellt men "långt" kanske att kombinera med Naxos. Vi kombinerar i år vår favorit Naxos med Amorgos som jag aldrig besökt men länge velat komma till. Nästa resa kanske går till Ithaka. Trevlig resa

Paddington
2008-06-13, 10:08
Hej!
Våra barn är 5 och 7, blir 6 och 8 i sensommar/höst.

Känner inte igen namnet på några av öarna, känns inte som Kykladerna?

Paddington
2008-06-13, 10:09
Tips om Naxos? Hade du såna? Var bor man helst o varför?

NaxosNille
2008-06-13, 10:54
Jeg ser du ikke får svar fra den du egentlig spør, men jeg ville bare tipse deg om at jeg tror dere ville trives veldig godt en eller annen plass langs St. George-stranden. Søk på Google på "accomodation Naxos Greece", så kommer det opp mange websider. Gå inn på flere av dem og se om du ikke kan finne et hotell som ser spennende ut. Siden dere reiser på egen hånd er det mange å velge mellom. Det står også romsraggere kler når båten kommer inn, og da kan det være lurt å ha bestemt seg for hvor man vil bo. St. George-stranden er den som ligger nærmest byen, med gangavstand til alt. Vi har bodd der hver gang vi har vært på Naxos og liker oss veldig godt der. Personlige favoritter er Diogenis Studio (uten pool) og Spiros (med pool). Nissaki ligger også veldig fint plassert, men er blitt så dyrt etter at de renoverte for noen år siden.Det er veldig mange hoteller å velge mellom. Se om det er noe som frister etter å ha sjekket nettsider, og kom heller tilbake og spør. Dere vil ikke bli skuffet om dere forsøker Naxos - jeg loverflabb_flab

bopia
2008-06-13, 20:50
Για σασ Lotta.

Vi har en fråga till dig, vi kommer till Naxos 16/8 och vi har vårt lilla barnbarn Wilma med oss, hon kommer att vara 6 månader då och vi undrar om du kanske kan ge oss tips på om det finns någon som hyr ut spjälsängar eller liknande.

Hoppas du kan komma med tips eller kanske någon annan här på forumet vet.

63 dar kvar / bopia med familj

NaxosLotta
2008-06-14, 08:50
Hej
Jag föreslå att bo i Naxos stad om ni kommer med barn i den åldern, det finns mer att göra här och sen kan man lätt ta bussen ner till de andra stränderna. Med barn i den åldern så är faktiskt också stranden is stan, St George, ett bra alternativ. Det är svårt att rekommendera hotell, alla har ju olika budget. Men det finns ju flera hemsidor för sånt om Naxos, kolla där. Annars kan man kanske ta det coolt och inte boka hotell och se va de erbjuder i hamnen när ni kommer, det blir oftast billigare då.

Vad det gäller spjälsäng så vet jag inte någon som hyr ut sådant men många av det bättre hotelllen har det till förfogande. Fråga där ni ska bo, de kanske kan fixa nått, eller boka ett bättre hotell...

Vi ses!
Lotta flabb_flab

Loppan73
2008-06-14, 20:31
Vi är en familj med två barn (10 mån och 3 år när vi åker) som tänkte ta oss till Naxos via inrikesflyg från Aten i slutet av september. Vi kommer nog stanna ett tag på Naxos men har även tänkt se närliggande öar. (Vi ska stanna fyra veckor i Grekland.)

- Hur är det att komma till Naxos så sent på året? Är det helt dött? Antar att mycket är helt igenbommat.

- Finns det mycket mygg vid den tidpunkten?

- Vilken av stränderna Agios Prokopis och Agia Anna är barnvänligast (långgrunt, inga stenar, träd som skugga etc) tycker du och vid vilken av stränderna är det "bäst" att bo?

- Finns det allmänna poolområden man kan bada på (om man betalar avgift)?

- Har du några tips på bra boende? (kök, balkong/altan, pool, ev lekplats) Jag har tittat lite på Ioanna Studios och tycker att det ser barnvänligt och trevligt ut.

Jag kommer säkert att komma på fler frågor när vi närmar oss avresa så då skriver jag igen :)

Tack på förhand!
//Loppan

PS. Vi kommer säkert att besöka er restaurang när vi har tröttnat på all fetaost ;)

NaxosLotta
2008-06-15, 08:19
Vi är en familj med två barn (10 mån och 3 år när vi åker) som tänkte ta oss till Naxos via inrikesflyg från Aten i slutet av september. Vi kommer nog stanna ett tag på Naxos men har även tänkt se närliggande öar. (Vi ska stanna fyra veckor i Grekland.)

- Hur är det att komma till Naxos så sent på året? Är det helt dött? Antar att mycket är helt igenbommat.

Nä det är inte igenbommat, naxos "stänger" i mitten av oktober när apollo och andra stora researrangörer åker hem. Naxos stad håller öppet längre medan en del restauranger nere på Plaka och Prokopis börjar stänga från mitten av September. Men det finns ju flera ställen som är öppet hela året om....
Vad man ska tänka på är att det kan blåsa ganska mycket i september så ta med nått varmt för kvällarna.

- Finns det mycket mygg vid den tidpunkten?
Inte mycket mygg (tror jag) innan höstregnen kommer är det ju som torrast. Det bästa är att köpa en myggkontakt som man har på när man sover, finns på alla supermarkets.

- Vilken av stränderna Agios Prokopis och Agia Anna är barnvänligast (långgrunt, inga stenar, träd som skugga etc) tycker du och vid vilken av stränderna är det "bäst" att bo?

Barnväligast är St George i stan, det säger alla med små barn. Mycket långgrunt och andra barn att leka med.
Delar av Plaka är också barnvänligt, långgrunt och lite skugga. Prokopios har inte mycket skugga (men parasoll) och det blir djupt fort. Ni har ju tid att hitta den stranden som ni gillar bäst.

- Finns det allmänna poolområden man kan bada på (om man betalar avgift)?
Polen på Alkioni Hotell och Naxos Beach hotell på St George är båda öppna för allmänheten. Gratis. Sen finns det en ny kul vattenpark på vägen till Prokopios, finns dock risk att den stänger tidigare.

- Har du några tips på bra boende? (kök, balkong/altan, pool, ev lekplats) Jag har tittat lite på Ioanna Studios och tycker att det ser barnvänligt och trevligt ut.
Svårt att rekommendera nått, alla har olika budget. Kolla på olika hemsidor för att få en ide vad som passar just er.

Vi ses!
Trevlig semester!
Lotta bye_bye

Jesper Johansson
2008-06-15, 15:03
Om man har en dröm om att flytta, bo på Naxos... vad rekomenderar du då att göra?...

Vad ska man kolla upp innan?..
Lite tips på vägen!

(luddigt beskrivet men du förstår nog)

M.G
2008-06-16, 15:48
Såg på väderleken här på Kalimera att det bara är 26° på Naxos, stämmer det? :eek:

NaxosLotta
2008-06-18, 10:03
Hej
Nä i dag är det varmt. Säkert 35 grader, det ska börja blåsa på fredag så då blir det lite svalare.

Vad gör man om man flyttar till Naxos?
Ja det beror ju på vad man kan, många jobbar i turistbranchen, restauranger, hotell, barer, resebyråer etc. Men har man ingen erfarenhet från det tidigare så kan det kanske inte va så lätt.
Är man en duktig hantverkare, typ snickare så finns det alltid jobb men lite grekiska krävs. Sen bor ju här en del konstnärer och författare.
Jag rekomennderar att komma hit och stanna ett längre tag för att se hur det verkligen är här, speciellt på vinter.... Det är inte alltid så kul här då, storm, regn, mycket stängt och inställda båtar. Även fast vi kan ha det jättefint vinterväder också med 20 grader och sol.
Vad det gäller det byråkratiska så är det inte så komplicerat vi är ju med i EU. Det kan man lösa på plats.
Vi hörs!
Lotta

NaxosNille
2008-06-18, 11:05
Hei NaxosLotta.
Har nettopp vært og kikket på webkameraene fra Naxos - det ser så fantastisk ut. De har begynt å fiske på Paralia (langs havnepromenaden) og de bader på St. Georgestranden...oj, hvor vi lengter. Vi har fått hyggelige e-mails fra venner på Naxos, som forteller at årets sesong har startet. En ting min mann og jeg lenge har lurt på, er om det er noen som helst mulighet for å leie en liten leilighet inne i selve Chora. Er det ingen som leier ut f.eks. to rom og kjøkken for en periode - f.eks. i et år? Vi har spurt før, men da forsøker man alltid å selge oss et hus med pool og all slags unødvendige ting langt ute på landet. Vi vil ikke ha noe hus, bare en bitte liten leilighet inne i Chora hvor vi kan stelle oss selv og ha våre egne ting. Har ikke lyst til å kjøpe noe heller, bare leie for en periode for å se om dette er noe å satse på. Tenk å kunne reise til Naxos på ferie og kun ta med seg penger, pass og tannbørsteflabb_flab i håndbagasjen. En ting er å reise på ferie, noe helt annet er å bosette seg i utlandet permanent. Jeg er godt klar over at det er noe helt annet å bo på Naxos over lengre tid, og mine venner på Naxos forteller at vinteren kan være både lang og kjedelig. Vi drømmer likevel om å kunne reise utenom turistsesongen nå når vi kan tenke bare på oss selv og ikke må legge ferien til når skolen har fri.
Ønsker deg noen fine dager fremover. Du må forsøke å nyte dem før alle turistene kommerbye_bye
Vennlig hilsen
NaxosNille

Jesper Johansson
2008-06-18, 12:06
tackar för svaret...

NaxosLotta
2008-06-19, 08:13
Hej Naxos Nille
Visst finns de lägenheter att hyra på Naxos, det gjorde vi i 15 år innan vi köpte hus.
Det bästa sättet är att komma hit i början på hösten (september-oktober) och ringa på alla uthyreslappar som sitter uppe då, det är alltid mer lappar just den tiden på året. Ni behöver kanske hjälp av en grek som ringer, inte alla pratar engelska. Det finns inte någon direkt uthyrnings gent, har man en lägenhet att hyra ut så sätter man upp lappar själv i affärer och på telefonstolpar. Lapparna är gula med röd text Ενοικιαζεται. De flesta av dessa lägenheter är omöblerade och då finns inte ens kyl och spis, allt måste ni fixa själv. Ungefär hälften har centralvärme (som jag varmt, ha ha... rekommenderar om ni ska va här på vintern).
Pristet ligger på ungefär 400 euro i månaden för en "triari" en trerummare.
Många av lägneheterna som hyrs ut är inte så fina och har dåligt med uteplatser men man får ta lite tid på sig och titta på flera ställen tills man hittar något som passar. Ett år när vi skulle flytta tittade vi på 36 lägenheter innnan vi hittade ett bra ställe....!
Allt ni behöver till lägenheten kan köpas på Naxos och sen finns det ju IKEA i Aten som levererar till Naxos.
Lycka till!!! Och vi ses i agusti!
Lotta

NaxosNille
2008-06-19, 09:13
Heisann NaxosLotta
Tusen takk for hjelpen, dette var gode nyheter. Å leie tror jeg virkelig er noe å tenke på - det høres ut som om dette er helt perfekt for oss.

Og visst skal vi besøke restauranten deres i augustklapp_klap

Vennlig hilsen Berit

chssco
2008-06-19, 12:44
Hej Lotta
Bodde med fru och barn för ca 8 år sedan hos en kvinna som kallade sig för Maria.Hon hade studios som jag tror hette nikolaos eller ngt liknande.Låg mellan georgeos beach och polisen,Kan du hjälpa mig tror du?Mvh/stefan

Jesper Johansson
2008-06-19, 13:47
400 euro för en trea?!.. låter billigt.

Beror ju i å för sig på månadsinkomsten?... Vad ligger den på i snitt?
Om man riktar sig mot att jobba med turism?

twiggy
2008-06-21, 12:28
:)Hejsan Lotta!
Ja nu är det bara 34 dagar kvar innan vi åker till Naxos. Vi skall bo i Maragas.
Jag kommer att fira min 50 årsdag där. Funderar på att hyra bil den dagen, Har du något bra tips på någon mysig grekisk taverna, gärna med musik lite utanför turiststråken? Hälsningar Twiggybye_bye

NaxosLotta
2008-06-25, 08:54
Hej
Ledsen att det har tagit lite tid att svara men det börjar bli "busy" på Naxos nu...

Bodde med fru och barn för ca 8 år sedan hos en kvinna som kallade sig för Maria.Hon hade studios som jag tror hette nikolaos eller ngt liknande.Låg mellan georgeos beach och polisen,Kan du hjälpa mig tror du

Gick förbi och tittade där häromdan men såg inget Nikolaos studios men kan ju ha missat det, det ligger ju massa små studios just i det området. Och va tredje tant på Naxos heter ju Maria... Sorry ni får leta själva när ni kommer ner.

Beror ju i å för sig på månadsinkomsten?... Vad ligger den på i snitt?
Om man riktar sig mot att jobba med turism?

Runt 1000 euro i månaden kan du räkna med.

Funderar på att hyra bil den dagen, Har du något bra tips på någon mysig grekisk taverna, gärna med musik lite utanför turiststråken?

Eftersom ni kommer i slutet av juli så är det svårt att hitta något utanför turistståken. Flera mysiga tavernor finns det ju, inte så många med live musik dock. Det finns ett par barer i stan som har live musik och en taverna, Apolafsism på paralian, men den är ju defenetift inte utanför turiststråken....
Jag kan rekommendera ett par mysiga tavernor utanför stan. Axiotissa i Kastraki är min favorit, Lefteris i Aprianthos (bäst dagtid när man ser utsikten), Harrys i Sangri har ett mysigt litet torg att sitta på. Georges Taverna i Melanes är mycket grekiskt och har god mat men är kanske inte så mysigt... Avali i Prokopios (längst bort) har en terass med fantastisk utsikt och god mat.
Hoppas något kan passa ert firande av den stora dagen, säger man till i förväg så kan de flesta ställen fixa en tårta om ni vill ha det.
Ha en kul födelsedag!

Vi ses
Lotta bye_bye

NaxosNille
2008-06-25, 14:42
Hei Lotta.
Hvis du har tid en dag/kveld, har du tips til hvor man kan finne steder på Naxos hvor man feirer Jomfru Marias dag 15. august? Det skulle være fint å få en slik feiring med seg. I år reiser vi med mange familiemedlemmer som aldri har vært på Naxos før, og vil gjerne vise dem noe som er litt spesielt. En gang kom vi selv over en feiring, og den virket mildt sagt kaotiskAng_elx
Seremonien i kirken var over, og nå skulle man bære ikonet (tror jeg det var) ut fra kirken. Det skulle liksom være veldig høytidlig, men det var en godt blandet forsamling som sto utenfor. Nærmest sto mange grekiska tanter i mørke klær og korset seg. Noen familier sto med små barn og sang. Ved siden av dem satt enkelte ungdommer på moped, mens andre snakket i sin mobil. Så var det mange elegante damer som hadde stoppet opp på vei til sin kveldspromenad, de korset seg, og fortsatte deretter å prate med damen bredvid. Innimellom dette kaos, sto der noen turister og videofilmet, og så sto vi og en annen familie halvveis gjemt bak et hushjørne og ikke visste om man ble fornærmet om vi hadde stoppet opp for å se hva som skjedde. Vi hadde fått med oss at det var en helligdag, og trodde at alt skulle være stengt, men både butikker og spisesteder var åpent som vanlig. Våre greske venner jobbet også som om det skulle være en helt vanlig dag.

Er det noe spesielt som skjer noen steder som det kunne være fint å få med seg?

Vennlig hilsen
NaxosNille

NaxosLotta
2008-06-26, 17:17
Hej Naxos Nille
Ja, det låter som en vanlig högtidlig grekisk cermoni.... Inte mycket högtid där inte, men så är det alltid. Till och med bröllpen är så där röriga och ohögtidliga!
Jag jobbar ju alltid då så har faktiskt inte varit med och firat 15 augusti själv men jag vet att i Filoti så är det gansksa mycket firande, ta reda på mer detaljer om det från greker här på Naxos när ni kommer ner. Men vänta er inte något annat en det ni redan sett, det blir aldrig särskilt högtidligt när greker firar, ju mer oväsen och snack dessto bättre verkar det som. Men turister är alltid välkommna att vara med.
Det är nog bara midnatts gudstjänsten på påskafton som blir lite högtidlig och stämmningsfull.

Vi ses i augusti!
Lotta_B-anana

Ullipo
2008-06-27, 09:26
När vi nu pratar om högtider:

Den 14 juli firar man St. Nikodimos the Hagiorite (Naxosfödd författare och stor andlig fader inom den Grekortodoxa kyrkan) med en stor prosetion. I prosetionen, där man bär St. Nikodimos ikon och reliker, genom Chora deltar präster, musikkår, borgmästare och massor av Naxosbor. Denna kväll går man ”man ur huse” och Paralian är knökfull.

Prosetionen går från kyrkan som ligger vid sjukhuset, genom Paralian vid (Hamnpromenaden), och slutar vi den stora kyrkan som ligger i närheten av hamnen. Nere vid hamnen brukar det vara musik, dansuppvisning och stort fyrverkeri. Om man vill titta bör man vara på plats vid Paralian runt 20.00.

http://i124.photobucket.com/albums/p22/ullipo/Prster-2.jpg

Anekdot:
För två år sedan satt våra vänners tvååring på sin mammas arm och tittade storögt på prosetionen och prästerna i sina vackra dräkter. Maja beskrev senare vad hon sett : ”tomtar – i blommig klänning!” flabb_flab


bye_bye Ulrika

Eva L
2008-06-27, 10:29
När vi nu pratar om högtider:


Anekdot:
För två år sedan satt våra vänners tvååring på sin mammas arm och tittade storögt på prosetionen och prästerna i sina vackra dräkter. Maja beskrev senare vad hon sett : ”tomtar – i blommig klänning!” flabb_flab

bye_bye Ulrika
flabb_flab ja det var mitt i prick.

På Paros har jag firat Maria Himmelsfärdsdag en gång och den ön har mycket besökare som kommer "för de 100 dörrarnas kyrka" Festligt med mycket folkliv och massor av kommers runt kyrkan.

Eva

NaxosNille
2008-06-27, 14:44
Det så utrolig flott ut med "Tomte-kalas". Synd det er litt for tidlig for at vi kan få det med oss. Kanskje det er noe annet som skjer på torget? Ett år var vi så heldige å få med oss en flott konsert.
Vil forresten oppfordre alle som skal besøke Naxos til å få med seg "Sunset-konsertene" som holdes i Kastro. Noen ganger holdes de ute i borggården, andre ganger er det innendørs. Det er mange ulike typer musikk; gresk, klassisk, blues/jazz, moderne gitar - kort sagt - noe for enhver smakklapp_klap. Dette har vært feriens kulturelle høydepunkt for oss.

Jesper Johansson
2008-06-28, 10:22
Kanske skulle åka dit på sin födelsedag då (14 juli)...

bröllop2008
2008-07-02, 22:12
Vi åker på en efterlängtad bröllopsresa om 17 dagar :)

Vi ska bo på Spiros Hotell men det var fullt i rummen med balkong så jag lät mig övertygas om att lägenheten med markbalkong är sval och skön nu under högsäsonen......

Jag är nu lite nervös över att markbalkongen vätter ut mot gatan så vi kommer beskåda folks fötter under vår bröllopsresa:(

Ingen på apollo kan svara mig om det är så eller om den är vänd in mot poolområdet.

Vet du vilket hotell jag menar, det ligger i Naxos stad inte långt från St georgestranden.

Tack för en intressant tråd ivarjefall, har nu mycket inspiration inför vår resaflabb_flab

NaxosNille
2008-07-02, 23:43
Hei.
Jeg har bodd på rommet med markbalkong sammen med min familie. Det er helt greit, og ganske riktig svalt når det er varmt ute. Balkongen er nedsenket, men du får likevel ikke følelsen av at folk ser rett inn på deg. Det var god plass og mye luft. Folk som går forbi ute på gaten kan ikke se direkte inn på rommet om de ikke bøyer seg ned og titter - og det er det ingen som gjør:). Rommet var bedre enn vi hadde fryktet..., og dessuten - hvor mye tid tilbringer man egentlig inne på rommet? Vi pleier bare å sove der. Det er veldig sjelden vi sitter der lengre tid om gangen om dagen. Spiros er et veldig hyggelig hotell med en vennlig vertsfamilie. Dere vil få det helt fint.

bröllop2008
2008-07-03, 17:39
Åh, vad bra det låter. Men finns det fler rum på detta hotell som har markbalkong?

Jag oroar mig säkert i onödan men man vill ju veta allt innan man åker, haha.

NaxosNille
2008-07-03, 19:43
Jeg våger ikke å svare deg på om det finnes flere rom med markbalkong, men det som vi bodde på hadde to rom - ett stort rom som var kombinert soverom og spiseplass med en liten kjøkkenkrok pluss et soverom i tillegg. Vi var to voksne og to ungdommer som bodde der. Hvis dere bare er to, blir det kanskje ikke det samme rommet, men vi har bodd på Spiros flere ganger og alle rommene har vært store og luftige. Hvis balkongen føles for liten har de også uteareal rund poolen som gjestene er velkommen til å bruke. Der er det både solstoler og vanlige bord og stoler. Tenk ikke mer på markterassen. Gled dere heller til å komme til Naxos - dere har valgt en fantastisk sted å reise på bryllupsreiseklapp_klap

bröllop2008
2008-07-05, 22:53
Tack än en gång att du försöker lugna mig:o! Vi har med oss barnen på vår bröllopsresa, haha inte så romantiskt jag vet men desto roligare:DSå vi får nog ett sådant stor lägenhet du berättar om.

Vi längtar som bara den nu det är 11 år sedan jag och mannen var där sist och då hade vi inga barn. Då sa vi att en dag ska vi komma tillbaka och den dagen är snart här_B-anana

M.G
2008-07-05, 23:31
Hej Lotta!
Hoppas att du kan hjälpa mig med namnet på en maträtt.
Jag åt en himelskt god maträtt på Mamas Steakhouse. Det var aubergine underst, ovanpå det var det köttbitar (lite röd sås) och överst skivad ost med tomater ovanpå. Jag fick för mig att det hette Kleftiko men det stämmer nog inte. Jag åt det även på Koufonissi så det verkar vara en allmänt känd maträtt.

inkfish
2008-07-06, 00:20
Det var aubergine underst, ovanpå det var det köttbitar (lite röd sås) och överst skivad ost med tomater ovanpå.

Låter som nån variant av fylld aubergine. Kan det möjligen vara papoutsaki? (Betyder liten sko, efter formen på auberginen när man skär den på längden).

Edit: ser nu att du frågat samma sak i en annan tråd... Ta med i beräkningen att många rätter kan lagas på väldigt olika sätt så du kanske inte ska leta efter något med exakt de ingredienser och den tillagning som du fick, namnet kan vara rätt ändå.

M.G
2008-07-06, 10:21
Jo jag förstår det men jag känner inte igen namnen varken på Moussaka eller Papoutsaki, den hade ett annat namn.

Det såg ut som små runda pizzor.

NaxosNille
2008-07-08, 10:04
Mysterier på Naxos:rolleyes:
I løpet av de år vi har feriert på Naxos, har vi flere ganger reist forbi to steder jeg aldri har fått ut av hodet... Det ene er en liten, forlatt landsby. Jeg mener den ble kalt Sifones. Vi har passert stedet flere ganger uten å reagere så mye, men en gang var vi der med en engelskmann. Han kunne fortelle at grekerne ikke ville bo i landsbyen fordi den var forhekset. Han viste oss en marmortavle som var satt opp utenfor landsbyen. Denne sto ikke lenger på sin sokkel, man lå knust på bakken. Ifølge vår venn, var dette et resultat av et vanvittig raseri over det som sto skrevet på tavlen - det skulle være eksorsisme (djevelutdrivelse). Han fortalte videre at eldre grekere ikke ville snakke om landsbyen, mens ungdommene ikke visste noe. Er det andre som har vært der, og vet hvilken landsby jeg snakker om? Det gikk faktisk noen høner innimellom husene (spøkelseshøner??), men det har aldri vært et menneske å se.

Et annet mysterie er det enorme hotellkomplekset som ble påbegynt, men aldri fullført langt, langt sør på Naxos. Tror ikke engang veien går så langt. Vi har sett det fra båt. I følge greske venner, var det en tysker som startet byggingen, men så gikk han tom for penger, og bygget ble aldri fullført. Er det noen som vet mer om dette?

Nå kan vi snart starte nedtellingen til årets tur. Det skal bli helt fantastiskklapp_klap

Lissi
2008-07-08, 10:44
Hej!
Spökbyn vet jag inget om men hotellkomplexet som aldrig blev klart var vi vid förra sommaren...Man kan lätt åka dit efter vägen söderut från stan förbi Plaka osv..
Janne skriver om det i sin Naxos-guide.

Sådana övergivna hotelkomplex finns gott om i Grekland. I lördags var vi vid en övergiven anläggning vid en jättefin strand söder om Karystos på Evia. Det var en fransk anläggning enormt stor med 2 stora hotelbyggnader och annex som använts till franska turister på 1960-talet, men sen gick det inte så bra så det övergavs...t o m gamla utemöbler fanns kvar i de annars helt "plundrade" lokalerna. Sorgligt att se....

Här kommer bilder från Naxos och det hotell Du pratar om:


http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/Hotel1.jpg

http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/Hotel3.jpg

http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/Hotel2.jpg

NaxosNille
2008-07-08, 10:49
Så trist å sesnyft_dropDette kunne blitt et helt fantastisk hotell hvis det var blitt ferdig. Men kanskje ligger det for langt fra Chora til at det kunne være lønnsomt?

jørn
2008-07-08, 14:22
mener at jeg har hørt noe om at byggingen av hotellet ble stoppet pga arkelogiske funn. Tror også jeg hørte i samme slengen at utbyggerne fikk tildels lange fengselstraffer pga ulovlig bygging, men ta det med en klype salt for hukommelsen er ikke slik den engang var.

NaxosLotta
2008-07-08, 14:44
Hej
Det stora ofärdiga hotellet i Aliko hade inte bygglov och fick därför inte färdigställas. Orsaken är det små träd som växer i området, dom är skyddade. Fråga mej inte varför dom inte har rivit skiten....

Vad jag har förstått så blev nästan alla byborna i Sifones dödade av tyskarna under andra världskriget så det va därför ingen ville bo där längre.

Vi hörs!
Lotta

NaxosNille
2008-07-08, 21:58
Heisann Lotta.
Jeg tenkte nok at Stuart hadde en vel livlig fantasi... men det hørtes jo passelig mystisk og spennende ut. Lurer på om det finnes noen slags lokalhistorie om Naxos nedtegnet? Det kunne være veldig spennende å lese. Vi har noen greske venner som har vist oss bilder fra hvordan Naxos så ut på begynnelsen av 1950-tallet. Paraliaen besto av en butikk og en bensinpumpe! All transport foregikk med esel og det var ingen havn. Folk ble rodd inn med robåter fra større skip. Det var veldig interessant å følge utviklingen frem til i dag.
Jeg har spurt i den største bokhandelen om de har bøker med lokalhistorie, men der kommer de bare med de vanlige turistbøkene (tror jeg har 4 hyllemeter av dem - ser jeg blå himmel og en kirke med rundt tak og kanskje en katt, da er jeg solgt - må bare ha bokenflabb_flab).

NackaJonas
2008-07-10, 11:27
Hej Lotta!

vi är en familj från Nacka som ska besöka Naxos den 3 Aug --ev 10 Aug beroende på vad vi hittar för boende. Det är jag och min fru och våra två barn som är 14 och 17 år.
Vi ska sen vidare till Katapola, Amorgos där vi har boende från den 10 aug hos Eleni.

Jag har letat som en toksnyft_drop efter lägenhet med fyra bäddar och det verkar vara fullbokat över allt. Vi vill helst ha en veranda/balkong med utsikt över havet (ej krav) och gärna ett litet kök med kyl så vi kan fixa vår egen frukost etc.

Det enda vi har just nu är 1 natt 3-4 aug i en 4 bädds lägenhet hos Agios Prokopios Hotel, sen kanske dom kunde fixa något annat, men det var annars fullbokat. Vi får betala EUR 150 för den natten. Kändes dyrt men det kanske är där det ligger med tanke på högsäsongen?

Vi har även funderat på att mellanlanda på Koufonissi innan Amorgos men det verkar lika fullbokat där.

Har du eller någon annan några tips om boende så tar vi tacksamt emot detbye_bye

Vi kommer definitivt besöka er restaurang - Vi älskar Thai mat _B-anana!
Det kommer naturligtvis bli en hel del grekiskt oxå.

Varma hälsningar
Jonas

schmidt48
2008-07-10, 11:52
Vad heter restaurangen som har tai mat?? dit vill jag gå när jag åker ner nästa gång

MAritha_B-anana

NackaJonas
2008-07-10, 12:11
Vad heter restaurangen som har tai mat?? dit vill jag gå när jag åker ner nästa gång

MAritha_B-anana
Den heter EastWest och man hittar info på www.eastwestnaxos.com (http://www.eastwestnaxos.com) Finns under NaxosLottas profil

Nicka
2008-07-10, 18:24
Hej!

Jag tror inte du behöver vara orolig för boende på Naxos. Vi var där samma tid som ni ska vara i år, förra året och det fanns boende. Vi var ett sällskap på 7 personer så vi delade upp oss så att 5 st tog en lägenhet och 2 st tog ett rum.
För lägenheten betalade vi 60 euro.Vi valde en lägenhet strax under markplan. En lägenhet med balkong tog de 80 euro för. För rummet betalade vi 50 euro. Vi bodde först i Agia Anna och då följde vi med en "rumsare"och fick ett helt ok boende. Efter några dagar letade vi själva boende i Naxos stad. Ha en skön semester på underbara Naxos!

nickabye_bye

NaxosLotta
2008-07-14, 15:22
Hej Jonas
jag har skickat ett privat meddelande till dej om boende i augusti.
Vi ses
Lotta

twiggy
2008-07-14, 23:24
Hejsan Lotta!
En liten fråga till. Vi kommer till Naxos den 26/7 och skall vara där i 14 dagar. Min dotter men även jag brukar besväras av myggorna. Brukar det vara mycket mygg vid den tiden? Och finns det i så fall bra grejor på apoteken i Grekland om man behöver lindring? Hälsningar Twiggy

Eva L
2008-07-15, 09:41
Ta med MyggA hemifrån.

Eva

Irma
2008-07-15, 13:37
Hejsan Lotta,
Tack för underbar mat och dryck och mycket trevligt bemötande. Vi tillbringade vår sista kväll på Naxos hos er och kommer helt säkert tillbaka. Vi hann inte se på långa vägar allt vi ville av den vackra ön Naxos.

PS Har fått en ny favorit istället för IrishcoffeeAng_elx

M.G
2008-07-15, 22:59
Twiggy det är mycket mygg. Om du är känslig skulle jag rekomendera dig att ta med MyggA. Jag är jätte känslig mot dom utländksa myggen och sväller upp rejält. I slutet av min Greklandsvistelse började hela vaden och foten svälla. Min familj märkte inte av myggen alls, det gör dom inte här hemma heller.

twiggy
2008-07-16, 00:07
Jag får väl köpa med mej MyggA då. Gillar egentligen inte och smörja mej med sådana medel. Men nöden har väl ingen lag, Får väl köpa några myggmaskiner när vi kommer dit. Hoppas bara att dom är bättre än den vi köpte förra sommaren i Turkiet, som inte hjälpte alls. Däremot köpte vi någon antihistamin salva som tog ned svullnaderna och klådan på apoteket där. Jag har hört att det blåser mycket på Naxos, man kan väl hoppas att myggorna blåser bort också. Hälsningar Twiggy

NaxosLotta
2008-07-17, 08:48
Hej Twiggy
Mygg finns här hela året om så har ni problem så föreslår jag den "asiatiska lösningen". Myggnät (ett tunt fyrkantigt nelonnät) över sängen, långarmade tröjor och långa byxor på kvällarna samt myggspray. (Det gäller att inte bli biten!) Och va försiktig vid solupp-och solnedgång. Så klarar vi att inte få malaria och annat när vi reser i Asien. Allt medel mot mygg finns att köpa här på apoteken. Det finns även en smart kontakt man sätter in i väggen på rummet och då kommer det inga mygg. Den använder vi här och räcker för oss.
Vi ses i augusti!
Lotta

NaxosLotta
2008-07-17, 08:50
Hej Irma och Tack
Kul att ni gillade vår ställe.
Vi ses nästa år!
Lotta

Hellen
2008-07-17, 09:30
Måste säga att er restaurang var toppen!!!
Vi älskar visserligen den grekiska maten men att en dag äta något annat var toppen, snygg och fräsch är restaurangen också.
// Helén

kimmen
2008-07-31, 19:13
Det finns även en smart kontakt man sätter in i väggen på rummet och då kommer det inga mygg. Den använder vi här och räcker för oss.

Vi har aldrig några myggproblem i rummet om det finns AC - som det numera ofta finns sedan några år tillbaka. För att AC:n ska funka på rätt sätt, ska ju fönster och dörrar vara stängda. Myggorna trivs heller inte så bra i den svala och torra luften.

Men om det inte finns AC fungerar en sådan där liten "myggapparat" alldeles utmärkt...

/kimmen

Jesper Johansson
2008-08-04, 20:29
Är det mer mygg på Naxos än andra grekiska öar?...

Jag har aldrig myggmedel på kväll eller liknande situationer.
Däremot så har vi dosan i väggen på natten.

carjoh
2008-08-05, 06:43
Detta skrev jag i ett inlägg förra året:

"Eftersom mannen får såna enorma bulor av myggorna så letade jag på internet. I en artikel på www.vardnyheter.se har man skrivit 070706 :

"Nu finns hjälp att få mot myggbett

Läkemedelsverket har godkänt antihistaminet Kestine (ebastin) för behandling av myggbett hos känsliga personer. Det är första gången ett receptfritt antihistamin godkänns för denna specifika användning.

Kestine används vid tillfälliga allergiska besvär orsakade av myggbett, exempelvis klåda och svullnad. Orsaken till att myggbett ger svullnad och kliar beror på en allergisk reaktion mot myggornas saliv. Både svullnaden och klådan som uppstår i samband med myggbett minskar efter behandling med Kestine.

”Vissa personer är extra känsliga för myggbett och reagerar med besvärande utslag och klåda. Äntligen kan dessa individer använda det receptfria läkemedlet Kestine vid tillfällig vistelse i myggrika områden för att lindra sina symtom. Bäst effekt uppnås om Kestine tas innan man blir myggbiten”, säger Docent Mats Mogard, Medicinsk chef, Nycomed AB.

Kestine är sedan tidigare godkänt för behandling av allergiska besvär orsakade av bland annat pollen och djurepitel.

Kestine är även det enda moderna antihistaminet som blivit godkänt av Läkemedelsverket i dubbel dosering vid svårare allergiska symtom från näsa och ögon. "

Har ännu inte hunnit prova det själva än, hittade artikeln i helgen och stod på apoteket direkt kl 9 dagen efter...

Carina"

Efter att ha använt detta under ett års tid minst, kan jaga säga att det fungerar utmärkt. Alla i familjen tar det, även i förebyggande om vi vet att vi ska vara ute i myggtäta område.

Hälsn Carina

Eva L
2008-08-05, 08:34
De som har haft svåra besvär har naturligtvis fått tillgång till receptbelagda läkemedel via sin läkare även innan detta receptfria läkemedel godkändes för den här indikationen.

Eva

carjoh
2008-08-06, 16:08
Även om man inte har så svåra besvär att man fått de kraftigare receptbelagda läkemedlen så kan det ju var skönt att slippa myggbetsplågan/klådan, och svullnaderna det ibland för med sig. Bara ett tips med andra ord.

krisse
2008-08-10, 11:51
Hej Lotta !

Vi ska resa i Cykladerna 25 augusti till 17 september och tänkte inleda med en vecka på Naxos för att varva ner och vänta ut augustiboomen.
Kan du rekommendera något boende som inte är trafikstört och som är hyggligt i pris ?

Krisse

cato
2008-08-11, 12:18
Vi är nyss hemkomna från Naxos, det vi funderar över är att alla vita kläder fick gulaktiga fläckor när vi tvättade dem där, nån som vet orsaken till detta?:confused:

Athina
2008-08-12, 16:59
Om man skulle vilja köpa ett litet hus eller en lägenhet på Naxos? Något tips?

Homeros
2008-08-13, 08:57
Har nu inte varit på Naxos på 3 år, men minns att det då var en ganska så prisvärd ö. -Är det så fortfarande ? , Självklart har väl prisökningen även märkts på Naxos men kanske inte lika påtagligt som på många andra ställen.
Vad kostar i nuläget t.ex. följande ?
Solstolar, Grekisk Sallad, Öl & Läsk på restaurang, Pita Gyros, Frappé m.m. m.m. ???

Är det möjligt att under högsäsong kunna finna boende (inkl. balkong + pool) för 2 vuxna + 2 barn för under 100 €uro/natt ?

Vet du om det är dyrare på öarna runtom Naxos, t.ex. Paros, Koufonissi ?

/Homeros

NaxosLotta
2008-08-13, 09:47
Hej Krisse
Jätte svårt att rekommendera rum, det beror ju på din budget och var du vill va. Kolla websidor eller chansa på att rumsuthyrarna i hamnen har nått bra.

Hej Cato
Ingen aning vad som gör dina kläder gula, allt mitt är fortfarande vitt!

Hej Athina
Det finns mycket att köpa här, kolla olika hemsidor först för att se va det har och sen kom ner och titta på mycket. Räkna med 2000-3000 euro per kavadratmeter om du vill va nära havet.

Hej Homeros
Priserna har nog gått upp lite, en öl kostar 3-4 euor, Gyros 2 euro, läsk 2 euro, greksallad allt mellan 4-7 euor. (solstolar - ingen aning!) Jag tror inte du hittar ett rum för fyra med pool för under 100 euro under högsäsongen, men kom inte då, prova september då är det fortfarande varmt och skönt, lugnare och mycket bättre priser. Jag vet att Santorini och Mykonos är mycket dyrare än Naxos, tror nog att Paros ligger ungefär på samma nivå som oss men jag har inte varit där på jättelänge (det ligger FÖR nära...!).

Hoppas att alla har fått svar, nu måste jag sticka och jobba!!
Vi ses
Lotta bye_bye

twiggy
2008-08-13, 10:21
Att kläderna blev gula kan bero på solkrämen, har själv råkat ut för detta. Jag tror inte det beror på vattnet du tvättade dom i. Twiggy

Nash
2008-08-13, 18:34
Har nu inte varit på Naxos på 3 år, men minns att det då var en ganska så prisvärd ö. -Är det så fortfarande ? , Självklart har väl prisökningen även märkts på Naxos men kanske inte lika påtagligt som på många andra ställen.
Vad kostar i nuläget t.ex. följande ?
Solstolar, Grekisk Sallad, Öl & Läsk på restaurang, Pita Gyros, Frappé m.m. m.m. ???

Är det möjligt att under högsäsong kunna finna boende (inkl. balkong + pool) för 2 vuxna + 2 barn för under 100 €uro/natt ?

Vet du om det är dyrare på öarna runtom Naxos, t.ex. Paros, Koufonissi ?

/Homeros
Hej Homeros

Nyss hemkommen från Naxos och Paros, en vecka på varje ställe. Tredje året på raken på Naxos och priserna har kanske gått upp en aning men inte på alla ställen. Vi är två vuxna och 3 barn 9, 14 och 16 så i praktiken 4 vuxna och gjorde inte av med mer pengar än förut. Priserna ligger som Lotta säger. Solstolar kostar i genomsnitt 3€ + 2€ för parasollen men brukar vara "paketpris" på 7€ för två stolar och en parasoll. Bilhyra kan också vara bra att nämna, ligger på 40-45€ per dag för typ en Panda / Getz / Fabia som borde täcka dina behov. Taxi från Chora till Prokopios kostar 7€ och bussen 1.40€ per person enkel resa (ingen barnrabatt). Stor flaska vatten 1.5l kostar 1-1.50€ beroende på om det är kiosk,supermarket eller restaurang.

Killen som säljer "Donuuuts, bread doonuts" på Prokopios beachen har höjt till 1.80€. Boende med Pool och balkong på Naxos under 100 lappen har vi haft svårt att hitta men vi vill gärna bo i Chora. På Paros fanns det däremot men det får vi väl diskutera i den delen av forumet. //Hans

sus&niclas
2008-08-15, 00:13
Hej! Vi åker på vår första resa till Naxos i mitten av september. De långa sandstränderna ser jätte härliga ut men vi undrar om det även finns några små mysiga stränder i nån vik eller så? Och finns det någonstans att plocka fina stenar förrutom på Lionas bay? Rekomenderar du att hyra bil eller går det lika bra med en fyrhjuling om man ska åka runt ön?

Tack på förhand :)

Niclas & Susanne

Eva L
2008-08-15, 09:11
Hej! Vi åker på vår första resa till Naxos i mitten av september. Och finns det någonstans att plocka fina stenar förrutom på Lionas bay? Rekomenderar du att hyra bil eller går det lika bra med en fyrhjuling om man ska åka runt ön?

Tack på förhand :)

Niclas & Susanne

Tyvärr måste jag vara lite glädjedödare och berätta att det är förbjudet att plocka med sig sten från stränderna i Grekland.

Eva

Siri A
2008-08-15, 09:43
Tyvärr måste jag vara lite glädjedödare och berätta att det är förbjudet att plocka med sig sten från stränderna i Grekland.Det har jag också hört och därmed inte plockat några stenar, men hur är det med snäckor? Får man plocka dom?

Jesper Johansson
2008-08-17, 12:08
naturskyddat?? ..

sus&niclas
2008-08-17, 23:33
Är det någon som vet vad stranden på bilden heter och vart den ligger, det stog bara att den ligger på Naxos. :)/Sus&Niclas
http://files.marianova.com/files/imagecache/normal/files/2907/4c32f71100b1973b5d4dfd2a1da77010.jpg

Lena*
2008-08-18, 00:12
Det borde vara Alykos, nästan längst bort, dvs Ag Prokopios-Maragas-Plaka.........osv. Sen kommer Alykos - jättefint är det där!

//Lena*.

PS. Då vi var på Naxos första gången var vi _ensamma_ på Alykos. :rolleyes: ;)

Nash
2008-08-18, 14:27
Är det någon som vet vad stranden på bilden heter och vart den ligger, det stog bara att den ligger på Naxos. :)/Sus&Niclas


Det är Alykos. Jättefint, men kan vara lite knepigt att ta sig ner. Bästa stigen går ner ungefär där personen som tagit bilden måste stått. Det är blåsigt och en och annan diskret nudist men inte så det stör. Vi brukar köra bil dit vilket tar 20-25 minuter från Chora och parkera alldeles innan den enorma hotellruinen. Vill man ha mer lä och nudistfritt går man ner på andra sidan åt söder där är det också fint. Längst ut på udden nedanför hotellruinen är det väldigt bra att snorkla. //Hans

ah666
2008-08-24, 10:28
Hej Lotta! Jag, väninna och tre tonåringar tänkte ta oss till Naxos runt den 20/9 via Santorini. Har aldrig varit så sent ute på öarna. Väder, färjor och boende den tiden? Börjar ni stänga ner då..? Sist bodde vi i Agia Anna men tänkte oss Prokopios denna gång. Kanske just Hotell Agios Prok.. någon som bott där i sommar som kan tycka till..? Vi är här en snabbis, vill bo gott , nära vatten och mat :-)
Tack på förhand!
Annelie

Jesper Johansson
2008-08-24, 11:57
Tyvärr måste jag vara lite glädjedödare och berätta att det är förbjudet att plocka med sig sten från stränderna i Grekland.

Eva




Är det naturskyddat?

... förstår att om varenda människa hade gjort det så ....hade det blivit dumt.

NaxosLotta
2008-08-26, 18:08
Hej Anneli
Nä vi börjar inte stänga då men saker och ting är definitift lugnare, och jag personligern skulle nog välja att bo i stan den tiden på året för Prokopios Ag Anna och Plaka börjar stänga ner i slutet av sep och det kan nog bli lite dött där på kvällarna.....
När det gäller väderet så KAN det blåsa ganska mycket och det är svalare på kvällarna så lite varmare kläder är bra att packa ner. Men det är fortfarande badvarmt och skönt på dagarna. Båtarna går som vanligt.
Vi ses!
Lotta

spiro
2008-08-28, 23:29
Är det naturskyddat?

... förstår att om varenda människa hade gjort det så ....hade det blivit dumt.

Tror inte det är några problem att plocka lite sten, naturen fixar nya. På Lionari - Naxos, så är det nog ett måste (att plocka lite alltså). En tur dit kan vara det bästa utflyktsmålet man gör på en resa till Naxos. Rekommenderas!
titta gärna;

http://www.flickr.com/photos/systerpeter/2658094147/sizes/l/in/set-72157605792855724/

Athina
2008-10-11, 18:13
Hej igen! Har letat men hittar inga hemsidor om att köpa något på naxos. Massor på kreta, Paros osv men det är ju liksom inte ditt jag vill....Tips?
Mvh Athina

Ullipo
2008-10-11, 18:39
http://i44.photobucket.com/albums/f44/ullpo/naxospottalotta.jpg
Här är hon! NaxosLotta i egen hög person.
Så ni vet vem ni pratar med..... flabb_flab
_B-ananaUlrika

spiro
2008-10-11, 22:36
och hon sitter på spiros?

Ullipo
2008-10-12, 07:47
Japp! flabb_flab
Vi är på Spiros. En av familjens favoriter.
bye_bye

spiro
2008-10-20, 22:59
Min favorit också! Testade det mesta i prokopios, men spiros var det bästa. Hade väldigt svårt att förstå hur de andra matställena närmare korsningen kunde dra mer folk....

OK...lite of topic! Tänkte äta något lätt hos din syrra i somras men då var det stängt. "if you are in a hurry -sit down and have a curry" hahaha. -Gift med engelsk man va?flabb_flab

jennyume
2009-04-10, 23:51
Hej!

Vi landar i Chania på Kreta tidigt juni och undrar om du vet om det går nån färja därifrån till Naxos? Kanske tom ett namn på firman som kör så vi kan kontakta dem och kolla tider osv. Ser fram emot att besöka er ö.

Tacksam för svar!

/Jenny & familj

NaxosLotta
2009-04-14, 16:12
Hej
Jag vet att det går båtar mellan Kreta o Naxos men var, när och hur har jag ingen aning om.... Emaila en resebyrå i Chania , dom borde kunna hjälpa till.
Vi ses
Lotta

Berra
2009-05-01, 19:50
Hej Lotta
Jag undrar om det finns någon cykeluthyrare på Naxos som har riktiga landsvägs racers

Berra

cecilia.m
2009-05-02, 21:08
Hej Lotta !

Tur att det det finns sånna som dig som har koll på verkligheten !
Vi är två familjer med varsitt barn på ca 3 år och skall till Naxos i början av Juni. Vart tycker du vi skall bo? Vi har inget behov av en massa trafik men lite god mat, bra boende och en sjysst strand är ju inte fel :). Det viktigaste är nog att barnen kan springa omkring utan att man får panik á la Santorini (vad gäller stup och trafik)
Hur tror du att vädret är från den 10 juni ?

Tack !!!!
Hälsar Cecilia från ett varm och somrigt Ystad

Deepfish
2009-05-02, 22:56
Hej Naxos-Lotta!
Kan du svara på om NEL LINES trafikerar böljorna mellan Naxos-Donoussa this summer? Vi ska resa från Naxos till Donoussa måndagen 22/6. _B-anana_B-anana_B-anana

NaxosLotta
2009-05-04, 15:16
[quote=Berra;165916]Hej Lotta
Jag undrar om det finns någon cykeluthyrare på Naxos som har riktiga landsvägs racers

Hej Berra
Det finns inga väg racers, och vägarna här är för dåliga för dom. Uthyrarna har hybrid cyklar och mountain bikes. Tyvärr inte av jätte hög standard. Kolla lite olika uthyrare för att hitta den bästa.
Min man är mountian bikare och Naxos har jätte bra offroad om man gillar sånt. Och mycket mountain!!!
Lotta

NaxosLotta
2009-05-04, 15:24
Hej Cecila
Jag tycker ni ska bo antingen i Prokopios eller Naxos stad. Båda har bra stränder för barn. Den i stan, St George beach är jätte långrund och bra för små barn, men kanske inte så kul för vuxna.... Mycket andra barn på St George också. Det finns mer restauranger etc inne i Naxos stad och mycket boende att välja på. Prokopios är mycket mindre men som sagt en finare strand, men inte så långgrunt. Inte lika mycket restaurnger att välja på men det går buss och taxi mellan stan o Prokopios hela tiden.... Svårt val. Kanske bo i Proppen (Prokopios) och åka in till stan på kvällarna för lite mer liv och rörelse? Vädret bör va perfekt men ta med en kofta om det är lite svalt på kvällarna. Idag regnar det men det är nog en av de sist regnen innan sommarn tror jag.....
Vi ses i Juni!
Lotta

NaxosLotta
2009-05-04, 15:26
Hej Naxos-Lotta!
Kan du svara på om NEL LINES trafikerar böljorna mellan Naxos-Donoussa this summer? Vi ska resa från Naxos till Donoussa måndagen 22/6. _B-anana_B-anana_B-anana

Ingen aning, fråga en resebyrå eller kolla deras hemsida.

Lotta

PS Jag vet inte mer om båttider än er... Ska inte åka någonstan.

Arne
2009-05-04, 17:19
Den 20 respektive 23 Juni kan du taga Färja mellan Naxos och Donoussa.
Tiden är emellertid en smula okristlig, men det får man ibland acceptera.

Arne

23/06/2009http://www.openseas.gr/OPENSEAS/_gfx/clear.gifNAXOShttp://www.openseas.gr/OPENSEAS/_gfx/clear.gifDONOUSAhttp://www.openseas.gr/OPENSEAS/_gfx/clear.gifBLUE STARhttp://www.openseas.gr/OPENSEAS/_gfx/clear.gifBLUE STAR PAROShttp://www.openseas.gr/OPENSEAS/_gfx/clear.gif23:55 - 01:05

Berra
2009-05-04, 21:22
[quote=Berra;165916]Hej Lotta
Jag undrar om det finns någon cykeluthyrare på Naxos som har riktiga landsvägs racers

Hej Berra
Det finns inga väg racers, och vägarna här är för dåliga för dom. Uthyrarna har hybrid cyklar och mountain bikes. Tyvärr inte av jätte hög standard. Kolla lite olika uthyrare för att hitta den bästa.
Min man är mountian bikare och Naxos har jätte bra offroad om man gillar sånt. Och mycket mountain!!!
Lotta

Tack Lotta
Då får man slänga i mountainbike skorna i ryggsäcken, föresten har man SPD pedaler på cyklarna eller är det standard pedaler. Fråga din man han vet nog vad jag menar
Berra

NaxosLotta
2009-05-05, 13:47
[quote=NaxosLotta;166131]

Tack Lotta
Då får man slänga i mountainbike skorna i ryggsäcken, föresten har man SPD pedaler på cyklarna eller är det standard pedaler. Fråga din man han vet nog vad jag menar
Berra

Maken säger att dom inte har SPD och ta med egna pedaler och skor. Han har en MB till salu. Intresserad?
Lotta

Berra
2009-05-05, 21:18
Hej igen
Vi kommer till Naxos 23/5 med Blue Star blir kvar på Naxos 3 nätter.
Kommer förbi och för en bit mat då kan jag kolla på hojjen samtidigt
tror du att den kan gå som handbagage? ;-)

Berra

Janérik
2009-05-05, 22:41
Hej igen
Vi kommer till Naxos 23/5 med Blue Star blir kvar på Naxos 3 nätter.
Kommer förbi och för en bit mat då kan jag kolla på hojjen samtidigt
tror du att den kan gå som handbagage? ;-)

Berra
Parkera den i Grekland så har du nånting bra att skylla på då du vill till Grekland nästa gång ;) "Jag ska bara iväg och ta en tur med cykeln"

Mvh Janérik

ioslinajr
2009-05-07, 12:36
Hej Lotta!
Vet du något bra boende som ligger mellan torget i Naxos stad och Agios Georgios beach? VI är två stycken (18 och 20 år) som åker, med väldigt lite pengar! haha, så något billigt med två sängar och en balkong, och en kyl vore kanon!
Helst lite närmare staden än stranden, eftersom man hellre har en bit att gå till stranden när det är dagsljus, än att gå på skumma bakgator i mörkret! :D_B-anana

schmidt48
2009-05-07, 12:40
Hej

Studio Panos, 50 meter till stranden, har bott där 2 ggr.Priset diskuteras.bye_bye
Jättebra

Maritha

NaxosLotta
2009-05-07, 13:04
Hej.
Efersom ni vet precis var ni vill bo så skulle jag vänta med att boka någt och istället pruta med rumsuthyrarna i hamnen när ni kommer. Då får ni absolut det bästa priset. Mellan torget o St George ligger det säkert runt 40 små studios o hotell så det finns mycket att välja på. Va bara stenhårda i hamnen så ni vet exakt var rummet ligger och be att få se bilder.
Lycka till!
Lotta

tmkarlsson
2009-05-07, 15:35
Jag och min familj åker på lördag till Naxos.
Är det någon som vet ungefär hur varmt det är i Havet där just nu?

Malina
2009-05-07, 15:45
Vi var på Santorini i mitten av apriloch badade några gånger.Det var inga långa simturer för temperaturen var ca17-18 grader.På södra Kreta,däremot var det varmare.
Skulle gissa att det har blivit varmare nu.
Ha det så fint och hälsa fina Naxos!

Janérik
2009-05-07, 22:36
Va bara stenhårda i hamnen så ni vet exakt var rummet ligger och be att få se bilder.
Lycka till!
Lotta
Jag gör alltid klart för uthyraren att jag inte lovar att ta boendet före jag sett det. Då behöver man inte heller skämmas för att man åkt med i uthyrarens bil till det område där man ska söka boende.

Mvh Janérik

kimmen
2009-05-07, 23:19
Jag gör alltid klart för uthyraren att jag inte lovar att ta boendet före jag sett det.
Självklart måste man se rummet innan man ger besked. Tyvärr är inte alltid grekiska meter och grekiska minuter samma som svenska. Som när "Two minutes to the beach" visade sig vara 22. Eller när "100 meters to taverna" var 500 meter... :(:D

/kimmen

Hellen
2009-05-08, 08:12
Om vi tar rummet som uthyraren kört oss till beror oftast på att vi tycker det verkar bra, har vid något tillfälle accepterat ett boende och ångrat oss i samma stund som passet överlämnades.
Förra året hade vi gjort klart att vi ville bo i Ag. Anna- döm om vår förvåning då chaufförens boende låg i backen ner mot Prokopios.__D
// Helén

ioslinajr
2009-05-10, 22:04
tack för alla svar!
Vi hade absolut inte tänkt boka något i förväg, vi tänkte bara att när vi anländer till Naxos, så kan vi ha en hotellskylt att kika efter:D, men eftersom verkar ligga så otroligt många rum i det området, så behöver man ju inte veta något överhuvudtaget innan man åker dit.
Tyvärr har vi haft otur två gånger av tre på Naxos med skräck-rum ( men alltid lyckats på alla andra öar) Så just därför undrade jag lite:D men jag ska kika Studio Panos ! tack:D

ioslinajr
2009-05-13, 16:52
Hej igen!
NU är det bara två veckor kvar tills vi åker, och undrar lite vilken temperatur det är på kvällarna och vilken temperatur det är i vattnet eller förväntas vara om två veckor? Måste man ha långbrallorna på, eller kan man strutta runt i shorts ? _B-anana

Titti
2009-05-14, 11:05
Hej ioslinajr!

Den här sidan (på tyska) är jättebra, tycker jag:

http://wetter.rtl.de/strandwetter/strand.php?strandid=2113

Trevlig resa! Själv åker jag till Karpathos om en vecka. Där är det också 19 grader i vattnet nu.:o

NaxosLotta
2009-05-14, 14:23
Hej
Just nu är det jättevarmt på Naxos :cool: och nästan t-shirt värme på kvällarna. Definetift ok att strutta runt i shorts! Men börjar det blåsa så kanske en liten kofta på kvällarna är att rekommendera. Folk badar, men inte jag för jag är en badkruka och vill ha minst 21 grader. :D
Nu behöver vi bara mer turister, det är väldigt lugnt. Var är alla????

Kom till Naxos!
Vi ses
Lotta bye_bye

noned
2009-05-14, 19:08
Vi kommer på lördag! :D

Skönt med live update om vädret. Väderprognoser vet man av erfarenhet att man inte alltid kan lita på. ;)

/Henrik

Annlotta
2009-05-14, 23:07
Vi kommer!
Själv flyger jag inrikes från Athen till Mykonos den 8 juli och sedan vidare till Syros men kommer att befinna mig på Naxos från 13:e juli till den 19:e. Lovar att åter besöka er restaurang minst två gånger!
Ann-Charlotte

nickelena
2009-05-15, 15:11
Vi kommer imorgon!!! Ska bli SÅÅÅ gôtt!!! Hälsar värmlänningarna NickeLenaArne

Athina
2009-06-02, 15:35
Japp! flabb_flab
Vi är på Spiros. En av familjens favoriter.
bye_bye

Var ligger Spiros?
Mvh Christina

Ullipo
2009-06-02, 18:06
Spiros, eller Anesis Taverna som den egentligen heter ligger vi Agios Prokopios. Följ vägen som går norrut parallelt med stranden. Det är den sista tavernan. Om ni går dit strunta i menyn - gå direkt ut i köket och kolla vad de har. Vi brukar äta lunch där, så jag har inte riktigt koll på hur menyn ser ut på kvällen.

bye_byeUlrika

Goggen
2009-06-04, 16:55
Går det busser helt ut til Mikri Vigla i begynnelsen av juni? I såfall, hvor ofte og når?

Hvorfor går det ingen direktebåt mellom Naxos og Kreta? (Ser at det går fra Paros, Mykonos og Santorini)

Athina
2009-06-07, 18:31
Tackar!

M.G
2009-06-07, 20:46
Hej Lotta!
Förra året var jag på Naxos och åt en underbart god rätt på en restaurang (mama´s någonting...). Det var en typ av Moussaka men det var kött och inte köttfärs. Vet du vad den rätten heter?
Jag ska till Rhodos till hösten så jag tänkte se om jag kanske hittar den där också men det är ju en fördel att man vet vad den heter.

NaxosLotta
2009-06-08, 13:31
Hej
Jaaaa, varför går det ingen båt mellan Kreta o Naxos, ingen aning. Förra året gick det en liten highspeed båt, har ni kollat den?

M.G Det låter som du åt en version av papotsakis. Ibland så kan de använda köttbitar istället för köttfärs. Det finns säkert flera olika recept.

Annars allt väl här på Naxos, mera turister och riktigt sommarväder nu. Varmt o skönt. Är ni här och har frågor så är det bara att komma in på East West o hälsa på.

Vi ses i sommar!
Lotta bye_bye

Eva L
2009-06-08, 13:57
Hej Lotta!
Förra året var jag på Naxos och åt en underbart god rätt på en restaurang (mama´s någonting...). Det var en typ av Moussaka men det var kött och inte köttfärs. Vet du vad den rätten heter?


Papoutsakia är en vanlig grekisk rätt som kan tillagas på lite olika sätt. Oftast med köttfärs men ibland med större köttbitar. Själv älskar jag den rätten och lagar till den med både aubergine, zucchini, köttfärs eller tunna köttskivor som lövbiff, potatis, bechamelsås, lök, kryddor, ost och kanelstång.
Den hittar du säkert på Rhodos om du uppsöker en traditionell grekisk taverna.

Eva

Babben
2009-06-10, 11:37
Hej Lotta
Vad heter din restaurang och var ligger den ? vilka underbara bilder du har tagit. vi längtar dit och kommer i mitten på juli.

NaxosLotta
2009-06-10, 14:48
Hej
Den heter East West och ligger mitt in stan, om du kollar på min profil så kan du hitta vår hemsida där och där finns en karta.
Tack för att du gillade bilderna.
Vi ses i juli!
Lotta bye_bye

MariellM
2009-09-13, 00:38
Hej Lotta och Ian!

Vi var hos er och åt ett par gånger i april/maj och tyckte det var såååå gott! klapp_klap

Nu är vi på väg ner igen, men den här gången har vi alla 5 barnen med oss! Hoppas ni har öppet än, för då kommer vi helt säkert förbi!!

Hälsn. Mariell & Stefan

Kent@
2009-09-14, 10:30
Hej Lotta.

Undrar om du vet när och hur snabb båtarna åkert till Naxos under Juni månad 2010.

Kent@

NaxosLotta
2009-09-14, 12:37
Hej Kent
Det där vet nog inte ens rederierna! Men om du kollar på årets turlistor så får du i alla fall en ide. Dom brukar inte ändras så mycket.
LOtta

NaxosLotta
2009-09-14, 12:40
Hej Mariell o Stefan!
Klart vi kommer i håg er! Vi har öppet en månad till så no worries! Ska bli kul att träffa alla barnen.
Vi ses snart.
Lotta

Höstluffare
2009-09-16, 10:35
Hej Lotta!

Vi åker på första öluffen någonsin om två veckor. Har tänkt oss Tinos och Naxos och ev någon mer ö. På Tinos har vi bokat, eftersom vi kommer dit sent.

Men Naxos har jag kollat runt lite på och kommer inte riktigt på var vi kan bo.

Tror du att man måste boka? Eller står det rumsraggare vid båten? Vilket är bäst, tror du? Oktober är ju inte direkt högsäsong.. :)

Jag har kollat på boende både inne i stan och ute på Ag Georgios. Hur är avstånden? Kan vi gå in till stan med barnvagn även om vi bor ute vid Ag Georgios? Vi vill gärna bo "vid havet", alltså längt kusten och inte inåt land (det gör vi hemma, så då vill vi ha havet nära när vi är på en ö! :))

Jag har kollat lite på olika boende, men som sagt, fastnat..

Antar att det är lättare när man väl varit där!

Hoppas du eller någon annan vill svara!

/H

Eva L
2009-09-16, 11:09
Om ni berättar vad ni förväntar er och har för intressen är chansen att få bra svar större. Det kan vara ganska kallt i Cykladerna i oktober så om det blåser kalla, nordliga vindar kan sydkusten vara bättre på Paros än nordkusten.

Ser att jag svarade dig i fel tråd. Svaret avser ditt inlägg om Paros.

Eva

Höstluffare
2009-09-16, 13:44
Hej Eva!

Ja, det är klart att svaren blir annorlunda om man talar om vad man tänkt sig! :)

Vi vill ha en bra blandning av upplevelser och mys utan alltför mycket stress. Vi vill gärna bo bra, men ändå uppleva Grekland (Därför tror vi att Tinos är bra för oss! :)) Eftersom vi reser med Viktor, tre år, är viljorna lite spridda. Viktor orkar ju självklart inte vandra så långt, vill gärna bada och åker hemskt gärna med på dagsutflykter! Hans krav på en lyckad semester är ganska små, så länge vi inte bara flänger runt precis hela tiden. Men varken mannen eller jag är stillsamma.. Vi sitter gärna på café och ser på folk hela dagen, men då ska det kännas genuint. Vi upplever gärna vackra naturscenerier, utsikter, bra bad, god mat (viktigt! :)) och vill känna att vi besökt Grekland - inte ett all inclusive som kunde legat precis var som helst. Det får gärna "hända något" i orten, men får inte vara jätteturistiskt men vi kan också njuta av stillhet, tystnad (så gott det nu går med en treåring! ;)) och genuina upplevelser av landet.

Jag ser ju själv att jag är lite "vag" i min beskrivning.. Favoritresmål från tidigare resor har tex varit "Bo på vingård in the middle of nowhere i Toscana", kajka runt i Andalusien med buss och tåg, bila på Frankrikes landsbygd eller "bara vara" i Paris - vår favoritstad. Vi har också vid några tillfällen då livet känts jobbigt tagit in på SPA i vacker miljö, gjort dagsresor, SPAat och försökt andas..

Mina tidigare upplevelser från Grekland består i två charterresor vid 4 resp 6 års ålder till Cypern, där det utbröt statskupp respektive Rhodos. Så du förstår att förväntningarna är spridda.. Egentligen tror jag att vi är nöjda så länge vi inte känner oss som i Torremolinos eller Sharm El Sheiks turistanpassade miljöer! :)

Hoppas du hängde med! :)

/H

Eva L
2009-09-16, 14:18
Ja cafésittningar är ju inte tre-åringarnas favoritsysselsättning.:) Har svårt att råda er beträffande Paros men kanske är Alyki på sydkusten den ort ni säker. Jag har bara varit där över dagen men gillade stället. Det är enkelt att ta sig runt på Paros med hyrbil som jag och sonen gjorde en dag. I oktober är det lugnt överallt och merparten turister har åkt hem. Personligen föredrar jag Naoussa framför Parikia men stränderna i Naoussa är inget vidare och en tre-åring vill ju bada. Jag har bott på båda orterna och tagit badbåt från Naoussa till Kolymbitres som är en jättefin strand med en mycket bra taverna Vigla ovanför. Någon annan kan säkert svara på om badbåtarna går i oktober. Det senaste på året jag besökt Paros är september.

Den mest badbarnvänliga stranden jag besökt i Grekland är nog den som Janne har som veckans strand från Kamares på Sifnos.

Eva

Höstluffare
2009-09-16, 14:51
Tack för tips! :)

Från början hade vi Serifos och Sifnos på listan, men efter att Kalimeorna här upplyst om att det är ganska tillbommat på småörna i Oktober, så bestämde vi om. Det är därför vi velar sååå..

Viktor vill förvisso gärna bada, men är väldigt okräsen! Han kan säkert bada från en mindre fin strand, eller för den delen i en hotellpool! Småpojkar är inte alls lika krävande som sina kräsna mammor! ;)

Tack igen! Nu ska jag googla runt lite.. :)

/H

Janérik
2009-09-16, 23:21
Vi bodde i Agios Prokopios på Naxos i oktober för några år sedan. Det gör jag inte om, de höll på och stängde ner hela byn för säsongen och det blev nästan svårt att hitta ställen att gå ut och äta på de sista kvällarna.
I sommar bodde vi på Irene Pension 2 som har annons här på Kalimera. Det är en liten bit att gå till stranden men ändå inte så det stör. Smidigt att ha pool på hotellet även om Agios Georgios stranden är barnvänlig och ganska bra.
Största fördelen med att bo här var ändå närheten till stan och alla matställen och dessutom närheten till två större livsmedelsbutiker så man fick handla allt man behövde. Inom kort promenadavstånd fanns också tre bagerier då man skulle köpa frukostbröd.
Vi bodde här med en 3-åring och en 6 månaders baby och trivdes bra.

Mvh Janérik

NaxosLotta
2009-09-17, 16:04
Hej Höstluffarna
Visst kan det vara lite tillbommat och blåsigt och lite kallare i Oktober men det är ändå en jättefin månad i Grekland. Ni ska bo i Naxos stad, St George är stadsstranden så det är samma sak. Alla andra ställen på Naxos (Ag Anna o Prokopios) börjar stänga så års så där kommer det kännas öde. Men stränderna där är ju jättefina och man kan ju åka över under dan.

Va beredda på kanske lite regn och ta med vindkläder så är ni förberädda. Temperaturen bör ligga på ungefär 20 grader och i solen så känns det varmare.

Leta hotell i St George området så har ni max 3 minuters promenad till en jätte barnvänlig strand (bra för Viktor!) De flesta restauranger och kafeer i Naxos stad är öppna hela Oktober. Sen föreslår jag en bilhyrning och en tur upp i bergen för att se våra fina små byar och natur.
Hoppas ni får en trevlig tur.
Hälsningar
Lotta

Höstluffare
2009-09-21, 09:40
Hej Lotta!

Tack för info! Precis vad vi behövde för att kunna bestämma oss! :) Jag var rädd att det skulle kännas öde och även om vi inte måste ha full fart och massor med folk runt oss jämt, så känns det lite vemodigt att komma så pass off-season att ställena känns öde och tillbommade! Känns dessutom praktiskt att stanna där färjan lägger till. Så blir det inte så långa resdagar!

Jag har letat upp ett par hotell som såg trevliga ut, men vi får nog helt enkelt se när vi kommer dit!

Byar och natur står högt upp på listan! Det ska bli så härligt!

Tack snälla för tips och råd!
/Helena

camilla34
2009-11-03, 14:26
Hej. Har läst det mesta i tråden. Vilket tillfälle att kunna fråga någon som bor där :-)

Jag har aldrig åkt utomlands. (bara tyskland, ungern, österike)
Men nu vill dottern som är 9 år och jag åka till grekland i mitten av maj.
Har stora funderingar på naxos. (ville ha barnrabatter via charter, men det fanns bara till kreta och samos tyvärr) Så vi får betala fullpris istället.
Tror du det funkar bra att åka själv med en 9 åring till naxos? Tänkte på båtresan över och språket. Kan ju lite engelska som tur är.
Vill bo på ett lugnt vackert ställe. Med nära till badstranden, helst utan för mycket folk. Kom gärna med tips på vad som skulle passa oss.
mvh camilla _B-anana

NaxosLotta
2009-11-03, 16:36
Hej Camilla
Jag tror du och din dotter skulle kunna ha en jättebra semester på Naxos. Och kan du prata engelska så behöver du inte oroa dej för språket alla som jobbar med turister här pratar bra engelska.
Om ni åker charter med Apollo så har ni en ganska lång transfer eftersom man flyger till Santorini och sen tar båten till Naxos. Transfern funkar bra och man får ju chansen att se lite av en annan ö men den tar hela dan så jag brukar rekommendera en två veckors semester till Naxos eftersom det tar lite tid att komma hit. Flyger ni reguljärt via Aten så går det både flyg och båtar från Aten, kan man matcha tiderna så kan det gå ganska snabbt att komma ner. Vill ni flyga inrikes så boka nu, dom blijetterna går åt. Det är lätt att hitta hotell på nätet om man bokar själv.

Du skriver att du vill bo på en lugn vacker plats. Om ni kommer i Maj så är det relativt lugnt överallt. I Naxos stad så har ni en lång jätte barnvänlig strand, mer restauranger att välja på och mer affärer etc. Naxos stad är inte stor, man går runt hela byn på en halvtimme. Här finns lite kultur, museum och hamnen. Prokopios, Ag Anna och Plaka är lungnare, mindre och vackrare men kan nästa bli för lugnt i Maj. Där finns också restauranger etc men inte lika mycket att välja på. I början av Maj är allt inte öppet där men mot slutet av Maj månad så har alla öppnat upp. Stranden i Prokopios är en av dom finaste i världen tycker jag!

Ett bra allternativ är att boka ett hotell i Naxos stad och sen ta bussen ut till de andra stränderna, Prokopios, Ag Anna och Plaka. Det tar ungefär 20 minuter. Eller så kan man göra tvärtom, bo ute vid de stränderna och sen ta buss eller taxi in till Naxos Stad på kvällarna.

Jag föreslår att du söker på nätet så mycket du kan om Naxos. Kolla webkameror och titta på lite olika hemsidor om Naxos så att du får ett grepp om var hotellen du tittat på ligger etc. Om du bor nere vi stränderna se till att hotellet ligger nära stranden annars är det inte så kul. Hela poängen med att bo vid standen är ju så att man kan nästa rulla ur sängen ner i sanden! Tex Hotell Harmony i Plaka ligger precis vid stranden. Men många restauranger i Plaka öppnar inte förns första juni så det kan bli lite ödsligt på kvällarna(eller lungt och underbart beroende på hur man ser det;)).

Jag hoppas att du har fått lite hjälp av det här. Naxos är en lätt och snäll ö så du behöver inte vara orolig att åka hit, folk här gillar att hjälpa till om det är nått. Hör av dej igen om du har mer frågor.
Vi ses i Maj!! bye_bye
Lotta

camilla34
2009-11-07, 16:49
Hej Camilla
Jag tror du och din dotter skulle kunna ha en jättebra semester på Naxos. Och kan du prata engelska så behöver du inte oroa dej för språket alla som jobbar med turister här pratar bra engelska.
Om ni åker charter med Apollo så har ni en ganska lång transfer eftersom man flyger till Santorini och sen tar båten till Naxos. Transfern funkar bra och man får ju chansen att se lite av en annan ö men den tar hela dan så jag brukar rekommendera en två veckors semester till Naxos eftersom det tar lite tid att komma hit. Flyger ni reguljärt via Aten så går det både flyg och båtar från Aten, kan man matcha tiderna så kan det gå ganska snabbt att komma ner. Vill ni flyga inrikes så boka nu, dom blijetterna går åt. Det är lätt att hitta hotell på nätet om man bokar själv.

Du skriver att du vill bo på en lugn vacker plats. Om ni kommer i Maj så är det relativt lugnt överallt. I Naxos stad så har ni en lång jätte barnvänlig strand, mer restauranger att välja på och mer affärer etc. Naxos stad är inte stor, man går runt hela byn på en halvtimme. Här finns lite kultur, museum och hamnen. Prokopios, Ag Anna och Plaka är lungnare, mindre och vackrare men kan nästa bli för lugnt i Maj. Där finns också restauranger etc men inte lika mycket att välja på. I början av Maj är allt inte öppet där men mot slutet av Maj månad så har alla öppnat upp. Stranden i Prokopios är en av dom finaste i världen tycker jag!

Ett bra allternativ är att boka ett hotell i Naxos stad och sen ta bussen ut till de andra stränderna, Prokopios, Ag Anna och Plaka. Det tar ungefär 20 minuter. Eller så kan man göra tvärtom, bo ute vid de stränderna och sen ta buss eller taxi in till Naxos Stad på kvällarna.

Jag föreslår att du söker på nätet så mycket du kan om Naxos. Kolla webkameror och titta på lite olika hemsidor om Naxos så att du får ett grepp om var hotellen du tittat på ligger etc. Om du bor nere vi stränderna se till att hotellet ligger nära stranden annars är det inte så kul. Hela poängen med att bo vid standen är ju så att man kan nästa rulla ur sängen ner i sanden! Tex Hotell Harmony i Plaka ligger precis vid stranden. Men många restauranger i Plaka öppnar inte förns första juni så det kan bli lite ödsligt på kvällarna(eller lungt och underbart beroende på hur man ser det;)).

Jag hoppas att du har fått lite hjälp av det här. Naxos är en lätt och snäll ö så du behöver inte vara orolig att åka hit, folk här gillar att hjälpa till om det är nått. Hör av dej igen om du har mer frågor.
Vi ses i Maj!! bye_bye
Lotta


Tack så mycket för svar Lotta. Det låter toppen! Vi tänkte boka resan nästa vecka. Ska bli så kul att att komma till naxos i maj. Vi syns absolut. klapp_klap Ha det bra. Mvh camilla

Albyuven
2009-11-18, 16:28
Hej har du något förslag på hus att hyra för ca 6 personer på naxos för 2-4 veckor sommar 2010. Helst pool och ej så långt från havet.
Marita

NaxosLotta
2009-11-26, 16:57
Hej marita
Om du tittar på våran restaurangs hemsida (finns under min profil) så finns där en länksida med lite olika hemsidor som har med Naxos att göra. Där finns ett hus som heter Kairos Villa som jag kan rekommendera. Stor med pool och ca 4 min bilväg till Ag Anna och 10 minuter med bil från Naxos stad. Jättefint. Kontakta dom direkt för priser etc.
Lycka till!
Lotta

Rhodos-96
2010-01-24, 13:56
Hej Lotta =)
Jag skulle vilja veta hur långa avstånden är mellan olika byar, & stränder på naxos??? Vi hade nog tänkt att bo i Naxos stad.(Vi kommer m båt från Santorini den 23 maj-10)
Om man hyr vespa under ett par dar vad SKA man besöka då?
Vet du hur färjorna går den tiden på säsongen?? Visst är det 1/dag va? Vi ska efter 2 dagar tillbaka till Santorini tänkte vi. Men vem vet vi kanske blir kvar på Naxos längre ;-)
Mvh/Bella

Rhodos-96
2010-01-24, 13:57
Hej Lotta =)
Jag skulle vilja veta hur långa avstånden är mellan olika byar, & stränder på naxos??? Vi hade nog tänkt att bo i Naxos stad.(Vi kommer m båt från Santorini den 23 maj-10)
Om man hyr vespa under ett par dar vad SKA man besöka då?
Vet du hur färjorna går den tiden på säsongen?? Visst är det 1/dag va? Vi ska efter 2 dagar tillbaka till Santorini tänkte vi. Men vem vet vi kanske blir kvar på Naxos längre ;-)
Mvh/Bella


Avstånd i MINUTER funkar jättebra;)

NaxosLotta
2010-01-25, 18:56
Hej
Naxos stad till Prokopios tar 15 minuter med moppe lite längre med bussen, lägg till 5 minuter för Plaka. Bra att bo i Naxos stad i Maj. Det öppnas långsamt nere vid stränderna och det kan kännas lite ödsligt på kvällarna. Allt i stan är öppet i Maj. Det går två Blue Star färjor mellan Naxos och Santorini varje dag. Kl 13 o 22.30 från Naxos. (tror det tar 2 timmar till Santorin) Sen kanske det finns lite High Speed båtar, kolla när ni är här.
En bra tur med moppe är upp till Halki för lunch och lite titta runt. Och sen via Adriannas tempel åka söderut mot Aliko och Mikri Viglas stränder. Det finns ju mycket mer att se men hyr man moppe så kanske man inte vill åka sååå långt. Med en bil kan man se mer på en dag. Räkna med ca 45 minuter från stan till Halki och sen 15 min till Adriannas tempel och ytterligare 1 timme ner till Aliko. 2 dar på Naxos kommer aldrig räcka......! Men det kommer ni märka själva när ni kommer hit....
Hoppas du har fått svar.
Vi ses i Maj
Lotta

Rhodos-96
2010-01-26, 08:32
Hej
Naxos stad till Prokopios tar 15 minuter med moppe lite längre med bussen, lägg till 5 minuter för Plaka. Bra att bo i Naxos stad i Maj. Det öppnas långsamt nere vid stränderna och det kan kännas lite ödsligt på kvällarna. Allt i stan är öppet i Maj. Det går två Blue Star färjor mellan Naxos och Santorini varje dag. Kl 13 o 22.30 från Naxos. (tror det tar 2 timmar till Santorin) Sen kanske det finns lite High Speed båtar, kolla när ni är här.
En bra tur med moppe är upp till Halki för lunch och lite titta runt. Och sen via Adriannas tempel åka söderut mot Aliko och Mikri Viglas stränder. Det finns ju mycket mer att se men hyr man moppe så kanske man inte vill åka sååå långt. Med en bil kan man se mer på en dag. Räkna med ca 45 minuter från stan till Halki och sen 15 min till Adriannas tempel och ytterligare 1 timme ner till Aliko. 2 dar på Naxos kommer aldrig räcka......! Men det kommer ni märka själva när ni kommer hit....
Hoppas du har fått svar.
Vi ses i Maj
Lotta

STORT tack för ditt snabba svarflabb_flab!
Jag förstår att ett par dagar är för kort tid men när vi ändå ska ha en barnfri vecka på Santorini(Hooneymoon Beach hotel) som förra året, så tänkte vi passa på att kolla in Naxos oxå......vi brukar ju även åka med alla(4) barnen +farmor i aug/sept , å tänker att det kan va bra att ha sett lite av Naxos om det kan va nåt att ta med dem till. Har ju varit inne på det flera ggr, men drar mej för båtresan med dem alla,då den ena har en autism spektrumstörning samt hyperaktivitets syndrom, & den minsta är OTROOOOLIGT åksjuk(spyr till & med på flyget).

Vi kommer till att börja med nu själva & vi kommer naturligtvis att besöka eran restaurang.

Vi ses i Majbye_bye/ "Bella"

Rhodos-96
2010-01-26, 09:17
Hej igenDu säger att man ska bo i Naxos stad i Maj & det är precis vad vi tänkt oxå....med tanke på säsong mm.
Vi hade tänkt oss Pension Sofi (som Kalimera rekomenderar) Har varit i kontakt med dom & dom hade bra priser =)
Vet du hur d ligger? Läget alltså? & avstånd till saket å ting? Förhållandevis till er restaurang?
Har du nåt tips på nåt likvärdigt fast m pool? Eller vet du om d finns Pool"barer" som man får besöka utan att bo på hotellet?
Ska bli såå spännande att få se lite av Naxos =)
Hälsn /Bella

NaxosLotta
2010-01-27, 13:45
Hej Bella
Pension Sofi ligger ca 300 m upp från hamnen och strandpromenaden. Lite på sidan av men inte långt bort. Hotellet ligger på andra sidan av stan från vår restaurang och torget men Naxos stad är litet och det tar inte långt att gå från hamnen upp till torget. 15 minuter i strosartakt. Hotellet ligger nära till bussen för Prokopios och andra stränder men om man vill gå till St George stranden så kanske det är bättre att bo mer åt det hållet. Titta på Google Earth så får ni en känsla av hur det ser ut.
Hotell med pool finns det nere vid St George stranden. Flera stycken. Sök på nätet, hotell med pool är oftatst lite dyrare. Spiros Hotell har pool och bra läge. En del har öppna för alla poolbarer, så här på en gång så vet jag att Alkioni Hotell och Naxos Beach 1 har öppet för icke gäster så länge man spenderar lite i deras bar. Det är möjligt att det finns fler. Hoppas du har fått svar på dina frågor.
Hälsnigar från ett lite varmare Naxos idag. 10 grader.
Lotta

cribbelini
2010-01-27, 14:10
Vill bara hälsa alla som funderar på att åka till Naxos att det är en alldeles underbar ö. Bli inte rädda för att man säger att Naxos stad är för stort eller andra storstadsliknelser. Naxos Stad är en liten mysig stad.. ligger fint vid hamnen, har en underbar gammal stadsdel. Nära till en perfekt strand (HELT perfekt om man är en barnfamilj). Lottas asian restaurang går inte av för hackor den heller! Åker gärna tillbaka till Naxos.

Martina E
2010-01-31, 19:13
Hej Lotta!

Vilken förmån att få fråga dig om Naxos!!
Med risk för att det finns liknade frågor tidigare i tråden...har inte läst alla...Ang_elx

Vi är två familjer som flyger till Athen i mitten av juni, stannar i två veckor. Vi vill ha max tre stop i övärlden och Naxos var vi på för två år sedan och gillade ön. Tanken kom upp nu att kanske ta tre olika byar/stränder på Naxos istället för att lägga tid på båtresor.

Vi vill ha en riktigt lugn by att börja med (förra gången började vi på Syros), sen några med lite mer att göra, men ändå inte inne i stan. Vi har sammanlagt fem barn/ungdomar med oss (18,16,15,12 och 7) vilket innebär att det inte får vara för många "sömniga" ställen...

Har du några bra tips till oss tar vi tacksamt emot dem flabb_flab.

Tack så länge!!
//Martina bye_bye

NaxosLotta
2010-02-01, 15:55
Hej Martina

Med så många tonåringar i gruppen så kan jag nog inte rekommendera er att bo i någon liten by i bergen. Väldigt lugnt och fint men det blir nog för tråkigt där.

Är ni/dom intresserade av vattensport och kitesurfing? Vid stranden Mikri Vigla finns det flera hotell och tavernor samt den bästa kitesurfingen i Kykladerna (enligt kitesurfarna). Där finns två kitesurfing centers med nybörjarkurser och uthyrning. Kolla på Flisvos Kitecenters hemsida och Thalaseas hemsida för mer info och priser. Runt Mikri Vigla finns också andra stränder om man vill ha det lite lugnare, Mikri Vigla stranden kan va full a kitesurfare om vinden blåser åt rätt håll..... Kul action att titta på!

En annan bra lugn strand är Plaka, där finns det mängder av hotell och 5 km sandstrand. Bra för snorkeling och ett par ställen man kan hyra seakayaks och windsurfingutrustning samt ta kurser. Nattlivet består av tavernor längst stranden. Inte mycket för tonåringar på kvällarna.

Prokopios stranden är 2 km lång och har ungefär det samma att erbjuda och kanske lite mer liv på kvällarna. Man kan gå mellan Prokopios och Plaka. Ca 2 km beroende lite på var man bor.

Va inte rädda för att bo i Naxos stad. Som cribbelini skrev här ovan är det inte en stor stad och inte speciellt högljudd. Mer att göra på kvällarna för tonåringar med internet ställen och affärer. Stan är liten och dom kan släppas "fria" när de vuxna vill sitta och prata. Det går som ni kanske vet mycket bussar mellan Stan och Prokopios/Plaka om man vill åka dit och bada på dagarna. Stranden i stan heter St George och är poppis. Nere vid Flisvos kan man spela beach volley boll och dom har pool som är öppna för allmänheten. Flisvos har en stor windsurfingskola samt Mountian Bike turer.
Kolla deras hemsida.

Nått som alltid är kul är att hyra fyrhjulingar eller jeepar och åka runt i bergen eller ner till några tomma stränder och snorkla.

Hoppas ni har lite mer ideer om hur ni ska planerar eran semeter.

Vi ses i Juni! bye_bye

Lotta

Martina E
2010-02-01, 22:44
Tack Lotta,
det är jättebra med tips. Nu har vi lite att välja mellan oavsett hur länge vi väljer att stanna på Naxos.

Jag kanske kommer tillbaka om vi kommer på att vi uindrar mer saker.

//Martina klapp_klap

Rhodos-96
2010-02-04, 15:13
Hej igen Lotta!
Du tipsade mej om spiros hotel, vilket verkar riktigt bra & med vettiga priser.
Dom hade en lght under markplan som var billigare, vet du hur den ligger eller är d nån annan som läser detta som bott där & vet hur d ser ut??
Sen vill dom ha förskottsbet. & att jag mailar mitt kort nr(visa) vågar man göra det??
Tack på förhand /Bella

Maggan1
2010-02-04, 16:18
Hej

Vi bodde på Spiros när vi var på Naxos för två år sedan. Jättebra ställe och ägarna var mycket trevliga och hjälpsamma. Deras hotell är uppdelat på en gammal och en ny del, ligger precis sidan om varandra men beror på var "er"lägenhet skulle vara isåfall. Om priset inte skiljer för mycket hade jag tagit en "vanlig" lägenhet. Det är ett bra läge och nära till stranden. I närheten av hotellet finns oxå en jättefin supermarket, fint bageri o busshållsplats om man vill ta bussen till Ag.Anna + Prokopios.
Inte många minuters promenad in till Lottas restaurant o centrum - vi var nöjda :)

//Maggan bye_bye

NaxosLotta
2010-02-05, 12:11
Hej
Spiros har jätte bra läge.
Om du inte vill maila kortdetaljer så be dom om kontonumber och sätt in en deposit på deras bank. Du behöver IBAN och BIC koder från dom.
Snart är det sommar!!! klapp_klap
Lotta

jc
2010-03-17, 15:34
Hej
Jag har några frågor som jag skulle bli oerhört tacksam över att få svar på.
Jag och sambon ska gifta oss i Aten den 10 oktober i år (101010). Efter bröllopet har vi, tillsammans med den närmsta familjen, tänkt åka vidare till någon av Greklands öar innan det bär av hemåt igen den 16 oktober. Vi är medvetna om att det är precis i slutet av säsongen och nu har jag stirrat mig tokig på klimattabeller för olika öar. För tillfället är jag inne på Naxos eftersom det är relativt stor ö med en del "reservaktiviteter" om nu sol- och badvädret sviker oss några dagar. Vi hade först tänkt åka till Skiathos men efter att ha surfat runt efter information så har jag fått uppfattningen av att det är bättre att åka till öarna söderut istället. Hur brukar vädret vara på Naxos i oktober?
Sen har jag även läst att det är lite "myggsäsong" runt sept-okt eftersom det blir fuktigare då. Stämmer detta eller är det inget att oroa sig över? Jag är nämligen otroligt attraktiv för myggor och finns det några så är det mig de anfaller.

Tack på förhand!
/Jennie

NaxosLotta
2010-03-17, 20:10
Hej Jennie.
Grattis till kommande bröllop, bra datum.
Naxos i Oktober är jättefint och bor man i Naxos stad är det mesta fortfarande öppet och det känns inte sommarstängt. Ag Anna o Prokopios är dock mer stängt i Oktober.
När det gäller vädret så hade vi finare väder i oktober än i september förra året. Jag badade i slutet av oktober förra året och det va varmt och skönt i vattnet.
Men det kan regna lite och vara svalare på kvällarna. Men som du skrev så finns det annat att pyssla med på Naxos än att sola och bada.
Myggor finns på Naxos hela året ,mest under försommaren, men inte något som är något större problem, med en myggkontakt i sovrummet och lite myggolja på benen på kvällarna bör det inte vara något problem. Oktober är ju som torrast efter sommaren så mycket vattendrag finns inte kvar då. Du bör nog inte ha några problem tror jag.
Hoppas du har fått lite hjälp med planeringen nu.
Vänliga hälsnigar
Lotta

Ingrid Ny
2010-05-02, 01:37
HEJ
har du koll på hur Skopelitos går i sommar.
// Mvh Ingrid

NaxosLotta
2010-05-02, 14:55
Hej Ingerid
Tyvärr kan jag inte alla båttider. Kolla med Naxos Tours dom vet. Men Skopelites har avgått från Naxos varje eftermiddag kl 3 så länge jag kan minnas så jag kan tänka mej att den avgångstiden inte har ändrats.
Naxos Tours tel nr är 22850 23043

Ha det gött!
Lotta

MariellM
2010-05-03, 21:45
Hej Lotta och Ian!
Har ni öppnat än? Vi fundrar på att komma förbi imorgon kväll, äta gott och dricka jordens godaste irish coffee. _B-anana

Naxos är så vackert nu så man dör!! flabb_flab

Hälsningar Mariell & Stefan

NaxosLotta
2010-05-05, 22:11
Hej!!!!
Tyckte vi såg er på Paralian igår kväll. Vi öppnar på fredag för Irish coffe och STRAWBERRY DAQUIRIS!! (o annant gott...) Hoppas ni är kvar då. Ska jag boka kuddhörnan åt er?
Lotta

Ejemark
2010-05-07, 12:58
Hej Lotta

Vi skall åka till Naxos veckan innan midsommar och bara ha det skönt hoppas vi.

Jag undrar om det finns snorklingskurser någonstans på ön?

Vi har självhushåll så jag undrar också var det finns någon bra stor mataffär.

Vi har blivit rekommenderade att hyra en bil åtminstone en dag. Vad tycker du att man "måste" ha sett på Naxos innan man åker hem. Vi är intresserade av det mesta förutom rena turistfällor.

NaxosLotta
2010-05-08, 16:00
Hej
Några snorklings kurser finns det inte, det får man nog lära sej själv. I Prokopios finns det en PADI dykarskola.
Det finns flera stora supermarkets. Var ska ni bo. I Naxos stad kan jag rekommendera Kouteleris Supermarket.

Om ni hyr bil en dag så kan ni åka runt och upptäcka små byar och tomma stränder, det är det finaste med Naxos. Kom förbi restaurangen så kan jag visa några bra ställen på en karta.

Vi ses snart!
Hälsningar från ett väldigt varmt Naxos
Lotta

Kent@
2010-05-12, 10:42
Hej Lotta. Vi är 8 personer som skall till småkykladerna i juni och landar på Naxos första natten. Har du boende för en natt eller har du något att rekomendera?
Vi kommer till naxos den 15 juni.

Tacksam för svar Kent Lagerbäck

NaxosLotta
2010-05-12, 17:33
Hej!
Vi har tyvärr inte plats för 8 personer hemma hos oss....;)!

Gör en sökning på nätet så hittar ni massor med hotel och studios som man kan boka i förväg. Eller ha is i magen och hoppas att rumsuthyrarna som möter båten i hamnen har något som passar, och det har dom säkert.
Lycka till!

Lotta

Ejemark
2010-05-20, 06:57
Hej
Några snorklings kurser finns det inte, det får man nog lära sej själv. I Prokopios finns det en PADI dykarskola.
Det finns flera stora supermarkets. Var ska ni bo. I Naxos stad kan jag rekommendera Kouteleris Supermarket.

Om ni hyr bil en dag så kan ni åka runt och upptäcka små byar och tomma stränder, det är det finaste med Naxos. Kom förbi restaurangen så kan jag visa några bra ställen på en karta.

Vi ses snart!
Hälsningar från ett väldigt varmt Naxos
Lotta

Vi kommer gärna förbi restaurangen. Vi anländer på kvällen den 19 Juni. Är det något som du vill att vi tar med oss från Sverige?

Vi skall bo på Blue Sky (javascript:openPopWin('hotel','a_hotel.p?p-ort=NAX&p-hot=BLU&p-radslut=se&p-land=SE&p-agent=00300&p-foretag=APO')).

Var ligger Kouteleris Supermarket? Jag har försökt att googla på detta men hittar ingen bra information.

Vänliga Hälsningar
Per-Åke

Ullipo
2010-05-20, 08:39
http://i44.photobucket.com/albums/f44/ullpo/Kouteleris.jpg
Hej!
Här är en karta. Kouteleris ligger mitt i mot hotell Porto Naxos.
bye_bye
Ulrika

NaxosLotta
2010-05-20, 16:50
Hej Per Åke
Ska bli trevligt att träffa er i Juni. Tack för erbjudandet men det är inget särskilt som jag behöver från Svedala.

Du är duktig du Ulli, vill du berätta för alla på Kalimera vad Peter kallar Kouteleris....? ;):D:D;)

Vi ses snart!
Lotta :D

Ullipo
2010-05-24, 19:27
Hörru syster yster, jag tror vi står över det!
Puss

Henry
2010-05-24, 19:42
Hej!
Har tänkt besöka Naxos i Juli med tre kompisar. Hur är öns atmosfär?
Vi söker sjävklart sol och bad men att träffa folk och ett bra nattliv står högt på önskelistan!
Bör man boka boende i förväg om man kommer i mitten av Juli?
Har du i så fall något förslag på billigt boende?

RUJO
2010-05-24, 20:24
Hoppsan,
här har jag varit på Naxos i snart 15år och ännu inte besökt Din restaurant. Var ligger den Lotta? Har i alla år bott hos Anna/Helena vid The Cathedral.

Evto
2010-05-24, 21:50
Hej Lotta!
Vi är familj med två barn, 6 och 10 år, som ska båtluffa 26/6 till 10/7. Vi startar på Santorini och åker sedan till Naxos. Var bor man bäst med barn? Vad måste man absolut uppleva/se på Naxos?

Vår son fyller 6 år när vi är där och säger att han vill ha jordgubbstårta....vilket vi sa att man inte kan fixa i Grekland.....vi kanske ska besöka er då...;)

Mvh. Eva

JohnS
2010-05-24, 22:01
Hei Lotta,

Vi kom hjem lørdag etter to uker på Naxos, vår første tur dit.

Vet du noe om de enorme uferdige bygningene ved Alyko, som tydeligvis har stått uferdige så lenge at de er begynt å kollapse. Det virker som om noen har hatt større visjon enn bankkontoen tillot, og aldri ble ferdig. Det finnes jo ufullførte prosjekter over alt i landet, men dette er noe av det største og mest fascinerende jeg har sett, og det er jo plassert i et helt fantastisk område, noe av det vakreste vi så på Naxos.

Jeg har ikke funnet noe om dette ved å google, så hvis du vet noe om det, takker jeg på forhånd. Nysgjerrigheten ble virkelig satt i sving ved å gå rundt i området.

Hestia
2010-05-25, 12:51
JohnS: Om du går tillbaka till sidan 4 i den här tråden, Fråga mig om Naxos, hittar du frågor och svar samt bilder tagna från hotellruinen i Alykos!

RUJO: Under NaxosLottas profil hittar du hennes hemsida med karta och beskrivning över var deras restaurant ligger!

NaxosLotta: Nu svarade jag innan du hann besvara frågorna, hoppas det är OK!

NaxosLotta
2010-05-25, 14:04
Hej
Tack Hestia för hjälp med svar.

Evto: Naxos har flera fina ständer där man bor bra både med och utan barn. I Naxos stad så är det mer liv och kanske mer att göra på kvällarna, där bor man fint nära St George Beach. En busy strand som är långgrund med flera restauranger, windsurfing skola, jet ski, beach volleyboll etc. Många aktiviteter för barn alltså. Ag Prokopios Ag Anna och Plaka Beach ligger 6-9 km söder om Naxos stad. Jättefina stränder med många hotell att välja emellan. Här är det lugnare men det finns windsurfing skola och vattensport uthyrning både på Prokopios och Plaka. I Prokopios finns det nu också en dykskola. Det går bussar mellan Naxos stad och dessa stränder minst en gång i halvtimmen. Så det beror lite på vad man är ute efter.
Jag rekommenderar många att hyra en bil i alla fall en dag på Naxos. Här finns mer en 40 små byar att upptäcka och fin bergig natur. Om ni kommer förbi restaruangen så kan jag rekommendera en rundtur.
Svensk jordgubbstårta finns inte i Grekland men vi kan nog fixa banoffiepie med färska jordgubbar. Tror nog sonen borde bli nöjd med det....;)

Henry: Naxos är inte en stor partyö som Mykonos och Ios, det är lugnare här med mycket familjer. MEN vill man ha kul nattliv så finns det. Hamnpromenaden i Naxos stad, Paralian, är kantad av barer och restauranger och vi har minst två bra clubbar. I augusti är det mest fest när grekerna är här på semseter men det är mycket skandinavier här i juli. Ni behöver nog inte boka boende i mitten av juli, det blir billigare om ni pratar med rumsuthyrarna i hamnen när ni kommer fram. Ni vill bo i Naxos stad för bra uteliv, och sen kan ni ju åka ut till fina stränder på dagarna. Kanske hyra moppe?

Hoppas alla har fått svar!

Vi ses snart!
Lotta bye_bye

Hestia
2010-05-25, 14:12
Vill tillägga att vi besökte er restaurang Lotta vid vår härliga resa till Naxos 2008, rekommenderar restaurangen samt längtar ALLTID tillbaka till Naxos!

inha
2010-05-30, 22:47
Jag har i tanken planerat att åka till Naxos (och ev båtluffa runt i Småkykladerna) i sommar, men har inte kommit så långt. Inget är bokat, såsom hotell, flyg, etc, då jag har frågetecken att reda ut såsom OM och NÄR jag kan åka.

Däremot har jag några andra frågor:
* Vad ska man se på Naxos, dvs 'måsten'?
* Kan jag åka dagsturer till grannöarna? Eller krävs övernattning på grannön för att dagen efter ta sig tillbaka till Naxos?
* Finns det smidiga transporter, som tex buss, på ön? Jag har inget körkort.
* Ska jag boka boendet på Naxos hemifrån eller kan jag boka när jag är på plats? Tipsa gärna om hotell och pensionat.
* Vart på ön är det bäst att bo?
* Hur är Naxos Stad?

NaxosLotta
2010-05-31, 09:15
Hej Inha.
Naxos måsten är väl först dom jättefina stränderna vi har här. Milslånga stränder med vit sand och turkost hav.... Sen har vi fina och många byar att utforska. Kör man inte själv så går det turer runt ön där man får se mycket. Apollo organiserar sån tur för sina gäster och bla Naxos Tours har också sådana turer.
Det går också lokal bussar till de flesta byar och med lite planering kan man besköka flera byar på en dag. Det finns också jättefina vandringsstigar mellan byarna.
Jag har inte kollat årens program men det går dagsturs båtar till Delos Mykonos och till Amorgos. Man kan också åka till Paros över dan med de vanliga färjorna. Ev finns det en tur till Santorini också. Sånt är bäst att kolla upp när man är här för att få de senaster turlistorna.
Var som är bäst att bo tvistar de lärda... Vill man ha mycket strandliv så kanske stränderna Agios Prokopios, Agia Anna eller Plaka är ett bra val. Där bor man precis vid stranden och det finns flera restauranger och lite butiker att välja på. Man ska tänka på att kommer man under lågsäsongen (efter 15 September) så är mycket stängt nere vid stränderna.
Naxos stad är en trevlig by med ungefär 7000 invånare. Inte så mycket folk alltså. Här finns mer att välja på när det gäller restauranger och butiker. Det finns också en strand i stan, St George, en barnvänlig strand som är fin men kanske inte lika fin som de andra stränderna jag nämde.
Det går mycket bussar mellan Naxos stad och stränderna och det tar bara ca 15 minuter. Man kan också gå mellan stan och stränderna. En fin promenad längst vattnet.
Du undrar om ni ska boka hotell i förväg, det beror på när ni kommer. Om ni kommer mellan första juli och sista augusti så är det nog säkrast att boka hemmifrån, då är det högsäsong och mycket folk på ön. Kommer man under lågsäsongen så kan man hitta rumsuthyrare i hamnen.
Jag kan inte rekommendera ett speciellt hotell det finns för många och det beror ju på er prisnivå. Googla Naxos så får du upp flera sidor med hotell och annan information om Naxos, bilder etc.
Hoppas du har fått svar på dina frågor.
Vi ses i sommar!
Hälsningar
Lotta

gurrag
2010-05-31, 21:17
Hej!

Vi kommer med färjan lördagen den 19 juni och behöver tips på boende. Vi vill ha strandnära, god mat, billigt och lite liv å rörelse.
hälsningar
gurra

Aina
2010-06-01, 08:56
Hmm, vi kommer nog att anlända till Naxos 7-8 juli och stanna några dagar. Svårt att veta exakt eftersom vi båtluffar. Vi hade INTE tänkt boka i förväg.
Tror du att vi måste göra det?
I så fall får vi nog göra det när det närmar sig, under resan. Vi vill bo i Naxos stad, två vuxna och två tonåringar. Hyfsat centralt, men annars har vi väl inga jättekrav. Lite luftkonditionering, kylskåp...

Aina

NaxosLotta
2010-06-01, 09:12
Hej
Gurra o Aina: Det borde nog gå bra att hitta rum när ni kommer. Flera rumsuthyrare möter båtarna. Och det finns MYCKET rum på Naxos.
Se båda till att det rum ni bokar ligger nära ST George Beach. Då bor ni centralt med nära till allt. Det är jättesvårt för mej att rekommendera något, men står man på sej i hamnen så bör man få exakt det man letar efter.
Gurra god mat finns hos oss ;)!

Vi ses!
Lotta

emma
2010-06-06, 21:10
Hej, känner Du till "Sunshine Studios"? Bodde där för några år sedan. Nästan längst ner på St Gerorge stranden inaxos stad. ja, inte direkt på stranden utan typ bakom Flisvos...vi hörde vågorna slå och skymtade havet Ett enklet men trivsamt boende perfekt för oss och skulle gärna vilja bo där igen...Hemsida, telefon?
/emma

NaxosLotta
2010-06-08, 12:59
Hej Emma
Telefonnummret till Sunshine Studios är 2285025818 eller 6932901300. Det va det nummer som stog på skylten när jag åkte förbi o tittade. Det ser trevligt ut.
Lycka till
Lotta

Terethia
2010-06-09, 12:23
Hej Lotta!

Vi ska fira min systers 40-årsdag på Naxos i juli och jag vill gärna ha tips från dig om utflykter och annat vi kan göra för henne! Vi ska bo i Naxos stad/Chora och det jag har tänkt på är om vi kan få följa med ngn fiskare och fiska bläckfisk eller se hur kitron tillverkas, rida åsna eller om en liten båt kan ta med oss ut till närliggande ö över dagen?
Jag har försökt ta reda på om det finns SPA på Naxos, och det verkar det göra, men bara i hotell - finns det några separat ägda SPA runt Chora?

Jag är mycket tacksam för alla råd och tips!

Tack på förhand, Lotta!

Med vänliga hälsningar,

Anna

NaxosLotta
2010-06-11, 14:55
Hej Anna
Att få följa med någon fiskare kan nog bli lite svårt men om du har någon översättare så kan ni ju alltid gå och fråga fiskarna, dom fiskar mest på nätterna. Apollo anordnar en jättefin båttur till en strand på Naxos sydkust dit inga vägar går. Där har man picknink eller BBQ på stranden och kan snorkla in i en grotta. Även om man inte är Apollo gäst är man välkommen.

Vi har en beauty salon nära posten för lite pampering och sen finns det ett litet spa tror jag. Har inte provat det men har sett lite reklam. Det ligger nära St George tror jag, lätt att hitta när ni kommer ner.

Kitron fabriken i Chaliki är öppen som ett museum så där kan man gå in och titta.
Rida åsna vet jag inget om men har ni tänkt på att man kan hyra hästar och rida på stranden? Kan det va något? Naxos horseriding har bra hästar och är välorganiserat.
Kanske en kurs i Kitesurfing eller windsurfing vore nått? Det finns flera bra skolor för sånt. På Flisvos har dom Catamaran segling också.

Hyra bil eller fyrhjulingar och åka iväg till nån nästan ödestrand med champange och picknick är ju också en mysig grej ni kan göra. Om ni kommer in på East West så kan jag visa på kartan några mysiga stränder.

Hoppas du har fått lite tips på kul grejor nu. Glöm inte bort att bara ligga på stranden och lata er ett par dar också!
Vi ses!
Lotta

Terethia
2010-06-12, 01:22
Hej och tusen tack för ditt fina svar!

Vi ska ta reda på var det där lilla SPA't finns och snorkelgrottan låter ju perfekt för oss! Vi kommer gärna förbi eastwest och får mer guidning! Jättefina tips har du åt oss...vi kommer inte att bli sysslolösa! Fyrhjuling och moppeåkande, strandliggande och salta bad kommer att vara vår melodi alla de andra dagarna, så vi behöver något helt annat på hennes födelsedag! Härligt att veta att de har catamaransegling på Flivos förresten!! Ska verkligen kolla upp det! Jag har några dagar på mig att reka området! Så tack igen...och vi ses!! =)

Mvh,

Anna

Gugga
2010-06-12, 10:42
Hej Lotta!
Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn(10 och 7). Vi tänkte ta oss till Naxos i mitten av juli för att stanna i 2 och en halv vecka. Vi har bara bokat flygbilljetter till Aten eftersom jag tänkte att det vore lite spännande att ordna allt på plats. Det hotellet som jag är intresserad av heter Katerina och ligger i Agios Prokopios. Nu när jag går in på Hotels.com, då verkar det vara fullt där den tiden vi är där. Det har gjort mig lite orolig. Borde jag boka i förväg eftersom vi har lite krav på boendet(lägenhet, pool, gåavstånd till strand och restauranger och till rimligt pris).
Alla säger att det finns gott om rumuthyrare i hamnen och det tvivlar jag inte på men om man har lite krav gäller då samma sak? Tycker du att vi ska ha is i magen och vänta.
Jag tänkte också på färjan. Kan man bara köpa billjetter på plats som på 80 talet?

Hälsn.
Gugga från Göteborg

NaxosLotta
2010-06-13, 17:03
Hej Guggan
Eftersom du vet vad du vill ha och har lite krav så skulle jag nog boka hemifrån. Mitten av juli är busy och även om det säkert finns rumsuthyrare i hamnen då så kanske det inte finns lika mycket att välja på. Båtbiljetterna kan bokas på BlueStar Ferries.com så är det avklarat, båten KAN va full tex en fredags eftermiddag. Det kostar ju inte mer att boka båtbiljetten på nätet.

Lycka till och vi ses i Juli.
Lotta bye_bye

Gugga
2010-06-13, 19:30
Hej igen Lotta!

Tack för ditt snabba svar.
Jag tog beslutet att boka en lägenhet på Hotel Spiros i Naxos stad. Jag vågade inte att vänta helt enkelt. Vi känner oss jättenöjda med det valet. Visserligen fick vi bara enrumslägenhet, med det väger upp att det ligger väldigt centralt och gåavstånd till allt(bussar och taxi gör allt mycket mer komplicerat). Vi är inte säkra att vi hinner med 15 färjan(ev flygförseningar) och därför vågar jag inte boka i förväg. Vi anländer på en måndag så att det är kanske inte så mycket folk på färjorna.

Vi ses i juli
Guggabye_byeklapp_klap

Mer Sol
2010-06-18, 14:02
Hej Lotta!
Vad härligt med ditt engagemang här på forumet!
Naxos är en riktigt härlig ö. Jag har bara varit där ett par gånger tyvärr, så jag känner inte den tillräckligt väl ännu. Därför tänkte jag fråga dig ett par saker. Det finns många fantastiska sandstränder, men har du något tips på bra ställen där man kan bada från klippor också? Jag vill bl.a. snorkla vid intressanta ställen. Tyvärr brukar ju snorklingen vid sandstränder vara lite trist. Den andra frågan är vilken biluthyrningsfirma som du kan rekommendera, alternativt avråda från.
Slutligen. Jag vill gärna vindsurfa på Naxos. Jag såg dina vindsurfingbilder på ditt album, därför chansar jag och frågar dig om lite detaljer i ämnet. Hur vanlig är vinden? Kan jag hoppas på stark vind varje dag i början på juli? Vet du var de bästa spotsen är? Vilken uthyrare är mest prisvärd?
Tack på förhand.

/Mer sol

NaxosLotta
2010-06-18, 14:51
HEj Solen!
Bra snorkling finns vid norra ändan av Prokopios med klippor att snorkla runt. I Aliko finns är det också bra samt lite ut från stranden vid Kastraki (södra änden). Mikri Vigla har också bra snorkling och klippor. Men även ut från Plaka är det inte bara sand och det finns mycket att se under vattnet. Sen tycker jag att det är häftigt att snorkla runt Portaran om det inte blåser nordanvind för då är det för farligt där.
Naxos är berömd för vindsurfing och det finns tre skolor att välja på. Den största är Flisvos som ligger på St George stranden, dom har en stor laguna ( nära flygplatsen) som ska va jättebra att windsurfa i enligt dom som vet. Det ligger ytterligare en skola vid St George lite längre bort och en vindsufing skola och uthyrning i Plaka. Det borde blåsa bra och jämt i Juli när Meltemin (nordanvinden) ligger på. Prata med Flisvos om uthyrning och kurser dom är bra och proffsiga.
Ha det så kul på Naxos och behöver du hjälp med att hitta snorklings ställerna så kom förbi så visar jag på en karta.
VI ses!
Lotta

Mer Sol
2010-06-18, 15:54
Tack för snabbt & bra svar!
Har du någon åsikt om biluthyrningsfirmorna på Naxos?
Bra och dåliga sådana.

/Mer Sol

Janérik
2010-06-18, 22:41
Tack för snabbt & bra svar!
Har du någon åsikt om biluthyrningsfirmorna på Naxos?
Bra och dåliga sådana.

/Mer Sol
Biluthyrningsfirmor på Naxos finns i mängder och massor, jag tror att utbudet är så stort så att det finns ingen som inte sköter sina kort, priserna varierar efter hur mycket man har stående på parkeringen så det är bara att fråga runt så länge du orkar.

Mvh Janérik

Terethia
2010-06-27, 21:53
Hej igen Lotta,

Vet du om jag köper tur och returbiljetter till Paros/Antiparos i hamnen i Chora?
Eller det bäst att köpa online? Är bästa websiten www.openseas.gr (http://www.openseas.gr/) i så fall?

Värt att åka till Antiparos över en dag eller ska man satsa på att sova över?

Har du fler tips om Paros/Antiparos?

Mvh,

Anna

Charlotte
2010-07-03, 17:47
Hej!
Har de senaste dagarna varit in och tittat på Naxos web cam,
och varje gång häpnas jag av att man ser så få människor på bilderna.
Hur är det, kan du se en minskning av turister i år?
Är det mesta sig likt på Naxos vad gäller utbudet av restauranger, barer osv?
Är mest bara nyfiken, jag kommer om två veckor oavsett :p
Lotta

NaxosLotta
2010-07-04, 14:52
Hej Lotta
Jo det är mycket minder folk i år än tidigare.. Var är alla? Ta med lite kompisar när du kommer ner. Grekland o Naxos behöver mer turister!!!!
Allt är öppet som vanligt dock och du har mer plats på stranden.
Ses snart
Lotta

NaxosLotta
2010-07-04, 14:54
Hej Anna
Jag vet absolut ingenting om Anti Paros och resor dit. Du kan nog köpa alla biljetter du behöver här men om det går att åka över dagen vet jag inte. Det går en Blue Star 9.30 varje morgon till Paros och kvällsbåten från Pireus går ju förbi Paros på vägen till Naxos så det vore ju möjligt.
Fråga på biljett kontoren här när du kommer.
Vi ses
Lotta

Mikkel
2010-07-05, 10:00
Hei Naxoslotta!!
Vi vil takke deg for den beste asiatiske maten vi noensinne har smakt!! Var hos dere for første gang i 2009 - og kommer garantert tilbake!!klapp_klap
Vi bodde på Rodja studio med en stor terasse og hadde det supert. Veldig rent og fint og fine møbler, til og med skyvedør i dusjen!!_B-anana
Planlegger vår 11 tur til neste år - hvis vi lever og har helse.
En varm hilsen fra Mikkel og husbond.bye_bye

clarafina
2010-07-06, 00:06
Hej Lotta Vi är två besvärliga familjer som ska njuta av naxos (bla) i höst ,att jag skriver besvärliga är för en är gluten .en äggallergisk och flera nötallergiker!! verkar inte som detta problem är så vanligt i grekland? förra året på antiparos berättade vi TYDLIGT för servitrisen att min dotter inte tålde ägg ,ändå rekomenderade hon hamburgare,som det va ägg i ,när min dotter blev dålig och jag frågade sa hon ,,,jaa men det va ju så lite!! Nu till min fråga ,,använder ni jordnötsolja? vet du om det går att köpa glutenfritt bröd ? pasta? eller måste man konka med allt ,,hoppas verkligen turisterna kommer snart,,,annars luuuugn vi kommerflabb_flab ha de bäst

NaxosLotta
2010-07-06, 18:01
Hej.
Clara fina; Glutenfritt bröd etc finns på apoteken här, men man måste beställa i förväg så släpa ner själva är nog enklaste. Och så finns det ju så mycket mer att välja på i Sverige.
På East West använder vi inte jordnötsolja men vi använder jordnötter i flera maträtter (tydligt märkta i menyn) så det är ju aldrig garanterat att det inte finns jordnötsspår i maten eftersom det finns i köket. Det bror ju på hur allergisk man är. Vi har flera glutenfria rätter.
Vi får många allergiska gäster och vi försöker se till att alla får nått de kan äta, men som du säger så verkar inte många greker riktigt förstå det här. Tex. så säger dom att grönsaker som kanske har tillagats med köttbuljong är vegetarisk. Hoppas det löser sej när ni kommer ner.

Tack Mikkel för berömmet vi ser fram emot att servera er igen!

Vi ses snart
Lotta

kassiopeja
2010-10-22, 21:23
Hej Lotta,

lusläser Naxosforumet eftersom vi bokat en resa för storfamiljen (19 personer!) månadsskiftet maj/juni -11 och redan längtar. Vi åker charter med Apollo och har frukost på hotellet för vi tror det är trevligt att samlas litegrann på morgnarna på det sättet. Det jag funderar på är det du skriver om att glutenfritt bröd bara finns på apoteken och måste beställas i förväg, vi har nämligen två glutenintoleranta i vårt sällskap.

Kan vem som helst beställa och köpa (t ex de på hotellet om vi meddelar i god tid) eller behövs något receptliknande?

Tack förresten för svar i en av mina gamla trådar om eventuell bröllopsliknande ceremoni på Naxos, vi har nu istället haft ett fint bröllop vid en sjö i Sörmland och kanske bara ordnar en picknick vid Portaran eller så tillsammans med alla.

/Kristina.

NaxosLotta
2010-10-23, 06:56
Hej.
Ja, vem som helst kan beställa bröd och det tar 1-2 dar. Men jag skulle nog ta med bröd från Sverige, det finns mycket mer att välja på där och här är utbudet jättelitet och tråkigt.
Vi ses i maj!
Lotta

kassiopeja
2010-10-23, 08:30
Tack Lotta för svaret! Vi satsar kanske på en kombination. Och jag hoppas vi ses i maj, själv är jag förvisso frälst på grekisk mat men har inte med mig så många i sällskapet så jag ska absolut tipsa om er restaurang.

emma
2010-10-23, 19:41
frågar dig med om Naxos i högsäsong? Hur är det ? fööör mycket folk eller ganska ok? har turismen p N gått ner? vad tror du det beror på i sånt fall?
/Emma

Zappa
2011-06-06, 14:25
Hej Lotta!

Jag undrar om du vet hur det är med Hotel Vernikos. Ett litet pensionat med bara 6 rum på parallellgatan nedanför där ni har er restaurang.
Vi har bott där flera år, men jag har skickat tre mail i år utan att ha fått något svar.
Har du möjligtvis gått förbi och sett om där är någon aktivitet alls, eller om det verkar tillbommat? Deras hemsida ligger fortfarande uppe, men det kan den ju göra ändå om leverantören inte är så noga med att stänga ned konton. Sidan är dock inte uppdaterad på evigheter.

bye_bye
Hilsen
Sven

NaxosLotta
2011-06-07, 08:23
Hej Sven
Jag ska gå förbi o kolla, återkommer.
Lotta

theresa
2011-06-08, 17:28
Hej Lottaflabb_flab

Vi ska åka till Naxos den 16 juli och vi ska bo på Kalergis studios.

Känner du till något om det stället? :) i fall du gör det så undrar vi hur vi tar oss till eran restaurang därifrån, jag brukar ha så svårt och hitta ställen jag vill besöka och det vore synd att missa att äta hos er när vi är där:eek: Sen undrar jag också var bion ligger, om det är svårt att hitta dit.

Sen har jag en sista fråga: vi brukar hyra bil när vi är på semester men i år är jag sugen på att hyra moped, kan vi ta oss till Kitron bryggeriet eller någon vacker by på moped? eller är avstånden för långa så vi borde hyra bil i stället?

Många frågor blev det, men hoppas du orkar och har tid att svara.

Vore kul att få se dej när vi kommer nerklapp_klap_B-ananabye_bye

NaxosLotta
2011-06-08, 17:50
Hej Theresa
Kalergis studios är ett jättefint ställe som ligger centralt och bra på stranden. East West ligger ca 250 meter därifrån fråga i receptionen om dom vet men ni borde lätt hitta om ni går upp mot torget. Det finns bra gratiskartor på Naxos där b.l.a. bion är utmarkerad, det är lätt att hitta och ligger på gångavstånd från ert hotell.

Jag brukar aldrig rekommendera folk att hyra moppe, jag har sett för många olyckor med ovana moppe åkare.... Kanske fyrhyuling är ett bättre allternativ? Annars är en öppen jeep ju kul och då kan man ju prata med varandra under resans gång...
Kitron bryggeriet ligger i Halki mitt på ön och det tar ca 30 minuter att åka dit med bil eller moppe. Det finns massor med mysiga byar och om du vill kan jag visa på en karta när ni kommer förbi. Annars finns det ju flera tips här på forumet om olika byar.

Vi ses i juli!
Lotta

theresa
2011-06-08, 18:05
Tack Lotta för jätte snabbt svarklapp_klap. När jag skrev bil så menade jag jeep:o, det är härligast då slipper man sitta instängd, men alternativet fyrhjuling är en bra ide, det har vi faktiskt tänkt och hyrt ett par gånger, men det har aldrig blivit av. Du har nog rätt om moped det är lite farligt när man inte är van, jag är 42 år och har bara kört moped en gång och det var 92:D:eek:.

Det verkar vara jättebra val av hotel, nära till allt. Vi borde nog hitta till East West om vi tar sikte mot torget som du sa, bra att ha något riktmärke.

Tack för erbjudandet om att visa oss på karta var vi kan åka. då ser vi till att ha karta med oss när vi kommer förbi och äterklapp_klapklapp_klap tack för hjälpen Vi ses om 37 dagar_B-anana_B-ananabye_bye

NaxosLotta
2011-06-09, 15:28
Hej Sven
Hotel Verikos är igenbommat... Sorry. Vet inte varför men ska fråga grannarna vid tilfälle. Det kanske har hänt något....?
Lotta

Zappa
2011-06-09, 18:24
Hej Sven
Hotel Verikos är igenbommat... Sorry. Vet inte varför men ska fråga grannarna vid tilfälle. Det kanske har hänt något....?
Lotta


OK, vad trist. Vi trivdes verkligen där, liten enkel bygata utan andra hotell med lite grekiskt vardagsliv.
Men ett jättetack för att du kollade!

bye_bye
Sven

Zappa
2011-06-09, 18:46
Hej Sven
Hotel Verikos är igenbommat... Sorry. Vet inte varför men ska fråga grannarna vid tilfälle. Det kanske har hänt något....?
Lotta


OK, vad trist. Vi trivdes verkligen där, liten enkel bygata utan andra hotell med lite grekiskt vardagsliv.
Men ett jättetack för att du kollade!

bye_bye
Sven

Peter
2011-06-09, 19:32
Du har nog rätt om moped det är lite farligt när man inte är van, jag är 42 år och har bara kört moped en gång och det var 92:D:eek:.

Då är nog den frågan löst per automatik. Har du inte MC- eller Mopedkort i Sverige får du inte hyra i Grekland. Vissa uthyrare bortser från det men händer något då kan det bli stora problem.

Är du ovan avstå...

Peter

theresa
2011-06-10, 06:38
Då är nog den frågan löst per automatik. Har du inte MC- eller Mopedkort i Sverige får du inte hyra i Grekland. Vissa uthyrare bortser från det men händer något då kan det bli stora problem.

Är du ovan avstå...

Peter

Det visste jag inte:eek: när vi var på Skiathos för ett par år sen tänkte vi hyra moped, det enda dom krävde då var att man var över 25 år och att man hade körkort, min dotter har inget körkort och var bara 20 år så hon fick inte hyra så därför blev det jeep i stället.

inha
2011-06-15, 21:07
Känner du till något om det stället? :) i fall du gör det så undrar vi hur vi tar oss till eran restaurang därifrån, jag brukar ha så svårt och hitta ställen jag vill besöka och det vore synd att missa att äta hos er när vi är där:eek: Sen undrar jag också var bion ligger, om det är svårt att hitta dit.

Hej,
Jag tänkte oxå göra besök hos Lotta och hennes restaurang under veckan jag är där. Vad sägs om att vi går dit samtidigt? :)
//Inha

inha
2011-06-15, 21:27
hej,

stränderna
när jag var på rhodos för x antal år sedan var västkusten steniga stränder, medans östkusten hade dem där härliga sandstränderna. hur är det på naxos?

jag har förstått att det är bra sandstränder vid naxos stad. men är det sandstränder runt hela ön? eller är det olika underlag?

är det någon strand man verkligen ska ta sig till?

restauranger
förutom er egen resaturang, som jag självklart ska besöka, kan du tipsa om restaurang där det serveras typiskt grekiskt?

vakhos hotel
känner du till vakhos hotel? ligger det långt ifrån hamnen?

//Inha

NaxosLotta
2011-06-16, 15:00
Hej
Hela Naxos västkust söderut från Naxos stad är nästan bara sandstränder med fin sandig botten. Du har Ag Georgios i Naxos stad, sen ligger Ag Prokopios (min favvis) Ag Anna, Plaka, Mikri Vigla, Kastraki och Aliko. Alla fina sandiga stränder. På östkusten finns det fina ständer söder om Motsuna men dom är det lite svåra att ta sej till och ligger långt bort från Naxos stad. Vid Lionas på östkusten har du en fin stenstrand med vackra vita stenar. Och på Naxos norrspets i Apollonas har du en liten sandstrand mitt i byn. Så det finns mycket att välja på. Jag rekommenderar alla stränderna söderut och dessutom går det bussar till dom stränderna.
Min favvis grek mat serveras på Axiotissa i Kastraki samt Anesis-Spiros i Prokopios, är personligen inte så förtjust i grekmaten som serveras i stan.... God ouzo och oktapodi kan du få nere i hamnen.
Känner tyvärr inte till Vakhos hotel...
Vi ses snart!
Lotta

theresa
2011-06-16, 17:15
Hej,
Jag tänkte oxå göra besök hos Lotta och hennes restaurang under veckan jag är där. Vad sägs om att vi går dit samtidigt? :)
//Inha

Vilken bra ide flabb_flab det skulle vi kunna göra...vi får försöka komma överens om vilken dag och tid som passar oss.

inha
2011-06-19, 22:44
Vilken bra ide flabb_flab det skulle vi kunna göra...vi får försöka komma överens om vilken dag och tid som passar oss.

Ja absolut. Vad skojig!! klapp_klap

Vi åker säkert med samma plan från Arlanda ner till Grekland. kl.08.35 tror jag planet gick. Åker ni med samma? Om ja - Vi kan väl isf spåra varann redan på Arlanda. :) Annars hörs/syns vi där nere. :)

bye_bye

inha
2011-06-19, 22:46
Hej
Hela Naxos västkust söderut från Naxos stad är nästan bara sandstränder med fin sandig botten. Du har Ag Georgios i Naxos stad, sen ligger Ag Prokopios (min favvis) Ag Anna, Plaka, Mikri Vigla, Kastraki och Aliko. Alla fina sandiga stränder. På östkusten finns det fina ständer söder om Motsuna men dom är det lite svåra att ta sej till och ligger långt bort från Naxos stad. Vid Lionas på östkusten har du en fin stenstrand med vackra vita stenar. Och på Naxos norrspets i Apollonas har du en liten sandstrand mitt i byn. Så det finns mycket att välja på. Jag rekommenderar alla stränderna söderut och dessutom går det bussar till dom stränderna.
Min favvis grek mat serveras på Axiotissa i Kastraki samt Anesis-Spiros i Prokopios, är personligen inte så förtjust i grekmaten som serveras i stan.... God ouzo och oktapodi kan du få nere i hamnen.
Känner tyvärr inte till Vakhos hotel...
Vi ses snart!
Lotta

Tack snälla Lotta, tipsen/svaren! bye_bye

theresa
2011-06-20, 18:12
Ja absolut. Vad skojig!! klapp_klap

Vi åker säkert med samma plan från Arlanda ner till Grekland. kl.08.35 tror jag planet gick. Åker ni med samma? Om ja - Vi kan väl isf spåra varann redan på Arlanda. :) Annars hörs/syns vi där nere. :)

bye_bye

Ja vi åker med samma:D_B-anana_B-ananavi ska nog kunna spåra varandraflabb_flabklapp_klapbye_bye

inha
2011-06-23, 09:26
Med tanke på det hällregn vi har just nu (i skrivandets stund) i Stockholm, säkert på fler ställen i Sverige, så LÄNGTAR man verkligen till sol-värme-beach-taverna.

:oflabb_flabklapp_klap

kenta
2011-06-30, 12:08
kan du tipsa på nåogt "långtidsboende"! Vi tänkte ev åka en hel månad nästa sommar och vill då gärna hyra en egen lägenhet i Naxos stad eller i närheten av staden. Vi tar tacksamt emot tips på ett sådant boende.