handdator

Visa fullständig version : Hemma igen efter en vecka i Parga!


Patricuz
2008-05-28, 16:54
Hej igen!bye_bye

Skönt att vara hemma igen efter en väldigt trevlig resa till Parga. Inga myggor , vädret var super. Inte för varmt: under 25 först och sista dagarna 30. Endast en dag regn. Vi besökte alla stränder i Parga flitigt plus vandrade en dag till Lichnos. Har bara positivt att säga om stället; trevliga och glada människor, snyggt och rent på hotellet samt restaurangerna, GOD MAT:)... Skriver mer senare..:rolleyes:


bye_bye

Getty
2008-05-28, 18:02
Välkommen hem

Alltid lika kul att höra att någon har haft det bra på semestern:) Ser fram emot att få läsa mer.

//Ingela som åker till Lefkas i juliflabb_flab

Hellen
2008-05-28, 18:27
Välkomna hem, ser fram emot att läsa mer!
// Helénbye_bye

parga
2008-05-29, 12:42
Hej!

Välkomna hem! Vad trevligt att ni har haft det trevligt i en av världens trevligaste byar! Väntar med förväntan på ditt fortsatta skrivande om resan.

Jenny

Kalimera
2008-05-29, 13:15
Skriver mer senare..:rolleyes:Det ser vi fram emot. Välkomna hem!

Patricuz
2008-06-06, 17:32
Tack, tack!:) Lovade ju att berätta lite mer om resan...

Vi bodde på Gogozotos Residence, som är byggt år 2000. Hotellet är väldigt snyggt och rent (städerskorna otroligt trevliga och flitiga). Det finns dusch med varmt vatten alltid till förfogande och kokvrå med allt man behöver. Från balkongen är det en trevlig utsikt uppemot bergen. Hotellet ligger invid huvudgatan men vi upplevde inte att trafiken skulle ha varit så livlig. Det finns trevliga breakfastställen strax intill hotellet och Greg´s Market ca 50 meter upp. Där handlade vi för det mesta. Dessutom finns det bagerier och fruktaffärer i närheten också. Läget är alltså bra för en barnfamilj. Dock 400m gåväg till Valtos beach och ca 600m till Krioneri beach.

Vi besökte flitigt de tre olika stränderna i Parga, eftersom denna semester mest gick ut på barnets intressen. Men även jag var mycket nöjd. Stränderna i Parga blir snabbt djupare, men det gick nog bra ändå att vara där med ett mindre barn. Barnet klagade aldrig, utan tvärtom, trivdes i timtal på de olika stränderna. Piso Krioneri, den pyttelilla stranden lite längre bort, är jättefin och där finns en liten bäck med grodyngel, grodor och vi såg även en orm där. Likaså såg vi en orm när vi vandrade genom olivträdslunden och över berget till Lichnos beach, som även den är en väldigt härlig strand. Lite får man se upp med olja på Lichnos och Valtos. Några klädesplagg fick vi nerkladdade... Vi tog taxibåten tillbaka till Parga. Det blåste rätt så mycket, så jag var lite skraj när det bara sprätte in vatten och det såg ut som om båten skulle ta i vatten i nästa sekund, :eek: men grekerna är ju gammalt sjöfartsfolk så de kan sin sak.

En dag vandrade vi upp till den Venetsianska fästningen och en annan dag tog vi minitåget till Ali Pashas borg. Det var en riktigt trevlig resa för både liten och stor. Så mycket annat hann vi inte med på en vecka och de andra planerna på Styx, Meteora, Paxos mm får bli till en annan gång när barnet är större. Vi är väldigt nöjda med vår resa till Parga där vi verkligen har hunnit utforska själva Parga.

Överallt där vi åt eller drack något var vi nöjda med servicen och allting smakade bra. Mitt i Parga finns ett "Gyrosställe" som heter "33" och där åt jag mitt livs godaste Gyrospita (vegetarisk)! Mittemot finns ett ställe med urhärliga bakelser och drycker. Glasskioken i hamnen har glass som min 4-åring älskade. Vi åt bl a på Villa Rossa, en taverna med blå stolar i hamnen (nära Zorbas, minns inte vad den heter) och Bird´s of Paradise (supertrevlig personal). Gick nog förbi Romantica och Stefanos och tänkte att dom får bli till nästa gång... Beprövat: taxi, sjukvården, apoteken, bankomaterna... allt fungerar;).

Det bästa med Parga är det att man har den bedårande fina utsikten, naturen och den fina staden framför sig hela tiden!

Tyvärr kan jag inte säga mer om stämningen på kvällen än att det är väldigt vackert i skymningen och doftar gott från alla tavernor! Sovdags i tid även på semestern så att barnet skulle orka nästa dag...:)

Ja, den som åker till Parga borde inte bli besviken. Stämningen är suverän! Det blir nog en resa till Parga nångång i framtiden igen, det är säkert. Där trivs båd´ liten och stor.

Hälsningar, P bye_bye