handdator

Visa fullständig version : Egina


Martina E
2008-05-18, 19:04
Hej!
Vi åkert på öluff den 14 juni och funderar på hur vi skall göra sista nätterna innan hemfärd från Aten.

Är det någon som har erfarenheter av Egina, hur är ön? Mysfaktor, prisläge och annat som kan vara värt att veta.

//Martinabye_bye

puttelino
2008-05-18, 19:33
Hej

Vad kul att ni skall åka till Egina. Vi har vart där de senaste 2 åren och är supernöjda. Det är en underbar ö och har en del att erbjuda.
Det jag tycker är så bra,är att det ej "vimlar" av andra svenskar etc utan det är verkligen mest greker o speciellt då i juni.
Augusti är annars den månaden då greker,italienare etc har semester och det märks tydligt skillnad. Vi var nere i juni och augusti förra året och i juni var det lugnare,men inte "för" lugnt .
Det var dock lite kallt i vattnet,men annars hett på land.

Priserna tycker jag är mindre än på andra öar och fastlandet.
Vi var 3 st vuxna och en middag med sallad,mat och öl kostar ca 10 euro/p.p. Vill man äta enklare kan man äta gyros(pitabröd med kött,sallad etc för ca 15 skr.

Vi brukar bo i Agia marina,turistbyn. Finns bra bad och en del matställen,pubar etc. Besök absolut "crystal bar",så mysigt ställe.
Om ni skall äta grekisk mat där grekerna själva äter så ta er till Alones,precis utanför Agia marina och gå till tavernan med alla vintunnorna. Så ljuvlig mat.......

Egina stad är en gammal mysig stad,men har aldrig bott där.
Men har underbara strandcafeer att sitta o spana på.

Har bil med oss,så vi brukar ta oss runt.
Det är mkt lätt att ta sig till Aten från Egina och på helgerna går även färjan från Agia marina till Aten. Tar ca 1 tim.
Busstrafiken från Agia marina in till Egina stad är bra,men taxi är inte dyrt o går överallt.
När det gäller sen att ta sig från ön o in till Aten för hemfärd,bör ni kolla färjetider etc.
I Egina stad ligger den stora hamnen och även alla terminaler för färjorna med tider,biljetter etc.

Besök absolut denna ö o ta er gärna ut till Agistri om ni hinner.
Gud,nu har jag skrivit en hel del......men det finns många ställen att se på denna ö.
Ha en underbar resa o lycka till, kattis




Hej!
Vi åkert på öluff den 14 juni och funderar på hur vi skall göra sista nätterna innan hemfärd från Aten.

Är det någon som har erfarenheter av Egina, hur är ön? Mysfaktor, prisläge och annat som kan vara värt att veta.

//Martinabye_bye

Martina E
2008-05-18, 19:42
Tusen tack för ditt svar!klapp_klap
Vi är två familjer som åker och våra äldsta döttrar (14 och 16) har en önskan om att hinna titta på Aten och säkert även shoppa lite. Vi har bokat sista natten på Scandinaviska kyskan i Pireus och tänkte att det vore fint att vara på en ö nära Aten mot slutet av semestern. Egina låter ju jättebra.
Eftersom du varit där många gånger har du kanke även erfarenheter av Aten. Är det överhuvudtaget att rekomendera att spendera sista dagen i Aten i Juni?
//Martina

Katitzi
2008-05-18, 19:43
Kan bara hålla med! Jag gillar också Egina: vackert landskap och mest greker som har sommarhus på ön, inte så jättemycket turister. Missa inte det fina gamla templet ovanför Agia Marina!
klapp_klap

puttelino
2008-05-19, 11:15
Tusen tack för ditt svar!klapp_klap
Vi är två familjer som åker och våra äldsta döttrar (14 och 16) har en önskan om att hinna titta på Aten och säkert även shoppa lite. Vi har bokat sista natten på Scandinaviska kyskan i Pireus och tänkte att det vore fint att vara på en ö nära Aten mot slutet av semestern. Egina låter ju jättebra.
Eftersom du varit där många gånger har du kanke även erfarenheter av Aten. Är det överhuvudtaget att rekomendera att spendera sista dagen i Aten i Juni?
//Martina


Hej o kul att tipsen var till nytta.
Jag tycker verkligen Aten är värt att besöka o speciellt nu i juni o inte i den heta värmen i augusti.
Besök gärna Plaka o strosa runt på de gamla gatorna o ät på en god taverna eller Kolonaki som är ett lyxigare område(om man gillar det).
Finns så mkt att se,att man skulle behöva lång tid.....
Akropolis är ju given,men se till att ha keps!!!
Trodde jag skulle svimma sist,svärfar skulle ha upp oss i augusti 45 gr varmt o ingen skugga! Inte att rekommendera.
Ha en underbar resa o har ni tid så åk till Perdika på Egina,underbara fiskrestauranger.......
Hälsn kattis

Katitzi
2008-05-19, 19:23
Kanske också bör nämna att Poros kan vara ett bra alternativ om man gillar snirkliga trappgränder. Jättemysig stad på den lilla ön som också ligger nära Athen. Blev så förtjust att jag åkte dit två gånger inom ett år! :D

Masse
2008-06-06, 01:28
Hej Martina,
Instämmer med tidigare vänner av Egina. Av c:a 20 besök i Grekland har det blivit 6 ggr till Egina som är lite av "vår" ö i Grekland dit vi återvänder flera gånger. Vi har bott i Agia Marina där öns bästa strand finns. Vi har åkt charter, men också reguljärt till Atén och efter några dygn där tagit båt till Egina stad från Piraeus. De snabba båtarna som tar c:a 40 min går ungefär 1 gång/tim och kostade för något år sedan 11 euro enkel resa (Det finns större båtar som tar lite längre tid men är billigare). Sedan tog vi bussen från Egina stad till Agia Marina där vi fixade boende. Varje besök på Egina innehåller för oss också en busstur någon dag till Egina stad för att strosa längs hamnpromenaden och uppe i gränderna. Att sitta ner i gränden vid den lilla fiskmarknaden och ta lite Retsina och Marides är ett måste. Sen blir det gärna lunch på någon av tavernorna längs hamnpromenaden, där vi (åtminstone i juni o september) har mera greker än turister runt oss. Ön har inte Greklands bästa stränder, men Agia Marina är ok för oss. Det som vi mest uppskattar med Egina är att det ger oss mycket känsla av grekisk vardag i stilla lunk. Härligt! Smaken är ju olika men jag hoppas ni gillar det om ni åker dit. Och några dagar i Atén är helt rätt. Akropolis är något mycket speciellt. Trevlig resa.

*SoFiA*
2008-06-07, 00:27
Hejsan!
Såg att du skrivit nåt om någon skandinaviska kyrkan i pireus. Vad är det? nåt sorts hotell??
Jag letar själv hotell/vandrarhem i pireus och skulle vara tacksam för nr och hemsida dit om du har.
Ha de bra, hoppas ni får en trevlig resa.
Mvh Sofia

Zanét
2008-06-07, 09:14
Såg att du skrivit nåt om någon skandinaviska kyrkan i pireus. Vad är det? nåt sorts hotell??
Skandinaviska kyrkan i Piraeus kan erbjuda övernattning. Via http://skut.svenskakyrkan.se/atenpireus/ får du få mer info.

//Zanét bye_bye