handdator

Visa fullständig version : Avståndet mellan öarna?


Familjen Gustafsson
2008-05-18, 20:14
I helgen träffade jag en av mina vänninor som har varit runt på många öar i grekland, men dock aldrig ö- luffat.Jag berättade att vi skulle åka till Sifnos nu i juni och att enligt tidtabellen skulle det ta drygt 3 timmar med båt. Hon sa att det inte stämde utan att det skulle ta betydligt längre. Är det någon av er här som har erfarenhet av tidsåtgång mellan Pireus och Sifnos?

Marie:confused:

Eva L
2008-05-18, 20:16
Jag tror att det tog drygt fem timmar med en vanlig färja. Kanske var det ännu mer.

Eva

Hellen
2008-05-18, 20:19
Det tar från ca tre timmar upp till nästan sex timmar beroende vilken typ av båt och vilken rutt den tar.
// Helén

Siri A
2008-05-18, 21:46
Vi åker i sommar Pireus - Folegandros med flying cat, tror jag. Resan tar 3 timmar exakt, men det är inga stopp på vägen utan båten går direkt. Om du kollar på gtp (http://www.kalimera.nu/forums/www.gtp.gr) så finns det snabba båtar som kör Pireus - Sifnos på 2h och 40min... :)

lina
2008-05-21, 21:20
ja, som sagt var beror det helt på vilken båt man tar... Med de vanliga färjorna tar det iaf 5-6 timmar. Med "flying dolphin", "flying cat" eller speedrunner-båtarna kan det ta 2,5-3 timmar! Dock bör man räkna med något mer eftersom båtbolagen sparar massor av bränslepengar om de kör långsammare! Dessutom är det ofta ganska blåsigt på sommaren, så de kan sällan gå med full hastighet.