handdator

Visa fullständig version : Funkar metron från flygplatsen till pireaus???


Joanna
2008-05-25, 01:11
Har bestämt för mig att det ryktades om inställda tåg i sommar från eleutherios venizelos till pireaus? Är så fallet eller går den som vanligt?

Eva L
2008-05-25, 09:44
Har inte hört något men du måste byta tåg i Monastiraki. Känns som det är lika enkelt att ta flygbussen som går direkt till Pireus.

Eva

Elisabet
2008-05-25, 09:49
Man måste inte byta. Det finns en direktlinje sedan snart ett år.

Däremot tror jag inte man kan svara säkert i förväg på om den vekligen går eller inte. Jag tänkte åka den i höstas, men då var den stängd pga spårarbeten. Jag fick en känsla av att den var inställd ganska ofta.

Hellen
2008-05-25, 09:50
Har inte hört något men du måste byta tåg i Monastiraki. Känns som det är lika enkelt att ta flygbussen som går direkt till Pireus.
Eva

Jag åker mycket hellre metron, svalt och skönt, en nackdel dock, man ser inte så mycket av Aten, samt att jag har väldigt ont av tiggarna på tunnelbanetågen, känner precis samma obehag på tunnelbanetågen i Sthlm.
Bytet var inget problem alls, det var väl skyltat.
// Helén

Eva L
2008-05-25, 12:21
Man måste inte byta. Det finns en direktlinje sedan snart ett år.



Ja den har jag missat men jag undviker ju Aten vid ö-luffarresor. :)

Eva

Hellen
2008-05-25, 12:39
Man måste inte byta. Det finns en direktlinje sedan snart ett år.


Direktlinjen är väl tåg? Tunnelbanan krävde byte i juli förra året, däremot kollade jag aldrig hur det var med tåg. De kan ju iofs ha startat direktlinje med tunnelbanan senare på året.
// Helén

Elisabet
2008-05-25, 12:59
Det öppnades en ny tunnelbanelinje första veckan i juni förra året, direkt mellan fpl och Aten. Det finns minst två gamla trådar som bekräftar att folk åkte med den i fjol (men jag hinner inte leta reda på dem nu.)

Tåg kan man däremot inte åka direkt, enligt den info jag fick på fpl i september.

Däremot, som sagt: när jag hade tänkt åka med tunnelbanan i sept var den stängd för reparationer. Så kanske det var också i juli? Det alternativet låter inte helt ogrekiskt tycker jag... och det var även därför jag skrev tididgare att jag inte tror man kan svara säkert i förväg, utan måste kolla upp det när man väl är där.

Hellen
2008-05-25, 13:33
Jag har nu letat och läst de gamla trådarna, det var olika bud även där.
Men det stod i ett av inläggen att det finns trelternativ att ta sig från flygplatsen till Piraeus.

1. Buss
2. Metro
3 Suburban train

Det finns ju även ett fjärde alternativ, Taxi.

Här (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=10159&highlight=metro)

Vad som gick att utläsa var att Metron kräver byte, däremot inte tåget. För att komma till tåget fick man gå till "baksidan". Jag vet inte riktigt vad som menas med det, kanske är det så att begreppen metro/tunnelbana och suburbantrain/pendeltåg har blandats i några inlägg, därav missuppfattningarna.
// Helén- som ännu bara provat taxi, buss och metro, och ser metron som det absolut bästa alternativet.

Zappa
2008-05-25, 13:37
Det öppnades en ny tunnelbanelinje första veckan i juni förra året, direkt mellan fpl och Aten. Det finns minst två gamla trådar som bekräftar att folk åkte med den i fjol (men jag hinner inte leta reda på dem nu.)

Tåg kan man däremot inte åka direkt, enligt den info jag fick på fpl i september.

Däremot, som sagt: när jag hade tänkt åka med tunnelbanan i sept var den stängd för reparationer. Så kanske det var också i juli? Det alternativet låter inte helt ogrekiskt tycker jag... och det var även därför jag skrev tididgare att jag inte tror man kan svara säkert i förväg, utan måste kolla upp det när man väl är där.

Nja, lite begreppsförvirring tror jag.

Ni kan läsa mer i denna tråd (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=12890).
Vi åkte Suburban Rail ifjor. Går från samma hållplats som tunnelbanan, men får väl ändå räknas som tåg. Körde uppe hela vägen om jag inte minns fel...

bye_bye Sven

Elisabet
2008-05-25, 14:54
Ja visst, det jag pratar om kallas suburbain train och räknas till metrosystemet. Den går (delvis tror jag) ovan jord, men tunnelbanesträckningar ovan jord är ju inget ovanligt och kallas metro även i andra städer (så att det skulle kunna innebära att det verkar som en begreppsförvirring har jag överhuvudtaget inte tänkt på).

Här (http://www.pireas.com/tourism/images/metro.jpg) är en karta över metrolinjerna.

Enligt den info jag fick på fpl måste man byta en gång om man väljer tåget till Pireus, och det blir ofta lång väntetid eftersom tågen inte är synkade till varandra.