Visa fullständig version : Dyra båtbiljettpriser?
Jesper_axelsson
2008-05-19, 23:49
Jag kollade precis upp båtpriset från athen till santorini. Jag trodde det skulle kosta 200:- per person så jag blev lite förvånad när jag såg att det kostade 600:- per person...
Är detta normala priser eller har jag kollat fel?
(Landar i athen 11.15 8/6)
Smultron
2008-05-20, 06:31
Det höga priset beror nog på att du kollat på en highspeed-båt och dessutom är det en ganska lång sträcka du ska åka. Du kan få ner priset till hälften ungefär genom att välja en vanlig färja, t ex Blue Star, istället. Fast då tar båtturen förstås mycket längre tid!
Smultron
Jesper_axelsson
2008-05-20, 14:48
Ahaa!
Så det valet vi har är att åka för 600:- samma dag som vi kommer fram eller 300:- dagen efter?
Har alla resor kommit upp än då?
Vad skulle ni gjort?
p.s. kom precis på att vi kanske inte hinner till pierus till 13:00 om vi landar 11.15? d.s.
Bertil Lindroos
2008-05-20, 14:53
Ni hinner knappast till Pireus till kl 13.00...men det går väl en Blue Star färja kl 17.30 den hinner ni enkelt med // BL
Jesper_axelsson
2008-05-20, 14:59
Jag är jättetacksam för hjälpen!
Förstår att jag inte är först med den här typen av frågor =)
Jag hittar ingen resa till santorini som går senare än 13:00. Det är ju söndag...
Kan det komma upp fler avgångar?
Bertil Lindroos
2008-05-20, 15:00
Hmmm...kollade igen och nu verkar det som att den förbindelsen kl 17.30 försvunnit, konstigt...verkar som dom håller på att uppdatera
Det går en båt 17.30, men den går endast till Naxos. Så ett alternativ är ju att ta den båten och sova en natt på Naxos, där är det lätt att hitta billigt boende även om man kommer sent på kvällen. Sen går det en båt därifrån till Santorini 12.55 nästa dag.
Eller sover ni en natt i Piraeus och tar Bluestar som går 7.25 nästa morgon. Det sista blir billigare ur biljettsynpunkt, 33.50 euro per man. Om ni väljer en natt på Naxos får ni ge 30 euro dit och därefter 15.50 nästa morgon när ni åker vidare till Santorini. Å andra sidan lär ju boendet vara dyrare i Piraeus.
Själv hade jag trots allt valt övernattning i Piraeus, eftersom man inte kommer fram till Santorini förrän kl 15.00 dagen efter hur man än gör (om man inte tar en snabbåt förstås). Roligare att tillbringa kvällen i Piraeus eller ännu hellre ta tunnelbanan in till Aten (går på 20 min) och strosa runt i Plaka, än att sitta på båten ända till midnatt.
Men.... avvakta lite till innan ni fattar några beslut. Rätt som det är dyker det upp något nytt alternativ - kanske. Söndagar är det lite tunt med båtar.
Carina
Hej!
Jag skulle också göra just såsom Carina skrev, alltså övernatta i Piraeus eller Aten, för jag är ganska säker på att ni inte skulle hinna till hamnen i tid (åtminstone kräver det mycket goda nerver!). Hur går det med taxi, vet jag inte, men jag for just för ett par veckor sen till Piraeus tidigt på morgonen, ca kl 6 från flygstationen med X96 (mitt flyg anlände kl 2.30!!) och hade knappast tid att köpa en biljett och springa till båten (Blue Star Ithaki), som avgick till Syros kl 7.35. Hur är det då med metro?
Ha en kul resa!
Eija
Jesper_axelsson
2008-05-22, 22:01
Det få nog bli en övernattning i pierus.
Är det smidigt att åka in till aten isf?
Vad kostar det?
Läste nått om att man kan bo på skandinaviska kyrkan. Finns det nått bättre/billigare?
Har du tittat på flyg till Santorini? Det går ett plan på kvällen, biljetterna kostar 79€ per person, du slipper då betala för övernattning i Atenflabb_flab
Övenattning + båtretan hamnar nog någonstans däromkring också. Jag vet inte då jag aldrig bott i Aten, men det finns trådar där de priserna har diskuterats, men minnet är kort...;):D
// Helén
Jag kollade precis upp båtpriset från athen till santorini. Jag trodde det skulle kosta 200:- per person så jag blev lite förvånad när jag såg att det kostade 600:- per person...
Är detta normala priser eller har jag kollat fel?
(Landar i athen 11.15 8/6)
Ett alternativ är ju att ta en eftermiddag i Athen och åka tillbaka för att ta kvällsflyget med Aegean 21:30 för 43 euro/st för vuxna framme 22:15.
bye_bye
PS du får nog vara lite rask då för dom tidigare avgångarna verkar vara utsålda.... ;)
Har du tittat på flyg till Santorini? Det går ett plan på kvällen, biljetterna kostar 79€ per person, du slipper då betala för övernattning i Atenflabb_flab
Ett alternativ är ju att ta en eftermiddag i Athen och åka tillbaka för att ta kvällsflyget med Aegean 21:30 för 43 euro/st för vuxna framme 22:15. bye_bye
Såg att vi missat en sak, flygskatten. Inte lika billigt längre...
// Helén
Såg att vi missat en sak, flygskatten. Inte lika billigt längre...
// Helén
Alltid detta otyg __D, som dessutom verkar vara olika berodende på åt vilket håll man flyger och till/från vilken ö :confused:. Kollade på biljetter med liknande "grundpris" till Ikaria och Samos och det var mycket billigare att flyga till Ikaria :confused: och samma sak till och från Lesbos, lägre skatt till Athen än ifrån :confused:.
Men det är väl det som är charmen, man blir aldrig riktigt klok på dessa Greker flabb_flab.
Är det smidigt att åka in till aten isf?
Vad kostar det?
Läste nått om att man kan bo på skandinaviska kyrkan. Finns det nått bättre/billigare?
Det är jättesmidigt att ta tunnelbanan, det tar knappt en halvtimme in till Monastiraki. Kostar fortfarande bara en euro antar jag? Vi ska själva bo i Piraeus en natt eftersom vi har en båt till Folegandros kl 7.00 dagen efter att vi landat. Vi checkar in på ett hotell i Piraeus på eftermiddagen och tar sedan tunnelbanan till Athen och tillbringar kvällen där.
Carina
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.