handdator

Visa fullständig version : Mysig, genuin by?


Halloj
2008-05-18, 17:14
Hej!
Vi tänker oss att låta årets Greklandsresa gå i september men vi ver inte vart.

Ett alternativ är Korfu, men VAR ska vi åka?
Vi har två små barn så det är tidiga mornar och tidiga kvällar som gäller. Vår favoritö är Sifnos = vi fördrar det småskaliga framför charter ställen, ogillar hotellkomplex.
Vi vill ha gångavstånd till en fin, långgrund, barnvänlig sandstrand och gärna att det finns fler liknade i närheten (inte allför lång bilresa pga dotterns åksjuka)
Nattliv, pooler, shopping är inget vi prioriterar.

Är det någon som har tips på några mysiga, lugna byar dit massturismen inte hittat?

Homeros
2008-05-18, 22:14
Om ni är inställda på just Korfu kan jag rekommendera Agios Gordis.
En liten sömnig by som lever upp på sommaren. Närhet till allt och ett hyfsat bra utbud av restauranger samt små cocktailbarer där man kan följa solnedgången. Här finns också en av Korfus bästa stränder.

Annika_
2008-05-20, 11:46
Jag kan också rekomendera Agios Gordis. Ett lugnare ställe och väldigt fin strand. Ni får då inte missa att ta er upp till den lilla byn på berget (söderut). Gå i de smala gränderna och missa inte att stanna på det lokala cafét. Fortsätter ni förbi byn och tar till höger direkt efter, kommer ni högt upp på berget och har en väldigt fin utsikt.Hoppas ni får det trevligt!

Lillis
2008-06-15, 03:37
Hej!
Vi tänker oss att låta årets Greklandsresa gå i september men vi ver inte vart.

Ett alternativ är Korfu, men VAR ska vi åka?
Vi har två små barn så det är tidiga mornar och tidiga kvällar som gäller. Vår favoritö är Sifnos = vi fördrar det småskaliga framför charter ställen, ogillar hotellkomplex.
Vi vill ha gångavstånd till en fin, långgrund, barnvänlig sandstrand och gärna att det finns fler liknade i närheten (inte allför lång bilresa pga dotterns åksjuka)
Nattliv, pooler, shopping är inget vi prioriterar.

Är det någon som har tips på några mysiga, lugna byar dit massturismen inte hittat?
Här kommer ett bra tips:Ta flygstol till Korfu o taxi till kassiopi i norr.Finns flera rumsuthyrare. Med en mysig hamn med utsikt över Albanien(finns förresten dagsturer till albanien med båt fr.Korfu stad) kanske är de andra alternativen du fått lite bättre sett ur "långgrund strand vinkel",men precis utanför kassiopi finns en lång sandstrand. Med utsikt över joniska havet äter ni GOD mat på bl.a Porto i hamnen. här ser du en o annan grek sitta ute om kvällen. Kostas bar har grekisk dans var kväll kl 22 o barn är välkomna. Överstökat på en timme,men inget någon bör missa. Stränderna runt kassiopi är klappersten med sååå vacker natur så jag nästan gråter över att jag inte är född i denna by. Liten lekplats mitt i byn bland några få turistaffärer. Dock inte nån svensk standard på den. En gammal borgruin me mur runt ligger ovanför byn,mysfaktor:) inkl. ev.möte me både betande kor o getter. storslagen natur där ni föräldrar kan koppla av med en amstel när barnen somnat o fått sina badbehov avklarade. När man fått barn kommer de först men med en resa till korfu har man minnena kvar lääänge i form av god mat o alla dofter o intryck:)En nackdel med korfu är de svindlande vägarna,värsta serpentinarna,nu med tanke på åksjuka. inget intensivt nattliv här,förutom lite britter,men dom e väl hemma till sept.? Ingen shopping att tala om här o inga hotellkomplex. Hotellen smälter in i byn då grekerna själv bor här.