handdator

Visa fullständig version : Tinos


Lissi
2008-05-24, 19:04
Helt plötsligt kommer jag på att någon sagt att Tinos är en väldigt blåsig ö?? Är det så?? HUR blåsig jämfört med t ex Naxos? Om man åker i slutet av juni..hur är kvällarna då?? Kalla??

Lissi

Peter
2008-05-25, 05:29
Helt plötsligt kommer jag på att någon sagt att Tinos är en väldigt blåsig ö?? Är det så?? HUR blåsig jämfört med t ex Naxos?

Är du igång nu igen...? :D Ang_elx Visst kan det blåsa på Tinos! Fast egentligen är det Andros som har värst rykte... :D

När det uppstår ett visst föhållande mellan hög- och lågtryck över Grekiska norra fastlandet och Turkiet "dras, sugs..." luft upp över Cycladerna. Dvs Tinos, Andros, Syros, Myconos, Paros, Naxos... Då spelar det ingen roll vilken av öarna där du är på! Det blåser lika djäkligt på alla... snyft_drop :D Jag har varit med om att det blåst tre veckor i sträck.... snyft_drop __D Jag har även varit med om att det varit stiltje i 10 dagar! Då var det över 40 i skuggan... snyft_drop Pest eller Kolera.... Oftast är det en lagom behaglig vind som svalkar... ;) Det är ingen skillnad på Tinos eller Naxos när det gäller vind...

Det blåser oftast på Grekiska öar. Mer eller mindre. Det vet du! Fast mina Grekiska vänner började fundera över blåsten (Meltemin) för rätt många år sedan. Den är inte längre som den var förr...? :confused: Då kunde man ställa klockan efter den...

I Cycladerna är det i stort sett samma vind oavsett ö. I Doddarna är det kanske lite mindre... Men vinden är inte lika förutsägbar som den var tidigare.


Om man åker i slutet av juni..hur är kvällarna då?? Kalla??


Absolut inte. I Chora ligger tempen normalt sett på 21 - 23 grader på kvällen den tiden. Men ta med en tunn tröja för säkerhets skull! OM det skulle blåsa för mycket! ;) Slutet av Juni är precis när den vanliga Meltemin ska börja.

Slutet av Juni, alt mitten på Sept, anser jag vara en perfekt tid att åka dit! Tinos, Andros, Syros, Naxos... Samma väder men olika upplevelser av öar... "Same shit, but sometimes very different..." flabb_flab

Peter

Lissi
2008-05-25, 09:28
Är du igång nu igen...? :D Ang_elx Visst kan det blåsa på Tinos! Fast egentligen är det Andros som har värst rykte... :D

I Chora ligger tempen normalt sett på 21 - 23 grader på kvällen den tiden. Men ta med en tunn tröja för säkerhets skull!
Peter

:DDet var ju koftan jag undrade över fattar Du väl.. Vill ju inte packa ryggan med mer än nödvändigt!;)

Skämt åsido, jag kan få huvudvärk av för mycket blåst så jag var väl mer nyfiken av den anledningen...och det är ju bra att veta när man söker boende, att det ligger "läigt"...Vi vill inte ha blåst på balkongen ständigt.

Tack för upplysningen!

Lissi - som räknar ner...

Eva L
2008-05-25, 09:33
Personligen tycker jag att koftan alltid behövs sent på kvällen i cykladerna utom när det är värmebölja. Var på Folegandros i mitten av augusti ett år och vi frös nästan varje kväll. För några år sedan blev det extremt blåsigt och några mycket kalla kvällar när jag och sonen var på Paros och det var i månadsskiftet augusti-september. Det var det året Janne gifte sig på Santorini och kalimeror rapporterade om blåst över hela Grekland. Efter ett par dagar kom värmen tillbaka och när vi anlände till Sifnos var det underbart väder igen.

Eva

Marianne
2008-05-25, 16:27
Jag har hört från (pålitlig?;)) källa att det väntas värmebölja med 46 grader i juni!:rolleyes:
Stämmer detta, så vill jag hellre ha blåst än stiltje på Tinos.:)

För övrigt kan man kanske välja boende efter varifrån vinden kommer. Är det nordliga vindar så passar det väl riktigt bra med boende i Choran.

På Paros flyttade vi från Naoussa ett år när det blåste väldigt jobbigt där. Flyttade till Alyki - och sen dess har det blivit Alyki varje gång vi varit på Paros!:D

Lissi
2008-06-04, 21:21
NU har vi bokat 7 nätter hos Nikoleta i Chora på Tinos där vi får rum med WC/dusch /Pentry för 35 euro/natt....Vi börjar med 7 nätter så får vi se om vi åker vidare till Syros eller stannar kvar!
Bara 15 dagar kvar!

Lissi