Visa fullständig version : Marginaler tåganslutning / flyg
lillbyrro
2008-05-26, 16:03
Hej!
För mig bär det i sommar (slutet av juli) av för allra första gången till Grekland - Lesbos närmare bestämt. Jag åker på en tvåveckors charterresa med min pojkvän. Flyget går från Arlanda klockan 15.00 och vi kommer att ansluta från Sundsvall. Alternativen är att antingen åka ner till Stockholm någon dag innan och övernatta där, eller att ta tåget från Sundsvall till Arlanda samma dag (restid ca 3,30). Det finns ett tåg som beräknas vara framme på Arlanda klockan 11.20, och enligt researrangören stänger incheckningen en timme innan avgång. Således skulle tåget kunna vara ca två och en halv timme försenat utan att vi skulle missa flyget. Är det tillräckligt med marginal tycker ni? För min del tycker jag att det skulle vara skönast att slippa mellanlanda i Stockholm, men det vore ju för olyckligt att missa resan :eek:
Det här är ju egentligen ingen specifik Greklandsfråga ;) men jag vore tacksam om det finns någon mer resvan människa här som kanske vill svara. Hur mycket marginal brukar ni vilja ha för era anslutningar?
bye_bye Elin
Jag skulle aldrig åka så lång tågresa med den "lilla" marginalen....det är alldeles för mycket tågförseningar för det...Åk till Stockholm dagen innan och försök hitta ett billigt boende....så skulle jag göra...
Lissi
lillbyrro
2008-05-26, 16:24
Tack för ditt svar Lissi!
Så tre timmar och fyrtio minuter (från tågankomst till flygavgång) är alltså en liten marginal...jobbigt. Visserligen har jag aldrig varit med om försening på mer än en timma på den tågsträckan - framför allt inte sommartid - men du har rätt i att det vore dumt att chansa.
Boende i Stockholm har vi gratis så det är inget problem. Mer att jag tycker att det vore smidigare att åka direkt till Arlanda från Sundsvall.
Hur gör ni andra som måste ansluta till era flyg? :)
Nej, 3 tim 40 min är inte lite när det funkar!! Men om ert tåg av olika skäl (vilket ju händer) blir kraftigt försenat eller avgången inställd och väntan på nytt tåg vilket ju KAN hända så finns ju inga marginaler mer än att åka taxi förstås....Om jag dessutom hade boende i Stockholm så skulle jag absolut åka dagen innan...
Vänner från Kalmar som hade direkttåg till Kastrup för flyg till Australien höll i julas på att missa resan då tåget blev stående i flera timmar pga ett självmord då någon hoppade ut framför tåget...Det var så "off" så taxi tog jättelång lång tid att få och massor av folk var i samma sits... ...Mycket nervöst innan de hann med vid "last call"i gaten;)
NATURLIGTVIS är det troligaste att allt flyter och ni har gott om tid men OM!.........
Lissi
Elisabet
2008-05-26, 16:35
Du ska inte förvänta dig att få entydiga svar på en sådan fråga flabb_flab
Jag skulle absolut ta tåget. För mig är det en kort tågresa och stora tågförseningar är faktiskt ovanliga. 2½ timmar är god mariginal! Usch och fy för att måsta övernatta i Stockholm SÄRSKILT när flyget inte går förrän kl 15! En hel dag förstörd!
Men... vilket tågbolag är det? Jag kollade på bokatag.se och där finns bara ett tåg som kommer fram 11.09. Då har ni iofs ännu mer tid på er att hinna!
lillbyrro
2008-05-26, 17:38
Du ska inte förvänta dig att få entydiga svar på en sådan fråga flabb_flab
Det har du rätt i :), men kul att höra hur olika personer resonerar.
Men... vilket tågbolag är det? Jag kollade på bokatag.se och där finns bara ett tåg som kommer fram 11.09. Då har ni iofs ännu mer tid på er att hinna!Just det! 11.09 var det - helt korrekt. Uppmärksamt av dig.
Återigen - tack för era svar _B-anana
Hjalta99
2008-05-26, 20:55
Hej!
Hur mycket marginal brukar ni vilja ha för era anslutningar?
bye_bye Elin
Hej Elin,
Jag bor i Ljungaverk och åker alltid tåget från Sundsvall till Arlanda när jag åker iväg på mina greklandsresor. Ofta går planet tidigt på morgonen så vi kan ta nattåget från Sundsvall. Framme vid Arlanda ca 03.30 och planet brukar gå vid sju-tiden. Lite långväntat blir det ju förstås men det funkar. När vi åkte till Kalymnos i höstas gick planet 11.55 från Arlanda och då tog vi det tidiga morgontåget från S-vall. Det gick hur bra som helst! Det är bara om det inte finns rimliga förbindelser (avgångstider med tåget) som jag skulle kunna tänka mig att åka tidigare. Och då skulle jag anpassa avgången så att jag kunde bo på Arlanda eller i närheten. IBIS är bra. De hämtar och lämnar på Arlanda med egen liten "buss" och det kostar inget extra. Men man måste naturligtvis säga till när man beställer rummet. Inte är det så dyrt heller... Övernattar man i Stockholm kostar ju flygbussen alt Arlanda Express också, så att lägga på några kronor är det värt.
Hoppas ni får en härlig resa! flabb_flab
Eva
lillbyrro
2008-05-29, 11:04
När vi åkte till Kalymnos i höstas gick planet 11.55 från Arlanda och då tog vi det tidiga morgontåget från S-vall. Det gick hur bra som helst!
Tack för ditt svar, Eva! Det tidiga morgontåget - är det 05.10-tåget du menar då eller? Ganska precis samma tidsmarginal som för oss i sådana fall.
Nu har jag bokat de där tågbiljetterna - fick dem för 80 kronor per person i första klass! Blir det några ändringar i avgångstider eller om vi känner att vi inte har tillräckligt med is i magen kanske vi åker ner en dag innan med buss eller tåg i alla fall. bye_bye /elin
Hjalta99
2008-05-29, 21:32
Tack för ditt svar, Eva! Det tidiga morgontåget - är det 05.10-tåget du menar då eller? Ganska precis samma tidsmarginal som för oss i sådana fall.
Nu har jag bokat de där tågbiljetterna - fick dem för 80 kronor per person i första klass! Blir det några ändringar i avgångstider eller om vi känner att vi inte har tillräckligt med is i magen kanske vi åker ner en dag innan med buss eller tåg i alla fall. bye_bye /elin
Hej igen, Elin
Vilket kanonpris för biljetterna! Jag ska boka våra runt den 23 juni och hoppas på att det blir lika billigt. Är det till Arlanda ni bokat eller till Stockholm?
Om tåget gick 05.10 kommer jag inte ihåg, men det gjorde det nog. Vi var i alla fall på Arlanda och hade köpt nåt att äta och ett glas öl/vin (varsitt) kl 08.44 (jag kollade tiden när fotona var tagna). Planet gick som sagt 11.55. Det var gott om tid... :D
/Eva
lillbyrro
2008-05-29, 21:49
Hej igen, Elin
Vilket kanonpris för biljetterna! Jag ska boka våra runt den 23 juni och hoppas på att det blir lika billigt. Är det till Arlanda ni bokat eller till Stockholm?
Om tåget gick 05.10 kommer jag inte ihåg, men det gjorde det nog. Vi var i alla fall på Arlanda och hade köpt nåt att äta och ett glas öl/vin (varsitt) kl 08.44 (jag kollade tiden när fotona var tagna). Planet gick som sagt 11.55. Det var gott om tid... :D
/Eva
Tack för tidskollen - smart att titta på fotona!
Vi bokade till Arlanda. SJ har kampanj nu för sk SJ Prio-medlemmar (kostar inget att bli medlem) som får boka förstaklassbiljetter för halva priset under en period i sommar. Det borde gälla den 23 juni också - snabba dig och kolla om det finns billiga biljetter kvar! :)
Hjalta99
2008-05-29, 21:56
Vi bokade till Arlanda. SJ har kampanj nu för sk SJ Prio-medlemmar (kostar inget att bli medlem) som får boka förstaklassbiljetter för halva priset under en period i sommar. Det borde gälla den 23 juni också - snabba dig och kolla om det finns billiga biljetter kvar! :)
Det gick inge' vidare... :( Vi åker ju inte förrän 19 september och erbjudandet gäller resor mellan den 28 juni - 10 augusti... Så det blir väl till att hoppas på andra billiga biljetter... Men tack för tipset!
/Eva
lillbyrro
2008-05-29, 23:21
Det gick inge' vidare... :( Vi åker ju inte förrän 19 september och erbjudandet gäller resor mellan den 28 juni - 10 augusti... Så det blir väl till att hoppas på andra billiga biljetter... Men tack för tipset!
/Eva
Aha, jag missförstod lite och trodde att ni skulle åka den 23 juni (vilket visserligen inte heller hjälpt eftersom erbjudandet börjar den 28:e). Men det finns säkert billiga biljetter i september också - ett bra tag kvar ju.
bye_bye
/Elin
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.