handdator

Visa fullständig version : Nisyros,getternas "Sanct Tropez"


artofpimpstone
2008-05-27, 02:31
Hej har köpt mig ett litet stenhus på vulkanslätten ovanför mandraki,inget märkvärdigt då det var rätt så billigt ,men med fin utsikt,och behagligt lugn.
Ön är skogs klädd och det tack vare vermiculiten ,pimpstenen som samlar och bibehåller mängder av fukt.Emmellertid så betar både lösa kor,svin,får och getter sönder all historisk byggnation som anses av nygrekerna som något ur det förgångnas ideal men kunskapen är inte större än den inneboende geten,eller lösa kossa som trampar sönder tusenåriga arbeten av sten partier och sten hus.En del insekter som oftast bara finns i ekskog,sällsynta fåglar,och endemiska kräldjur finns här,naturliga våt bastun som värms av vulkanisk jämnvarm ånga är utspridda på ön.Det kan ofta vara mer givande för den vandrande som kan se den gröna ön tidigt om våren strax före den grekiska påskens infallande då det alltjämt kan bli lite mulet eller regna en skur.Eller under september Oktober månad,vintern kommer på allvar frammåt januari och det med regn.Så eftersom jag bygger en del och restaurerar,så har jag fått förtroende att disponera ett par arrenden faktiskt och med dito hörande hus och vacker skogsmark till.

Monica P
2008-06-04, 13:17
Hej, kalorisiko to spiti! Är du inte lite, lite nervös för nya utbrott? Det låter annars lockande med vandringar där. Nästa gång jag ser Nisyros över Kos härirån Kalymnos ska jag vinka till dig! Monica P

Peter
2008-06-04, 17:22
Lyckogubbe med hus på Nisyros. :D Det är en av mina favoritöar. Torget i Mandraki är så härligt, speciellt på kvällen.

Det finns en Grek boende i Sverige som också har hus i Mandraki. Han kommer därifrån. En mycket trevlig man i 55-årsåldern som bor i Stockholm, men kör ner då och då. Hans hus ligger på vänstersidan precis innan där vägen in i Mandraki delar sig. Till vänster upp till Porfyris och torget, till höger (rakt fram egentligen) mot Tavernorna vid havet. Kanske 50 - 75 meter innan mopeduthyraren på högersidan. Senast parkerade han en Volvo med Svenska skyltar utanför huset.

Det kanske skulle vara en intressant bekantskap för resor eller andra gemensamma intressen?

Peter