handdator

Visa fullständig version : Leros? Åker ingen dit?


JanB
2008-05-20, 21:42
Tänkte mig en tripp genom doddarna med bl.a. Leros. Någon som har nåt fint att säga om Leros eller är det en ö man skall undvika?
Tar gärna emot lite åsikter.
Jan

Pnyx
2008-05-21, 12:41
Att du på ett halvt dygn inte fått någon reaktion är väl svar nog;). Hyfsat stor flygplats och charter är ju viktiga faktorer för att få många besökare. Hur många hade varit på Karpathos innan flygplatsen byggdes:rolleyes: ? Som ny charterdestination i år kommer väl Amorgos också att få en del nya turister:). Men, gåtan är väl varför Leros, omgiven av välbesökta öar, inte verkar attrahera båtluffare. Kan det bero på det mörka förflutna, eller ?:confused:

Pnyx
som nu plötsligt blivit intresserad av Leros

PA
2008-05-21, 13:39
Hej

En härligt veckad och mycket flikig ö, som man lätt kör vilse på. En lite karg natur men vackra stränder och en härlig by som egentligen består av tre byar Pandeli, Platanos och Agios Maria som är helt hopvuxna numera. Utsikten upp mot borgen och uppifrån den, den var mäktig. Se vidare resebrev från 2006, Öluff 2006-06-30--07-22.


//PA

laero
2008-05-21, 13:49
Jag har varit där, under 5 dagar 2004.
Leros är en trevlig ö och jag åker gärna tillbaks nån gång i framtiden.
Ön är inte så beroende av turism som många andra och kan kanske därför upplevas som lite annorlunda.
Leros är liten till ytan men det lär ändå finnas 8000 bofasta invånare vilket innebär att det finns mycket av grekiskt vardagsliv att uppleva. Ett litet minus kan vara att stränderna inte riktigt är av paradis-karaktär, men det finns ändå pärlor att hitta.

Positivt om Leros:
+ vacker
+ perfekt "moppe-ö"
+ behaglig prisnivå
+ riktigt bra mat
+ trevliga människor

Så ge absolut ön en chans

Lars

Kalimera
2008-05-21, 15:54
Leros verkar vara en ö att älska eller hata, eller kanske tycka mer eller mindre bra om. De som gillar Leros gör det med besked, det finns inte många öar som har så "brinnande" fans. Många åker till dit flera gånger om året, en del stannar länge, en del så länge att de bosätter sig. Det bor faktiskt en liten klick svenskar på Leros , kända och okända. Den finlandssvenska författaren Göran Schildt har tidvis bott på Leros, den svenska författarinnan Sun Axelsson likaså. Båda har skrivit böcker som utspelar sig på Leros: Göran Schildt har skrivit Dianas ö och Sun Axelsson Evighetens stränder. Båda är kanonbra.

Att så få reser dit kan bero på att ingen skriver om ön, och skrivs det inget är det ingen som åker. Något Leros inte är ensamt om, exempel på sådana öar är Andros, Kea, Kithnos, Tinos, och i viss mån Kalymnos (som också har många inbitna fans). Samtliga öar är hyfsat stora och har bra båtförbindelser, ändå är det få som åker dit. Det de har gemensamt, förutom att det skrivs lite om dem, är att de inte är beroende av utländsk turism, inhemsk turism dominerar, och att det finns andra inkomstkällor. På Leros finns till exempel ett stort sjukhus som ger många arbetstillfällen. Sjukhuset (psykvård) har under lång tid gett Leros dåligt rykte, de tidigare miserabla förhållandena har förbättrats. Som väl är. Nu börjar jag spåra ut. Får återgå till ämnet.

Det bästa med Leros är de synnerligen trevliga öborna och den goda maten. Stränderna är inte mycket att orda om, de flesta är småsteniga och inte speciellt inbjudande, i alla fall inte om man jämför med många andra öar. Kort kan man säga så här: gillar man Grekland gillar man Leros (och Kalymnos, Kea, Kithnos osv).

Får sluta nu, börjar längta dit. :)

En sak till: en av Dodekansernas bästa tavernor finns på Leros - To Steki i Alinda. Mums! :p

Siri A
2008-05-21, 16:40
Får sluta nu, börjar längta dit. :)Camillas idé kanske inte är så dålig, då!? :D ;)

ofelia
2008-05-21, 19:22
[quote=Kalimera;130220]
Kort kan man säga så här: gillar man Grekland gillar man Leros (och Kalymnos, Kea, Kithnos osv).



Oj, jag som tycker att jag gillar Grekland...men jag gillar INTE Leros alls!
Hur blir det då?;):confused:
/Ofelia

kari
2008-05-21, 21:07
Vi har vært på Leros to ganger og liker øya veldig godt :)
Favorittstedet mitt på øya er Pandeli :)
Platanos og Agia Marina liker jeg også godt, Alinda er mer preget av turisme,
Leros er vakker og "usminket", hvis du vil lese det jeg skrev om (bl.a) Leros i fjor høst, så finner du reise/bildebrevet mitt her på Kalimera.

bye_byeKari

Lissi
2008-05-21, 21:30
. exempel på sådana öar är Andros, Kea, Kithnos, Tinos, och i viss mån Kalymnos (som också har många inbitna fans).


Tinos får förhoppningsvis några nya fans i sommar:D
Möjligen ska vi försöka hinna några dagar på Syros o Andros också.....om inte Tinos behåller oss...
Kalymnos ÄR mysigt, men 14 dagar räckte....

Ang Leros så var vi på väg några dagar då vi bodde på Kalymnos, men det blev tyvärr inte av... Leros står definitivt på "att längta till"- listan....

Lissi - som inser att hon kommer att dö med många öar kvar som hon aldrig fick se!!!

Riitta
2008-05-21, 21:54
Jag har bara varit på besök på Leros, men tycker att jag har fått trevliga upplevelser därifrån:)Trevliga människor och god mat håller jag med om:p
Alinda stranden tyckte jag var en fin strand och bada på:)

Riittabye_bye

RUJO
2008-05-22, 09:39
Jo nog åker väl en del dit. Kanske inte som "långliggare". De gör kanske som jag åker dit i år på 4dagar. Vill se om det är OK. Tyvärr har jag hört en del negativt om boendet/turistlivet på Alinda och Agia Marina, så jag valde denna gång att bo i Lakka.
Det lär vara lätt att ta sig till Agia och Alinda därifrån. Att det blev Leros beror också på, att från Aten kan man åka inrikesflyg direkt dit. Annars är det Samos eller Kos som gäller om man vill flyga.

Rasmus
2008-05-22, 10:18
Någon som har nåt fint att säga om Leros eller är det en ö man skall undvika?
Jan

Men, inte finns det någon anledning att undvika Leros. Tvärtom.
Mycket, mycket god, bra och billig mat. Trevliga människor. Mysig "huvudstad". Fina stränder. Vi har rest dit sedan 1986 och försöker återvända så ofta vi kan. I sommar blir det en hel vecka där, efter Kalymnos.

R :D

coanma
2008-05-22, 10:31
Vi har vært på Leros kombinert med Kalymnos. Vi bodde i Alinda, og det er ikke snakk om turisme i nevneverdig grad. Bodd litt opp med herlig utsikt over sjøen og borgen. Øya er liten og det er ikke de store severdigheter. Greit å kjøre moped. Strandene er ikke spesielt fine, men ok. Som andre sier, veldig god mat. Det går ikke charter lengre fra Norge, men Skibby i Danmark har reiser dit. Vi likte oss og skulle gjerne reist tilbake igjen i en uke. Kombinasjonen med Kalymnos var braflabb_flab

Kalimera
2008-05-23, 14:50
Oj, jag som tycker att jag gillar Grekland...men jag gillar INTE Leros alls!
Hur blir det då?;):confused:
Du får åka tillbaka. :) Jag gillade inte heller Leros första gången jag kom dit, tyckte det var en hemsk ö, ful och skitkassa stränder, till och med ogästvänligt var ett ord jag använde. Men när vi åkte därifrån gillade jag ön, inte hundra, men litegrann. Nu, efter många återbesök, gillar jag Leros jättemycket. Så det lönar sig att återvända. :)

PS. Jag tycker fortfarande inte om stränderna och jag tycker fortfarande att landskapet är ganska fult. Leros har något annat, vad är svårt att säga, ett gott hjärta kanske?

Ewa
2008-09-10, 10:47
Ett sent inlägg - MEN Leros är min favoritö (hittills) har varit där mycket olika årstider som turist. Men har även arbetat och bott där i två 6-månaders perioder. Älskar folket, ön och det genuina. Inte mycket som är bara för turisten utan där får man ta sedan dit man kommer, helt enkelt. En ö med mycket dålig historia och skitigt rykte - med all rätt. Men ön och befolkningen har inget med det att göra - ge ön en chans.
Ewa

ebba-lotta
2008-09-12, 20:04
Hej
Jag instämmer med Ewa, Leros är en fantastisk ö. Har varit på många grekiska öar men Leros med sitt lugn framstår som en av dom bästa. Vi var där för 5 år sedan o bodde i Pandeli. Det fanns inte en massa tingel-tangel affärer och inte en inkastare så långt ögat nådde. Maten som åts nere på stranden var helt fantastisk och billig.
Vi gjorde en utflykt med en taxi och han visade oss runt ön för en rimlig peng (vill jag minnas). Vi drömmer om att återvända till denna pärla och ev till sommaren kan det bli så. Finns många platser man vill se innan det är för sent. Måste tillägga att vattnet var i klass med Kroatien. Kristallklart.
ebba-lotta

RUJO
2008-10-05, 12:35
Så där ja, nu är vi hemma igen efter nästan en månads njutande i Dodekaneserna.
Leros tja. Vi blev där fyra dagar. Bodde i Lakki. Ingen höjdarplats direkt. Förfallet,förfallet. Har inte sett så många stora ruckel någon stans på Grekland. Alla dessa italieninspirerade byggnader (i och för sig vackra) som stod tomma och vittrade sönder. Spöklikt.
Många små matställen, men inget höjdarställe. Baden inte lätta att nå och inte heller de bästa. Det som är bra är att man kan flyga dit från Aten. Nästa år flyger vi dit men bor över i Alinda och tar sedan Dolphinen. Då tar vi södra delen av Dodekanserna
och åker hem via Rhodos.

Kalimera
2008-10-08, 10:01
Bodde i Lakki. Ingen höjdarplats direkt. Förfallet,förfallet. Har inte sett så många stora ruckel någon stans på Grekland. Alla dessa italieninspirerade byggnader (i och för sig vackra) som stod tomma och vittrade sönder. Spöklikt.Håller helt med. Lakki är ingen höjdare, fattar inte varför man inte rustar upp husen, de är väldigt vackra, och väldigt slitna.

http://www.kalimera.se/bilder/forum/leros_lakki.jpg

Lakki på Leros.