handdator

Visa fullständig version : Ankomst Athen på natten, hva gjør vi?


Larsern
2008-05-21, 22:55
Hei
Vi er en familie på seks. 2 voksene og 4 barn fra 11-17 år. Vi reiser på øyhopping for første gang. Nå lurer vi på hva gjør vi når vi reiser fra norge og ankommer Aten flyplass kl 01:00 på natten. Finner vi oss et hotell? I Athen by? Rafina? Eller er det mulighet til å reise ned i Pireus og vente på første ferge ved 07-08:00 tiden? Noen som har et forslag?

Vi tenker oss ut til Kykladene.. Paros --Antiparos i første omgang...

mvh

laero
2008-05-22, 07:52
Att fixa rum inne i Aten är knappast nån idé anser jag, ni är på plats på hotellet tidigast runt 03:00.
Det här har diskuterats förut på kalimera; se ex.vis denna tråd : http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=13727

Men res inte ner till hamnen mitt i natten. Slappa istället ett par timmar på flygplatsen och tag en tidig buss på morgonen och borda en morgonfärja.

Lars

eija
2008-05-22, 10:56
Hej!
Jag gjorde just som Lars skrev för ett par veckor sen och det gick bra. Jag kom först 2.30 till Aten och for med X96 till Piraeus tidigt på morgonen. Bussarna avgår där nere framför dörrarna till flygstationen. (Jag vet det nu då jag först väntade där oppe, dit de anländer med folk).Ta tillräckligt tid. Jag for till Syros 7.35, busfärden tog över en timme också på den tiden. Den första metrotåget avgår först 6.30, tror jag.
mvh/Eija

Hellen
2008-05-22, 11:04
Håller med övriga, åk inte till hamnen förrän på morgonen. Inget trevligt ställe att vara på nattetid, jag har aldrig kännt sådant obehag nattetid någonstans, har visserligen inte besökt så många storstäder nattetid, men bor i en av pyttelandet Sveriges största.
Har ni tänkt att ta hurtigferjen (heter det så på norsk?):), kan även flyget till Paros vara ett alternativ. Det tar bara 40 minuter och kostar bara 4€ mer per person.
// Helén

Larsern
2008-05-22, 21:59
Takk for alle svar. Da blir det å slappe av på flyplassen og første ferge alternativt fly.
Ha en riktig god sommer alle sammen.
Lars