Visa fullständig version : Dåligt APOLLO
Bertilsson
2008-05-23, 08:49
APOLLO flyger från och till Arlanda med ett gammalt restlager av flygplan.
Nerresan till Karpathos den 15/5 skedde, efter 6 timmars försening, med ett gammalt rekonditonerat plan från Dubrovnik Arlines. Cigarettröklukt, bara vatten och Coca Coola ombord, ingen förbeställd sprit fanns med, lösa och saknade inredningedelajer.
Hemresan 22/5 skedde, efter den del krångel på flygplatsen, med en gammal DC 9, med väldigt trångt mellan sätena (är själv 186 cm och satt som i ett skruvstäd), från Sky Wings Airlines SA, ett spansk bolag.
För den som gillar gamla slitna flygmaskiner var dessa två resor rena nostalgitrippen.
Som vanligt skyller alla på varandra och om inte det funkar så drar man till med den gamlas slitna skivan - de grekiska flygledarna strejkar.
ALDRIG MER APOLLO
Oj vad bra att du berättar det för oss. Ska defintivt inte boka med Apollo vid en eventuell resa i år. Deras flygstolar är inte speciellt billiga heller och ett gammalt inrökt plan där det inte går att få mat under resan kan jag defintivt vara utan.
Eva
RhodosStad
2008-05-23, 10:39
Har åkt massor av gånger med Apollo och ska göra det igen nu i höst....aldrig haft något att klaga på
Hoppas ni tog tag i det när ni kom ner till Grekland
RhodosStad
2008-05-23, 10:40
Oj vad bra att du berättar det för oss. Ska defintivt inte boka med Apollo vid en eventuell resa i år. Deras flygstolar är inte speciellt billiga heller och ett gammalt inrökt plan där det inte går att få mat under resan kan jag defintivt vara utan.
Eva
Dömer du ut ett helt resebolag efter en insändare från EN person? :confused:
Har aldrig haft problem med att flyga med Apollo, senast till Thailand i februari. Stor Airbus 330. De gånger vi åkt till Grekland har vi heller aldrig haft problem med deras val av flygplan!!
Cigarettröklukt, bara vatten och Coca Coola ombord, ingen förbeställd sprit fanns med, lösa och saknade inredningedelajer....
Som vanligt skyller alla på varandra och om inte det funkar så drar man till med den gamlas slitna skivan - de grekiska flygledarna strejkar.
Det var ju underligt och tråkigt att den förbeställda spriten inte fanns med, vilken tur att det finns spritaffärer i Grekland;):D
Visst fanns det väl mat på planet? Jag tolkar ditt inlägg som att du saknade starkare drycker.
Den period du nämner var väldigt turbulent i Grekland, det kunde man enkelt se genom att titta på ankomster och avgångar till och från Atens flygplats, inrikestrafiken låg helt nere under något dygn, och sedan tar det ju lite tid att "flyga i kapp"
// Helén- som varit nöjd med Apollo varje gång jag köpt flygstol av dem.
Jag flög den 15/5 från Landvetter. Skulle lyft 8.10 på morgonen, men de tidigarelade starten till 02.50. Fick besked att det var risk för strejk på flygplatserna i Grekland så därför var vi tvugna att landa innan. Var glad att jag fick lite mer tid på Karpathos, men så mycket sömn blev de ju ej den natten. Enligt folk på Karpathos jag pratade med så hade Apollo missförstått det hela. Låter ju konstigt att ni som flög från Arlanda ej fick samma besked?!
Miabye_bye
Jag dömer inte ett helt resebolag efter en person men om de flyger med den typen av flygplan till charterdestinationerna i Grekland vill jag inte åka med. Vem vill leva på Cola en hel flygresa? Finns väl ingen anledning för Apollo att inte flyga med sina ordinarie plan bara för att det är en dygnsstrejk i Grekland. De satte väl knappast in fler avgångar. Har ytterligare en invändning mot Apollo och det är att de ofta ändrar sina avgångstider och ibland ställer in avgångar med mycket kort varsel. Fungerar inte för oss som bor långt från Arlanda och är beroende av anslutningsflyg som måste bokas i god tid. Alla bor inte i närheten av Arlanda. Drabbbade bekanta till mig som förlorade flera tusenlappar när de hade icke ombokningbara inrikesbiljetter och Apollo flyttade avgångstiden ett par dagar före utresan.
Eva
Jag har följt den senaste tidens kritik mot Apollo, både i denna tråd och i tidigare.
Jag har noll erfarenhet av flygstolar och uttalar mig därför inte specifikt. Däremot ser det emellanåt ut som om åsikterna om Apollo är onyanserade i vissa avseenden. Jag tror att Apollo möjligen skulle kunna få upp en större smidighet i hur de agerar när kunderna ska infomeras om förändringar som många här har drabbats av. Men jag är övertygad att Apollos situation inte är helt enkel. Jag tror inte att någon person i detta forum verkligen vet vad de har för situation och jag tror inte heller att de struntar i att sätta kunden i centrum. Det är faktsikt oss de lever på men det är en omöjlighet att ha 100 % nöjda kunder.
Jag har själv erfarenhet av att trassla med dem angående paketresor och jag vet bekanta som har haft liknande problem. Men paketresor är en helt annan sak men även där finns problem av vissa slag.
De problem som många skribenter här har haft baserar sig mycket på de känslor man får när man blir besviken på utebliven eller drastiskt förändrad resa. Ska kritik riktas mot just Apollo tycker jag att man ska lägga ner mer energi på att framföra den till den ansvarige där. Hoppas också att ni som är mest arga också gör det eftersom svaren inte finns här. Om någon från Apollo gissningsvis läser i vårt forum må det vara hänt men jag hoppas innerligen att ingen av dem ger sig in och börjar svara i bolagets namn. Jag tror nämligen inte att det är deras policy att göra det utanför deras egna "kanaler". De har antagligen tillräckliga resurser att ta emot kritik, bl.a har de ju öppet på helger telefonledes men om man kan nå särskilt långt de tiderna vet jag inte.
Men visst är det intressant att diskutera Apollo, själv tillhör jag/vi de nöjda bland deras kunder men vi har som sagt de lite enklare alternativen charter.
Hasse :cool:
Jag förstår inte vad du menar Hasse när jag åker flygstol som jag gör ibland och charter ibland så sitter vi alla på samma plan. Ändrade avgånstider och inställda flyg drabbar då oss alla och den familj jag känner som inte kunde använda sina inrikesbiljetter åkte charter.
Jag tror nog att alla för fram sina synpunkter till respektive resebolag och de förväntar sig knappast svar här men forumet är ju till för att ta fram både positiva och negativa synpunkter kring Greklandsresor. Jag har själv rest med Apollo flera gånger och varit nöjd men ändringarna bekymrar mig och även andra som har många mil till flygplatsen.
Eva
Jeg har reist med Apollo minst 10 ganger har aldri hatt noen større problem.
Maten har vært som på andre fly, ikke spesielt spennende.., flyet har gått sånn nogenlunde i rute og intreørmessing synes jeg flyene har vært helt ok.
Reiste for første gang på 16 år med Ving til Tyrkia sist August....flyet var over to timer forsinket, men kan jo ikke fordømme Ving som reiseselskap av den grunn...
At flyet blir forsinket har ingen ting med Apollo å gjøre, men med hendelser som flyplassen står til ansvat for.... , eller de som laster bagasje..Flyet flyr når de får beskjed om at de får lov til å fly...
At man kan en enkelt dårlig opplevelse kan skje hos hvilket som helst reiseselskap etter min mening..
Ia
Förseningar är vi alla vana vid. Det är inte det som är problemet utan när avgångstiderna förändras och det kanske tom blir en ny resedag eller helt inställt. När jag åkte till Samos med Apollo för två år sedan var vi nästan fem timmar försenade det kan jag acceptera även om det inte är kul.
Eva
karinafp
2008-05-23, 14:54
När vi åkte till Karpathos i somras hade vi bara beställt flygstol. Dagen innan avresan ringde Apollo och sa att planet skulle bli ett par timmar försenat. Inga problem alls, för oss var det bara att boka om taxin. Vi har alltid flugit med fräscha och rymliga plan, och maten har varit helt okej. Jag har aldrig haft någon anledning att klaga på Apollo. Inte på något annat bolag heller, för den delen. Och jag har hunnit med ett antal... ;)
Karin
som alltid längtar ner
litentuva
2008-05-23, 16:20
Fast vi är fler som är missnöjda... Vår resa till Karpathos nu I augusti blev inställd. Erbjudandet blev avresa från Göteborg trots att det går flyg från Arlanda samma dag. Resan blev dessutom dyrare.:(
Fick höra av en vän idag att deras flyg med Apollo till Thailand vid Jul är inställt och att de blev erbjudna en resa som blev 1000kr dyrare per person... Har även fhört fler liknande storys.
Naturligtvis är det inte alla som drabbas och många är säkert nöjda, det kan strula med andra bolag också...
RhodosStad
2008-05-24, 19:00
Citat
"Fungerar inte för oss som bor långt från Arlanda och är beroende av anslutningsflyg som måste bokas i god tid. Alla bor inte i närheten av Arlanda. Drabbbade bekanta till mig som förlorade flera tusenlappar när de hade icke ombokningbara"
Tja..Jag bor på Gotland klapp_klap.....Ni kan ju bila i värsta fall, ta tåget...
Vi på ön måste så gott som ALLTID ha övernattning på Arlanda...med den merkostnaden , men hellre det än att riskera missa planet till min resa till utlandet..
Förseningar inställda flyg etc.. måste man ju ALLTD räkna med..
Det är med stort intresse jag läser synpunkterna om Apollo. Det som är lite kul är att alla som åkt på deras "långväga resor" tycks vara nöjda. Självklart, det är ju där de sätter in de stora "fina" planen. Har tyvärr inga positiva erfarenheter av Apollos charter till Grekland. Har åkt till Santorini,Samos,Rohdos,Kreta med Apollo,under flera år. Strul var enda gång. Avgångstider förändrade både dit och hem. Planbyten (nya bolag) och mellandlandningar har varit legio. Sen spelar det ju ingen roll om jag har haft flygstol eller "full" charter, förändringen drabbade alla. Lägg därtill att priset för att flyga med dem till Grekland är otroligt högt. Jag har åkt till Grekland så gott som varje år de senaste 20 åren, men har sen flera år bokat lågprisflyg till Athen och sedan båt eller inrikesflyg. Har inte en enda gång haft förseningar eller inställda flyg sedan jag lämande Apollo.
Jag är lite förvånad hur vi Greklandsälskare faller platt till marken och accepterar Apollos villkor och "piruetter". Låt oss gemensamt ställa krav på dem, att förbättra
flyglägenheterna för Greklandsresenären.
RhodosStad
2008-05-24, 20:12
Det är med stort intresse jag läser synpunkterna om Apollo. Det som är lite kul är att alla som åkt på deras "långväga resor" tycks vara nöjda. Självklart, det är ju där de sätter in de stora "fina" planen. Har tyvärr inga positiva erfarenheter av Apollos charter till Grekland. Har åkt till Santorini,Samos,Rohdos,Kreta med Apollo,under flera år. Strul var enda gång. Avgångstider förändrade både dit och hem. Planbyten (nya bolag) och mellandlandningar har varit legio. Sen spelar det ju ingen roll om jag har haft flygstol eller "full" charter, förändringen drabbade alla. Lägg därtill att priset för att flyga med dem till Grekland är otroligt högt. Jag har åkt till Grekland så gott som varje år de senaste 20 åren, men har sen flera år bokat lågprisflyg till Athen och sedan båt eller inrikesflyg. Har inte en enda gång haft förseningar eller inställda flyg sedan jag lämande Apollo.
Jag är lite förvånad hur vi Greklandsälskare faller platt till marken och accepterar Apollos villkor och "piruetter". Låt oss gemensamt ställa krav på dem, att förbättra
flyglägenheterna för Greklandsresenären.
flabb_flab Det var ju lite kul.....åker flera gånger med ett bolag man inte tycker sköter sig? och strular varje gång. Finns ju några fler bolag som flyger till Grekland, men det tog en stund....:confused:
Citat
Tja..Jag bor på Gotland klapp_klap.....Ni kan ju bila i värsta fall, ta tåget...
Vi på ön måste så gott som ALLTID ha övernattning på Arlanda...med den merkostnaden , men hellre det än att riskera missa planet till min resa till utlandet..
Förseningar inställda flyg etc.. måste man ju ALLTD räkna med..
Jag vet inte vilka tåg du syftar på men antagligen är du väldigt okunnig om vilka kommunikationer som gäller från Norrland. Köra bil är nog betydligt enklare för er. Kommer man från Gällivare som de jag känner gör blir det en bilresa på långt över 100 mil, med flera barn det är det inte helt enkelt. Jag förstår inte varför du refererar till förseningar. Det är inte det vi klagar på utan tidigareläggningar av flygtider och inställda flyg samt britsfällig information. Den som tar nattåget från Norrland kommer fram först när de flesta charterflygs avgångstid passerats. Med dina kommentarer undrar jag faktiskt om du jobbar på Apollo eller på annat sätt avlönas av bolaget. Förseningar på upp till 10 timmar har jag varit med om det dör ingen norrlänning av.
Eva
P.S övernattningar på Arlanda är nog mer regel än undantag för oss det klagar vi inte heller över
Det var ju underligt och tråkigt att den förbeställda spriten inte fanns med, // Helén- som varit nöjd med Apollo varje gång jag köpt flygstol av dem.
Vi åkte med Span Air- SAS alliance över nyår hem från Spanien och med ett sammanslaget flyg så fanns inte heller våra förbeställda varor med...men vadå?? Värre saker kan hända!!
Jag flyger med SAS även nästa gång!:D
Apollo kan jag inte heller klaga på! Har det blivit fel så har de alltid kompenserat de gånger vi blivit "drabbade".
Lissi
Jag brukar inte läsa Karpathos-trådar eftersom ön inte är intressant för mig. Men nu råkade jag se namnet Apollo där... Och så läste jag igenom alla inlägg. Jag ska inte skriva vad jag tänker, inte ens citera och kommentera, men jag ruskar sakta på huvudet...
Jag är den förste att erkänna att jag allvarligt kritiserat Apollo i vissa sammanhang. Men här är ni 10 gånger värre än jag någonsin varit! Och vissa kritiserar saker som Apollo inte kan råda över!
Det är klart man (vi) ska kunna kritisera och ifrågasätta. Alla researrangörer, hotell osv! Men man (vi) måste också se till faktiska omständigheter och realiteter. Man kan inte vräka ur sig vad som helst och kritisera saker när det kanske ligger utanför bolagets kontroll! Ska man kritisera krävs även balans och rättvisa! Det tycker jag saknas i den här tråden....
Peter
Egentligen är det väl flygbolaget som man ska klaga på om det gäller förseningar.
Har åkt med Apollo flera gånger och har varit nöjd. En gång när vi skulle bila upp till Luleå från Västerbotten så ringde Apollo några timmar innan vi skulle iväg och berättade att planet skulle bli försenat på grund av tekniska problem. Man hade flugit från Norge tidigare på morgonen till Kreta och fått in en fågel i motorn så planet skulle undersökas innan det var klart för avgång från Chania till Luleå. Det tycker jag var bra att dom gjorde i god tid så vi kunde planera om våran dag.
Och vi har alltid åkt med fina plan, Norvair upplever dom större än vad Ving och fritidsresor har haft i samma klass.
Jag ska inte skriva vad jag tänker, inte ens citera och kommentera, men jag ruskar sakta på huvudet...
Det blir lite svårt för oss andra att hänga med i tankebanorna då;):D
Det blir lättare, för den vars inlägg du syftar på, att förklara sig om du berättar.
// Helénbye_bye
Kanske alla arrangörer gör så här numera men alla gånger vi åkt med Vingresor har tidtabellsändringar kommit oss tillhanda i mycket god tid. Förseningar har de naturligtvis också men det är inte det jag pratar om. Har de gånger förseningarna varit många timmar blivit mycket väl omhändertagna av dåvarande My travel och Premiär som bolaget hette ännu tidigare. Nästan alltid helt underbar personal och en otroligt bra service. Har nästan aldrig hört någon klaga på att Ving ställer in flygningar eller ändrar tidtabellen fram till några få dagar före avgång däremot har jag hört många säga det om Apollo men trots allt betraktar jag Apollo som ett seriöst företag. Kanske är marginalerna så små i dagens resebransch och ägarförhållandena är ju inte detsamma som Apollo var en gång i världen så det är kanske något vi måste räkna med.
Eva
Det blir lite svårt för oss andra att hänga med i tankebanorna då...
Verkligen? Gå då tillbaka till första inlägget och läs tråden igen.
Peter
Läser man med "humorhuvan" på så hittar jag i första inlägget en man som satt i ett skruvstäd från Sky Wings Airlines SA, eller om det nu var sätena som kommer därifrån, han saknade sin förbeställda sprit.
Detta inlägg kommenterade jag, med:
"Det var ju underligt och tråkigt att den förbeställda spriten inte fanns med, vilken tur att det finns spritaffärer i Grekland;):D"
Jag ser fortfarande inte vad det är som kritiseras som inte Apollo kan råda över, det är ju av Apollo resenärerna köpt resan. Jag tror jag hittat en sak; Att man inte kan acceptera deras ombokningsvillkor som presenterera bl.a. på deras hemsida.
Nu tror jag att jag hör vad du tänker;):D, och ja, du får skriva att jag är dum som inte fattar, fast ännu hellre förklaraAng_elx
// Helén bye_bye
Kalimera
2008-05-25, 10:32
Nerresan till Karpathos den 15/5 skedde, efter 6 timmars försening, med ett gammalt rekonditonerat plan från Dubrovnik Arlines. Cigarettröklukt, bara vatten och Coca Coola ombord, ingen förbeställd sprit fanns med, lösa och saknade inredningedelajer.Jag förstår att du är besviken, det skulle jag också blivit. Mest för röklukten, att sitta instängd i ett plan där det luktar rök skulle gjort mig galen.
Jag flyger mestadels med Apollo, är nöjd trots en del förseningar, som mest 12 timmar, men då vi togs väl hand om Apollo så det gjorde inget. I sommar ska vi dock flyga med Fritidsresor, det blir första gången.
Elisabet
2008-05-25, 10:51
Att man blir besviken och irriterad är förståeligt.
Det är för att inte förlora pengar när avgångarna ändras eller ställs in, som man ska ha en bra reseförsäkring. Då kan man även på få lite plåster på såren, även om man inte förlorat några pengar.
litentuva
2008-05-25, 16:55
Att man blir besviken och irriterad är förståeligt.
Det är för att inte förlora pengar när avgångarna ändras eller ställs in, som man ska ha en bra reseförsäkring. Då kan man även på få lite plåster på såren, även om man inte förlorat några pengar.
Vi har en bra reseförsäkring via mastercard men den täckte inte när Apollo ställde in resan eftersom det står i det finstilta att det får göra det samt då vi erbjöds pengaran tillbaka. Täckte inte heller de extra kostnader vi fick för att ta oss t Göteborg. Däremot har vi fått mkt bra ersättning då vi blivit kraftigt försenade ( 10 timmar Aug 2004 och 14 timmar i augusti 2005 med Apollo), fick 1000kr / person inkl för barnet som vi inte betalat mer än 200kr för då hon var under 2 år. Jobbigt med försening men kul att ha 3000kr till nästa semester + 200 kr / person från Apollo. Fick på så sätt två resor nästan gratis;) Man får se det från den ljusa sidan om möjligt. Värre då när resor blir inställda....
RhodosStad
2008-05-26, 10:19
Jag vet inte vilka tåg du syftar på men antagligen är du väldigt okunnig om vilka kommunikationer som gäller från Norrland. Köra bil är nog betydligt enklare för er. Kommer man från Gällivare som de jag känner gör blir det en bilresa på långt över 100 mil, med flera barn det är det inte helt enkelt. Jag förstår inte varför du refererar till förseningar. Det är inte det vi klagar på utan tidigareläggningar av flygtider och inställda flyg samt britsfällig information. Den som tar nattåget från Norrland kommer fram först när de flesta charterflygs avgångstid passerats. Med dina kommentarer undrar jag faktiskt om du jobbar på Apollo eller på annat sätt avlönas av bolaget. Förseningar på upp till 10 timmar har jag varit med om det dör ingen norrlänning av.
Eva
P.S övernattningar på Arlanda är nog mer regel än undantag för oss det klagar vi inte heller över
Bil eller tåg från Gotland till Arlanda, en jättestor sjö emellan.Östersjön heter den...vem kan Sverige??
anneli56
2008-05-26, 10:32
I maj 2007 när SAS kabinpersonal gick i strejk,ringde jag jag varje dag i en veckas tid till Apollo och frågade hur det skulle bli med flyget.En enda gång under veckan fick jag ett trevligt och vettigt svar.Vårat flyg skulle gå till Kalamata på lördagen kl 15.30,Apollo ringer kl 11 på lördagmorron för att tala om att flyget är inställt!!
Elisabet
2008-05-26, 10:34
Det är väl klart att det är krångligt och tidskrävande att ta sig från Gotland till Arlanda och att de flesta avgångstider innebär att man måste övernatta i Sth om man bor där.
Samtidigt är det inte något snack om att det är ännu längre, dyrare och mer tidskrävande, samt vanligen färre möjligheter, att ta sig från norra Sverige till Arlanda, oavsett hur man reser! Skulle man vilja åka tåg måste man till exempel oftast åka hemifrån TVÅ dagar i förväg!
Men vad är meningen med att tjafsa om vem som har det värre??? Tvärtom ska väl vi som har samma omständigheter hålla ihop - och om vi lägger krutet på något så borde det vara att försöka förbättra för oss alla!
Bil eller tåg från Gotland till Arlanda, en jättestor sjö emellan.Östersjön heter den...vem kan Sverige??
Va finns det inte bilfärja?:confused:
Eva
Kalimera
2008-05-26, 12:34
Tråden handlar om en besviken Apollo-resenär. Vill ni diskutera förbindelser inom Sverige får ni skapa en ny tråd.
OK, då tar jag på mig rollen att återgå till ämnet ;)
Jag tycker precis som några andra här att vissa inslag i den här tråden inte är helt seriösa och övertänkta.
Om Apollo gör fel ska de naturligtvis ha kritik men kom ihåg att det är omöjligt att hitta felfria leverantörer i någon branch och charterindustrin är inget undantag. Att då som vissa gör, dra slutsatsen att Apollo inte går att nyttja mer på grundval av en insändare och ett exempel på att man använt "gamla" flygplan, är ganska magstarkt.
Bertilsson meddelar i inlägg 1 att Apollo trafikerar Arlanda med skrotplan :eek:
Den intressanta frågan är ju då varför detta skett ?
Faktum är ju att Apollo är föredömligt tydliga med vilka flygplan som används. När det gäller Arlanda-Karpathos är det MD-80 från Nordic Airlines som gäller enligt bolagets flyginfo för kommande avgångar. Om man sedan bytt flygplanstyp är den troliga orsaken inte att man medvetet vill förstöra semestern för Bertilsson och dennes medresenärer.
Mer troligt är ju att det faktiskt uppstått brist på flygplan, kanske pga av strejker i Grekland, kanske pga av fel på plan, kanske av annan orsak.
Om alternativet är att inte komma iväg alls så hade jag valt att komma iväg även om det inneburit "dåliga" flygplan och brist på förbeställd sprit.
RhodosStad försöker nyansera kritiken mot Apollo, en åsikt han/hon måste ha rätt att framföra. EvaL väljer då att insinuera att RhodosStad är anställd/betald av Apollo, det tycker jag går över gränsen.:mad:
Åter till Apollo. Av denna och andra trådar kan man nog utläsa att bolaget har mer kvalitetsproblem än konkurrenterna vilket de naturligtvis bör ta tag i. Men kom också ihåg att Apollo på vissa sätt varit föregångare när det gäller Greklandresandet, jag tänker då bla på oneway-biljetter och resor till mindre öar och destinationer.
Lars
OK, då tar jag på mig rollen att återgå till ämnet ;)
Att då som vissa gör, dra slutsatsen att Apollo inte går att nyttja mer på grundval av en insändare och ett exempel på att man använt "gamla" flygplan, är ganska magstarkt.
Lars
Nu har jag väl ändå inte skrivit att de inte går att nyttja mer utan att jag inte vill åka med Apollo till Grekland om de använder den här typen av plan. Jag vill verkligen inte sitta i ett inrökt plan i flera timmar. Vet att de inte bara under strejken bytt plan utan även vid andra tillfällen. Det är mitt val sedan får andra göra sina egna. Med de biljettpriser som Apollo numera har på sina flygstolar förväntar jag mig viss komfort och service under resan.
Eva
Jag vill verkligen inte sitta i ett inrökt plan i flera timmar.Eva
Nej, det vill inte jag heller, är bland det värsta jag vet.
Men grejen är att dessa flygplanstyper och de flygoperatörer som Bertilsson skriver om, så långt jag kan förstå, inte finns med i Apollos ordinarie program. Något extraordinärt måste ha inträffat som inneburit att Apollo, Nordic airlines eller Novair hyrt in dessa.
Att då, som du gör, dra slutsatsen att du kommer att få åka rökstinkande skrothögar om du väjer Apollo men vet att du slipper det om du väljer annat bolag tycker jag är en felaktig slutsats.
Sedan håller jag med dig om Apollos priser på flygstolar och One-waybiljetter. Det som en gång var en riktigt bra tjänst har tyvärr blivit ganska ointressant om man inte köper som sista minuten nån dag innan avresa.
laero gör en hedersvärd insats som på sitt sakliga sätt försöker bringa sans i denna tråd. Det har även jag försökt men jag ska inte ta åt mig någon ära. Bland annat har jag som jag sagt, noll erfarenhet av flygstolar och idéen att resa på det viset. Och visst vet jag att många av naturligtvis sitter i samma plan, charterresenärer och flygstols dito.
En intressant detalj i alla detta är att Apollo uppenbarligen har kvalitetsproblem, som laero mycket riktigt tar upp. De har tydligen svårt att på ett bra sätt få sina egna plan att räcka till eller i de fall där de samarbetar med andra flygbolag. Jag vet för lite om de exakta detaljerna. Men man måste också ta med i beräkningen att trots de problem Apollo tydligen har så är det i det närmaste omöjligt, om inte helt omöjligt att få tag i alla bokade resenärer på ett så rättvist sätt som möjligt. Många bor längre bort från t.ex Arlanda (jag har 3,5 mil dit) och får då följdaktligen en ibland omöjlig uppgift om plan t.ex tidigareläggs. Det finns ju bra rutiner för i de fall information snabbt måste ut till resenärerna. Brister det så pass mycket i de rutinerna så att resenärer helt missar ett flyg så är det allvarligt.
Infomationsmissar är en sak men en annan aspekt är att förutom informationen rent generellt så verkar det som om någon eller några inte verkar vara nöjda med informationen om t.ex förseningar, tidigareläggningar, inställt osv. Nöjd och nöjd förresten, jag finner inte att Apollo (som vi nu har ställt in siktet på) har några "skyldigheter" att även informera om bl.a försämrad komfort, flygplanstyper som anses föråldrade, avsaknad av beställd sprit osv. Det viktigaste är väl ändå trots allt att vi på ett flygsäkert sätt kommer ner till den destination vi har förväntat oss ?
Ge Apollo en chans att förbättra sig, ge dem den rättvisa kritik de förtjänar och se dem inte som att de måste vara 100-procentiga. Det är också som laero säger, inget företag är felfritt i sina leveranser av t.ex resor i olika fomer. Jag begär inte att ni som har blivit besvikna på Apollo ska sätta er in i flygbranschen men jag gör ett antagande och säger att den är nog en aning rörig numera, minst sagt. Jag antar att Apollo (som exempel) har folk som inte gör annat om dagarna än att försöka bringa reda i att få avgångar att fungera på ett någorlunda strukturerat sätt. Detta har nog konkurrenterna på den svenska resemarknaden gemensamt med dem.
Det sägs också en del om de priser ni upplever som höga. Ta då i åtanke att flygbränslepriserna antagligen inte är något som något flygbolag är glada över att behöva handskas med. Jag har för mig att jag såg en kommentar i samband med SAS problem, deras eventuella nya sparpaket med uppsägningar bl.a. Om jag inte minns fel har de sagt att flygbränslepriserna har fördubblats på ett antal år, vet ej hur långt tillbaka i tiden det var ?
Även om jag ger mig in i en diskussion med små erfarenheter så vill jag ha en möjlighet att lufta åsikterna. Apollo kommer att tappa kunder men ställ inte orimliga krav på dem. Tror ni att de ger resenärer problem utan att bry sig eller att de struntar i att ni lämnar dem så tror jag inte ni någonsin kommer att bli nöjda med dem. Kanhända har Apollo tagit sig vatten över huvudet som är så stora på Grekland som de faktiskt är ? Glöm då inte att hela branschen de är en aktör i, har haft och kommer att få fortsatta problem med flyg till de platser som räknas som "mindre". De "större" desinationerna, öar som kanske kan kallas "nav" - Kreta, Rhodos, Samos, Santorini (även fastlandets Aten och Preveza, Thessaloniki ?) blir antagligen mer och mer dominerande, vet ej ?
skrallan
2008-07-21, 13:50
När vi var på Karpathos juli 2008 så flög vi med Nordic Airways AB (http://www.nordicregional.se) vilket just då verkar vara det bolag Apollo använder till Karpathos.
Vi flög med en MD-82 (http://sv.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_MD-82).
Raderna långt bak i planet så delade dom ut hörselproppar vid start eftersom det verkar finnas ett problem med för höga ljud. Även flera i kabinpersonalen hade hörselproppar. Längre fram i planet var inte problemet lika stort. Osäker på om det är flygplansmodellen eller om det var just de planen vi åkte med. Jag kan bara konstatera att ljudet där bak var mycket högt för min smak.
Jag tyckte det var ont om benutrymme. En person på ca 190 cm satt tajt och iaf jag kunde inte ha benen ihop. Men jag tror inte dom är speciellt snåla med benutrymme eftersom det tydligen kan vara 33 rader i en "charterversion" enligt wiki och dom hade 28 rader när vi flög. Så det kanske var ganska generöst ändå.
Varma kläder verkade du få stå för själv, vårt flyg hade inte några filtar till den som frös.
Vi var försätade så det gick inte att vid incheckning påverka var man skulle sitta, både dit och tillbaka.
Annars hade vi inte några problem med flygbolaget. Känns som ett bolag som rimmar ganska bra med konceptet "du får vad du betalar för". Vi fick höra att dom gjort spontana mellanlandningar i Polen men vi hade turen att slippa det:).
Vad gäller Apollo så kan jag hålla med trådens skapare till viss del. Vi fick hela tiden en känsla av att Apollo försökte precis ligga på gränsen för vad som är möjligt. Visst- vi åkte charter och resan var inte så dyr och därför var flyget inte reguljärklass, hotellet hade inte balkong med sjöutsikt som utlovats. Men det är väl charterbolagens lednings pengadriv som får kunden att alltid känna sig lite lurad. Kunden kommer ju ändå tillbaka för det är ju billigt. Däremot en applåd från oss till deras personal som verkar slita hårt för att kompensera för huvudkontorets inställning för vad som ska levereras till deras kunder.
Vi har reist med Apollo mange ganger (10 - 12?), og har aldri hatt problemer. Ingen innstilte fly, ingen endringer i flytider, ingen forsinkelser, og betydelig bedre benplass enn hos de andre vi har reist med (MyTravel, som nå heter noe annet).
Det eneste minuset med Apollo har vært noen totalt hjelpeløse guider, men dem har vi vanligvis nå ingen annen kontakt med enn at de forteller oss hvilken buss vi skal ta til vårt hotell når vi ankommer. flabb_flab
... Og jeg er ikke ansatt i Apollo, har ingen familie i Apollo, og kjenner ingen som er ansatt der!:rolleyes:
Som Johns har jeg reist med Apollo - både kun fly/flygstolar og sogar charter, også kun fly med Ving. Kun fly har generelt fungert ok, kanskje dette av en eller annen grunn er organisert bedre i Norge enn i Sverige? Eller har vi hatt mer flaks? Men guidene stakkar, de virker såvisst ganske urutinerte og arrogante. Fast jeg tror ikke det siste, de bare vet ingenting og klarer heller ikke ordne opp når det krevs. De er jo oftest veldig unge og har liten innsikt av hva de reisende har krav på. Som at en reise booket MED balkong og utsikt faktisk betyr nettopp det. Det får reiseselskapet jammen ordne opp i , selv om guiderne ikke evner en sånn praktisk ting. Logistikk gjelder vel også for Apollo? - Uansett pris, man kjøper en vare og forventer å få nettopp den man har kjøpt....Selv om den ikke hører til luksus-kategorien. Om den ikke er dyr. Skal man virkelig finne seg i alle disse uventede hendelser?
Nei. Ikke alltid.
Albyuven
2008-07-23, 15:50
håller med i en del av vad ni skriver om risiga flygplan.. men den förbeställda spriten??? vadå?? man får inte beställa sprit på utresan inom eu...Ang_elx
Nja, så här är det!!! Inom EU har alla länder enats om att avskaffa det som tidigare kallades "Taxfree"
För att kunna kringgå detta började charteroperatörera laborera med lagstiftningen. Man inhandlade dryckerna i det land som hade billigaste skatten på alkohol. Satte skattemärkena på flaskorna. Så kom det sig att
resenärer från Sverige kunde hämta ut sina påsar med drycker efter ankomst till exv Grekland. Ett trassel utan like!!!
Detta föll ej EU på läppen... Alltså täppte man till även detta kryphål. Dock lyckades detta ej för hemresan. Med andra ord, på en hel del destinationer
från annat EU-land till Sverige går det bra att handla varor vilka avlevereras vid flygstolen inför hemresan. Dryckerna är då skattade i exv Grekland, men billiga ändå.
Dock ej billigare än att handla varorna påplats i Grekland eller i Taxfreeshopen på flygplatsen...
Arne
Albyuven
2008-07-23, 20:52
okej man man kan i alla fall inte förbeställa sprit på flyget med apollo till karpathos..!!!
okej man man kan i alla fall inte förbeställa sprit på flyget med apollo till karpathos..!!!
Det rör sig nog om praktiska problem, alltså inte lagliga. Sprit väger kanske för mycket? När jag flög till santorini senast, stod det att man inte kunde beställa alkohol på utresa. Sedan fick jag hem en katalog där de hade xtra erbjudande för utresan. Var tvungen att testa, så jag beställde och fick min sprit (de var dock väldigt noga med att man inte skulle få det vid sätet, -utan när man steg av planet) Sen kan jag säga att vilken supermarket i grekland som helst, kan konkurrera med de priserna.
Siden Norge ikke er med i EU, har det aldri vært noe problem å bestille sprit til utreisen, men hvem gjør vel det? Å ta med sprit til Hellas må da være som å gi bakerens barn brød, eller carry coal to Cardiff, som det heter på de kanter. flabb_flab
RhodosStad
2008-07-24, 08:58
Varför beställa sprit när det är mycket billigare i Grekland klapp_klap
Betalar man för balkong med utsikt, och inte får det, tar man väl kontakt med Apollos kontor direkt på plats? :confused:
Någon som åkt med Iberworld? till Grekland?
skrallan
2008-07-26, 23:14
Varför beställa sprit när det är mycket billigare i Grekland klapp_klap
Betalar man för balkong med utsikt, och inte får det, tar man väl kontakt med Apollos kontor direkt på plats? :confused:
Någon som åkt med Iberworld? till Grekland?
Jodå - vi kontaktade Apollo på plats. Återstår att se om Apollo anser att vi är berättigade till kompensation för detta. Kan informera här hur det går.
Problemet var tydligen, enligt reseledarna, att Apollos personal från huvudkontoret i Sverige kommer ner till hotellet och bedömer vad varje rum ska säljas som i deras katalog. Det rum vi fick skulle tydligen säljas som balkong havsutsikt fastän det bara fanns en dörr till det rummet...dvs entrédörren. Gick du utanför entrédörren så kunde du se havet - och tydligen så ska Apollo's "bedömare" ha ansett att denna vy utanför entrédörren kunde betraktas som "balkong havsutsikt". Kanske grundades det på att balkong har ju en dörr och då duger väl entrédörren lika bra.
Eller vad tycker ni - om det står "Balkong Havsutsikt" på er biljett, tror ni då att ni ska få en balkong (liknande Wikipedias definition http://sv.wikipedia.org/wiki/Balkong) som hänger på huset eller kan ni även förvänta er platsen utanför Entrédörren?
darlingen
2008-08-16, 20:38
Kom hem från Karpathos för två dagar sen. Det var första gången jag åkte med Apollo. Har tidigare åkt med Always till Marocko en gång, då de fanns, och med Fritidsresor fyra gånger, till Korfu, Cypern, Turkiet och Egypten.
Always upplevde jag som otroligt bra. Trots 5 timmars försening hem från Marocko var jag helnöjd eftersom blev vi väldigt bra omhändertagna av personalen på plats. Lunchbuffé fixades och vi fick information så fort något nytt dök upp.
Fritidsresor har jag enbart positiva erfarenheter från. Rakt igenom har den personal jag varit i kontakt med på företaget varit väldigt trevliga och hjälpsamma, både i Sverige och på resmålen.
Om Apollo kan jag tyvärr inte säga speciellt mycket positivt än så länge. Reseledarna på plats var mycket trevliga och gjorde ett bra jobb tycker jag, bortsett från då vi skulle åka hem, kommer till det sen.
När vi åkte till Karpathos bokade vi en lite udda variant. Från början var vi tre som skulle åka, 2 veckor. Några veckor innan avresa tvingades en av oss avboka den första veckan. Han fick betala en extra avgift för det, vilket jag inte säger nånting om, sånna är ju reglerna. Avgiften betalade han in samma dag som avbokningen skett. Två dagar senare fick jag, som huvudbokare, en påminnelsefaktura från Apollo för just den summan som min kompis betalat in. Han ringde då Apollo för att kolla vad som blivit fel...
Han ringde från jobbet och hade inte tillgång till sina bokningsuppgifter, utan uppgav då sitt namn. För det första så hade de stavat hans namn fel i sitt system, så de hittade inte hans bokning. Efter en stund frågade de om han skulle åka till Kuba (?). Ytterligare en stund senare hittade de bokningen, och det visade sig att de missat en bokstav i hans förnamn. Hade inte påminnelsen kommit hade han fått en felaktig biljett... och då vet man ju hur det blir på flygplatsen. Tvärnobben.
För det andra, så tyckte de nu att han skulle betala in ytterligare 15 kronor, utöver avgiften han redan betalt. Varför framgick inte, men det var viktigt att han gjorde det. Ursäkta, men varför? Kunde de inte ha lagt på de där fåniga 15 kronorna direkt??
Sedan var det lugnt fram till avresan. Veckan innan avresan fick jag för mig att jag skulle kolla Arlandas hemsida ifall planet till Karpathos startat i tid. Men nej, det hade varit försenat. Exakt hur mycket minns jag inte.
När det var dags för oss att åka blev vi också sena, pga. mycket trafik i luftrummet. Vi fick mellanlanda i Thessaloniki för att tanka eftersom bränslet tydligen tagit slut. Landade på Karpathos 2,5 timme försenade.
Veckan efter kom kompisen ner, 2 timmar försenad pga. trasigt flygplan.
Och då vi skulle åka hem tvingades vi mellanlanda i Kavala för att tanka eftersom, enligt en flygvärdinna "Det är för många passagerare ombord, så vi kan inte tanka fullt, det blir för tungt". Va? Är det inte så att det måste finnas EXTRA bränsle ombord utifall att man av någon anledning inte kan landa om planerat??
Några få timmars försening gör väl varken från eller till, men man får en konstig känsla när samma flyg blir försenat, minst 4 veckor i rad!!
När vi befann oss på flygplatsen på Karpathos för två dagar sen fick vi ingen information alls. I bussen på väg till flyget meddelade en reseledare att planet eventuellt var 40 minuter sent, men det var inte bekräftat. Hon skulle återkomma med med information på plats.
Vi fick inte höra ett smack från någon, trots att reseledarna hela tiden befann sig på flygplatsen i väntan på de nya gästerna som satt på planet från Stockholm.
Rykten gick om en timmes försening, senare 70 minuter... Men när vårt plan egentligen skulle ha lyft, hade det inte ens landat på Karpathos.
Näe, jag får ta mig en funderare innan jag bokar med Apollo igen. Alla dessa händelser sammanslagna gör mig ganska skeptisk. De känns lite oorganiserade, lite förvirrade. Men visst kan de gå fler chanser, det är väl alla värda...
skrallan
2008-08-17, 18:11
Vi fick mellanlanda i Thessaloniki för att tanka eftersom bränslet tydligen tagit slut. Landade på Karpathos 2,5 timme försenade.
Veckan efter kom kompisen ner, 2 timmar försenad pga. trasigt flygplan.
Och då vi skulle åka hem tvingades vi mellanlanda i Kavala för att tanka eftersom, enligt en flygvärdinna "Det är för många passagerare ombord, så vi kan inte tanka fullt, det blir för tungt". Va? Är det inte så att det måste finnas EXTRA bränsle ombord utifall att man av någon anledning inte kan landa om planerat??
Tråkigt med mellanlandningar! Vi fick höra av en reseledare att det tydligen inte var helt ovanligt med mellanlandningar till och från Karphathos med detta flygbolag. Så även vi var oroliga för detta när vi skulle hem. Lite nyfiken på om det verkligen stämmer med för hög vikt så jag gjorde ett räkneexempel:). (all data taget från Boeing´s hemsida):
Flygplanstyp: McDonnell Douglas MD-80
Funktionsvikt (tomt plan med besättning): 35369 kg
Max antal passagerare: 172 st. På vårt flyg var det 28 rader x 5 bredd = 140 st. Antar 75 kg/st + 25kg bagage + handbagage = 14000kg
Max bränsle: 17766 kg
Fullt plans vikt: 35369+14000+17766 = 67135
Max tillåten vikt för takeoff: 67812 kg
Tydligen inte för hög vikt, och då tror jag att jag räknat ganska högt när jag läser på Boeings sida och att det ofta finns barn som sänker vikten.
Enligt Boeing´s diagram ska en MD-82 med 155 passagerare och bagage kunna flyga en distans på ca 3800 km. Det är ca 3000 km mellan Karphathos och Arlanda.
Tyvärr så blir jag inte klok på varför dom mellanlandar. Jag är inte någon flygingenjör men det ser ut som att ett sådant flyg med en last på ca 150 personer bör kunna ta sig mellan Arlanda och Karphathos med god marginal utan mellanlandningar. Har läst att Nordic bara har MD-82 och MD-83 i sin flotta - tar dom kanske in andra flygplan ibland med kortare räckvidd? Eller finns det andra skäl till att mellanlanda än vikt och räckvidd?
C&C
skrallan
2008-08-17, 19:54
Enligt Boeing´s diagram ska en MD-82 med 155 passagerare och bagage kunna flyga en distans på ca 3800 km. Det är ca 3000 km mellan Karphathos och Arlanda.
Nu såg jag att Nordic Airways verkar ha även MD-81 i sin flotta eftersom dom listar även den på sin hemsida. Kan det verkligen vara så att dom kör dessa flyg till Karpathos lika ofta som folk klagar på dessa mellanlandningar? Enligt Boeing´s diagram klarar en MD-81 en sträcka på ca 3150 km med ca 140 passagerare och det är nog för små marginaler på dom ca 3000 km mellan Karpathos och Arlanda. Då kan det nog bli aktuellt med en mellanlandning. Skulle vara intressant att få veta vilken flygmodell från Nordic Airways folk mellanlandat med till och från Karpathos:).
darlingen
2008-08-26, 20:27
Nu minns jag inte exakt, om det var en MD-81:a eller MD-82:a... tyvärr.
Vi fick höra av en reseledare att det tydligen inte var helt ovanligt med mellanlandningar till och från Karphathos med detta flygbolag. ...
Tyvärr så blir jag inte klok på varför dom mellanlandar. ....
bör kunna ta sig mellan Arlanda och Karphathos med god marginal utan mellanlandningar. Har läst att Nordic bara har MD-82 och MD-83 i sin flotta - tar dom kanske in andra flygplan ibland med kortare räckvidd? Eller finns det andra skäl till att mellanlanda än vikt och räckvidd?
Min kunskap kring flyg och bränsle är lite gammal (flygplatsbrandman för längesedan i lumpen) men jag tror det förhåller sig så här (om någon har nyare/andra kunskaper får ni rätta mig) :
Ni teoritiserar för mycket kring flygplansmodellers prestanda. Oavsett vilket typ av plan som används så gäller följande:
-Man tullar aldrig på säkerheten kring räckvidd.
-Man flyger inte heller med för mycket bränsle. Bränslet ger ökad vikt och ett tungt plan är dyrare att flyga. Av säkerhetsskäl landar man inte heller med för mycket bränsle kvar i tankarna, därav fenomenet att man ibland tömmer flygfotogen före landning.
-Mellanlandningar är dyra pga flygplatsavgifter och ökad bränsleförbrukning.
-Oavsett bolag och flygplanstyp måste man därför flyga med "lagom" mängd bränsle i tankarna.
Alltså; flygbolag vill inte mellanlanda, det som kan förorsaka mellanlandningar är faktorer som dyker upp under flygning. Ex.vis att man får en oförutsedd stark motvind eller att destinationsflygplatsen inte ger landningstillstånd i rätt tid. I det läget måste säkerhetsmarginalerna täckas upp med mellanlandning och bränslepåfyllning som följd.
Lars
Det kan finnas ytterligare en faktor som påverkar en eventuell teknisk mellanlandning, nämligen banlängden på Karpathos. Enligt officiella uppgifter är banlängden 2100 meter.
Nu förhåller det sig emellertid ofta sålunda, att många rullbanor har ett fysiskt indrag i banändarna på grund av svag bärighet. Den verkliga längden kanske då bara är 1900 meter eller så. Detta kan då för MD-planen medföra begränsningar i startvikt, och då är det ofta mer ekonomiskt att
göra en teknisk mellanlandning för tankning
än att reducera antalet betalande passagerare.
Via hade detta förhållande här i Umeå till för fem år sedan då rullbanan
förstärktes i båda banändarna och därmed erhöll 2200 meter verklig längd.
Arne
Det kan finnas ytterligare en faktor som påverkar en eventuell teknisk mellanlandning...Detta kan då för MD-planen medföra begränsningar i startvikt, och då är det ofta mer ekonomiskt att
göra en teknisk mellanlandning för tankning
än att reducera antalet betalande passagerare.
Arne
Ja, det kan förklara mellanlandningar på hemflygning men inte på vägen ner.
Lars
Det är väl likadant med den ännu kortare banan på Skiathos som väl är strax under 1.700 meter ? Det går helt enkelt inte att starta med för mycket bränsle, maskinerna kommer inte upp innan banan tar slut. Jag antar att det finns en gräns för när planen måste upp i luften med viss mängd kvar av banan ? Därav behovet av att mellanlanda i Thessaloniki för tankning.
RhodosStad
2008-08-27, 11:47
Citat:
"Eller vad tycker ni - om det står "Balkong Havsutsikt" på er biljett, tror ni då att ni ska få en balkong"
Balkong Havsutsikt, tolkar jag som, balkong OCH havsutsikt, som då kan ha havsutsikten från vilket håll som helst.
Står det balkong MED havsutsikt så ska jag ha balkong MED havsutsikt från balkongen, så tolkar jag det..
skrallan
2008-08-30, 09:29
Det kan finnas ytterligare en faktor som påverkar en eventuell teknisk mellanlandning, nämligen banlängden på Karpathos. Enligt officiella uppgifter är banlängden 2100 meter.
Intressant diskussion. Kanske intressant för resenärer att veta att mellanlandningar faktiskt kan bli aktuellt med dom planen på den destinationen.
Jag kikade i Boeings tekniska dokument igen och där behöver en fullastad md-82 på 67.000 kg ca 2400 meter startbana. Men apollo verkar köra endast ca 140 passagerare, istället för max 170, vilket är ca 64.000 kg vilket kräver 2000 meter startbana. Så marginalerna är inte stora. Landa det planet kräver ca 1400 meter landningsbana. Allt detta beräknat i noll motvind.
Vi åkte därifrån i ett fullt 140 stolars MD-82 utan mellanlandning, i stark motvind. Kombinationen att folk tar med sig blytungt bagage och dåligt med motvind borde öka risken för mellanlandning. Eller så finns det plan i flottan där dom proppar i fler än 140 passagerare, dvs fler än 28 rader.
För den intresserade finns övergripande md-82 info här http://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_MD-82
C&C
skrallan
2008-08-30, 09:39
Citat:
"Eller vad tycker ni - om det står "Balkong Havsutsikt" på er biljett, tror ni då att ni ska få en balkong"
Balkong Havsutsikt, tolkar jag som, balkong OCH havsutsikt, som då kan ha havsutsikten från vilket håll som helst.
Står det balkong MED havsutsikt så ska jag ha balkong MED havsutsikt från balkongen, så tolkar jag det..
Japp- tack, jo så borde man ju tolka det! På vår biljett stod det bara "Balkong Havsutsikt". Det behöver som sagt inte betyda att vi ska ha havsutsikt från just balkongen. Vi uppfattade tyvärr "balkong havsutsikt" som just havsutsikt från balkongen. Ett komma eller och emellan hade gjort skillnad. Men det var inte havsutsikten som var problemet...
Problemet var att vi helt saknade vad vi kallar balkong. Vi hade enligt oss endast fått en typ uteplats precis utanför entredörren. Från denna entreplats kunde man se havet. Denna entreplats var på markplanet. Jo - entreplatsen hade faktiskt ett räcke åt ett håll och ett par meter nedanför detta räcke var en gräsmatta.
Exempel (ej vårt och som vi bara hittade på nätet), tycker ni detta kan klassas som balkong om det är den enda ingången till huset? http://www.citybyggservice.se/galleri/galleri/tillbyggnad%20entré%20i%20gammal%20stil.jpg
Vi såg framför oss en enskild utgång till en balkong där vi kunde sitta och softa och ta en drink och äta mysiga frukostar. Ett ställe bara vi hade tillgång till och där vi kunde hänga ut blöta handdukar, våtdräkter etc utan att behöva oroa sig för att något försvinner bara för att det är offenligt åtkomligt av andra.
Hursomhelst... vi har fått en kompensation (en del pengar tillbaka) från Apollo som var över förväntan och det känns ok.
C&C
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.