handdator

Visa fullständig version : Båten till Naxos


M.G
2008-05-27, 08:39
Vi åker med ett plan som går runt 9 från Arlanda till Santorini och det blir väl ung. 14 lokal tid det landar (onsdag 18 juni). Jag har tyvärr inte exakta tiderna just nu men kanske någon vet när det landar.

Jag undrar om vi hinner med båten till Naxos som går 16?
Vi vill helst inte övernatta på Santorini utan dra iväg på en gång. Helst av allt skulle vi vilja åka till Amorgos men det verkar inte finnas någon avgång dit förrän fredag, tror jag det var.

Siri A
2008-05-27, 09:04
Ni hinner på två timmar, men då måste ni åka taxi direkt från flygplatsen till hamnen. Det finns ingen direktbuss, utan i så fall måste byta i Fira, vilket tar lite tid. Bussarna går inte speciellt ofta.

På flygplatsen fanns busstidtabell när vi var där, fast bussen hade vältagit semester, den dök inte upp på 1 ½ timme. Det fick bli taxi. 15 € in till busstorget i Fira. Vi delade taxi eftersom det inte bara var vi som stod och väntade på bussen.

Hellen
2008-05-27, 09:07
Ni hinner om det inte dröjer allt för lång tid innan ert bagage kommer.
Taxin kör ner på ca. en halvtimma om ni vill:eek:
Ett alternativ för att komma snabbare till Amorgos är att ni tar den båt ni tänkt, äter middag i lugn och ro på Naxos och sedan tar båten som går på kvällen till Amorgos, det blir en lång resa, men ni kommer till Amorgos nästan samma dag ni lämnat Sverige:)
// Helén

M.G
2008-05-28, 09:13
Så bra, då hinner vi kanske med båten men det är väl just så pass. 14.35 tror jag vi landar. Vi får hoppas att bagaget kommer i tid. Taxibilarna lär väl stå och vänta i alla fall :).

Att åka till Amorgos direkt på kvällen var en smart ide´.
Visst är det smartare att ta den vägen Amorgos, Naxos Santorini än Naxos Amorgos, Santorini!? Jag tänker på när vi ska tillbaka till Santorini och flyga hem.

Hellen
2008-05-28, 10:02
Från 14,35 till 16,00 bör ni hinna, jag kommer i håg ett år då vi kom med taxin samtidigt som båten backade in i hamnen, parkerade familjen i fållan för obordstigning och rusade själv in till biljettkontoret, brydde mig väldigt lite om de andra som stod och väntade där inne:eek: (skäms lite, ja)
Sa att jag ville ha fyra biljetter till den båten som kommer där...
Lite stressigt var det...:D
// Helén

M.G
2008-05-28, 10:28
Ibland får man vara lite fräck flabb_flab
Vi får hålla tummarna att vi hinner! _B-anana

schmidt48
2008-05-28, 11:11
Jag har varit ute för samma sak, vi var dom sista som köpte biljetter, så biljettförsäljaren fick ringa till båten, så dom väntade på oss, så vi sprang ombord, med rullväskor och ryggsäckar, men...............det är det värt , för att komma till Naxos.

M.G
2008-05-28, 12:35
Hur många dagar 'bör' man vara på Naxos för att känna att man inte stressat och fått ut en del?

Vi har tänkt besöka Naxos, Amorgos, Santorini (bara någon dag när vi ska hem) och ev. Koufunissi (blir nog inte heller mer än någon dag). Blir det för plåttrigt och stressigt tro?

Hellen
2008-05-28, 12:45
Skall ni vara borta i 14 dagar? I så fall hade jag föreslagit 3-4 dagar på Naxos, Koufinissi 2-3 dagar, därefter Amorgos så länge ni känner för att stanna där och sedan åkt till Santorini.
Det beror på hur rastlösa eller hur lite rastlösa ni blir, fyra öar är vad vi har åkt till, fast då har vi vid de flesta resorna rest 16 dagar.
Visst funkar det med fyra öar, i år har vi tre inplanerade öar på vår 18 dagars tur, är inte helt säker på att vi lägger in en fjärde;):D
// Helén

M.G
2008-05-28, 14:07
14 dagar har vi på oss. Jag tror inte vi stannar mer än 2 dagar max om vi åker till Koufunissi.