handdator

Visa fullständig version : Vista på laptop, WIN XP på stationär?


Marianne
2008-05-23, 15:11
Jag överväger att köpa en laptop, men tycker kanske det är "gammaldags" att köpa WIN XP till en helt ny laptop. Kan väl vara lite svårt att få idag också. Vista följer med de flesta laptop idag, så vitt jag vet.

Jag har WIN XP på min stationära.

Ni som är så datakunninga: Kommer jag att få problem med att överföra filerna med Vista på laptoppen och WIN XP på den stationära?

Netwolf
2008-05-23, 19:54
Ni som är så datakunninga: Kommer jag att få problem med att överföra filerna med Vista på laptoppen och WIN XP på den stationära?

Nej.

Bennyboy
2008-05-23, 19:58
De kjører fint sammen på alt mulig, ikke noe problem uansett hva det gjelder.

Peter
2008-05-23, 22:24
..det är "gammaldags" att köpa WIN XP till en helt ny laptop.

Nej. Det är inte gammaldags. Det är smart...! :D


Kan väl vara lite svårt att få idag också. Vista följer med de flesta laptop idag, så vitt jag vet.


VISTA följer med till de flesta datorer idag men i Sverige är det så att man ofta kan välja mellan XP och VISTA. VISTA innehåller massa "lull-lull" som du aldrig kommer att ha nytta av och som bara drar massa kraft ur processorn. Om du inte vet hur du ska stänga av det! VISTA är säkert jättebra i vissa miljöer, men som "stand-alone" bärbar hemma, eller på resa, klarar du dig mycket bra med XP! Om man inte har vissa behov som bara VISTA klarar, men jag kan inte se det i ditt fall. ;)


Jag har WIN XP på min stationära.


Jag med. Och jag kommer inte att överge XP förrän jag blir tvingad...! :eek:


Kommer jag att få problem med att överföra filerna med Vista på laptoppen och WIN XP på den stationära?


Nej, som Netwolf säger. Det är inga problem. De ska vara kompatibla. Om du inte kör några väldigt extrema program under XP? Men det tror jag väl inte..? :confused:

Om jag varit i din situation hade jag ev väntat 6 - 8 månader med att köpa... Intel har precis släppt sina nya quadrupelprocessorer, mycket snabba, till stationära datorer. Jag tror inte de kommit till bärbara ännu. Alternativt hade jag köpt en bärbar nu med dualcore-processor. Eftersom jag inte tror du sitter och spelar grafiskt avancerade spel på nätterna räcker nog det egentligen rätt länge. Ang_elx :D

En sådan hyfsat ny, dvs max 6 månader, med XP är perfekt. OBS! Väljer du VISTA bör du ha (minst!) 4 GB internminne. VISTA är tungt... XP däremot är optimerat för 2 GB interminne! Allt däröver är i princip onödigt. Det innebär att datorn kan bli lite billigare men ändå minst lika bra och snabb om du väljer XP. Och du bör nog försöka ligga på omkring 200 GB hårddisk. Lite över eller lite under. Hur mycket bilder och musik vill du ha på disken? ALLT numera ÄTER disk.... :mad: Så ju mer du kan få, desto bättre är det.

En sak till. Egentligen gillar jag Fujitsu-Siemens, jag har själv en bärbar därifrån, men de har en modell som jag har fått info om att man ska hålla sig långt borta ifrån. Det hade varit bra om jag kommit ihåg namnet... Men det börjar på A. Inte Amadillo, Amarillo eller Adamo, men det är något åt det hållet! Den serien var tydligen full med fabriksfel... Bort med fingrarna även om de säljs billigt... Det finns andra modellar från dem som är bättre.

Peter

Rojo72
2008-05-23, 23:00
Blir en snabbis innan natta, detta ;). Amilo heter laptopmodellen från helvetet som Peter är ute och far efter...

Peter
2008-05-23, 23:27
Amilo heter laptopmodellen från helvetet som Peter är ute och far efter...

TACK ROJO! Nu slapp jag ligga sömnlös inatt! flabb_flab Den ska man tydligen hålla fingrarna så långt borta från som möjligt... Inte ens snegla på.... Ens om man fick den gratis... Ang_elx


laptopmodellen från helvetet


Lär enligt vad jag hört vara en helt korrekt definition...

ROJO: I O Y 1

Hoppas inga här nu använder sådana...

Peter

Chras
2008-05-24, 11:02
När det gäller förhållandet XP kontra Vista är det största problemet att alla program inte kan köras med Vista. Således kan man få investera i nya program trots att det gamla fungerar bra i XP-miljö. Tycker detta är det första man ska ta hänsyn till när man väljer program.
Kan sedan konstatera att de flesta datorer är rätt likvärdiga när det gäller kvalite. Man brukar få vad man betalar för. Har själv beställt en Asus hos min lilla databutik och får den därför skräddarsydd för mina behov. Detta alternativ är kanske något man bör överväga vid nyanskaffning.
//Chras

Kalimera
2008-05-25, 11:10
När det gäller förhållandet XP kontra Vista är det största problemet att alla program inte kan köras med Vista. Således kan man få investera i nya program trots att det gamla fungerar bra i XP-miljö. Har själv erfarenhet av det. Köpte en ny laptop för lite sedan, kan fortfarande inte använda den fullt ut eftersom flera av programmen inte fungerar med Vista. Till dess att jag fixat nya program jobbar jag mestadels med min gamla XP-dator. Så man bör kolla om ens gamla program fungerar med Vista, och att inte snåla med internminnet.

Rasmus
2008-05-25, 11:32
Att Vista är ren och pur dritt är väl känt sedan lång tid.
Kör XP så länge ni kan.
Vista är så bedrövligt så det nästan är osannolikt. Jag kan med bästa vilja i världen inte förstå hur Microsoft kan ha släppt en så bedrövlig produkt. Men, å andra sidan, har de överhuvudtaget släppt något bra alls sedan Windows 95...?
Näe, jag är skeptisk...

R ;)

Marianne
2008-05-25, 16:32
Tusen tack för dessa upplysningar!
Faktiskt väldigt värdefull information eftersom jag jobbar en hel del med ett program som heter Boardmaker - och omedelbart tycker jag inte att det ser ut som att det går med Vista. Hmm, det låter inte bra!:mad:

Kalimera
2008-05-28, 16:03
Hmm, det låter inte bra!:mad:Nej, det gör inte det, men man kanske vänjer sig. Jag säger som i den gamla sagan:

Vista, Vista i datorn där, säg mig vem som krångligast i världen är. :rolleyes:

Chras
2008-05-28, 17:22
Nej, det gör inte det, men man kanske vänjer sig. Jag säger som i den gamla sagan:

Vista, Vista i datorn där, säg mig vem som krångligast i världen är. :rolleyes:

De är de program man inte behärskar.
Kommer ihåg när man gick över till XP. Alla klagade på detta men nu höjs det till skyarna. Har kollat runt när det gäller XP kontra Vista och de flesta säger att det gäller att ha stort internminne samt stänga ned de program som man inte behöver när Vista startas. Om jag inte missminner mig sa man samma om XP.
Har i alla fall beställt Vista på den nya datorn.
//Chras

Bennyboy
2008-05-28, 17:46
Har kun hatt Vista på en bærbar før jeg kjøpte en ny hovedpc for ett par måneder siden.
Har funket greit på den bærbare men den blir jo ikke skikkelig brukt.
Men på den nye hovedpcn gikk det ikke mer enn 2 dager før jeg fant ut det var totalt ubrukelig, la inn det nye server OSet og det funker greit, det er langt ifra 2003 server men det funker.
Må restarte en gang ca hver 2-3 uke, 2003 server klarte 3-4 måneder.

For ett par dager siden startet jeg opp pcn med Vista og la inn service pack 1 og de siste oppgraderingene men det var like ille.

Så langt jeg vet er det ikke så mye forskjell på vanlig Vista og den nye server versionen, så da bør det være håp for Vista også i framtiden, men det blir nok ihvertfall etter service pack 2.

Så har du ikke så store krav til pcn og bruker den mest til tekstbehandling, mail og internett så går det sikkert greit med Vista.
Driver du med mer enn dette og er avhengig av at det funker sånn nogenlunde er det nok best å holde seg til XP.

Og skal du ha noe som funker så er det 2003 server eller 2008 server som gjelder.

Bennyboy
2008-05-28, 17:53
Tror ikke det er mange som har XP stående å kjøre med masse program som "höjs det till skyarna".
Det holder ikke mange dagene hos meg før det må restartes ihvertfall.
Og grunnen til at mange klager på nye program og operativ system, er fordi de blir sluppet ut på markedet før de er ferdige.
Etterhvert som det kommer oppgraderinger så blir flere og flere fornøyde.
Når du får den nye pcn din så vil du fort oppdage at Vista ikke funker, det har ingen ting med at det er uvant for folk.

Chras
2008-05-29, 21:49
Sitter med den nya datorn och Vista. Hitentills har allt fungerat klanderfritt. Programmen som jag trodde skulle fungera i Vistamiljö FUNGERAR!!!!
Dax att lägga av för idag och får återupptra arbetet med att lägga in bilder och dokument under morgondagen. Vänta med spänning på ett bildspelsprogram från Texas. Hoppas att koderna dyker upp under morgondagen.
Således hitentills allt bara bra.
//Chras