handdator

Visa fullständig version : Möjligt att hyra bil som 18 åring ?


Amir.S
2008-05-26, 01:11
Hej jag ska åka till Kefalonia den 3 juni och har sett att alla hyrbilsfirmor har minst 21 års gräns. Jag fyller 19 en månad efter och just då har jag även haft körkortet i 1 år vilket åtminstone täcker det kravet, men finns det ingen möjlighet för mig att hyra bil under min vistelse där ?

Tacksam för alla möjliga förslag och tips så snart som möjligt

Elisabet
2008-05-26, 07:51
Du kan gå runt och fråga hos olika uthyrningsfirmor om du får hyra. Det är inte omöjligt att någon inte har åldersgräns, även om det är det absolut vanligaste.

Kolla då också upp att alla försäkringar verkligen gäller!

Annars är nog det bästa rådet att gilla läget. Är man 18 så är man. En härlig resa får du ju ändå och det finns andra bra sätt att ta sig fram än med bil!

Amir.S
2008-05-27, 19:46
aha ok. Får väl gå runt o fråga lite =/

Hur är det annars om man vill hyra moped ? Räcker det med vanligt körkort eller har de speciella krav på moped också ?
Åldersgräns, hur länge man haft körkortet, 50cc eller 125cc ?

Elisabet
2008-05-27, 20:58
De flesta uthyrare har en åldersgräns även för att få hyra moped. Jag vet inte om den brukar vara 18 år eller högre, men även där kan du ju höra dig för bland uthyrarna på plats.

Körkortskraven för att hyra 50cc är förarbevis för moped och för 125cc A1-körkort. Ibland får man hyra moped även på B-körkort, men det är inget man kan räkna med.

Att försäkringarna är heltäckande är förståss alltid viktigt när man hyr fordon. Om man får hyra trots att man inte uppfyller ålders- eller körkortskraven så är det extra viktigt att kolla upp vilka ekonomiska risker man egentligen utsätter sig för.

Lycka till!

Amir.S
2008-05-28, 22:15
Får väl jaga runt lite.
Tack så mycket för hjälpen =)

Kalimera
2008-05-29, 13:22
Får väl jaga runt lite. Tack så mycket för hjälpen =)Om du inte får hyra bil eller moepd kan du försöka hyra en fyrhjuling, då behövs bara vanligt körkort, kanske bryr de sig inte om åldern då.