Logga in

Visa fullständig version : Naxostips

M.G
2008-05-28, 13:22
Härmar här och frågar vad vi inte bör missa på Naxos. Ville inte kapa den andra tråden.
Skillnaden är att vi aldrig varit där. Både stränder, sevärdheter och restauranger är av intresse.

Siri A
2008-05-28, 13:30
Alla stränder längs västkusten är fina, det är bara att välja. Själv var jag inte så förtjust i Plaka, utan vi trivdes bättre i Agia Anna. Har dock hört att den stranden kan vara lite "smutsig" i slutet på säsongen/högsäsong. Vi var där i juni, då var den jätte fin!

Sevärdheter finns det några, bl.a. kourosen i Apollonas. Det finns också en till kouros i Melanes. Båda värda att titta på! Sevärdheter för mig är också byar. Det finns inget bättre ställe att luncha på än i en liten bergsby, eller fiskeby med 1-2 tavernor, inte mycket folk, utan bara lugn och ro... Då lever man livet!! :)

Tavernorna Paradiso och O'Manolis, som båda ligger på Mragas stranden får man inte missa. Även Gorgona i Agia Anna har bra mat! Sen har jag skrivit några fler i Heléns tråd också.

Länk (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=11853) till mer information.

Trevlig resa! Ni kommer få det fint på Naxos!

Klick
2008-05-28, 21:16
Hej!
När jag var på Naxos snart 4 år sedan och gillade ön skarpt... Jag bodde på Ag Prokopios. Stranden där var fin men långgrund. Om nu tavernan finns kvar så finns det en taverna som heter Nikos och det var superbra mat. Tyckte att det var en häftig känsla att se portaran när jag närmade mig hamnen i Chora med tanke på att det är en lämning från antiken. Du kommer att bli helnöjd... Trevlig resa när du nu åker...

larsols
2008-05-28, 22:09
Missa absolut inte en solnedgång med något gott att dricka, själv tänker jag njuta av det den 19 juni på stranden i Agia Ana. Det är inte helt fel att promenera upp på höjderna i Naxos stad, ibland är det musik i samband med solnedgången uppe vid klostret, vackert!

// Lasse

NaxosLotta
2008-05-29, 09:58
Naxos har mycket att erbjuda och mitt bästa tips är att hyra en liten bil ett par dar och åka runt och se hela ön. Vi har fina bergsbyar med mysiga små ozerier och nästan ödestränder där man kan äta picknick och njuta
av friden.
Du kan bo i Chora med flera restauranger, affärer och barer och sen ta bussen ner till Plaka eller Prokopios (10-15 min) eller bo nere vid stränderna och komma in till stan på kvällarna för lite omväxling. Valet är ditt. Ha en trevlig semester!
Lotta

Kalimera
2008-05-29, 20:41
Härmar här och frågar vad vi inte bör missa på Naxos. Ville inte kapa den andra tråden.
Skillnaden är att vi aldrig varit där. Både stränder, sevärdheter och restauranger är av intresse.Det finns hur mycket som helst, här kommer några favoriter:

Stränder:
Agios Prokopios
Agia Anna
Maragas
Plaka
Mikri Vigla
Aliko

Sevärdheter:
Valindras Kitrondestilleri i Chalki
Portaran
Kastro i Naxos stad
Stenarna på Lionari beach
Kourosen i Appollonas
Kouroserna utanför Melanes
Tempel of Demeter
Nunneklostret Chrisostomos
Agia Tower
Panagia Drossiani

Byar:
Naxos stad
Koronidha
Koronos
Moni
Melanes
Chalki
Filoti
Moutsouna
Apirantos

Plus mycket mer, så klart, Naxos är ju trots allt Greklands mest ultimata resmål. :)

http://www.kalimera.se/bilder/forum/grekland_48.jpg

Portaran utanför Naxos stad.

M.G
2008-05-29, 21:19
Tack för alla era svar!!! klapp_klap

Det verkar finnas hur mycket som helst att se och göra på Naxos.
Undra om 4 dagar är allelens för lite?
Vi har tänkt hinna med någon dag, kanske 2 på Santorini, ev någon dag eller 2 på Koufinissi och resten på Naxos och Amorgos.
Funderar ev på att hoppa över Koufinissi. Kanske hellre det än att hoppa över Naxos.......ja inte är det lätt att bestämma när man aldrig har varit där och inte vet vad man har att vänta sig.......

Hellen
2008-05-29, 21:25
Det verkar finnas hur mycket som helst att se och göra på Naxos.
Undra om 4 dagar är allelens för lite?
....... och resten på Naxos och Amorgos.
Funderar ev på att hoppa över Koufinissi.

Ni kan lätt vara på Naxos hela tiden, men det är ju roligt att se någon annat också. Åk till Naxos, Amorgos och Santorini så får ni en jättebra blandning. Koufinissi känner jag så här för: Jätteroligt att ha varit där och sett denna lilla, lilla ö, men det lär dröja innan jag åker tillbaka.
Har ni möjlighet så hyr moped på Amorgos, lättare ställe att köra på och att hitta är svårt att finna (skulle vara pytteön Antiparos i så fall)
När är det ni åker?
// Helén