Visa fullständig version : Lefkos?
Hej!
Årets Greklansdresa kommer troligtvis att gå till Karpathos och vi funderar på om inte Lefkos är rätta stället för oss.
Vi reser med våra två barn som blir 3 år i augusti. Vi vill ha nära till restauranger och en långgrund, barnvänlig sandstrand. Vi har hört att en av Lefkos stränder ska vara extra barnvänlig.
Jag hittade denna karta på Apollos hemsida. Enligt den ser det ut att finns 5 stränder. Är det någon som har koll på dessa och kan ge en beskrivning/namn?
http://bp0.blogger.com/_s0ES9sMiKRU/SCyj1gqMO8I/AAAAAAAAAsE/utW6YX-XKo0/s400/lefkos.gif
Den ene stranden i Lefkos er forholdsvis langgrunn og barnevennlig. Veldig fin sand. Lefkos er et fredelig sted, endel restauranter å velge mellom, ingen shopping. Men det er litt langt til Pigadia dersom dere skulle få lyst på litt mere liv rundt dere. Ellers så er det vakkert i Lefkos. De andre strendene i Lefkos er litt mer bølgete og ikke så barnevennlige.
Amopi sin store sandstrand og small amopi beach er mer langgrunne enn de i Lefkos. Det er veldig fint for små barn der, og mye kortere inn til Pigadia. Men det kommer jo an på hvordan man vil ha det. :)
Elisabet
2008-05-16, 07:52
De andre strendene i Lefkos er litt mer bølgete og ikke så barnevennlige. Är de andra stränderna sandstränder? Med sandbotten? Blir det ordentliga vågor där? Hur är omgivningarna runt Lefkos? Är det bergigt som i andra delar av Karpathso?
Med barn är det nog bara 1 eller möjligen 2 stränder du kan bada på i Lefkos. Ja, det finns berg alldeles i närheten. Vi tycker dessutom att vattnet alltid känns kallare i Lefkos, men det kanske bara är en känsla. Om du tycker om lugn o ro så kan Lefkos vara något...
Med barn är det nog bara 1 eller möjligen 2 stränder du kan bada på i Lefkos. Ja, det finns berg alldeles i närheten. Vi tycker dessutom att vattnet alltid känns kallare i Lefkos, men det kanske bara är en känsla. Om du tycker om lugn o ro så kan Lefkos vara något...
Tror nok du har rett der, litt kaldere virker vannet i Lefkos, det har jeg merket hver eneste gang jeg har vært der. Men naturskjønt, det er det. Og stille og rolig. Så spørs det hva man vil ha, da.:)
Strand nr. 3 er den mest barnevennlige stranden i Lefkos, strand nr. to går også ann, men noe lange flate stener noen steder på bunnen, strand nr 1 er kjempedeilig, men har ofte bølger, passer best for eldre barn som er svømmedyktige...
"Det er bergit" dvs. det er berg ovenfor/bakenfor hotellene, veien og stranden.
Dette er et sted for de som ønsker totalt ro og avslapning som synes det er greit å gå å legge seg i 23.30 tiden...(for da er det meste stengt)
Et par små supermarkeder, en kiosk, et knippe små hoteller/apartement og noe sånt som 8-9 spisesteder... ( for 2 år siden)
Jeg og mine barn 14 & 16 storkoste oss der, men vi er alle glad i å bade og ligge på stranden...., det er absolutt ikke noe annet å finne på der bortsett fra vandring (dog ikke med barnevogn)
Etter 4-5 netter (husker ikke helt lenger) reiste vi inn til Pigadia for å bo noen netter der, fikk "kultursjokk" lenktet tilbake til Lefkos og reiste tilbake etter 1 natt for 3 nye netter flabb_flab
Som Nora sier..., så er strendene i Amoopi også veldig fine og det er lett å ta seg inn til Pigadia med buss el. taxi (om kvelden) Dette kan du IKKE gjøre fra Lefkos på samme måte.
Så dere må tenke på hva dere selv ønsker av ferien og hva slags type mennesker dere er..
Lykke til ;)
Ia
Elisabet
2008-05-17, 08:24
Hur stor/liten är byn? Ungefärligt avstånd från strand 1 på kartan till strand 5?
Om någon i sällskapet vill shoppa lite, är det Pigadia som gäller då, eller finns det någon butik i Lefkos?
Ingen butikk i Lefkos nei...;) , og iallefall en time med bussen (husker ikke helt) som ikke går så mange ganger om dagen og ikke i det hele tatt på søndager. Det kan ikke på noen måte kalles en by...
Fra strand en til fem er jeg ikke sikker på gikk aldri bort dit da man måtte gå opp en bakke og rundt en odde (kanskje 15-20 min.?)
Fra strand 1 til 3 tar dev vel ca. 5 min å spasere langs veien. Har oversiktbilde fra berget over som jeg kan sende på mail..(klrer ikke å legge inn her) Er dere i det minste i tvil eller redd for at det blir for stille så velg heller Amoopi, for det er altså ikke noe å finne på her annet enn å ligge på stranden, lese bøker, spasere i berget eller spise på en taverna...
Synes man det høres greit ut er det et deilig sted...bye_bye
Ia
Elisabet
2008-05-17, 10:13
Det kan ikke på noen måte kalles en by...Jodå på svenska kan det det flabb_flab
Så här är det: Jag har av de goda gudarna "fått" en julivecka när alla tre stora barn är lediga och dessutom vill åka någonstans tillsammans! Vi har tänkt köpa en billig resa med kort varsel, så därför förbereder jag beslutet genom att ta reda på så mycket som möjligt om tänkbara resmål.
Eftersom det är i juli kommer vi inte att orka annat än att ligga i skuggan och i vattnet. Plus att de "absolut måste" träna, och då vill de helst springa upp på något berg, vilket måste bli tidigt på morgonen för att överhuvudtaget vara genomförbart, så en liten ort utan sena kvällar och en massa sevärdheter är perfekt! Bortsett från att en son och en dotter dessutom har aviserat att de vill kunna shoppa lite...
Därav mina frågor i denna och andra trådar flabb_flab
Tack så jättemycket för alla info!
Förresten: Skicka gärna bilden, men försök ännu hellre lägga in den i forumet! Det är inte svårt, du har säkert bara haft otur om du försökt och inte lyckats.
Glöm Lefkos,Elisabet;)Inte mycket till skugga på dom stränderna. Långt till shoppning osv.:o
Riittabye_bye
Det er riktig.., dårlig med skygge annet en denn du laver av en parasoll..., men det duger for meg
Oversikt fra fjellet, strand 1,2 & 3 (strand 1 til høyre)
http://i304.photobucket.com/albums/nn177/iafrida/oversiktfrafjellet.jpg
Strand nr. 3, den mest barnevennlige stranden
http://i304.photobucket.com/albums/nn177/iafrida/strand3barnevennlig.jpg
Strand 3 fra andre siden og oversikt over sentrum
http://i304.photobucket.com/albums/nn177/iafrida/strand3ogsentrum.jpg
Fra strand 1 , en tysk jente , to gutter fra østerike og min Silje
http://i304.photobucket.com/albums/nn177/iafrida/blger-1.jpg
Utsikt over strand 1 fra balkongen
http://i304.photobucket.com/albums/nn177/iafrida/strand121tilhyre.jpg
Får ikke til å legge inn bildene ordentlig...:( Blir bare en rute med et kryss i som ikke kan åpnes, hva gjør jeg feil?
Ia
Elisabet
2008-05-17, 17:14
Glöm Lefkos,Elisabet;)Inte mycket till skugga på dom stränderna. Långt till shoppning osv.Du har kanske rätt Riitta. Vi får se hur det blir.
Får ikke til å legge inn bildene ordentlig...:( Blir bare en rute med et kryss i som ikke kan åpnes, hva gjør jeg feil?Ge inte upp!! Du är ju nära nu, och bilderna är jättefina!! Förstår nu att det är väldigt nära mellan stränderna! Men vilka härliga vågor!! Tack Ia!
Jeg brukte riktig ikon, den med fjell og sol, men ville ikke bli som jeg ville...
Ja bølgene var fantastiske den dagen og ungene hadde det veldig gøy (ingen undervannstrømmer)
Men obs,obs.., min sønn ble "snøblind" på grunn av rrefleksenfra bølgene!
Han var ute i bølgene i timesvis og solen sto hart på og det ble voldsomme reflekser. om kvelden begynte det å prikke i øynene, føltes som sandpair innpå øynene når han blunket, fikk vondt i hode og vondt å være i lyset og i det hele tatt holde øynene oppe. Dagen etter måtte han ligge inne med solbriller pga. smerter.
Så for all del putt på barna og voksne briller når det er slike kjempebølger, det kjedelig å få ødelagt deler av ferien pga. dette og i verste fall få ødelagt en del av synet for alltid..
Hadde aldri selv tenkt muligheten før det var et faktum...
http://i304.photobucket.com/albums/nn177/iafrida/endagmblger.jpg
Ia
Neimen oj..., jeg fikk det til_B-anana
http://i304.photobucket.com/albums/nn177/iafrida/strand1.jpg
En dag uten bølger på strand 1
Elisabet
2008-05-18, 15:29
Tack för de härliga bilderna Ia!
Hur vet ni att det var snöblindhet? Besökte läkare eller antog ni det?
Jag har själv drabbats av sådana ögonbesvär några gånger och trott att det varit en stark allergisk reaktion. Fast allergipillren och ögondroppar har inte hjälpt som de brukar, men då har jag tänkt att reaktionen är så stark så de inte räcker.
Kanske det kan ha varit snöblindhet det handlat om? Finns det någon lindring eller behandling mot snöblindhet? Det är väl små sår på hornhinnan, eller hur? Inte en inflammation?
Någon som vet? spiro?
Ja, det var en gresk lege ved nabohotellet som tittet på Nicolai. Han mente at det måtte være refleksen fra bølgene da den var veldig intens (høye bølger med mye "sprut"...om du skjønner. Nicolai holdt jo på uti der i timesvis...
Det heter vel kanskje ikke snøblindhet i dette tilfellet, men han sa at det var samme reaksjonen som man kunne få om man gikk på ski på fjellet i solskinn uten briller...
Det eneste som var å gjøre var å holde seg innendørs med solbriller og evt. ta smertestillende...
Det ble solbriller i flere dager, men bare en dag inne...
AVSTANDENE SER STORE UT PÅ KARTET, MEN DET ER DE IKKE. HOTELL SARRIS SES I FRONT PÅ DET FØRSTE BILDE, MEN HELT TIL HØYRE. MAX 1 MINUTT Å RUSLE NED TIL STRANDEN.
DOLPHINE ER DET SOM LIGGER LITT TIL VENSTRE FOR DET HELT HVITE KOMPLEKSET MIDT PÅ BILDET (MIDT I "KRYSSET"), SUPERMARKEDET MED FERSKE BAKERVARER LIGGER I DEN HVITE BYGNINGEN MIDT PÅ.
GEORGINA OG SOFIA VILLE JEG HA VALGT Å BO PÅ...
Ia
Liselotte
2008-05-19, 00:22
ÅÅÅHHH!! Lefkos, det är ju sååå fint där!! Men lugnt.
Både strand 1 och strand 2 skulle jag betrakta som helt ok för barn i "Hallojs" barns ålder. Å andra sidan är de det enda stränder jag besökt på Lefkos!! De andra är kanske minst lika fina.
Strand 1 har, när det blåser, höga vågor. Men då tar det en minut att förflytta sig till strand 2, där det förmodligen kommer att vara lugnt, eftersom det är en minibukt.
Vid strand 2, hittar man några tavernor längs med "piren" eller vad jag nu ska kalla det för..."udden" kanske. Maten är hur som helst ljuvlig på Marias (ligger längst ut på piren, strand 2).
Vill man bara ha lugn och ro, samt bra stränder och just på ön Karpathos skulle jag utan tvekan rekomendera Lefkos, bästa stränderna enl mig på Karpathos (men då är inte jag experten, men vill dit igen för en veckas bara läsa och äta tid:)).
Vill man shoppa en dag går det utmärkt att ta buss eller taxi till Karpathos stad. Eller så kan man göra tvärt om, Man bor i Karpathos stad (om man vill ha lite mer folkliv) och dagspendlar med hyrbil/taxi/buss (allt efter bekvämlighet och ekonomi) till Lefkos och Amopi.
Vi tyckte sammanfattningsvis att Karpathos som ö är JÄTTEFIN. Bästa stränderna och lugnet fann vi i Lefkos. Vill man ha lite mer liv och fler tavernor att välja mellan bör man bo i staden (men vettefanken om vi inte åt godast i Lefkos oxå!!flabb_flab)
Hur som helst, Halloj och ni andra! Hoppas ni får en skön semesterbye_bye
Liselotte
Elisabet
2008-05-19, 08:16
Det heter vel kanskje ikke snøblindhet i dette tilfellet, men han sa at det var samme reaksjonen som man kunne få om man gikk på ski på fjellet i solskinn uten briller... Jag har letat lite info om vad snöblindhet egentligen är. Det jag har hittat är det jag trodde; små sår på hornhinnan som uppstår av för starkt ultraviolett ljus som bildats av att solen reflekterats på snö eller vatten.
Ibland använder man ju ordet snöblind när det är så ljust så man har svårt att se, men det är alltså egentligen inte att vara snöblind, utan att vara bländad.
Förmodligen finns det ett medicinskt ord för snöblindhet och mer ingående förklaring på vad som egentligen händer när man får det. Det brukar ju gå att få svar på "allt" här i forumet, så jag hoppas någon kan svara på det också!
GEORGINA OG SOFIA VILLE JEG HA VALGT Å BO PÅ..
Tack för tips! Tror du det finns lediga rum med kort varsel i mitten av juli?
Vill man shoppa en dag går det utmärkt att ta buss eller taxi till Karpathos stad. Eller så kan man göra tvärt om, Man bor i Karpathos stad (om man vill ha lite mer folkliv) och dagspendlar med hyrbil/taxi/buss (allt efter bekvämlighet och ekonomi) till Lefkos och Amopi. Hur lång tid tar bussen och ungefär hur mycket kostar taxi?
Jag har ju varit på Karpathos och känner ingen längtan tillbaks till Pigadia, så att bo där är inte aktuellt. Resten av ön har jag däremot många gånger tänkt att jag gärna skulle se mer av.
Tack för alla svar!
Och tack för alla härliga bilder.
Vi vill verkligen ha lugn och ro på vår semester. Det brukar vara tidiga kvällar och tidiga mornar som gäller. Hoppas bara att det inte blir riktigt lika tidiga mornar som förra sommaren, då dom vaknade 6 varje dag. Detta var visserligen en avsevärd förbättring från sommaren innan då dom vaknade 5 varje morgon...
Da tror jeg Lefkos kan passe for dere Halloj ;)Bare vær obs på at om man er følsom for lyd (kom på dette nå) så høres bølgene veldig godt for de som bor langs strand nr. 1.
jeg ville nå ha bodd omigjen der jeg bodde alikevel selv om jeg syntes det kunne være plagsomt.., ta med sov i ro.
Her får man også perfekt utsikt mot solnedgangen..
Vi bodde på golden sand (el. var det sea?)
De har en tavena hvor de hadde rimlig og veldig god mat.
Bestill rom i god tid på forhånd, her kan det bli utsolgt! Vi bestilte på forhånd, men vi måtte omrokkere litt med datoer for å få plass. Da vi kom tilbake etter en natt i Pigadia var det ikke ledig der vi hadde vært..., men det var en kusine som hadde rom litt bakenfor..., greit nok..
Taxi fra flyplassen kostet nesten 40 euro. vil tippe at det er noe av det samme til byen.
Bussen tar omtrent en time tror jeg, uten at jeg husker det helt sikkert.
Fra flyplassen går det bare taxi.
OBS. Det var ingen minibank der da vi var der så husk å ta med kontanter!
Og heller ingen bensinstasjon...
Ia
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.