Logga in

Visa fullständig version : Grekiska viner på Systembolaget

Homeros
2008-05-27, 16:04
Läste att det i juni släpps ett nytt grekiskt vin på Systembolaget. Cambas Cabernet Sauvignon 2005 från producenten Boutari på Peloponnesos.
Prislappen kommer att vara 74 kr.
-Hoppas att detta vin är lika gott som Nauossa Boutari flabb_flab

Kan för övrigt även tipsa om ett annat gott grekiskt vin: Mountain Sun (nr. 97209) som släpptes i våras. Pris endast 64 kr

Äntligen börjar det komma lite viner från vårt kära Grekland.
Jag väntar fortfarande på att Systembolaget ska ta in något Robola-vin från Kefalonia. Det skulle passa perfekt nu till sommaren _B-anana

/Homeros

Lissi
2008-05-27, 16:13
Kan för övrigt även tipsa om ett annat gott grekiskt vin: Mountain Sun (nr. 97209) som släpptes i våras. Pris endast 64 kr
Äntligen börjar det komma lite viner från vårt kära Grekland.
/Homeros

Detta vin är recenserat i en tidigare tråd här på Kalimera. (Ifall Du missat den, menar jag. Det var lite olika uppfattningar om vinet!) Vi har några flaskor hemma..

Ett grekiskt rosévin har jag beställt några flaskor av på systemet.De har ju en del grekiska viner i beställningssortimentet;) Så passade jag på att även beställa 12 Mythos:p Måste ju tagga upp inför Greklandsresan.

Lissi

Hasse
2008-05-27, 18:50
Det är lite på gång igen med grekiska viner allmänt på Systembolaget. Förutom Cambas så har nyheten i maj, Agathon sålt som sjutton och av 5.000 flaskor finns nu endast 12 kvar i hela landet. Det är dessutom ett kollossalt bra rött vin med kvaliteter påminnande om länder vars moderna historia i vintillverkning ligger många snäpp högre av olika skäl.

Som nämnt förut finns betydligt mer att hämta i beställningssortimentet. Där har 4 nya röda och c:a 6-7 (beroende på när de lanserades) vita viner varit med några veckor. De skulle må bättre om fler gav dem en chans och som vanligt är leveranstid upp emot en vecka bra att lugnt kunna acceptera.

Okej då, här är namnen på de nya röda:

Ampelos Phos (druva Agiorgitiko, art.nr. 74431). Från Peloponnesos, 97:-

Black Cubed (art.nr. 74426). Från Korint-trakten, 227:- !!

Red Symmetry (nr. 74392). Från Nemea, 115:-

Zacharias (nr. 74433). Från Nemea, 129:-

De vita heter:

Ampelos Phos (druvor Roditis + Moschofilero, art. nr 74430). 94:-

Pezoules (druvor Sauvignon Blanc, Assyrtiko, art.nr 83174). 68:-

Sigalas Vin Santo, dvs. från Santorini, årgång 2003, endast 9 % alkohol. (art.nr 74135) OBS: detta är ett sött vin och det kostar......295:- för 50 cl.

Sigalas Santorini årgång 2006, 13,5 % alkohol. (art.nr 74138). 149:-

White Squared (art.nr 74425). 146:-

Vin Santo Boutari (Santorini). (art.nr 83646) OBS: sött vitt vin som kostar 165:- för 50 cl.

( Santorini (Assyrtiko) 2007 i ordinarie sortimentet (art.nr 99620), 79:- finns kvar i massor av butiker i hela landet. Smakrikt, mycket citrus-förnimmelser, lite honung och ganska "blommigt". Dessutom bra fyllighet vilket gjorde att vi ska fylla på med några flaskor till snart. )

Att flera av de röda är så dyra kan bero mycket på att av den totala mängd druvor man har möjlighet att skörda, så måste man syna och sortera ut de druvor som av olika anledningar inte har full och acceptabel mogenhet eller som har fått defekter. De procent den totala mängden druvor sjunker med, innebär att producenten någonstans måste kompensera det ekonomiska bortfallet genom att prissätta sina produkter högre för att kunna få in sina intäkter. Har de bättre druvorna inneburit ett bra vin så är det troligt att försäljningen går bra, kanske genom export. Dåliga druvor är det ingen idé att använda då man inte kan "trolla" fram bra vin av dåliga druvor.

Beträffande de söta vita vinerna så är det ju kännt att Santorinis vinodlingar består till största del av de små, nästan fågelbo-liknande "nystan" som jag har för mig Janne har visat en bild på. (var det på bloggen ?)

Det blir definitivt inte lika mycket druvor som på en vinstock som så att säga slipper starka vindar och extremt stark solstrålning som tvingar Santorini-odlarna att lägga dem längs marken. Och av den mindre mängden druvor (de gröna druvorna = vitt vin) så ska de delvis torkas då druvsaften då blir sötare. Denna kombination skapar också de otroligt höga priser som vi nu ser i svenska sortimentet.

Jag hjälper gärna till med reklam för de grekiska vinerna som nu har kommit, trots att jag ibland har varit negativ till många av de sorter som nu är slut i Sverige. Här har det kommit många nya som jag hoppas kan bana nya vägar till framgång !

Hasse :cool:

Titti
2008-05-27, 19:14
( Santorini (Assyrtiko) 2007 i ordinarie sortimentet (art.nr 99620), 79:- finns kvar i massor av butiker i hela landet. Smakrikt, mycket citrus-förnimmelser, lite honung och ganska "blommigt". Dessutom bra fyllighet vilket gjorde att vi ska fylla på med några flaskor till snart. )

Ett jättegott vin, tycker jag! Har redan köpt det flera gånger. Och inte får jag migrän av det heller.:o

Hasse
2008-05-28, 06:15
Glömde i går att meddela att nya röda vinet Cambas som kommer på måndag, finns i alla butiker i landet.

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=98824&Butik=0&SokStrangar=

nekjam
2008-05-28, 07:38
Glömde i går att meddela att nya röda vinet Cambas som kommer på måndag, finns i alla butiker i landet.

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=98824&Butik=0&SokStrangar=

Hej Hasse:)

Måste bara få ställa en fråga, jobbar du på systembolaget eller? Eftersom du verkar kunna så mycket om sortimentet och att det finns över hela landet.
Kul med sådana upplysningar tycker jagbye_bye

Hasse
2008-05-28, 10:30
Hej Hasse:)
Måste bara få ställa en fråga, jobbar du på systembolaget eller? Eftersom du verkar kunna så mycket om sortimentet och att det finns över hela landet.
Kul med sådana upplysningar tycker jagbye_bye

He he, nej det gör jag inte. Jag har vin som hobby och i periferin finns ett gammalt intresse för öl och dess kultur. Har en hel del tidningar om vin som bl.a finns i handeln samt en bråte böcker som fungerar som uppslagsverk. Att jag vet att en del viner lanseras i alla butiker beror på att tidningarna har recensioner av samtliga nyheter varje månad och att annan information som t.ex hur många flaskor som totalt kommer per sort.

Ständiga "studier" i denna litteratur bredvid det egna konsumerandet (som är kontrollerat :rolleyes:) är nödvändigt för att hänga med. Som en liten omvärldsbevakning kan man säga. Har dessutom ett litet motto:

"Köp ett annat vin än du brukar nästa gång för då har vinvärlden hunnit förändras"

Homeros
2008-05-28, 12:09

Sprang iväg under lunchen och köpte en flaska Santorini Assyrtiko som jag nu längtar efter att få prova :D:D:D

/Homeros

jan c
2008-06-02, 19:44
Hittade inte den härtappade Retsinan på systemet idag. Frågade och fick till svar att efter försäljningen av V&S finns den inte längre .Tråkigt för den var enl min smak godare än Kortaki

Hasse
2008-06-02, 20:27
Hittade inte den härtappade Retsinan på systemet idag. Frågade och fick till svar att efter försäljningen av V&S finns den inte längre .Tråkigt för den var enl min smak godare än Kortaki

Det var som attan :( Den var verkligen bra.

Elisabet
2008-06-02, 20:29
Hittade inte den härtappade Retsinan... Då är den väl borttappad... Ang_elx

Klick
2008-06-08, 18:35
-Hoppas att detta vin är lika gott som Nauossa Boutari flabb_flab
/Homeros

Jag är också väldigt förtjust i detta röda vin... Tillhör mina absoluta favoriter:)

Moster
2008-06-08, 20:03
Var på Systemet i torsdags och beställde 86248 Kallisti Boutari. Nu när jag söker efter detta vin så finns det inte längre på Systemets hemsida :confused: Vad kan detta innebära? Kommer vi inte att få våra flaskor? Eller beställde vi de sista klapp_klap Håller tummarna för att det är den senare varianten som gäller.

Moster :)

Elisabet
2008-06-08, 22:09
Den finns i beställningssortimentet, så nog får ni säkert den!
Är man bjuden?? bye_bye