handdator

Visa fullständig version : Chora på Folegandros


Janet
2005-07-22, 14:40
Hej!

Någon som har koll på om Chora på Folegandros ligger precis vid kusten eller ligger det litegrann inåt på ön?

/Janet

Cecilia
2005-07-22, 14:59
Hej!

Chora ligger vid kusten. Så nära att några pensionat och hotell vilar på klippkanten, precis som på Santorini! Huvudbyn är helt fantastisk. Charmig, pittoresk och väldigt mysig. När du kommer till Folegandros lägger båten an vid hamnen Karavastossi. Därifrån går det lokalbuss, som kostar 1 euro, till Chora. Färden går uppåt och tar cirka 10-15 min. Bussen stannar på ett litet torg där du har en helt otrolig utsikt och vy över havet. Därifrån kan du också gå en promenad till den vackra kyrkan, högt belägen. Det tar kanske 15 svettiga minuter, men å andra sidan får du en utsikt utan dess like. Solnedgången därifrån är underbar!

/Hälsningar från Cecilia, som var på Folegandros för en dryg vecka sen :)

Eva L
2005-07-22, 15:37
Hej!

Någon som har koll på om Chora på Folegandros ligger precis vid kusten eller ligger det litegrann inåt på ön?

/Janet

Folegandros är en smal ö med en helt underbar Chora. Har bara varit där en gång men ön står på listan med kommande "återvändaröar". Skulle kunna tillbringa flera veckor där utan att vilja åka därifrån.

Eva

Janérik
2005-07-22, 18:13
Alltså visst ligger chora vid kusten men det är väl ändå en sanning med modifikation, problemet är att det är ett avstånd på kanske100-200 meter, minns inte riktigt men det är i alla fall ett avstånd som är så att säga horisontellt.
Jag tror att nedanstående bild är chora på Folegandros men jag är inte helt säker, du förstår säkert ändå principen :rolleyes:
http://www.algonet.se/%7Ejsundell/temp/kanskechora.jpg

Mvh Janérik